Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.05.2015, 09:18
Down:n Avatar
Down Down ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.10.13
Sijainti: Lohja
Viestit: 118
Perusasetus

Jonin Vitara


Tervehdys! On jo pitkään pitänyt jonkinlaista päiväkirjaa pitää täällä, tästä Vitaran päivittämisestä. Nyt päätin pienen, lyhyen tiivistelmän kirjoittaa lähinnä itselleni huoltopäiväkirjaksi.

Kesällä 2013 nelivetokuume iski ja pahasti. Aloin sitten autoa etsimään, mutta minkä merkkinen? Näitähän on pirusti!
Olin pikkupoikana ollut isän kyydissä Mutakuonot-kerhon rymyttelyissä. Silloin oli Suzuki SJ410 sotaratsuna isällä. Se oli pieni, söpö ja eteni todella hyvin. Tällainen kuva minulle siis Suzukeista jäi, noin yleisesti.
Auto oli muutenkin tulossa käyttöautoksi, joten pienet käyttökustannukset olivat hyvä lisä. SJ vaan on turhan tönkkö jokapäiväisessä käytössä, etenkin Lapissa jossa välimatkat ovat pitkät. Vitaraa aloin sitten etsimään. Kävin parit koeajamassa, eikä napannut. Huonoja, ruosteisia ja vaihdelaatikot huutavat hoosiannaa. Alkoi epätoivo iskeä, kunnes sain vinkin eräästä punaisesta, automaatti-Vitarasta.
Tämä yksilö oli vähän vähemmän ruosteessa, 2" korotus ja 235/75-15 Hankookin mutiaiset kuuluivat kauppaan. Kättä päälle ja kotiin.
Ostopäivältä pari kuvaa, tältä se näytti:




Edessä W202 Mersun jouset ja käännetyt iskarin yläpäät, takana Audi 100 jouset ja jonkun Opelin (Vectra?) iskarit (khager muistaa varmaan paremmin, jos nyt menin valehtelemaan näistä? )

Syksyllä muutin Lappiin talvikaudeksi, pidin Vitaran ihan vaan käyttöautona. Lockrightin lukkoperä lyötiin kiinni ennen muuttoa, olihan se kiva talvella.
Aloin pitkän ja pimeän talven aikana katsomaan offivideoita, ja se polte päästä metsään oli melkein sietämätön!
Talvikausi Levillä nippuun, toukokuussa pääsin takaisin etelään.
Nyt piti alkaa autoa laittaa! Isä väänsi panssarit, minä puskurit. Teräs kun on vahvempaa, kuin muovi. Jotain puhetta oli maltillisesta menijästä. Vähemmän on enemmän jnejne.


Muutaman vastoinkäymisen jälkeen (eli kansiremppaa kun syylärin läpi pääsi kivi Kehä III:lla) pääsin koeponnistaa Suzukin kunnolla Kulmakorvessa syksyllä 2014. Hyvin se meni. Vinssiä kaipaa.
Make-O:lta haettiin sitten 9500lbs vinssi, peti ja kita. Äkkiä kiinni, sillä seuraavana viikonloppuna oli Masinmäessä ajot.


Masinmäessä sai Vitara kyytiä. Vinssiä sai käyttää, ja paljon. Lukkoperä oli poistettu jo alkuvuonna 2014 ja se hieman harmitti.
Rankka maasto veti helmat auki ja pakoputkikin jäi kiveen kiinni, jolloin se repesi liitoksistaan. Oli kuitenkin aivan törkeän hauskaa ja huippu poppoo!

__________________
JEEP ZJ 5.2 1993
-FJDC-
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.05.2015, 09:30
Down:n Avatar
Down Down ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.10.13
Sijainti: Lohja
Viestit: 118
Perusasetus

Selväksi kävi, että takana on liian vähän maavaraa tankin alla. Se kolahteli kokoajan, joka paikkaan. Sille pitäisi siis jotain tehdä. Vitara on muutenkin katsastusremontin takia seisonut joulukuusta 2014 asti. Pohjolan talli on kylmä talvella, eikä kiinnostanut oikein muutenkaan rempata. Lähdin sitäpaitsi taas Lappiin, joten autokin oli sopivasti 1000km päässä.

Huhtikuussa 2015 kaivoin Suzukin esiin ja aloitin rempan. Tai siis, olen tähän asti tehnyt kaikkea muuta paitsi sitä katsastusremppaa.
Tankki tosiaan roikkui liian alhaalla, joten löin sen konttiin. Lattia auki, tankki konttiin. Jonkunlainen laatikko pitää vielä rakentaa päälle, ettei tuo ole fyysisesti auton sisällä.


Seuraavaksi isken iskarit toiseen asentoon, jos vaikka saisi pehmeät joustot takapäähän. Tällä hetkellä on vähän hyppykeppi meininkiä. Tukeva, mutta pompottaa. En tykkää.

Muuta pientä hommailua tälle:
-Lukkoperä takaisin
-Snorkkeli
-Panssarit taakse
-Ruosteet korjata
-Palkkihelmat
-Pyöränlaakerit vaihtaa


Kevään ja kesän aikana pitäisi saada tämä niputettua, mutta katsotaan nyt.
__________________
JEEP ZJ 5.2 1993
-FJDC-

Viimeksi muokannut Down : 05.05.2015 09:37
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.05.2015, 19:00
Stech:n Avatar
Stech Stech ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.10.12
Sijainti: Helsinki, Suomi
Viestit: 90
Perusasetus

Mitäs tuo käännetyt iskarin yläpäät tarkoittaa?
Omassa tällaiset etuiskareiden nokassa, mutta mitä mahtaa katsastus-setä sanoa? http://www.jimnybits.co.uk/shop/vita...prod_1331.html

Viimeksi muokannut Stech : 06.05.2015 19:03
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.05.2015, 10:18
Down:n Avatar
Down Down ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.10.13
Sijainti: Lohja
Viestit: 118
Perusasetus

Samaa tyyliä, mutta se vakio ylälautanen on vaan käännetty ylösalaisin (ja kiinnitetty pidemmillä pulteilla, tottakai). Toimintaperiaate on sama, eli saadan iskaria alemmas, jotta saadaan ulosjoustoa.
Eihän tuo rakenteellisesti heikennä mitään, joten pitäisi olla ihan ookoo. Oma auto on ainakin katsastettu näillä ratkaisuilla, eikä tullut sanomista.


Tarina jatkuu:
On muuten hienosti asennettu nämä takalokasuojat. Alla on vielä vanhat läpimädät, joiden päälle nämä uudet on koriliimalla liimattu ja pakkelia varmaan puolentoista sentin kerros, huhhuh. Saa taas huudattaa kemppiä hetken, ennenkuin tämä projekti etenee. Nyt talliin -->
__________________
JEEP ZJ 5.2 1993
-FJDC-

Viimeksi muokannut Down : 07.05.2015 10:23
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.05.2015, 11:18
Stech:n Avatar
Stech Stech ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.10.12
Sijainti: Helsinki, Suomi
Viestit: 90
Perusasetus

Käsittääkseni vm. 98-> täytyy alustan osien olla tuv hyväksyttyjä muutoskatsastukseen ja oma suikka just 98 pitäis vissiin jotenkin saada leimattua ilman muutoskatsastusta

edit: nyt kun miettii lisää niin koska vitarassa ei ole McPhersoneita, ei iskareitten pitäis tarvita tuv papereita. Niin tällaiset pidemmät iskarit varmaan kelpaa katsurillekin..? http://www.jimnybits.co.uk/shop/vita...s/prod_42.html

Viimeksi muokannut Stech : 07.05.2015 11:44
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.05.2015, 17:27
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Stech Näytä viesti
Käsittääkseni vm. 98-> täytyy alustan osien olla tuv hyväksyttyjä muutoskatsastukseen ja oma suikka just 98 pitäis vissiin jotenkin saada leimattua ilman muutoskatsastusta

edit: nyt kun miettii lisää niin koska vitarassa ei ole McPhersoneita, ei iskareitten pitäis tarvita tuv papereita. Niin tällaiset pidemmät iskarit varmaan kelpaa katsurillekin..? http://www.jimnybits.co.uk/shop/vita...s/prod_42.html
Niin, vuosimallista 98 eteenpäin vaaditaan TÜV-hyväksyntä korotusjousille, eli siis vain ja ainoastaan JOUSILLE. Kaikki muut alustan osat kelpaa niin kuin ennenkin.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.05.2015, 17:35
khager khager ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.07.13
Sijainti: Lohja
Viestit: 208
Perusasetus

To: Stech
http://www.jimnybits.co.uk/shop/vita...s/prod_42.html

Jos meinaat laittaa 3" pidemmät iskarit, huomioi vetonivelen kulmat ulosjoustossa. Noin suuri muutos ulosjoustoon vaatii etuperän drop kitin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jonin patrol TimJus Maasturiprojektit 66 03.04.2016 09:26
Myyty vitara VMika O/M/V Ajoneuvot 7 06.12.2014 00:20
Ostetaan vitara Fomppa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 04.01.2013 15:55
Ostetaan vitara pete83 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 08.09.2009 17:02
M: Suzuki vitara/grand vitara "levikkeet" rocky4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 14.04.2007 18:07


Sivu luotu: 22:20 (GMT +2).