Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.03.2010, 21:27
Mappe:n Avatar
Mappe Mappe ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.09
Sijainti: Vaasa
Viestit: 550
Perusasetus

Dieselmoottorin ilmamäärä?


Oon ny yrittäny löytää netistä ja koulun prujuista tietoa miten laskettiin dieselmoottorin tarvitsema ilmamäärä kg/min? En pääse oikeen alkuunkaan koko touhussa ja meinaa hermot mennä Jos jollain on se kaava niin kirjotteleppa tänne se.

Edit: kyseessä turbodiesel jos jotain väliä.

__________________
Steady as she goes...
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.03.2010, 21:45
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Uteliaisuuttani notta mihinkä tuota tietoa...

Nii Dieseli on laihaseos moottori eli aina täysiannos ilmaa,ja polttoainetta sen mukaan miten tehoa tarvitaan.

Ja äkkiä guuklettamalla löytyi keskustelu jossa todettin että bensa ja dieseli tarvitsee suunnilleen saman määrän ilmaa polttoainekiloa kohden (14.7/14.6)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.03.2010, 21:51
Hilari Hilari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 28.05.06
Sijainti: Oulun seutu
Viestit: 217
Perusasetus

Ei suoraan aiheeseen liittyvää, mutta ihan mielenkiintoisia java sovelluksia
http://www.turbofast.com.au/javacalc.html
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.03.2010, 22:01
Mappe:n Avatar
Mappe Mappe ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.09
Sijainti: Vaasa
Viestit: 550
Perusasetus

Sitä vaan aattelin että jos rakentaa alumiini veneen ja siinä umpinainen konetila niin minkämoiset tuuletus hormit pitää olla että kone saa ilmaa tarpeeksi. Tosi hyvän linkin Hilari heitit. Pitääpä tutustua oikein ajan kanssa.
__________________
Steady as she goes...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.03.2010, 22:11
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

sillä viientoista kertoimella kun lasket, niin oot aika kohilla, minimissään tuossa tapauksessa, kivahan se olis ettei vedä alipaineiseks - tai edes hapettomaks koko konehuonetta...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.03.2010, 23:09
Mappe:n Avatar
Mappe Mappe ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.09
Sijainti: Vaasa
Viestit: 550
Perusasetus

Ok. laitetaampa esimerkki. 477kw moottori, Maxrpm:2200, tilavuus 12l 6syl. Kuinka saan tästä laskettua ilmamäärän mitä moottori tarvitsee?

Oma kokeilu: 477 x 200kg/h? = 95400. 95400 x se 15 =1431000. 1431000/60 =23850 ?/min.????
__________________
Steady as she goes...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.03.2010, 23:21
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Tuolla -> http://www.pelaginox.com/data/d-diesel.html oli heitetty arvio että 45 kuutiota ilmaa per 10hp tunnissa. Eli tuo sun esimerkki vaatisi rapiat 2900 kuutiota ilmaa tunnissa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.03.2010, 23:39
Mappe:n Avatar
Mappe Mappe ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.09
Sijainti: Vaasa
Viestit: 550
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Tuolla -> http://www.pelaginox.com/data/d-diesel.html oli heitetty arvio että 45 kuutiota ilmaa per 10hp tunnissa. Eli tuo sun esimerkki vaatisi rapiat 2900 kuutiota ilmaa tunnissa.
Kiitos linkistä. En vaan saa samaa ku sä. 477kw = 650hp. 45kolmanteen / 65 = 1401 ja 45kolmanteen x 65 = 5467500. Whats wrong? kirjotappa miten laskit.

A figure quoted for air requirement is 45 m³ / 10 hp / hr; but it hardly seems possible that this volume could be provided in many installations.
__________________
Steady as she goes...

Viimeksi muokannut Mappe : 02.03.2010 23:43
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.03.2010, 23:44
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

(650 / 10) * 45 = 2925

Eiks se noin mene?
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.03.2010, 00:00
jpisteh jpisteh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.08.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 185
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mappe Näytä viesti
Oon ny yrittäny löytää netistä ja koulun prujuista tietoa miten laskettiin dieselmoottorin tarvitsema ilmamäärä kg/min? En pääse oikeen alkuunkaan koko touhussa ja meinaa hermot mennä Jos jollain on se kaava niin kirjotteleppa tänne se.

Edit: kyseessä turbodiesel jos jotain väliä.
kg/min

Pitää kyllä määrittää ensinsi
- moottorikoko (ja tahtisuus)
- käyntinopeus
- ahtopaine
- seossuhde

Kyllä mä lähtisin liikenteeseen vapari dieselistä...

Täytös on varmaan joku 0,8 (maks 1).

Siis 2 litrainen 4-tahtinen moottori ja se kiertää 5000 rpm, niin... siitä matematiikkaa...
Siis tarvitsee ilmaa 2500*2 l = 5000 l ja imuhäviöt huomioiden niin 4000 l/min (neljän kaljan jälkeen helppoa, onkohan vielä selvin päin samaa mieltä)

Polttoaineen kulutuksen kautta pääsee myös ilmamäärään, kun riippuu vain minkä lambda arvon arvioi (bensakone olis helpompi).

j.h

Ahdettuna tuon voi kertoa piillä (tai riippuen ahtopaineesta)
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.03.2010, 00:03
Mappe:n Avatar
Mappe Mappe ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.09
Sijainti: Vaasa
Viestit: 550
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
(650 / 10) * 45 = 2925

Eiks se noin mene?
Nyt rupee ainaki liippaan läheltä koska koneen manuaali sanoo että 2200rpm tehot on 650hv ja silloin menee ilmaa 45kg/min. 2925 kuutiota tunnissa kun jakaa 60min tulee 48,75 kuutiota/min ja sehän pitäisi kiloina olla se 48,75kg/min?
__________________
Steady as she goes...

Viimeksi muokannut Mappe : 03.03.2010 13:33
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.03.2010, 00:12
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mappe Näytä viesti
...45kolmanteen / 65 = 1401 ja 45kolmanteen x 65 = 5467500. Whats wrong?

A figure quoted for air requirement is 45 m³ / 10 hp / hr; but it hardly seems possible that this volume could be provided in many installations.
Se on pielessä, että m^3 on kuutiometri ja tuossa se on yksikkö, joten ei sitä lukua sen edessä koroteta mihinkään potenssiin. Tuon arvion mukainen laskentahan tuossa jo olikin.

Sitten ton alkuperäisen ongelmasi selvittämiseksi pitää jostain keksiä paine-erot ja sitten suunnittelemiesi räppänöiden painehäviöt, jota kautta saat laskettua mahdolliset virtaamat. Tai oikeastaan tuo käänteisessä järjestyksessä.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.03.2010, 08:17
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.326
Perusasetus

Tämä ei nyt liity oikein mihinkää...

Kun kaksilitrainen moottori pyörii 7000 rpm, se vaatii 7 kuutiota ilmaa minuutissa. Tämä on 60-70 luvun kilpamoottorin arvoja.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 03.03.2010, 13:38
Mappe:n Avatar
Mappe Mappe ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.09
Sijainti: Vaasa
Viestit: 550
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Tämä ei nyt liity oikein mihinkää...

Kun kaksilitrainen moottori pyörii 7000 rpm, se vaatii 7 kuutiota ilmaa minuutissa. Tämä on 60-70 luvun kilpamoottorin arvoja.
Menee kyl aikas käsikädes ton edellisen kaavan kanssa. 12l kone on 6 x isompi kuin 2l. 6 x 7 kuutiota= 42 kuutiota. 12l mootorin ohjearvo oli 45 kuutiota ja sain ite laskulla 48 kuutiota/min
__________________
Steady as she goes...
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 03.03.2010, 14:09
Kankku:n Avatar
Kankku Kankku ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 04.10.04
Sijainti: Masku/Turun kupees
Viestit: 1.031
Perusasetus

tuohon veneen tuuletus reikien mitoitukseen ei ihan riitä nuo kaavat.

veneisiin on joskus suositeltu sellaista mittaus tapaa, että ajokierroksilla kädellä koitettaessa ei saisi tuntea vetoa konetilan tuuletus venttiilin kohdalta.

nuo vaikuttaa paljon konetila lämpötilaan.

jos tälläät ämpärin mentävän reijän veneen kylkeen suoraan konetilaan, niin tulee aika kova meteli ulos ja menee sade/aallot sisään. eli tuon "vesilukon" rakenne vaikuttaa myös.
__________________
laiskuus on lahja mutta ahneus synti
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 03.03.2010, 22:02
-wj- -wj- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.11.09
Sijainti: Järvenpää
Viestit: 57
Perusasetus

http://www.mk5cortinaestate.co.uk/calculator3.php

Tuossa laskuri mikä kertoo tarvittavan ilmamäärän. Pitää aika hyvin kutinsa kun kaseja olen laskeskellu.
Tohon 12000cc, 205% ve ja maks rpm 2200rpm
956 cfm 451 litres/sec 4" reikä riittää helposti tolle ilmamäärälle.

Veneistä en tiedä mitään
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O: 6.2L Dieselmoottorin osia Gary Grand O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 14 01.03.2007 23:26


Sivu luotu: 14:08 (GMT +2).