![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Peräkärryn pyöränlaakerit: kartiorulla- vai kasettilaakeri?Kumpi on parempi/kestävämpi peräkärryn pyöränlaakerina, kartiorullalaakerit vai kasettilaakeri ? Kokemuksia ?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kasetti. Ei säätöä, ei aukomista eikä ole loppuunajettuna tullut nähtyä kuin kartiorullia...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kartiorulla. Kestää paremmin sivuttaisia kuormia,voi säätää välystä tarvittaessa, voi huoltaa pestä ja vaihtaa puhtaat rasvat. Huollettuna lähes ikuinen.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#4
|
||||
|
||||
![]()
....ja joutuukin kokoajan huoltamaan venekärrissä...
![]()
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Pitää paikkaansa, noita kasetteja huolletaan kierrättämällä, siis rautaromuna.
Ja nuo kaikkein surkeimmat, en muista missä kärryssä, stefa oli korvattu muovi spiraalilla, ja sisempi laakeri kiristyi muovikeskiötä (-siis muovista "sorvattu" pidike akselilla, missä tuo muovi spiraali toimi tiivisteenä..) Se on tosi, että noita kartiorulla laakereita joutuu huoltamaan, mikäli ei halua uusia; pari aktiivisessa, omassa, käytössä olevia on tullut seurattua, 20v ja ei ole tarvinnut rasvakuppia avata... (pitäs vaihtaa vassut, mutta enpä ole saanut aikaan, vaikka vedän tuota joka vuosi muutaman kerran..) Toki tuossa omassa kärryssä taitaa olla juurikin nuo "kertakäyttö-" navat, mutta "hivenen-" ylimitoitettu; Tuo akseli on venetrailerin varaosa akseli, jossa jarrut; jarrukilvessä 750kg, akselin tyyppikilvessä 1400kg ja vetopäässä 750? - 1600 kg, ja nyt rekisteröity O1, siis max kokonaispaino 750kg (saa vetää maasturilla/pakulla/kevytkuorma-autolla/kuorma-autolla jne. ilman e-kirjainta) -> jos pitää peruuttaa venetraileri niin syvälle, että pyörän navat on veden alla, ja varsinkin pikkuisen odotella... ->joko upotuksen kestävät navat, tai sitten rasvanippa JA poistoreikä, mistä vettynyt vassu (öljy?) päästetään "propusta" jäteöljy- astiaan, siis kiinteä öljyjäte- |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Nykyiset kasettimallit asuu vesitiiviissä navoissa, ainakaan muita en ole nähnyt...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
volvon pyöränlaakerit.. | oojiikoo | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 08.08.2011 16:38 |
Pajeron taka-akselin pyöränlaakerit | maakari | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 24.03.2010 15:16 |
235/ 75x15 vai 31/10.5x15 vai joku muu | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 14.01.2010 12:27 |
Onko SJ410 ja SJ413 pyöränlaakerit samat? | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 02.02.2009 07:55 |
Mazdan pyöränlaakerit | komu | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 09.11.2008 10:51 |