![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Virkamiesten kohtuuttomuudestaIlta-Sanomat uutisoi 16.11. järkyttävän asian, joka koskettaa erittäin monia täällä. Ehdotan, että mahdollisimman moni lähettäisi eduskuntaan sähköpostia asian tiimoilta, itse jo peräsin tuntemaltani kansanedustajalta, mitä kuuluu harrasteajoneuvoluokalle, jolla olisi museoajoneuvojen käyttö- ja maksukohtelut. http://web.eduskunta.fi/Resource.phx...dex.htx?lng=fi - - - - - lainaus IS - - - - - Epäoikeudenmukaiseksi väitetty päästövero nostaa vanhojen pakettiautojen käyttökustannuksia Ensin verottaja pakotti - nyt tulee rangaistus 16.11.2009 12:41 Paketti-, matkailu-, ja erikoisautojen ajoneuvovero eli kansan suussa käyttömaksu muuttuu ensi vuonna päästöpohjaiseksi. Monissa vanhemmissa pakuissa käyttömaksu nousee satoja euroja. Vanhan maasturin omistaminen taas aiheuttaa helposti yli 1000 euron kulut vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään. Muutosta kritisoidaan epäoikeudenmukaiseksi, sillä aiemmin verottaja on ohjannut kansalaisia nimenomaan kantavuudeltaan suurten pakettiautojen hankintaan. Käytännössä uusi käyttömaksu määräytyy ennen vuotta 2008 käyttöönotetuilla paketti- ja matkailuautoilla kokonaismassan perusteella, koska päästötietoja ei ole. Henkilöautoilla vastaava raja on vuosi 2001. Muutos tarkoittaa tuntuvaa korotusta monien vanhojen paketti- ja matkailuautojen käyttömaksuun. Nettikeskusteluissa kritiikkiä nostattaa erityisesti se lähihistoriallinen tosiseikka, että verottaja on vuosikausia käytännössä pakottanut suomalaiset ostamaan painavia ja kantavuudeltaan turhan suuria pakettiautoja. Tähän taas syynä on ollut kaikkein pienimmistä pakettiautoista meillä peritty henkilöautovero joka on tehnyt pikkupakuista aikaisemmin suhteettoman kalliita. Yleisimpien pakettiautojen, kuten Toyota Hiacen ja VW Transporterin kokonaismassa on tavallisesti yli 2500 kiloa. Esimerkiksi 2850-kiloisen pakettiauton käyttömaksu on jatkossa 339 euroa, kun nykyisin selvitään 127 eurolla. Hiacen tapaisen pakettiauton noin 100 euron suuruinen käyttövoima- eli dieselvero säilyy ennallaan. Maksumiehiksi joutuvat nyt erityisesti vanhojen, usein vähäisessä käytössä olevien pakettiautojen tai sellaiseksi rekisteröityjen ajoneuvojen omistajat. Uusi veroperuste koskee myös ennen vuotta 1993 rekisteröityjä erikoisautoja. Painoon perustuva vero rankaisee reippaalla kädellä myös maastureiden omistajia. Esimerkiksi vanhan Toyota Land Cruiserin omistamisesta joutuu vakuutuksien ja verojen muodossa maksamaan pian yli 1000 euroa vuodessa. Matkailuautojen tilanne on ongelmallinen myös uusien autojen osalta, sillä pieninä sarjoina valmistettavista autoista ei ole useinkaan olemassa CO2-tietoa, joten vero määräytyy tällöinkin kokonaismassan mukaan. Painavien matkailuautojen vero nouseekin noin 300-485 euroon vuodessa. EU:n komission linjauksen mukaan uusien pakettiautojen ja kevytkuorma-autojen keskimääräinen päästölukema on pudotettava 175 grammaan vuoteen 2016 mennessä. Tämänhetkinen keskiarvo on EU:ssa 203 grammaa ja Suomessa hieman tätäkin suurempi. Ensimmäiset ympäristöperusteiset veroliput lähetetään maaliskuussa 2010. - - - - - lainaus IS - - - - - Komandirsky
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Eiköhän toikin päätös niellä taas suuremmin vastustelematta.
![]() MUTTA Jos joku ryhtiliike syntyy ja mennään parkkiin eduskuntatalon eteen viikoksi niin Hep olen mukana. ![]() Nykyinen polttoaineen hinta veroineen kattaa kyllä sen että mitään lisäkorotuksia ei tarvita. Tämäkin vero on keinotekoisesti rakennettu siinä pyhässä hengessä että pelastetaan maapallo. Luonnollinen poistuma kyllä todellisuudessa hoitaa pois nämä suuripäästöiset ajoneuvot.... Kuin monta 70 luvun Mustamaijaksi nimettyä Transittia esim teidemme päällä enää liikkuu. Nopeuttaahan toi vero kyllä poistumaa. Mutta samalla kun täytyy ostaa uusia kulkineita niin niiden valmistamisesta syntyvä saastekuorma on suurempi kuin.... päläpäläpäläpö Enivei Parkkeeraan jonku maastolaitoksen mielelläni eduskuntatalon eteen jos tästä saadaan ryhtiliike aikaiseksi. Yksin sinne on turha parkkeerata ilman mätien perunoiden tai lannan kuormaa jonka voi sinne kipata. Uutisarvo ei muuten olisi riittävä. päläpälä..
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mukana ku peräpukama,en ehkä yhtä mukavana,mut kuiteski vaikk heti huomenna.
__________________
Parempi haluta sellast,mitä eivoi saada,kuin saada sellasta mitä eihalua. Istun tai kävelen, Pylly päästää sävelen! RRC Vakiona Ajomukavuus ja Maasto-ominaisuudet LA CH 31 TT eli Tupla TEE www.wuoksioffroad.com montenegro offroad club #98 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Niva oli sittenkin parempi valinta kuin vanha suurempi maasturi
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tämä "päästöpohjainen" eli siis kokonaismassan mukaan perustuva verotus ei ole mielestäni onnistunut ja itsellä ainakin näillä näkymin loppuu kyllä nyt sitten nämä harrastukset ja varmaan yleisellä tasolla tosiaan nuo tiellä toisia auttamaan pystyvät maasturistit muuttuvat entistäkin harvinaisemmiksi, eli ei hyvä. Monelle vähävaraisellekin maasturi voi olla monella eri tavalla suorastaan välttämättömyys. Täällä olisi helkutin kovia ja hyviä perunoita tiedossa, ei valitettavasti mätiä ensinkään ja missä tahansa ideassa joka voisi auttaa tuossa "verouudistuksessa" tai sen mahdollisessa järkevöittämisessä olen mukana onko jonkun mielestä ko. verouudistus joltakin osin onnistunut, ts. onko jonkun mielestä siinä edes jotakin hyvää? Viimeksi muokannut Urbancityboy : 19.11.2009 16:06 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
mites tuo vero ku jotkut on rekisteröiny linkit erikoisajoneuvoks ja jotkut on matkailuautoja?halpaa
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Näin niitä päätöksiä tehdään:
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
VIDDU....siis tuleeko kevyt kuorkkeihinki jotain PASKAA viimeistään 2016????
Eikä varmaan auto, vaikka on N2G (maastokuorkki) ???
__________________
--- Dodge RAM 2500 5.9 Td -01 --- --- Cadillac DeVille -67 --- Polaris Sportman 550XP |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Joo vähän on aseita tähänkin mutta esim. jos vaikka lopetettas toi Vapepatouhuilu. Huomaisko kukaan. Ilmotettas vaan että ei voi tulla kun vanha maasturinrämä saastuttaa liikaa maapalloa.
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari |
#10
|
|||
|
|||
![]() metsäkone
täytyy varmaan alkaa kulkee työajokki metsäkoneella kun ei kohta saa nii isoo tilii et sais verot maksuun tai sit alkaa työttömäksi pummiksi .
pitäsivät nämä vanhat ennallaa ja säätelisi niitä uusia pienemmiksi et ei ainakaa näitten vanhempien maksu isommaksi . |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä täällä auton omistajan verotus ja kyykytys osataan. Helppo se on autoilun verotusta nostaa kun helsingissä julkiset kulkee ja näillä poliitikoilla on virka-autoa ja taksiseteleitä käytössä. Mutta eipä maaseudulla paljoa mahollisuuksia ole ilman autoa. Nykyisellä tienhoidolla alkaa paikotellen maasturikin olemaan pakollinen. Tämä verotusuudistus rokottaa monella perheellä taas tuntuvasti taloutta. Tekis mieli pakata kamat konttiin ja muuttaa johonkin "järkevämpään" paikkaan.... Kait se on kohta joku liikennetraktori hommattava - niitä ne ei ainakaan vielä taida osata verottaa. Onkohan tuolla eduskuntatalon ovella joku laite mikä poistaa terveen järjen sisäänkäveltäessä?
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
ei se nyt maailmaa kaada tällasille sälleille kun tässä itkee että vero nousee huoltoautosta kun itse valitsee että pakko jollai mörssärill ajaa ku pääsis ihan vaikka suzuki altolla töihin.
ja sitten törsää loput rahat osiin jota rikkoo kömpiessö metässä mikä sitten on taas fiksua ![]() vaikka vituttaahan se että maksaa veron päälle veroa taas,jotta voi niille maksaa lisää veroa kun ajaa sillä veroloukulla töihin tai kauppaan ostamaan veroja kunhan ensin tankkaa hieman veroa tankkiin.. mutta jos miettii semmosta perhettä maaseudulla jossa monta lasta ja kaikkee joitten pakko pitää 1-2 tilaihme tai maasturia 7henkilö diesel tms jotka jo nyt ovat maksaneet älyttömiä 7-800e veroja sitten se tuplaantuu vielä ja joutuu maksaa 1500e veroa,niin semmosille voi rassaa budjeettia.. jääpähän taas muutama joululahja vähemmän ostettua ensivuonna kakaroille. niin että herrat voi istua tyhjän panttina eduskunnassa ja kulkea työsuhde pemareilla/audeilla ja taxi liput ym
__________________
Vittunko mä työnnän nää perrkele ! ! Viimeksi muokannut Heegi : 19.11.2009 20:31 |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Altolla voi kyllä töissä käydä mutta, sillä on hiukka hankalaa viedä metsäkikotinta ajoalueelle......
__________________
PERKELE! Pääsponsori---> Joki-Pub
Lahjattomat lukottaa |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() pitää lopettaa koko harrastus vissii..kun se tuottaa liian vähän verorahoja eiköhän sekin ole näitten kommareitten suunnitelmissa viellä..
__________________
Vittunko mä työnnän nää perrkele ! ! |
#15
|
||||
|
||||
![]()
tuleeko tuo vero myös henkilö autoihin?
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#16
|
||||
|
||||
![]()
tulee..ja huomaa varsinkin jos diesel henkilö auto silloin tulee maksamaan...
__________________
Vittunko mä työnnän nää perrkele ! ! |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Mihis sitä sähköpostia saikaan lähettää?
|