Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Virkamiesten kohtuuttomuudesta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=65836)

Komandirsky 19.11.2009 13:02

Virkamiesten kohtuuttomuudesta
 
Ilta-Sanomat uutisoi 16.11. järkyttävän asian, joka koskettaa erittäin monia täällä.

Ehdotan, että mahdollisimman moni lähettäisi eduskuntaan sähköpostia asian tiimoilta, itse jo peräsin tuntemaltani kansanedustajalta, mitä kuuluu harrasteajoneuvoluokalle, jolla olisi museoajoneuvojen käyttö- ja maksukohtelut.

http://web.eduskunta.fi/Resource.phx...dex.htx?lng=fi


- - - - - lainaus IS - - - - -


Epäoikeudenmukaiseksi väitetty päästövero nostaa vanhojen pakettiautojen käyttökustannuksia

Ensin verottaja pakotti - nyt tulee rangaistus
16.11.2009 12:41

Paketti-, matkailu-, ja erikoisautojen ajoneuvovero eli kansan suussa käyttömaksu muuttuu ensi vuonna päästöpohjaiseksi. Monissa vanhemmissa pakuissa käyttömaksu nousee satoja euroja. Vanhan maasturin omistaminen taas aiheuttaa helposti yli 1000 euron kulut vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään.

Muutosta kritisoidaan epäoikeudenmukaiseksi, sillä aiemmin verottaja on ohjannut kansalaisia nimenomaan kantavuudeltaan suurten pakettiautojen hankintaan.

Käytännössä uusi käyttömaksu määräytyy ennen vuotta 2008 käyttöönotetuilla paketti- ja matkailuautoilla kokonaismassan perusteella, koska päästötietoja ei ole. Henkilöautoilla vastaava raja on vuosi 2001.

Muutos tarkoittaa tuntuvaa korotusta monien vanhojen paketti- ja matkailuautojen käyttömaksuun. Nettikeskusteluissa kritiikkiä nostattaa erityisesti se lähihistoriallinen tosiseikka, että verottaja on vuosikausia käytännössä pakottanut suomalaiset ostamaan painavia ja kantavuudeltaan turhan suuria pakettiautoja. Tähän taas syynä on ollut kaikkein pienimmistä pakettiautoista meillä peritty henkilöautovero joka on tehnyt pikkupakuista aikaisemmin suhteettoman kalliita.

Yleisimpien pakettiautojen, kuten Toyota Hiacen ja VW Transporterin kokonaismassa on tavallisesti yli 2500 kiloa. Esimerkiksi 2850-kiloisen pakettiauton käyttömaksu on jatkossa 339 euroa, kun nykyisin selvitään 127 eurolla. Hiacen tapaisen pakettiauton noin 100 euron suuruinen käyttövoima- eli dieselvero säilyy ennallaan.

Maksumiehiksi joutuvat nyt erityisesti vanhojen, usein vähäisessä käytössä olevien pakettiautojen tai sellaiseksi rekisteröityjen ajoneuvojen omistajat. Uusi veroperuste koskee myös ennen vuotta 1993 rekisteröityjä erikoisautoja.

Painoon perustuva vero rankaisee reippaalla kädellä myös maastureiden omistajia. Esimerkiksi vanhan Toyota Land Cruiserin omistamisesta joutuu vakuutuksien ja verojen muodossa maksamaan pian yli 1000 euroa vuodessa.

Matkailuautojen tilanne on ongelmallinen myös uusien autojen osalta, sillä pieninä sarjoina valmistettavista autoista ei ole useinkaan olemassa CO2-tietoa, joten vero määräytyy tällöinkin kokonaismassan mukaan. Painavien matkailuautojen vero nouseekin noin 300-485 euroon vuodessa.

EU:n komission linjauksen mukaan uusien pakettiautojen ja kevytkuorma-autojen keskimääräinen päästölukema on pudotettava 175 grammaan vuoteen 2016 mennessä. Tämänhetkinen keskiarvo on EU:ssa 203 grammaa ja Suomessa hieman tätäkin suurempi.

Ensimmäiset ympäristöperusteiset veroliput lähetetään maaliskuussa 2010.

- - - - - lainaus IS - - - - -


Komandirsky

SuurSyömäri 19.11.2009 14:05

Eiköhän toikin päätös niellä taas suuremmin vastustelematta.:o

MUTTA Jos joku ryhtiliike syntyy ja mennään parkkiin eduskuntatalon eteen viikoksi niin Hep olen mukana.:mad:

Nykyinen polttoaineen hinta veroineen kattaa kyllä sen että mitään lisäkorotuksia ei tarvita. Tämäkin vero on keinotekoisesti rakennettu siinä pyhässä hengessä että pelastetaan maapallo. Luonnollinen poistuma kyllä todellisuudessa hoitaa pois nämä suuripäästöiset ajoneuvot.... Kuin monta 70 luvun Mustamaijaksi nimettyä Transittia esim teidemme päällä enää liikkuu.

Nopeuttaahan toi vero kyllä poistumaa. Mutta samalla kun täytyy ostaa uusia kulkineita niin niiden valmistamisesta syntyvä saastekuorma on suurempi kuin.... päläpäläpäläpö

Enivei Parkkeeraan jonku maastolaitoksen mielelläni eduskuntatalon eteen jos tästä saadaan ryhtiliike aikaiseksi. Yksin sinne on turha parkkeerata ilman mätien perunoiden tai lannan kuormaa jonka voi sinne kipata. Uutisarvo ei muuten olisi riittävä. päläpälä..

vepele 19.11.2009 14:34

Mukana ku peräpukama,en ehkä yhtä mukavana,mut kuiteski vaikk heti huomenna.

Punanenä 19.11.2009 14:46

Niva oli sittenkin parempi valinta kuin vanha suurempi maasturi:D

Urbancityboy 19.11.2009 15:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja SuurSyömäri (Viesti 615110)
Eiköhän toikin päätös niellä taas suuremmin vastustelematta.:o

Enivei Parkkeeraan jonku maastolaitoksen mielelläni eduskuntatalon eteen jos tästä saadaan ryhtiliike aikaiseksi. Yksin sinne on turha parkkeerata ilman mätien perunoiden tai lannan kuormaa jonka voi sinne kipata. Uutisarvo ei muuten olisi riittävä. päläpälä..

Kokoontumisajot aiheen tiimoilta voisi todella olla ok

Tämä "päästöpohjainen" eli siis kokonaismassan mukaan perustuva verotus ei ole mielestäni onnistunut ja itsellä ainakin näillä näkymin loppuu kyllä nyt sitten nämä harrastukset ja varmaan yleisellä tasolla tosiaan nuo tiellä toisia auttamaan pystyvät maasturistit muuttuvat entistäkin harvinaisemmiksi, eli ei hyvä. Monelle vähävaraisellekin maasturi voi olla monella eri tavalla suorastaan välttämättömyys.

Täällä olisi helkutin kovia ja hyviä perunoita tiedossa, ei valitettavasti mätiä ensinkään ja missä tahansa ideassa joka voisi auttaa tuossa "verouudistuksessa" tai sen mahdollisessa järkevöittämisessä olen mukana

onko jonkun mielestä ko. verouudistus joltakin osin onnistunut, ts. onko jonkun mielestä siinä edes jotakin hyvää?

sos 19.11.2009 17:00

mites tuo vero ku jotkut on rekisteröiny linkit erikoisajoneuvoks ja jotkut on matkailuautoja?halpaa

Kartse1 19.11.2009 17:35

Näin niitä päätöksiä tehdään:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=45816

SukiSuki 19.11.2009 17:53

VIDDU....siis tuleeko kevyt kuorkkeihinki jotain PASKAA viimeistään 2016????

Eikä varmaan auto, vaikka on N2G (maastokuorkki) ???

Heegi 19.11.2009 18:01

ovat tyhmät suomalaiset itse äänestääneet sinne noi paskiaiset..sitten itketään jälkikäteen..ja taas äänestetään
ja valitetaan.. sama juttu uudestaan ja uudestaan.. jättäis äänestämättä alkais muutoksia tuleen

Nostokurki 19.11.2009 18:19

mistäpä sitä olisi tiennyt äänestäessä että millaisia kusipäitä niistä eduskunnassa tulee... Tuo veromuutos kokonaisuudessaan on kyllä ihan järjetön. Joka tapauksessa autojen luonnollinen elinkaari hoitaa sen, että "vanhoja ja saastuttavia" on kohta enää harrastekäytössä ja loput on paalissa.

Järki hoi.

Heegi 19.11.2009 18:25

luulis kansan alkavan tajuta pikkuhiljaa kun 50vuotta ovat siel verotelleet..tai no suomalaiset nyt niin tyhmiä ettei pidäkkää vaatia että tajuaisi..
mutta tämä kommunismi maa näyttää vaan aivopesua telkusta ym mitä hyväuskoinen kansa nielee kun ne siellä myyvät vaalipuheita ennen vaaleja,sitten hiljenee taas vaalien jälkeen kun pitää keksiä verotettavaa..

Heegi 19.11.2009 18:28

luulis kansan alkavan tajuta pikkuhiljaa kun 50vuotta ovat siel verotelleet..tai no suomalaiset nyt niin tyhmiä ettei pidäkkää vaatia että tajuaisi..
mutta tämä kommunismi maa näyttää vaan aivopesua telkusta ym mitä hyväuskoinen kansa nielee kun ne siellä myyvät vaalipuheita ennen vaaleja,sitten hiljenee taas vaalien jälkeen kun pitää keksiä verotettavaa..
ihan kun jobbarit myydessä autoa selittävät ja lupailevat siinä :)

Rambleristi 19.11.2009 18:31

Lakiuudistushan on pitkälti autotuojien lobbaama. Suomi on kait linjannu poltiikkansa niin, että Suomesta tehdään liikenteen päästöjen osalta esimerkkimaa. Ostetaan kaikki joku hyrbiidi (mihin ei saa laittaa edes peräkärryä) niin maailma pelastuu (tai siis Toyotan talous pelastuu).
Tämä vaan tarkoittaa sitä, että yhä useampi harrasteauto liikkuu enää siirtotarrojen kanssa. Ei kannata pitää kilvissä. Saa nähdä kuinka kauan sitä pelleilyä saadaan jatkaa. Se loppuu siihen, kun joku tappaa itsensä siirtotarroilla liikenteessä olevalla vehkeellä.
Itte hiukan kauhulla odotan kuinka kalliiksi tuon Wagoneerin omistaminen tuleekaan. Onneks ei oo dieseli joten sitä veroa ei kaadu niskaan.
Se harrasteauto määritys pitäisi saada aikaiseksi. Tuossa kun tosissaan ajattelee ei tuolle Wagolle juuri yli 30 päivää vuodessa ajoja tule. Kyllä kukkaron pitää olla tosi hyvässä kunnossa, jos joku tosissaan kuvittelee, että tuolla ajelee 100km päivittäistä työmatkaa.

Heegi 19.11.2009 18:39

hyvä seon virkailijoiden ajella työsuhde autoilla takseilla ym.. pitäs vaan ajella ilman vakuutuksii ja veroja
alkaa olee koht niin kallis lysti että sakko mitä saa kun pysäytetään ei ole mikään paha..
ai niin mutta silloin alkavat taas takavarikoimaan autoja ym,piilo kommunismi

Mutamies 19.11.2009 19:02

Ei vaikuta lakimuutokset, kun ei ole vehkeet kilvissä, eikä saa. Tarrakilvet saa helposti konttorilta jos niitä tarvii.

SuurSyömäri 19.11.2009 19:02

Joo vähän on aseita tähänkin mutta esim. jos vaikka lopetettas toi Vapepatouhuilu. Huomaisko kukaan. Ilmotettas vaan että ei voi tulla kun vanha maasturinrämä saastuttaa liikaa maapalloa.

mikaylikoski 19.11.2009 19:12

metsäkone
 
täytyy varmaan alkaa kulkee työajokki metsäkoneella kun ei kohta saa nii isoo tilii et sais verot maksuun tai sit alkaa työttömäksi pummiksi .
pitäsivät nämä vanhat ennallaa ja säätelisi niitä uusia pienemmiksi et ei ainakaa näitten vanhempien maksu isommaksi .

WebKim 19.11.2009 19:47

Kyllä täällä auton omistajan verotus ja kyykytys osataan. Helppo se on autoilun verotusta nostaa kun helsingissä julkiset kulkee ja näillä poliitikoilla on virka-autoa ja taksiseteleitä käytössä. Mutta eipä maaseudulla paljoa mahollisuuksia ole ilman autoa. Nykyisellä tienhoidolla alkaa paikotellen maasturikin olemaan pakollinen. Tämä verotusuudistus rokottaa monella perheellä taas tuntuvasti taloutta. Tekis mieli pakata kamat konttiin ja muuttaa johonkin "järkevämpään" paikkaan.... Kait se on kohta joku liikennetraktori hommattava - niitä ne ei ainakaan vielä taida osata verottaa. Onkohan tuolla eduskuntatalon ovella joku laite mikä poistaa terveen järjen sisäänkäveltäessä?

Heegi 19.11.2009 20:28

ei se nyt maailmaa kaada tällasille sälleille kun tässä itkee että vero nousee huoltoautosta kun itse valitsee että pakko jollai mörssärill ajaa ku pääsis ihan vaikka suzuki altolla töihin.
ja sitten törsää loput rahat osiin jota rikkoo kömpiessö metässä mikä sitten on taas fiksua :)
vaikka vituttaahan se että maksaa veron päälle veroa taas,jotta voi niille maksaa lisää veroa kun ajaa sillä veroloukulla töihin tai kauppaan ostamaan veroja kunhan ensin tankkaa hieman veroa tankkiin..

mutta jos miettii semmosta perhettä maaseudulla jossa monta lasta ja kaikkee joitten pakko pitää 1-2 tilaihme tai maasturia 7henkilö diesel tms jotka jo nyt ovat maksaneet älyttömiä 7-800e veroja sitten se tuplaantuu vielä ja joutuu maksaa 1500e veroa,niin semmosille voi rassaa budjeettia.. jääpähän taas muutama joululahja vähemmän ostettua ensivuonna kakaroille.
niin että herrat voi istua tyhjän panttina eduskunnassa ja kulkea työsuhde pemareilla/audeilla ja taxi liput ym

Pörö 19.11.2009 20:33

Altolla voi kyllä töissä käydä mutta, sillä on hiukka hankalaa viedä metsäkikotinta ajoalueelle......

sos 19.11.2009 20:36

tuleeko tuo vero myös henkilö autoihin?

Heegi 19.11.2009 20:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pörö (Viesti 615291)
Altolla voi kyllä töissä käydä mutta, sillä on hiukka hankalaa viedä metsäkikotinta ajoalueelle......

vetäähän alto:p ainoo että voi kytkin ja kaikki muu loppua lyhyeen.. eikä sillä varmaan sa vetää ku 50kilosta kärryä

pitää lopettaa koko harrastus vissii..kun se tuottaa liian vähän verorahoja eiköhän sekin ole näitten kommareitten
suunnitelmissa viellä..

baxxter 19.11.2009 20:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja CCM1 (Viesti 615310)
vetäähän alto:p ainoo että voi kytkin ja kaikki muu loppua lyhyeen.. eikä sillä varmaan sa vetää ku 50kilosta kärryä

Uudessa Altossa jarruton kärry 100kg ja jarrullinen 200kg.. Kyllähän sillä nuotiollisen vie puuta ja pari pakettia makkaraa, eli sen offauksen tärkeimmän osan.

Heegi 19.11.2009 21:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 615313)
Uudessa Altossa jarruton kärry 100kg ja jarrullinen 200kg.. Kyllähän sillä nuotiollisen vie puuta ja pari pakettia makkaraa, eli sen offauksen tärkeimmän osan.

hyvällä säkällä saa kaljalaatikon autoon mukaan viellä.. 200kg jarrullisia kärryjä taitaa olla aika harvassa vaan :)

Heegi 19.11.2009 21:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 615297)
tuleeko tuo vero myös henkilö autoihin?

tulee..ja huomaa varsinkin jos diesel henkilö auto silloin tulee maksamaan...


Sivu luotu: 19:13 (GMT +2).