Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.02.2014, 10:38
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.876
Perusasetus

Iskareiden vaihtoa


Koska hitsaus hommatkin sai tätä kautta sujumaan järkevään hintaan niin haluuko joku vaihtaa Mondeoon takapään iskarit? Firmat ei näköjään suostu ottaa tuota työn alle kun mulla on jo uudet iskarit ostettu. Joten kun ei niitä kiinnosta työntekeminen niin ehkä joku onnekas palstalainen voisi vaihtaa takapään iskarit? En tie mikä siinä on ongelma jos asiakkaalla on varaosat ja asiakas sanoo vielä ettei ole mitään merkitystä takuilla.

Itse yritin viikonloppuna, mutta en keksi millä yläpään kiinnitys pitäisi irrota. Ei tahdo nähdä edes niitä kiinnityspisteitä. Alapään kiinnitys on muutaman minuutin homma. Huollot väittää vaihtoajaksi 2 tuntia. Kun vaan keksii miten ne yläpään pultit aukeaa niin en keksi miten siinä kaksi tuntia saa kulumaan. Nosturi ois tosi jeez, mutta kyllä tuosta ilman nosturiakin onnistuu (oletettavasti). Ja jos tuo yläpään irroitus menee liian vaikeaksi niin rälläköidään takakonttiin reikä ja päästään sitä kautta irroittaan pultit (jotain etua kun ajelee vanhoilla paskoilla millä ei ole niin väliä). Tosin silloin pitää löytyä joku hitsauslaite millä reiät vedetään umpeen.

Kiinnostaako ketään? Eikä taas kovin kauas pk-seudusta viitsisi lähteä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.02.2014, 10:50
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

siis ei korjaamot suostu vaihtaa iskareita sulle onpa erikoista..? vanhoilla vaatteilla vai pilkki kaloillako yritit maksaa??
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.02.2014, 11:26
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.006
Perusasetus

Itsellä oli joskus ongelmaa kun jotkut korjaamot meinaa lähteä soitellen sotaan vaihtaa w123 Mersun etujousia vaikka niiltä puuttuu kyseiseen malliin sopiva jousenpuristin. Kerran olin onnistunut tunkemaan sinne omilla välineilläni aivan saakelin jäykän mitoiltaan autoon sopivan jousen, mutta jouset olivatkin koko aika yläasennossa aika minkäänlaista mahdollisuutta saada jousitusta toimimaan.

Ensimmäinen korjaamo otti homman vastaan, mutta asentaja huomasikin ettei heidän työkalunsa käy, mutta onneksi tiesivät, että viereisellä pienemmällä korjaamolla on oikea työkalu - siis auto sinne.

Asia on tullut myös myöhemmin vastaan ja kyllästyin hölmöilyyn, Biltemaan olikin ilmestynyt vuosien saatossa automalliin jousen sisään sopiva spesiaalipuristin ja ostin sen.

Koska työkaluja on asian suhteen hyvin erilaisia, voi tulla erilaisia käsityksiä paljonko hommaan menee aikaan. Oikealla työkalulla se ei ole kovin vaikea ja väärillä on.

Voisko Mondeossa olla iskarin yläpään kiinnitys jemmassa takapenkin selkänojan takana. Niin se on ainakin mun vanhassa Mersussa.

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 03.02.2014 11:29
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.02.2014, 11:45
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.876
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
siis ei korjaamot suostu vaihtaa iskareita sulle onpa erikoista..? vanhoilla vaatteilla vai pilkki kaloillako yritit maksaa??
Ihan euroilla meinasin maksaa. Mutta kun mukana ei saa olla omia varaosia. Sit homma onnistuu jos ostan niiden täysin ylihinnoiteltuja osia. En tiedä mikä tuossa on ongelma jos tuon omat varaosat mukana? Mikäli ne ei sovi sinne niin sitten vanhat osat takaisin kiinni ja maksaa siitä että kaveri yritti ne sinne laittaa. On nuo huollot vaan niin surkeita esityksiä nykyään ettei niitä kovin mielellään viitsi edes käyttää. Puuttuu kokonaan se ajattelutapa että palvelemalla asiakasta saat luotua asiakassuhteen. Toki on sellaisia firmoja missä tuo vielä toimii, mutta aika harvassa nykyään on.

Näkeekö joku jostain korjausoppaasta miten se yläpään kiinnitys pitäisi aueta? Apparin puolen kiinnityksen näkee alhaalta päin, mut ei sinne tunnu mistään pääsevän kunnolla käsiksi. Ihan normaali 19mm mutteri/pultti siellä näyttäisi olevan. Mitään luukkua en huomannut sinne olevan.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.02.2014, 12:25
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.006
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Ihan euroilla meinasin maksaa. Mutta kun mukana ei saa olla omia varaosia. Sit homma onnistuu jos ostan niiden täysin ylihinnoiteltuja osia. En tiedä mikä tuossa on ongelma jos tuon omat varaosat mukana? Mikäli ne ei sovi sinne niin sitten vanhat osat takaisin kiinni ja maksaa siitä että kaveri yritti ne sinne laittaa. On nuo huollot vaan niin surkeita esityksiä nykyään ettei niitä kovin mielellään viitsi edes käyttää. Puuttuu kokonaan se ajattelutapa että palvelemalla asiakasta saat luotua asiakassuhteen. Toki on sellaisia firmoja missä tuo vielä toimii, mutta aika harvassa nykyään on.

Näkeekö joku jostain korjausoppaasta miten se yläpään kiinnitys pitäisi aueta? Apparin puolen kiinnityksen näkee alhaalta päin, mut ei sinne tunnu mistään pääsevän kunnolla käsiksi. Ihan normaali 19mm mutteri/pultti siellä näyttäisi olevan. Mitään luukkua en huomannut sinne olevan.
Itsellä on harkinta vielä päällä kuinka ratkaista Mersun alapallonivelten vaihto. Auto on tietenkin ergonomisesti lumihangessa. Vahvimpana vaihtoehtona tällä hetkellä on, että vaihdan itse kun keli sallii.

Henkilöautojen korjauksessa on mielestäni sellainen ongelma jos ajateltaisiin, että olisi laillisesti toimiva firma, joka lähtis korjaa ehkä vanhaa Mondeota tai mun Mersua, hinta muodostuisi liian korkeaksi olisi se sitten huoltoauton kanssa liikkeellä tai jos firmalla on toimitilat.

Jos ajateltaisiin, että liikkuvalla kalustolla keikkatöitä tekevään firmaan saatas töihin joku, karkeasti arvioisin, että pitäs olla joku 100 euroa tunti alvin sisältävää laskutusta ja tietenkin matkat laskutettas. Muuten ei ehkä saa osaavia hommiin.

Jos taas on kiinteät toimitilat, jotka on talvisinkin lämpimät, kuluja tyrkkää siihen tahtiin, että taas meinaa tulla liian kalliiksi vanhojen autojen korjaukseen.

Ainoaksi vaihtoehdoksi jää, että korjataan harrastuksena ja ehkä jossain porukassa saaden vastavuoroisesti toisilta apua.

On väärällä suunnalla, mutta ainakin yhden korjaamon tiedän, joka mielellään korjaa myös edullisen hintaluokan menopelejä, joskin korjaamo on yrittäjän kodin yhteydessä.

Siksi pidän enemmän henkilöautoa korkeammista autoista kun kaiken maailman iskarien vaihdot on hankalia matalissa autoissa taivasalla.

Ollaanko tultu siihen, että useamman vuoden vanhoja henkilöautoja ei kannata ammattimaisesti korjata Suomessa?!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.02.2014, 12:49
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.876
Perusasetus

Eiköhän se ole tuo meidän rakas verottaja mikä torppaa kaiken yrittämisen suomessa. Ei täältä kannata ostaa yhtään mitään kun kaikki on niin hemmetin kallista. Hyvä esimerkki on tuo Mondeo. Taakse uudet alatukivarret + iskarit. Suomessa halvin oli reilu 200€. Ulkomailta tilasin nuo niin kotiin toimitettuna 120€, mistä siinäkin oli 37€ postikuluja. Joku ottaa pikkusen tuosta välistä. Pelkät verot ei selitä tuota eroa. Sama kuin kaverin Hondaan tämä kaksoismassavauhtipyörä. Suomesta se tais olla joku 1700€. Ulkomailta muistaakseni 600€. Se tais tulla englannista. Taitaa varaosa puolella olla pikkuinen monopoli edelleen vai millä nuo hintaerot selitetään?

Edelleen olisi silti hakusessa kaveri mikä vaihtaa nuo iskarit. Kait täältä nyt joku offari löytyy millä on talli missä tuon voi tehdä? Tai jos joku iltaisin firman tiloissa tekee tuollaista.. Kuitteja en kaipaile
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.02.2014, 12:58
luppakorva:n Avatar
luppakorva luppakorva ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 11.10.05
Sijainti: Janakkala, Jokimaa
Viestit: 912
Perusasetus

Tossa hyvä ohje.
http://www.youtube.com/watch?v=yoidX6W8ntg
Oikeesti vissiin vähän pudotetaan takakelkkaa alas niin ahtaus helpottaa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.02.2014, 13:08
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.006
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Edelleen olisi silti hakusessa kaveri mikä vaihtaa nuo iskarit. Kait täältä nyt joku offari löytyy millä on talli missä tuon voi tehdä? Tai jos joku iltaisin firman tiloissa tekee tuollaista.. Kuitteja en kaipaile
Mun mielestä sä voisit edistää tota hommaa tekemällä siihen sellaset huoltoluukut, että mutterit tms. saa auki jollain työkalulla. Eiks sellaset vois veistää vaikka paineilmavingulla pääasia kun ei sytytä polttoainetankkia tuleen - missä se sitten olikaan tossa rassissa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HJ:n iskareiden pituus HJ60_Jussi Tekniikka & Jutustelu 3 21.01.2007 23:52
Rancho-iskareiden tilaaminen NKH Tekniikka & Jutustelu 6 29.06.2006 05:11
Iskareiden hankintaa jallu80 Tekniikka & Jutustelu 20 28.05.2006 12:02
Iskareiden "jatkaminen" ? Tumppi Tekniikka & Jutustelu 12 08.04.2006 20:37
Iskareiden asento Repro Tekniikka & Jutustelu 12 28.02.2006 14:17


Sivu luotu: 01:00 (GMT +2).