Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.01.2009, 00:01
oska80:n Avatar
oska80 oska80 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 18.11.04
Sijainti: Oulainen, Finland.
Viestit: 1.218
Perusasetus

turbiini


Onnistuukohan muuttaa tuollainen gm konsernin turbiini silee, että siellä ei öljy kierrä... olis tarkoitus patrolliin laittaa ennen normaalikytkintä.
mitenhän siinä oljyt lämpiää kun ei ole kiertoa?
jokuhan oli joskus jotain tuon tyylistä juttua rakennellut, mutten löytänyt sitä...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.01.2009, 00:09
arsenix arsenix ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 21.06.05
Sijainti: Raahe
Viestit: 624
Perusasetus

Manuaali td galanteissahan on kans ollu turbiineita kytkimen lisäksi ja
eikös noita oo monet soveltanu maastureihinkin.
Joskus täällä oli juttua ja kuvaa hiluksista (?) johon moinen oli sovellettu.
Ja näissä ei siis oo ulkoista öljynkiertoa.



edit: lisää juttua http://forums.offipalsta.com/showthr...light=turbiini

Viimeksi muokannut arsenix : 09.01.2009 00:11
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.01.2009, 00:11
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

No saattaahan siinä olla parikin ongelmaa,mutta jos laitat turbiinin ennen kytkintä eli moottorin puolelle,niin todennäköisesti se kytkin ei tule pitämään koska momentinmuunnin maksimissaan kolmin kertaistaa vääntömomentin esim .liikkeelle lähdössä.

Tosin koska sitä ei tarvitse luistattaa koska turbiini hoitaa sen puolen,niin siinähän menee joku sintteri kytky hyvin.

Mutta onnea yritykselle kuitenkin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.01.2009, 06:50
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
...todennäköisesti se kytkin ei tule pitämään koska momentinmuunnin maksimissaan kolminkertaistaa vääntömomentin esim .liikkeelle lähdössä.
Kolminkertaistaa? Automiehen raamattu sanoo muuntosuhteen olevan yleisesti välillä 1,7-2,5, ja muuntosuhteen maksimin olevan liikkeellelähtötilanteessa. Eikä se muuntokertoimen maksimi silloin satu moottorin maksimimomentin kohdille.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.01.2009, 08:52
oska80:n Avatar
oska80 oska80 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 18.11.04
Sijainti: Oulainen, Finland.
Viestit: 1.218
Perusasetus

Tuo galantin turbiini tai olisko paremminkin nestekytkin, on aika pienoinen, joten olen miettinyt tuommoisen automaattilaatikon turbiinin/momentinmuuntimen hyödyntämistä.

Mitenhän tuo turbiini toimii, jos ei sitä staattoria liitä mihinkään, eli se ei ole paikoillaan? vai onko ihan horo? Ei taida momentti muuttua jos se ei ole paikoillaan?
Olisi vaan niinpaljon helpompi rakentaa suljettu turbiini jos jättäis tuon staattorin irti..
Taidan kuitenkin senkin laittaa niinkuin kuuluu...

Öljyn kierrosta ei luulisi tulevan ongelmaa, koska eihän se käytännössä juuri kierrä normi automaattilaatiko sydeemissäkään.

Tosiaan tuo normaali kytkin pitää laittaa ennen turbiinia, en ajatellut riittävästi noita momentteja....

Onkohan missään kuvia tämäntyylisistä ratkaisuista?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.01.2009, 09:48
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Joo nyt kun uudestaan asiaa muistelee,ja hieman googlettaa,niin kyllä se niin päin olikin että se turbiini on ennen kytkintä,ainakin jossain versiossa.
Esim.http://koti.mbnet.fi/latema/voimansiirto.pdf Löytyy periaate kuvia.

Mitenköhän se oli Rasissa toteutettu?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.01.2009, 10:20
hiluman hiluman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.10.05
Sijainti: rovaniemi
Viestit: 316
Perusasetus

Löytyyhän se valametin maatalous rattoristaki turbiini. Vois olla patrooliin sopivan kokoinen. Mutta ei kyllä muista kummalla puolella levyä se turbiini on.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.01.2009, 12:41
mikaylikoski mikaylikoski ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.06.08
Sijainti: siikainen
Viestit: 164
Perusasetus

traktorin turbiin on jos mitä enempi on öljyä sisässä niin sen jäykempi se on ja jos turbiinissa öljy lämpiää liikaa niin se tulee sieltä ulos (vahatulpasta).
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.01.2009, 16:36
Miki:n Avatar
Miki Miki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 16.08.07
Sijainti: savo, Finland.
Viestit: 206
Perusasetus

Jos kytkin on ennen turbiinia niin kytkinakselin pyörivä massa kasvaa aika isoksi.Vaihdot välikaasun kanssa tai synkrot ainakin tiukilla
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.01.2009, 17:55
4runner 4runner ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 18.05.07
Sijainti: Etelä-Karjala
Viestit: 9
Perusasetus

Mites Sisu SA-240 eli Rasi, siinähän on kanssa kytkin ja momentinmuunnin mitenköhän sen toiminta on toteutettu.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.01.2009, 19:31
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Tuota taas muistellaan,eli olikos se niin että power-glidessä on nestekytkin,ja uudemmat on momentinmuuntimia? Jos,niin siinähän ei ole staattoria.

Tai jos laittaa sen muuntimen,niin staattorin akselillahan saisi tukilaakeroinnin.ym
rakennettua,ja tarvittaessa jollaisen öljyn kierrätyksenkin???

Ja mites tuo turbiinilukko noissa lukkolaatikoissa kytkeytyy?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 09.01.2009, 20:48
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ja mites tuo turbiinilukko noissa lukkolaatikoissa kytkeytyy?
sähköventtiili ohjaa öljynpainetta, joka menee siitä laatikon akselin keskeltä turbiiniin.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.01.2009, 20:59
ideanikkari:n Avatar
ideanikkari ideanikkari ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 04.02.03
Sijainti: Orimattila
Viestit: 593
Lightbulb

Aikojen saatossa on tullut tuollaistakin mietittyä, etä entäs jos sitten ottaisi tuosta automaattilootasta koko etupään poies siten, että paketissa olisi vain turbiini ja öljypumppu. Mutta hanke kariutui sopivan aihion katoamiseen tallista (Meni vaihtokaupassa tuollainen th350 ja projekti 200:nen. Tuosta kaksisatasesta olisi ollut tarkoitus katkaista tuo häntä ja siihen sitten alumiinilaippaa hitsaten kiinni millä olisi tukkinut tuon avonaisen hännän. Olisi vaan joutunut tekemään hieman selvitystyötä noitten öljykanavien kanssa, että miten ne sitten olisi kulkeneetkaan. Ajatus hommalle oli se, että öljy kiertäisi koko ajan turbiinissa, jolloin syntyvä lämpö on helpompi siirtää muualle ulkoilmaan.


Kukahan tuonkin tekisi, että nähtäisiin tämänkin idean toimivuus....
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään th-700 turbiini Nutti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 13.09.2008 16:39
Manuaaliaski ja turbiini Tekniikka & Jutustelu 80 05.01.2007 08:23
MYYTY :) Th 350 4wd+ turbiini Rytari O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 04.06.2006 21:55
O: Turbiini SoSo O/M/V Muut 0 21.01.2005 20:46
o:Lyhyt TH 700+turbiini Juksi O/M/V Muut 0 20.04.2004 07:19


Sivu luotu: 14:36 (GMT +2).