Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.01.2016, 09:41
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.391
Blog Entries: 5
Perusasetus

Nykyautojen sähköhimmelit


http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1437708045377.html

Että sellasta, onneks ei ole tota vaaraa kun ajelee vanhoilla

Jos kaikki perustuu pelkkään elektroniikkaan, ainakin tuosta saa ymmärtää että jopa jarrut saa kokonaan pois, niin huh huh.

Sellaista elektroniikkaa ei ole vielä keksittykkään, ettei siihen voisi tulla vikaa.

__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.01.2016, 10:12
Kekkeruusi:n Avatar
Kekkeruusi Kekkeruusi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.03.12
Sijainti: Nokia
Viestit: 1.396
Perusasetus

Tuntuis kyl melko ihmeelliseltä että voiko muka autonvalmistaja tehdä sellaset jarrut autoon että ne voi kytkeä pois päältä ..epäilen ??
Kyllä varmaan kaikissa autoissa on vielä suora yhteys polkimesta pääsylkkään ja sitä kautta jarruihin ??????
__________________
-MMC-
Suzuki Jimny -02
Suzuki sj 413
Ex Toyota Lj -89
Ex Suzuki sj 413i
Ex Suzuki sj 410
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.01.2016, 11:12
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kekkeruusi Näytä viesti
Tuntuis kyl melko ihmeelliseltä että voiko muka autonvalmistaja tehdä sellaset jarrut autoon että ne voi kytkeä pois päältä ..epäilen ??
Sähköinen käsijarru, kytkee kaikki jarrut kiinni ja auki ei se suora yhteys auta, kun välissä on joku mööpeli mikä tekee asioita. Ajattelehan mitä ABS- boksikin voi tehdä - kaikkien jarrupiirien ABS- venttiili kiinni niin siinähän se.

Jos en aivan väärin muista mitä kaveri kertoi kun oli jokunen vuosi sitten VW- auton huollossa töissä, niin esim. uudemmissa Audeissa jarrupaloja vaihtaessa ajetaan sylinterit sisään ja ulos tökkäämällä OBD- töpseliin laite kiinni ja valikosta jarruhuolto suoritetaan tarvittavat toimenpiteet.



Tätä samaa ongelmaahan on jo peloteltu lentokoneissakin, ja joku hakkeriryhmähän jo julkisti että olisivat päässeet lentokoneen IFE- systeemin (matkustajien viihdejärjestelmä) kautta käsiksi lentokoneen varsinaiseen älyyn. Tämän tosin ei pitäisi olla mahdollista, koska lentokoneen toimintoja ohjaavat boksit pitäisi olla täysin eri piirissä vs. IFE- järjestelmä. Tiedä sitten miten oikeasti..
Suomenkin sähköverkko etävalvointoineen taitaisi olla ihan yhtälailla ajettavissa nurin, kuten kävi jokunen aika sitten Ukrainassa. Ei nämä ole mitään foliohattujuttuja, kun kaikki alkaa olemaan verkkoon kytkettynä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.01.2016, 11:40
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.391
Blog Entries: 5
Perusasetus

Niin, ja onhan sähköisiä kaasupolkimiakin, mitäs kun se hirttää kiinni tai ei toimi kun ohitat ja rekka tulossa vastaan?

Siis vaikka ei hakkerit oliskaan ongelma, mutta kun elektroniikkavika on mahdollinen, niin itteeni ainakin pelottaa ajatus sellaisen systeemin osalta missä ei olisi lainkaan "mekaanista" back up:ia vaan ääritilanteessa olet vain matkustaja.

Nää kuskittomat autot mitä suunnitellaan on just sellasia "aikapommeja" et milloin joku sopiva virtapiiri kärähtää....sinkooko ne muiden päälle vai kallioleikkaukseen tms...powerdown 120kmh ei paljon kyydissäolijaa naurata
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.01.2016, 14:36
james_III:n Avatar
james_III james_III ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 11.11.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.197
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Niin, ja onhan sähköisiä kaasupolkimiakin, mitäs kun se hirttää kiinni tai ei toimi kun ohitat ja rekka tulossa vastaan?
Eikös ameriikan markkinoilla prius tehny just tätä, toki nappipatteri hypridin vaarallisuus on eri kun jonkun auton.
__________________
Offi videoita: klik
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.01.2016, 22:38
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Niin, ja onhan sähköisiä kaasupolkimiakin, mitäs kun se hirttää kiinni tai ei toimi kun ohitat ja rekka tulossa vastaan?
Onhan nuo kaikki tuommoiset vähän arveluttavan oloisia ensimiettimällä... Mutta jos tarkemmin miettii, niin eipä tuossakaan kauhean suurta muutosta vaikka neljännesvuosisadan takaiseen välttämättä.

Jos vaikka miettii bensaruiskukonetta. Siinä kaasuläppää liikutellaan vaijerin avulla, mutta sitten siellä läpän asentotunnistimessa on se potentiometri. Entäs kun se särkyy samassa tilanteessa ja kertookin, että läppä on kiinni? Ja saman ikäisessä jo monta muutakin elektroniikkajuttua, mitkä voi vikaantua kesken sen ohituksen. Toki nykyisissä mahdollisuuksia enemmän.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.01.2016, 12:53
VsaTku:n Avatar
VsaTku VsaTku ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.15
Sijainti: Naantali
Viestit: 60
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Sähköinen käsijarru, kytkee kaikki jarrut kiinni ja auki ei se suora yhteys auta, kun välissä on joku mööpeli mikä tekee asioita. Ajattelehan mitä ABS- boksikin voi tehdä - kaikkien jarrupiirien ABS- venttiili kiinni niin siinähän se.

Jos en aivan väärin muista mitä kaveri kertoi kun oli jokunen vuosi sitten VW- auton huollossa töissä, niin esim. uudemmissa Audeissa jarrupaloja vaihtaessa ajetaan sylinterit sisään ja ulos tökkäämällä OBD- töpseliin laite kiinni ja valikosta jarruhuolto suoritetaan tarvittavat toimenpiteet.



Tätä samaa ongelmaahan on jo peloteltu lentokoneissakin, ja joku hakkeriryhmähän jo julkisti että olisivat päässeet lentokoneen IFE- systeemin (matkustajien viihdejärjestelmä) kautta käsiksi lentokoneen varsinaiseen älyyn. Tämän tosin ei pitäisi olla mahdollista, koska lentokoneen toimintoja ohjaavat boksit pitäisi olla täysin eri piirissä vs. IFE- järjestelmä. Tiedä sitten miten oikeasti..
Suomenkin sähköverkko etävalvointoineen taitaisi olla ihan yhtälailla ajettavissa nurin, kuten kävi jokunen aika sitten Ukrainassa. Ei nämä ole mitään foliohattujuttuja, kun kaikki alkaa olemaan verkkoon kytkettynä.
Lentokoneessahan toki on enemmän kuin se yksi järjestelmä ja viimesenä vaijeripelit. Muuten toki ongelma on tosi ja oikea.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.01.2016, 13:39
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VsaTku Näytä viesti
Lentokoneessahan toki on enemmän kuin se yksi järjestelmä ja viimesenä vaijeripelit. Muuten toki ongelma on tosi ja oikea.
Tässä jonkin aikaa sitten tuli tv:stä dokumenttisarjan jakso eräästä lento-onnettomuudesta. Siinä sanottiin että kaikissa isoissakaan koneissa ei ole enää noita vaijeri systeemejäkään olemassa. Näin ainakin siinä dokumentissa oli.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.01.2016, 14:00
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Mersuissa on ainakin ollut sähköhydraulista jarrujärjestelmää,jossa polkimessa pelkkä potikka. Ei käsittääkseni ole kovin suuri suksee :-D
Sähköinen kaasupoljin toimii kahdennetulla virtapiirillä, jos signaalit ei natsaa niin kierrokset asetetaan limphome tasolle. Toki poljin voi mekaanisesti jumia mutta tietääkö joku onko vaijerikaasu immuuni tälle? ;-)

Siitä en ole ihan varma pystyykö abs-yksikkö sulkemaan linjan polkimelta sylinterille.

Isommat lentokoneet on tainnu olla fly by wire jo pitkään.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.01.2016, 15:00
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VsaTku Näytä viesti
Lentokoneessahan toki on enemmän kuin se yksi järjestelmä ja viimesenä vaijeripelit. Muuten toki ongelma on tosi ja oikea.
Ei ole todellakaan vaijereita.. jossain pienemmissä, sekä vanhoissa koneissa voi vielä olla (hydraulisesti tehostettu) vaijereilla toteutettu ohjaus, mutta käytännössä missään uudemmassa matkustajakoneessa näin ei ole. "Hupikoneet" sitten erikseen.
Uudet lentokoneet on olleet paljolti jo 80- luvulta lähtien fly-by-wire härveleitä, eli fyysistä yhteyttä muuta kuin sähkön muodossa ei ole pedaaleista ja ohjauspylväästä/ sidestickistä mihinkään ohjainpintoihin. Tällöin siis tietokoneet aina välittämässä ohjauskomennot eteenpäin käyttölaitteille.

Miten esim. Airbus:ien sidestickistä vedetään vaijerit?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.01.2016, 10:24
VsaTku:n Avatar
VsaTku VsaTku ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.15
Sijainti: Naantali
Viestit: 60
Wink

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ei ole todellakaan vaijereita.. jossain pienemmissä, sekä vanhoissa koneissa voi vielä olla (hydraulisesti tehostettu) vaijereilla toteutettu ohjaus, mutta käytännössä missään uudemmassa matkustajakoneessa näin ei ole. "Hupikoneet" sitten erikseen.
Uudet lentokoneet on olleet paljolti jo 80- luvulta lähtien fly-by-wire härveleitä, eli fyysistä yhteyttä muuta kuin sähkön muodossa ei ole pedaaleista ja ohjauspylväästä/ sidestickistä mihinkään ohjainpintoihin. Tällöin siis tietokoneet aina välittämässä ohjauskomennot eteenpäin käyttölaitteille.

Miten esim. Airbus:ien sidestickistä vedetään vaijerit?
No niin, antiikissa eletään. Vaan pitipä päivittää itsekin. Eli nykyään fly-by-wire voi olla back-up systeeminä (ei tietokonetta), sähköinen vs. elektroninen. Tietokonesysteemit voivat olla jopa nelinkertaisia.
Ja pläjäyksenä viimeiseen, en näe mitään estettä vetää vaijereita yhtään mistään.
Muutoin alan itsekin olla pikkuhiljaa "no-tech" eli en edes enää "low-tech" mieltä asioista. Toisaalta viimeisimpiä kommentteja lukiessa, niin mukaviahan härpäkkeet ovat toimiessaan eikä yhtään lämmittänyt Mini, kun kaasari jääty. You're damned if you do, and you're damned if you do, sano.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.01.2016, 13:08
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Jos en aivan väärin muista mitä kaveri kertoi kun oli jokunen vuosi sitten VW- auton huollossa töissä, niin esim. uudemmissa Audeissa jarrupaloja vaihtaessa ajetaan sylinterit sisään ja ulos tökkäämällä OBD- töpseliin laite kiinni ja valikosta jarruhuolto suoritetaan .
Noi tais löytyä jo 20 vuotta vanhoista audi a8:takin.

Tuolla is linkin sivuilla gatekeeperillä hyvä kommentti asiaan
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 22.01.2016, 10:23
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.887
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Sellaista elektroniikkaa ei ole vielä keksittykkään, ettei siihen voisi tulla vikaa.
Eikä minkäänlaista tekniikkaa edustavaa laitetta muutenkaan..
Rautakankikin voi vääntyä ja kumi puhjeta.

Aika hyvin on nuo elektooniset sytytysjärjestelmätkin paikkansa ottaneet kärkien tilalla ja ovat kyllä moninverroin varmempia toiminnaltaan.

Se toistuva kärkien putsailu ja säätäminen oli ihan percstä ja syvältä.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 22.01.2016, 10:52
pesa570 pesa570 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.08.14
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 110
Perusasetus

Voiko elektronikkaan ja tietoteknikkaan luottaa


Elektroniikan ja ohjelmistojen luotettavuuteen vaikuttaa miten ne on tehty ja testattu. Lähes junan vessan luotettavuuteen pääsee kun ne vaan jaksettaisiin ja osattaisiin tehdä oiken ja testata ja vielä kerran testata.

Tietenkin komponetit eivät ole ikuisia, mutta lähes. Varsinkin 'vanha' komponentit tuntuvat kestävän sen 30vuotta ja ne on vielä kaiken lisäksi korjattavissa.

Luotettavan elekrtoniikan ja ohjelmistojen tekeminen kysyy vaan riittävää ammattitaitoa. Ongelmana tässä on sama kun kaikessa muussakin tekemisessä, ensin mietitään mikä on 'aparaatin' tarvittava käyttöilä ja sen mukaan sitä lähetään sorvaamaan.

Autoissa se taitaa olla tekijöiden mielestä 5-10vuotta, tuskin niille tulee mieleen että joku vielä pajottaa 70-luvun BJ:tä ihan innossaan ja kerää kaikki nurkat täyteen Bj:n osia!
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 22.01.2016, 10:52
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Jos luotettavuudesta puhutaan, niin miettikääpä ihan oikeasti.. Suomenkin teillä, miedän lämpimästä-kylmään, kostesta- kuivaan olosuhteissa, tärisevässä konehuoneessa on antureita mitkä voi olla yli 20 vuotta vanhoja ja toimii edelleen. Moottorinohjausyksiköt jotka toimii vielä 20-25 vuoden jälkeen moitteetta.

Jotkut toki tykkää kaasarikoneiden yksinkertaisuudesta, mutta ei niitä kyllä tippaakaan toimintavarmemmiksi voi sanoa Muutenkin, kuka hitto kaipaa jotain pahalta haisevaa, varmuuden vuoksi liikaa bensaa polttaavaa kaasarihimmeliä, jos samasta koneesta saa ruiskuversiona paljon paremmin ja puhtaammin käyvän, ja päälle vielä 20-30% enemmän tehoa


Tekniikka kehittyy, ja vaikka itsekään en kaikista muutoksista pidä mitä autoihin on tullut niin se on jossain määrin vääjäämätöntä. Kansa haluaa viihdejärjestelmiä yms., autonvalmistajat tekee niitä. Tietotekniikan ymppäys viihteen yms. muodossa autoihin on kuitenkin vielä niin uusi juttu, että ihan joka asiaa ei vielä ole tajuttu tehdä oikein tai kaikkea ei ole huomioitu. Ehkä se suurin ongelma on siinä, että viihdejärjestelmä ja auton hallintajärjestelmä on pitänyt ympätä samaan. Toisaalta miksi näin? No kun kaikki asiat kuitenkin pitäisi toimia saman monitoiminäytön ja samojen hallintanäppylöiden kautta että ihmisillä ei ole liian vaikeaa ja etteivät valita kun kaksi eri systeemiä on niin perkeleen vaikea..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 22.01.2016, 10:55
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pesa570 Näytä viesti
Elektroniikan ja ohjelmistojen luotettavuuteen vaikuttaa miten ne on tehty ja testattu. Lähes junan vessan luotettavuuteen pääsee kun ne vaan jaksettaisiin ja osattaisiin tehdä oiken ja testata ja vielä kerran testata.
Tietenkin komponetit eivät ole ikuisia, mutta lähes. Varsinkin 'vanha' komponentit tuntuvat kestävän sen 30vuotta ja ne on vielä kaiken lisäksi korjattavissa.
Luotettavan elekrtoniikan ja ohjelmistojen tekeminen kysyy vaan riittävää ammattitaitoa. Ongelmana tässä on sama kun kaikessa muussakin tekemisessä, ensin mietitään mikä on 'aparaatin' tarvittava käyttöilä ja sen mukaan sitä lähetään sorvaamaan.
Autoissa se taitaa olla tekijöiden mielestä 5-10vuotta, tuskin niille tulee mieleen että joku vielä pajottaa 70-luvun BJ:tä ihan innossaan ja kerää kaikki nurkat täyteen Bj:n osia!

Pätee nykyään aivan kaikkeen - tavallisen kansan kulutustuotteen suunniteltu ja tavoiteltu käyttöikä on max.5-10 vuotta, sen jälkeen tuote roskiin ja uutta tilalle. Näinhän ne suunnitellaan, koska se maksimoi voitot ja minimoi yritysten kustannukset. Rahamaailma kiittää, luonto ja kuluttajat ei..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 22.01.2016, 11:04
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Minusta noi sähköhimmelit on ihan kivoja! Sen mitä ajellu nuilla tuttujen mersuilla ja bemareilla, niin onhan se ihan kiva kun on kaikenmaailman peruutuskamerat ja hierovat penkit (hieroo muuten paremmin kuin thaimaalaiset naiset kalliossa ) Joskaan en omaan autoon tahdo kuin ration ja valot Niin kauan kuin ohjauksen ja jarrujen kanssa pidtään varalla se mekaaninen yhteys, kaikki ok. Moottori nyt on aivan sama vaikka ois hallittu sähköllä kaasuläpät ym. Jos hirttää kiinni, niin kaikilta pitää sen verran älliä löytyä, että tavottelee joko kytkintä tai vetäsee automaatin vapaalle. Ei sillä, että ei vois mekaaniikkaan tulla ikinä mitään vikaa jarruissa tai ohjauksessa, mutta jotenkin kun miettii vikaherkkyyttä, niin sais oikeasti olla ainakin sähköistä järjestelmää rinnan ja sillon taitaa hinta karata turhan korkeaksi. Yks asia minkä kieltäisin, on sähköinen alipainepumppu AINOANA alipaineen tuottajana. Siinähän olet jonkun Audi A6 kanssa kun pumppu porsii 120km/h lasissa ja voit kahesti polkasta jarrua, ennenkuin ap-säiliö on tyhjä. Siinä vaiheessä ei hirveesti sähköinen käsijarru mieltä lämmitä
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 22.01.2016, 17:08
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.564
Perusasetus

Sähkövehkeet kyllä toimii kun komponenttien laadussa ei tingitä, ja niiden suojaus vedeltä on kunnossa. Murhaavimpia on komponentit jotka pimenee kylmässä ja sit taas toimii kun vähän lämpiävät. Osa sähkövioista loppuisi myös sillä kun valmistajat mitoittaisivat sähköntuoton riittäväksi, ja pihit omistajat viitsisivät pitää huolta/vaihtaa akkua ajoissa eikä vasta sitten kun peli on jo menetetty keskellä yötä. Oikein ihmettelin kun vaihdoin tuossa taannoin jousituksen korkeusantureita Rangeen, ainut ongelma oli mittapään kontaktipinnan kuluminen puhki. (Hiilikalvo) Liitin oli kuin uusi, kuten myös anturi sisältä pl. tuo kuluma. Kuitenkin olleet +200tkm vuodesta 97 auton alla, ja moinen osahan liikkuu kokoajan ajossa.

Aika monesti noissa lenskareissakin ongelman tekee vesi, näissä kun vielä tuo lämpötilavaihtelu on suurta niin suojaukset ovat kovilla. Toki nämäkin ovat herkkiä jännitteenvaihtelulle tai väärälle jännitteelle. Lähtöhetkellä kun ihmettelette valojen välkkymistä niin siinä on herkkä hetki purkeilla menossa. Vähänkin hidasteleva rele / relepari niin jo on ohjaamossa joulukuusi pystyssä. (Sähköt maavirralta omille geniksille) Uudemmissa koneissa tämäkin alkaa olla jo aika hienostunutta mutta paljon on konetta jossa kellarissa käy kunnon SKÄDÄM kun virtalähde vaihtuu. Ja sit on purkit nurin kun joku kärki on vähän nihkeä.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 22.01.2016, 18:20
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.105
Perusasetus

Nykyauton paskuus on kyllä hieno käsite. Nykyautot on aina olleet ihan paskoja kun niissä on kaikkea uutta kallista ja hienoa, mut sitte ku ne on 10, 20 tai 100 vuotta vanhoja ni ne on ihan vitun parhaita :-)

Toki omat muistikuvani eivät kanna kuin niihin vuosiin kun naapurin ukot haukkuivat kärjettömät sytytykset kun ne on niin kalliita korjata.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 22.01.2016, 18:38
Easy Rider Easy Rider ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.14
Sijainti: Espoo, Suomi
Viestit: 73
Wink

Mulla oli 190E 2,6 Mersussa M104 3,2-24 kone, jossa tyhjäkäynnin säätö sähkömoottorilla suoraan kaasuläpältä, hiilikalvopotentiometrin ja kierrosluvunko lie ohjaamana, vaikka muuten olikin narukaasulla.

80km/h alueella kaasuun koskematta sakot, 105 lasissa tyhjäkäynnillä.

Potikkaa ei saa vaihetuks uuteen, vain koko Juudaksen läppäkotelon vaivaiseen 1070e hintaan. Mainiota.

Löyty onneks purettu kone kaikkineen neljälläkympillä, josta kyseisen räppänän sai härveleineen vaihetuksi.

Samaisen voimalaitteen johdotukset ovat surkuhupaisan kuuluisia biohajoavasta johtosarjastaan. Lämpösten paikkojen johdonkuoret ovat kuin akvalaarikalojen evästä kun teipit purkaa ja kuparit vihreetä höttöä.

Silti piuhakimppuakin olisi saanut vartoa pari kuukautta graniittitiskiltä, kun kuulemma käsityönä työstäävät vain tilauksesta. Reippaalla touhutonnilla olis siitäkin selvityny, ellei ois ite kolvannu sinnepäin uusiksi.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 22.01.2016, 20:02
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Aika monesti noissa lenskareissakin ongelman tekee vesi, näissä kun vielä tuo lämpötilavaihtelu on suurta niin suojaukset ovat kovilla. Toki nämäkin ovat herkkiä jännitteenvaihtelulle tai väärälle jännitteelle. Lähtöhetkellä kun ihmettelette valojen välkkymistä niin siinä on herkkä hetki purkeilla menossa. Vähänkin hidasteleva rele / relepari niin jo on ohjaamossa joulukuusi pystyssä. (Sähköt maavirralta omille geniksille) Uudemmissa koneissa tämäkin alkaa olla jo aika hienostunutta mutta paljon on konetta jossa kellarissa käy kunnon SKÄDÄM kun virtalähde vaihtuu. Ja sit on purkit nurin kun joku kärki on vähän nihkeä.
Tuossa taisi juuri jokunen aika sitten Finskin pikkubussi joka palasi takaisin kentälle, kun matkustamoon muotoutui diskovalot nousussa no, siinä vaiheessa on jo oltu hyvän aikaa omien generaattoreiden varassa maavirran sijaan, mutta ilmeisesti joku genis oli ottanut itseensä ja sähkölaitteet aloitti elämöinnin..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 25.01.2016, 02:49
M@S@ M@S@ ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 11.11.06
Sijainti: Oulu
Viestit: 2
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1437708045377.html

Että sellasta, onneks ei ole tota vaaraa kun ajelee vanhoilla

Jos kaikki perustuu pelkkään elektroniikkaan, ainakin tuosta saa ymmärtää että jopa jarrut saa kokonaan pois, niin huh huh.

Sellaista elektroniikkaa ei ole vielä keksittykkään, ettei siihen voisi tulla vikaa.
Tuossahan tosin ei ollut kyse eleketronisesta viasta, vaan ohjelmistoviasta.

Kytkee autosta WiFi yhteyden pois, niin sitä ei voi kaapata sitä kautta.

Eikös nuo kriittiset systeemit yleensä suunnitella niin, että vikatilanteessa ne kytkeytyy pois päältä.

Sitten eikös niissä ole aika paljon redunantteja systeemejä, eli rinnakkain monta riippumatonta systeemiä. Jolloin on erittäin epätodennäköistä, että kaikki hajoaa samalla tavalla juuri samaan aikaan. Kuten mekaanisissakin systeemeissä.

Lentokoneissa, laivoissa ja ydinvoimaloissa sanoisin, että on ne vielä pelottavammat skenaariot miten käy, jos elektroniikka pettää.

Viimeksi muokannut M@S@ : 25.01.2016 02:53
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 25.01.2016, 08:07
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

Laivoissa on kai? Joku laki juttu et komentosillalalta käsin voi katkasta kaikki sähköt, yhden kytkimen painalluksella.
Noitahan käy yllättävän usein et joku paatti saa blackoutin ja törmää laituriin tai tms.
Näin ainakin väitti tuttu konemestaaja jokin aika sitten. Mäne tijä sitten oliko merimiesjuttu, mutta olis selitys noille kummille vahingoille se.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 25.01.2016, 08:39
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja M@S@ Näytä viesti
Lentokoneissa, laivoissa ja ydinvoimaloissa sanoisin, että on ne vielä pelottavammat skenaariot miten käy, jos elektroniikka pettää.

Ydinvoimala....

Olikos jossain päin mailmaa, et oli duunarit katelleet aikuisviihdettä ja tullut haittaohjelmia sinne voimalan ohjauskoneseen

Sopiva haittaohjelma, jäähdytys pois ja tehot tappiin, niin alkaa ydinsota ilman ensimmäistä ohjusta
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 25.01.2016, 08:47
pesa570 pesa570 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.08.14
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 110
Perusasetus

Eikö se ollut joku avaruussukkula jossa muistiktikun mukana pääsi ohjelmistoon joku sinne kuulumaton tiedosto.
Astronautin muistitikulle taas tuli koneesta millä oli jotakin nettipokeria pelattu.
Ei tainnut sekään olla ihan halpa juttu.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 06:52 (GMT +2).