![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Öljyn viskositeetti ja kovat pakkaset...Kun nyt elohopea laski tonne -25 asteeseen niin tulipahan kiiteltyä traktorin merkkihuollon asiantuntijan suositusta että "nykyään ko. merkki suosittelee 15W40 öljyä ympärivuotiseen käyttöön". Koitin siinä sönköttää että "kun oon ennen aina 10w30 laittanut että talvellakin olisi notkeempaa" mutta niin vaan kuulemma "tätä 15w40 sun nyt vaan kannattaa laittaa kun tätä valmistaja nykyään suosittelee..." Kuullut vastaavia suosituksia muiltakin. No nyt on öljyt puuroa ja kone seisoo... ![]() 24h oli lohkiksessa eikä lähteny käyntiin. Tiedä sitten johtuuko käynnistysvaikeus öljyistä vai jostain muusta mutta tänään kun sitten muista syistä pitelin ulkona kannussa noita öljyjä (ja muistu mieleen että 15w40 öljythän siellä koneessa on ja ei varmaan yhtään notkeampia ole kuin kannun pohjalla näkyvä "vaseliiniklimppi") niin mietin ettei varmaan tota kylmäkäynnistyskään auta nuo... Ja mikä tuho sitten on jos ei enää mene pumpusta läpi. Onko muut törmänneet vastaavaan? Osaako joku kertoa syyn tämmösiin suosituksiin? Sapettaahan tää...
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ilmeisesti suosittelijat unohtaneet,että suomessa voi olla pakkastakin. Taitaa olla samaa eu hömppää, että tasapäistetään kaikki, jopa euroopan yhteinen ilmasto.
![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Näinpä.
Omaa tyhmyyttä tietty kanssa kaikkia uskoa mutta kun Peuran kuva on sekä myyjän rinnassa että öljytörpön kyljessä niin uskoohan sitä... Mutta oli kyllä havainnollistava päivä tänään ja ymmärrys viskositeeteista nousi kyllä kertalaakilla nextille levelille kun noita öljyjä -25 pakkasessa yritin kannuun ja kannusta pois saada. No ton 15W öljyn pumpattavuusraja vissiin on juurikin toi -25 mutta en mä kyllä ole aiemmin tajunnut että se tommoseksi siirapiksi menee. No oppia ikä kaikki... ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mitä pienempi luku siinä merkinnässä on ensimmäisenä, niin sitä notkeampi se on kylmässä.
__________________
RASOR |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Vanhoihin moottoreihin, mitkä huohottaa paljon joku suositteli mineraaliöljyjä huohotuksen vuoksi Perusteluna, että synteettiset hylkii vettä ja tekee sitä valkoista vaahtoa. Essonbaarissa kuultua, mutta kuulostais loogiselta. Eri asia miten mineraaliöljyn voiteluominaisuudet riittää kovissa pakkasessa
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Eikösse 15W-40 öljy oo vielä aavistuksen kalliimpaa kuin 10W-30?
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#8
|
||||
|
||||
![]() Näin ite
10w-40 öljyjä oon käytelly patrollissa hyvällä menestyksellä. Pysyy koneessa sisällä eikä vielä oo tarvinnu öljyn vaihtojen välillä lisätä. Uuvemmassa diesel käyttiksessä eli cadillacissa sitten 0w-40
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on pyörinyt koneessa 15w40 Delvacit kesät talvet. Tosin koneessa on öljypohjassa hydrauliöljyn säteilylämmitin ja lisäksi normi lohkolämppäri. Noilla on mennyt pakkastenkin yli ihan mainiosti. Kone on 6,5 TD. Ilman tota säteilylämmitintä ois varmaan puurot juuttuneet öljypohjaan kovissa pakkasissa.
__________________
BJ 45 -1981 Land Rover Series 3 -1976 Land Rover Defender TD5 2002 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu Öljyn mittatikku ja putki th350 | tare | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 09.07.2010 09:21 |
Pehmeät vai kovat pultit vetolaippoihin? | Repro | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 18.11.2007 16:53 |
Kovat jätkät vinssaa käsin | r2ree | Chit-Chat | 5 | 22.01.2007 16:25 |
Kovat paketit | jappe | Chit-Chat | 25 | 25.12.2006 11:51 |
Pakkaset palasivat | Lars | Rakas Päiväkirja | 0 | 09.01.2003 20:52 |