![]() |
Dieselmoottorin ilmamäärä?
Oon ny yrittäny löytää netistä ja koulun prujuista tietoa miten laskettiin dieselmoottorin tarvitsema ilmamäärä kg/min? En pääse oikeen alkuunkaan koko touhussa ja meinaa hermot mennä:mad: Jos jollain on se kaava niin kirjotteleppa tänne se.
Edit: kyseessä turbodiesel jos jotain väliä. |
Uteliaisuuttani notta mihinkä tuota tietoa...
Nii Dieseli on laihaseos moottori eli aina täysiannos ilmaa,ja polttoainetta sen mukaan miten tehoa tarvitaan. Ja äkkiä guuklettamalla löytyi keskustelu jossa todettin että bensa ja dieseli tarvitsee suunnilleen saman määrän ilmaa polttoainekiloa kohden (14.7/14.6) |
Ei suoraan aiheeseen liittyvää, mutta ihan mielenkiintoisia java sovelluksia
http://www.turbofast.com.au/javacalc.html |
Sitä vaan aattelin että jos rakentaa alumiini veneen ja siinä umpinainen konetila niin minkämoiset tuuletus hormit pitää olla että kone saa ilmaa tarpeeksi. Tosi hyvän linkin Hilari heitit. Pitääpä tutustua oikein ajan kanssa.
|
sillä viientoista kertoimella kun lasket, niin oot aika kohilla, minimissään tuossa tapauksessa, kivahan se olis ettei vedä alipaineiseks :p - tai edes hapettomaks koko konehuonetta...
|
Ok. laitetaampa esimerkki. 477kw moottori, Maxrpm:2200, tilavuus 12l 6syl. Kuinka saan tästä laskettua ilmamäärän mitä moottori tarvitsee?
Oma kokeilu: 477 x 200kg/h? = 95400. 95400 x se 15 =1431000. 1431000/60 =23850 ?/min.???? |
Tuolla -> http://www.pelaginox.com/data/d-diesel.html oli heitetty arvio että 45 kuutiota ilmaa per 10hp tunnissa. Eli tuo sun esimerkki vaatisi rapiat 2900 kuutiota ilmaa tunnissa.
|
Lainaus:
A figure quoted for air requirement is 45 m³ / 10 hp / hr; but it hardly seems possible that this volume could be provided in many installations. |
(650 / 10) * 45 = 2925
Eiks se noin mene? |
Lainaus:
Pitää kyllä määrittää ensinsi - moottorikoko (ja tahtisuus) - käyntinopeus - ahtopaine - seossuhde Kyllä mä lähtisin liikenteeseen vapari dieselistä... Täytös on varmaan joku 0,8 (maks 1). Siis 2 litrainen 4-tahtinen moottori ja se kiertää 5000 rpm, niin... siitä matematiikkaa... Siis tarvitsee ilmaa 2500*2 l = 5000 l ja imuhäviöt huomioiden niin 4000 l/min (neljän kaljan jälkeen helppoa, onkohan vielä selvin päin samaa mieltä) Polttoaineen kulutuksen kautta pääsee myös ilmamäärään, kun riippuu vain minkä lambda arvon arvioi (bensakone olis helpompi). j.h Ahdettuna tuon voi kertoa piillä (tai riippuen ahtopaineesta) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Sitten ton alkuperäisen ongelmasi selvittämiseksi pitää jostain keksiä paine-erot ja sitten suunnittelemiesi räppänöiden painehäviöt, jota kautta saat laskettua mahdolliset virtaamat. Tai oikeastaan tuo käänteisessä järjestyksessä. |
Tämä ei nyt liity oikein mihinkää...
Kun kaksilitrainen moottori pyörii 7000 rpm, se vaatii 7 kuutiota ilmaa minuutissa. Tämä on 60-70 luvun kilpamoottorin arvoja. |
Lainaus:
|
tuohon veneen tuuletus reikien mitoitukseen ei ihan riitä nuo kaavat.
veneisiin on joskus suositeltu sellaista mittaus tapaa, että ajokierroksilla kädellä koitettaessa ei saisi tuntea vetoa konetilan tuuletus venttiilin kohdalta. nuo vaikuttaa paljon konetila lämpötilaan. jos tälläät ämpärin mentävän reijän veneen kylkeen suoraan konetilaan, niin tulee aika kova meteli ulos ja menee sade/aallot sisään. eli tuon "vesilukon" rakenne vaikuttaa myös. |
http://www.mk5cortinaestate.co.uk/calculator3.php
Tuossa laskuri mikä kertoo tarvittavan ilmamäärän. Pitää aika hyvin kutinsa kun kaseja olen laskeskellu. Tohon 12000cc, 205% ve ja maks rpm 2200rpm 956 cfm 451 litres/sec 4" reikä riittää helposti tolle ilmamäärälle. Veneistä en tiedä mitään :D |
Sivu luotu: 22:10 (GMT +2). |