![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Nopeusrajoitukset persiillään?Mikäs noissa nopesusrajoituksissa mättää kun ei kukaan niitä tunnu noudattavan? Oman yrityksen perustamisen myötä rupesin ajamaan rajoitusten mukaan ja tuntuu että kaikki muuta ajavat ylinopeutta ja tuntuu että teen jotain väärin kun rajoituksia noudatan? Ajetaan ihan persiissä kiinni ja sitten ohitetaaan vihaisesti? Tänään pääsin toteamaan että prankkaritkin ajavat n.10km ylinopeutta vaikka ei ole häly päällä? Pitäisikö nostaa kaikkia nopeuksia kympillä, vai pitäiskö antaa kympin laillinen liukuma rajoituksiin? Kummastuttaa vaan kun kulkuneuvolla kuin kulkuneuvolla rajoitukset näyttää olevan liian alhaiset? Jotta sellasta on tultu ihmeteltyä. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Näinhän se on. Pakko ajaa 5-10 yli tai oot mulkku tientukko ja eläkelläisetkin ohittaa pientareen kautta.
Helvetti ajoin motarilla alle rajotuksen ni kytät tuli tsekkaa tilanteen. Epäilyttävää käytöstä!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ainakin mun muistikuvan mukaan aina (vuodesta 2000) on ajettu rajoitus plus mittarivirhe nopeutta. Ennen se plus oli noin 10km/h. Nykyään kun mittarivirhe on helppo tarkistaa, niin esim. 100 alueella menee ihan hyvin virran mukana, kun vakkariin laittaa 106 tai 108, jolloin todellinen nopeus on aika tarkkaan 100km/h.
__________________
RASOR |
#4
|
||||
|
||||
![]()
täällä landella ajetaan 92-95Km/h olipahan rajoitus 80 tai sata... Itse ajan tarkistettua nopeutta noin 5Km/h yli, eli 85 ja 105.
Nää nusvottajat ei vissiin uskalla ajaa satasta??? Sitten ajetaan ylinopeutta paikoissa joissa rajoitus on laitettu 80Km/h esim. vaarallisen risteyksen takia!!!
__________________
Jeep ISORY |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mulle käyny sama pari kertaa. Ei saa käyttäytyä poikkeavasti, antaa kuulemma aihetta epäilykseen.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä täälläpäin tuntuu asia olevan ihan toisinpäin. Aina saa ajella alinopeutta jonkun perässä ja monesti letkassa mennään 70kmh ja kyltissä lukee 100kmh. Myönnän että ainakin itseä tämä ottaa päähän, onko se pakko tulla sinne ajamaan kun vieressä menisi tie millä rajoitus on 60kmh...
Tulee vain turhia ohituksia, mitkä lisää onnettomuuksia. Pieni ylinopeus ei niinkään sitä lisää. Omasta mielestäni kyllä rajoituksia saisi nostaa ja mieluusti samalla tuota liukumaa. Ei tarvitsisi jatkuvasti kytätä tuota nopeusmittaria vaan katse voisi olla siellä tiessä minne se kuuluukin. Vaikka auttaako tuokaan, kun joka toisella näyttää olevan se luuri kädessä ja ajamiseen keskittyminen jossain ihan muualla... |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ja mittari virheet tekee sen että ajetaan 80 alueella 75 ja kun vastaan tulee kameratolppa ni pudotetaan varoiks 65 ettei vaa räpsy ja tolpan jälkeen taas nostetaan ja tätä haitariliikettä riittää läpi suomen
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Ja totta puhuen se jossainmäärin vituttaa, jos puolihiljaisessa liikenteessä hyvissä olosuhteissa ajetaan vaikka kehällä kahta kaistaa vierekkäin 70-75km/h todellista nopeutta ja muuten tyhjää baanaa edessä. Vastaavasti jos on vilkkaampi liikenne niin sitten on, ja mennään sitä vauhtia kun pääsee ![]() Kenenkään ei ole tietenkään pakko ajaa tasan rajoituksen mukaista nopeutta - eikä etenkään yli sen - mutta jos ajaa hitaammin kuin rajoitus niin muu liikenne olisi syytä huomioida: jos peräpeiliin ilmestyy joku niin olisi suotavaa ja kohteliasta väistää viereiselle kaistalle jos on useampi kaista samaan suuntaan ja on selvästi tukkona. Monissa maissa se on jopa ihan määräys ja laki. Eri juttu sitten jos on vilkas liikenne niin sitten kaikkien olisi syytä ajaa liikennevirran mukaista nopeutta. Se aiheuttaa kaikkein vähiten ongelmia, vaaratilanteita, yms. Tärkeintä olisi muun liikenteen ja kaikkien tiellä liikkujien huomioonottaminen, ja unohtaa minä-minä asenne ihan kokonaan. Lainaus:
Lainaus:
Sen sijaan tarvittaisi rutkasti enemmän poliiseja näkyvästi tien päälle, ei ne kameratolpat liikennekuria paranna millään tavalla. Nykyisin oikeasti kypsyttää ajaa ainakin pääkaupunkiseudulla, kun liikenteessä urpoillaan ihan käsittämättömän paljon minä-minä asenteella.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Nopeusrajoitukset?
Joo, myönnettäkön että nykyjään täällä pääkaupunki liikentessä rajotusten mukaan ajaminen on stressaavaampaa kuin lievää ylinopeutta ajaminen, joten rupean varmaan ajelemaa kuin muutkin ja jos saan sakon ylinopeudesta niin kerron kyllä virkailijalle asiasta vaikka se ei mitään muutakkaan.
t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos ajan alinopeutta, järjestän tarvittaessa ohitusmahdollisuuden. Erityisesti hälytysajoneuvoille annan tietä. On sitä nuorempana tullut kaahailua kokeiltua, mutta nykyisin olen siinä käsityksessä, että harva ohittelija on hoitamassa jotain kiireellisiä ja isoja keissejä, joiden hoitamiseen ohittelusta on apua. Jos joku hoitaa hälytysajoneuvojen lisäksi yhteiskunnallisesti tärkeitä tehtäviä, tuskin niitä autolla kaahailemalla hoidetaan. Eli jos Suomessa joku kaahaa Audilla tai Bemarillaan ja itse ei anna kaahailijalle tilaa tai ole mukana kilpa-ajossa, tuskin siitä minkään maan rauhanneuvottelut kariutuu tai tärkeä keksintö jää syntymättä. Mikäli ylinopeushurjastelija on joku rekkakuski, taksikuski tai bussikuski, ehkä moista tapaa ei ole tarpeen tukea. Mielestäni tulevaisuudessa voidaan kehittää järjestelmä, joka tunnistaa oikeasti kiireelliset ajotehtävät ja jouduttaa ambulanssien, paloautojen, poliisin kulkemista. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Joo en mie kyllä ymmärrä mikä vitun liukuma?
![]() Suurin sallittu nopeus on suurin sallittu nopeus, ja se lukee siellä liikennemerkissä. Näin ollen 10km/h alle sen liikennemerkin lukeman on sallittu nopeus, mutta 5km/h yli sen ei ole sallittu nopeus. Aivan saatanan yksinkertaista ja helppo noudattaa. Toivoisin lisää poliiseja liikenteeseen, liikenteenvalvontaan ja varsinkin tähän aggressiivisten perseessäroikkujien ja kilipääohittelijoiden valvontaan. Tolpat ei mitenkään voi korvata oikeita poliiseja.
__________________
- En pidä teistä. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kortti suoraan pois?? |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mielestäni oman haasteensa muodostaa, että varsinkin pimeässä ei ihan joka tilanteessa vierailla tiellä ole ihan varma nopeusrajoituksesta. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ylinopeudella harvoin voittaa mitään ja jos voittaakin niin pitää matkaa olla sitten useampi 100km ja siinäkin sitten vaikuttaa jo enemmän se tauon/taukojen pituus. Nuo nopeusrajoitukset ja niiden valvominen on vaan nykyään mennyt rahastuksen puolelle ja liikenneturvallisuuden parantaminen ei ole enää pääasia. Kyllä se pitäisi olla poliisi kuka sakottaa ja sekin järkeä käyttäen. |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuusulanväylällä ajaa yli puolet porukasta selvää alinopeutta, n. 90 km/h todellista, osa ajaa lähes sataa (sama rajoitus kesät talvet) ja osa hieman yli. Harvoin kukaan ajaa selkeää ylinopeutta. 45:lla, Tuusulanväylältä siis pohjoiseen, lähes poikkeuksetta junnataan just just 80:iä, työliikenneaikaan letkassa alle tämän. Kameroiden kohdalla humppaa ja jostain syystä Hyrylään päin ajellessa moni unohtaa Rusutjärven risteyksen jälkeen kiihdyttää takaisin 80:iin, mennään usein 70:iä tämä n. 2 km. Ite oon ollu huomaavinani että tahti senkun hyytyy, lähes aina tulee joku perä edellä vastaan jos ajat omaan tahtiin n. 85 km/h 80-alueella. Satasen alueella suurin osa ajaa 100 mittarinopeutta eli 92-95 km/h. Usein tyytyväisenä törryytellään rekan takana 85-90:iä, ohittamiseen lähdön kynnys tuntuu olevan keskimäärin hyvin korkealla, mopoautostakaan ei päästä ohi vaikka tilaisuuksia olis koko ajan. Autojen nopeusmittarit pitäis jollain direktiivillä säätää näyttämään oikein, mikä lie euroautojen suunnittelussa on vinksallaan kun laitetaan mittarit näyttämään yli selvästi. Esim. Toyotan jenkeissä myytävät mallit näyttää n. 0-2%:n tarkkuudella oikein, vastaavissa euromalleissa on 7-8% liikaa. Niihin ees niin isoja renkaita sovi alle että mittarin sais näyttämään oikein. No, onneksi on GPS. Ja vielä loppuun; nopeusrajoitukset ei aina ole kovinkaan mielekkäitä, perustellaan jotakin 60-aluetta milloin tien kunnolla, milloin liikennemäärällä tai pienen sivutien risteyksellä, vaikka tie olisi käytännössä ihan ok, liikennettä ei ole ja risteyksessä tuskin kukaan koskaan kulkee. 100 olis luonteva vauhti, mut junnaa sit 60:iä kun herrat on niin päättäny. Samoin jopa parin-kolmen kilsan suoralla ja leveällä varalaskupaikalla voi olla 70 km/h rajoitus vain jonkin yhteneväisyyden vuoksi ko. tien ennestään alennetulle nopeusrajoitukselle. Joskus sai ajaa sataa, nyt 70. 120 olis kesäaikaan luonteva ja turvallinen, mut kortti lähtee ja syyte päälle jos tavataan itse teosta. Ja vielä yks ongelma mikä vaivaa itteeni tuntemattomilla teillä, etenkin jos kameroita, nopeusrajoitusmerkkejä pihtaillaan. Risteyksen jälkeen yleensä on, mut sit ei välttämättä kymmeniin kilometreihin. Joskus pitkällä reissulla voi olla että joku lappu joskus menee ohi eikä tallennu mieleen, sit kameran kohdalla saa arpoa että saakoha nyt varmasti ajaa sataa kun en muista muuta nähneeni vai jarrutanko 80:iin. Pakko jarruttaa kun ei oo varma, samannäköisellä tiellä kun voi olla jompi kumpi kesäaikaan ilman selvää syytä. |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Nykyisin mulla ei ole henkilöautoa ollenkaan ja jos lähden johonkin kauemmaksi, niin ajoneuvo tuskin on kovin vauhdikas. Mielestäni satasen rajoituksesta on aika vähän hyötyä koska on niin paljon ajoneuvoja, jotka ei saa ajaa satasta. Moottoritiellä onnistuu vauhdikkaampi eteneminen paremmin. Sellaista jos ajelisin melkeen joka päivä, hommaisin nopeamman auton. Nykyisen tapaiset mopoautot korvaisin jollakin muulla ja ottaisin mukaan idea, että liikenteessä on turvallisempaa jos ajoneuvot menee samaa vauhtia. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
En mää ainakaan syytä sitä jonon ekaa köhnääjää vaan niitä kahta kolmea jotka jää roikkumaan sen perseeseen,Sit niitä alkaakin äkkiä kertymään ja parin kymmenen auton jonoa on vittumainen lähteä ihan perältä tiputtelemaan.
Sitten hitaasti ajeleville sellainen vinkki että kun ohituskaista alkaa,Niin jatka edelleen sitä körryyttelyä ![]() |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Joo, mut jos se jonon eka on joku kermaperse herranterttu mopoautollas poppikone kybällä näpytellen kännykää kaistan keskellä ja takana kaks rekkaa ja niiden takana kilometrin jono ja sen verran vastaan tulevaa liikennettä ettei kukaan pääse ohi. Just joku päivä olin semmoses jonos muutaman kymmenen kilometrii.
|
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Aina tulee olemaan tiellä autoja, jotka ajaa eri nopeuksilla. Tuntuu vaan monelta puuttuvan se joustaminen ja jos tulee sitä kuminauhaefektiä ja turvavälit on jo valmiiksi heitetty romukoppaan, niin soppa on enemmän kuin valmis. Lyhyellä turvavälillä ajavat joutuu painamaan aina enemmän jarrua ja pudottamaan nopeutta enemmän, kuin olisi tarpeellista. Näin syntyy ketjureaktio, missä jonon hännällä tapahtuu jopa täysi pysähtyminen.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#20
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=Luoppis;1349291]Olis ainakin uutena ostettuna rahallisesti yks ja sama vaikka annettais sitten vaikka noin 16-vuotiaille oikeus ajaa jollain Nissan Micran kokoluokan autolla missä maksimissaan 1 litran moottori. Siihen vaan sitten joku pykälä, että jos tötöilee niin kaikki ajo-oikeudet pois 3 vuodeksi. Eikä mitään nopeudenrajoittimia sun muuta tuubaa.]
En tiedä oonko vieraantunut nykyvanhempien ja nuorten taloustilanteesta, mutta itsellä olis tuntunut aika ufolta ajatukselta, että 16 vuotiaana olis voinu hankkia mitään uusia autoja. Omassa nuoruudessa varteenotettavaa oli hankkia tarvikkeita vaikka kärryyn, jota voi hinata pyörällä tai mopolla kaatopaikalta. Itse näkisin, että tulevaisuudessa voi olla älykkäämpi auto, jolla on helpompi ajaa sekä nuoren, että vanhan kuljettajan. Olen toisaalta vähän epäileväisellä kannalla onko nyky-yhteiskunnassa paljonkin niin merkittäviä posteja tarjolla alle 18 vuotiaille, että sinne olisi tärkeä kiiruhtaa mopoautolla. Omassa nuoruudessa oli toisaalta niin, että kun ajokortit tuli ja jotkut karmeat paskat saatu hankittua alle, oli monilla intoa ajaa todella kovaa vähillä taidoilla. |
#21
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Uusi mopoauto voi maksaa yli 17 000 euroa pahimmillaan. Halvimmatkin on kai jotain kymppitonnin luokkaa. Siihen päälle vakuutukset n. 2000 euroa vuodessa kaskoineen päivineen. Jos jonkun Dacian tai Hyundain saa kymppitonnilla ja käytettynä vielä vähemmällä, ei ole pahakaan laskutoimitus, että kumpi oikeasti kannattaisi hankkia. Toki sitten alkaa liikennevakuutukset kummasti kallistumaan noissa ajoneuvoluokissa... Sehän on nyt tietty täys fakta, että yksikään 15 vuotias ei itse tienaamillaan rahoilla tuollaista kinneriä osta. Mutta kuulemma vanhemmat ottaa jopa lainoja ostaakseen noita kopperoita penskoilleen. Saahan sillä Micralla/Getzillä kelattua vaikka sen 150 mittariin ja lopputuloksen sen mukaan, mutta ainakaan se lopputulos ei toivottavasti ole se, että rekka ajoi kinnerin takaa päin murskaksi.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#22
|
||||
|
||||
![]() Nopeus?
Ainakin kaikissa nopeusnäytöissä näyttää mittari samaa kuin näytöt ja työmatkalla on kaksi näyttöä.
Välillä Malmi Tussula on tullut seurailtua ja näyttää samalta tuolla mökki reissuillakin olevan meininki.
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ Viimeksi muokannut ImacInnes : 06.06.2017 08:45 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4runner jako persiillään? Oli se. | Reisrdok | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 01.04.2010 09:57 |