![]() |
Peräkärryn pyöränlaakerit: kartiorulla- vai kasettilaakeri?
Kumpi on parempi/kestävämpi peräkärryn pyöränlaakerina, kartiorullalaakerit vai kasettilaakeri ? Kokemuksia ?
|
Kasetti. Ei säätöä, ei aukomista eikä ole loppuunajettuna tullut nähtyä kuin kartiorullia...
|
Kartiorulla. Kestää paremmin sivuttaisia kuormia,voi säätää välystä tarvittaessa, voi huoltaa pestä ja vaihtaa puhtaat rasvat. Huollettuna lähes ikuinen.
|
....ja joutuukin kokoajan huoltamaan venekärrissä...:mad:
|
Lainaus:
Ja nuo kaikkein surkeimmat, en muista missä kärryssä, stefa oli korvattu muovi spiraalilla, ja sisempi laakeri kiristyi muovikeskiötä (-siis muovista "sorvattu" pidike akselilla, missä tuo muovi spiraali toimi tiivisteenä..) Se on tosi, että noita kartiorulla laakereita joutuu huoltamaan, mikäli ei halua uusia; pari aktiivisessa, omassa, käytössä olevia on tullut seurattua, 20v ja ei ole tarvinnut rasvakuppia avata... (pitäs vaihtaa vassut, mutta enpä ole saanut aikaan, vaikka vedän tuota joka vuosi muutaman kerran..) Toki tuossa omassa kärryssä taitaa olla juurikin nuo "kertakäyttö-" navat, mutta "hivenen-" ylimitoitettu; Tuo akseli on venetrailerin varaosa akseli, jossa jarrut; jarrukilvessä 750kg, akselin tyyppikilvessä 1400kg ja vetopäässä 750? - 1600 kg, ja nyt rekisteröity O1, siis max kokonaispaino 750kg (saa vetää maasturilla/pakulla/kevytkuorma-autolla/kuorma-autolla jne. ilman e-kirjainta) -> jos pitää peruuttaa venetraileri niin syvälle, että pyörän navat on veden alla, ja varsinkin pikkuisen odotella... ->joko upotuksen kestävät navat, tai sitten rasvanippa JA poistoreikä, mistä vettynyt vassu (öljy?) päästetään "propusta" jäteöljy- astiaan, siis kiinteä öljyjäte- |
Nykyiset kasettimallit asuu vesitiiviissä navoissa, ainakaan muita en ole nähnyt...
|
ääni kartiolaakereille, vaikka ne on "vanhanaikaiset" ja vaativat harrastelua pysyäkseen kunnossa. Yleensä ne ovat paljon helpompia jopa vaihtaa, jotta homma onnistuu myös kenttäoloissa, ellei muuta niin hätätapauksessa jättämällä ulkokehän vanhasta paikalleen...
TT |
juu. laadukkaat kartiolaakerit nii rullaa... Rasvakuppiin nippa nii voi rutistaa vedet pois sillon tällöin.. ja ne laakerit muualta ku mätänetistä.. just katselin ku viime kesänä vaihdetut mätänettiläiset pyörii rutinalla... ja ei kyllä pitäny asentaessa tulla damagea... osat pestiin höyrypesurilla... taisivat olla vain paskoja...
|
Ilmanmuuta "kasettilaakeri". Paaaaaljon kestävämpi, parempi, nopampi vaihtaa jne jne. Kyllä niillä on hyvä syy ollu ku niistä on autokäytössä luovuttu. Tuollainen viistokuulalaakeri ei myöskään hajotessaan pilaa yleensä kärryn akselin napaa, kun taas kartiorulla pilaa lähes poikkeuksetta.
|
Lainaus:
Ei tarvi puljata rasvan kanssa ei tarvii säätää. Eli kokoonpano on nopeampaa ja halvempaa,mut lopputuotteesta saadaan vähintään sama hinta ku vanhemmasta ja työläämmästä mallista. Eli tehtaan omistajaporukka käärii suuremmat massit.. Tää on sen kasettilaakerin tärkein ominaisuus.. |
Lainaus:
Örum tais lukea laatikossa, mutta laakerissa ei ollut mitään. Nyt lukee germany/joku muu maa niin on tainnut :confused: kestää arvoitus ratkeaa kun käytän ennen leimaa auki ja kiristelen samalla. |
Kiitos kommenteista.
Suunnitteilla uuden 750kg telikärryn hankinta ja nimenomaan kartiorullalaakereilla jotta huolto on mahdollista. Kasettilaakereista on huonoja kokemuksia, laakerit ruostuneet/kuluneet väljiksi jo n.3 vuodessa: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137245 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137246 vanhojen kasettilaakeroitujen napojen parantelu on aloitettu: (stefaan vaihdettu rst jousi ja napaan laitettu rasvanippa jotta laakerin rasvaus olisi mahdollista) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137247 Ongelmaksi muodostui telikeinuun kiinnihitsatut navan akselit jotka on koneistettu puutteelisesti: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137248 Tarkoituksena oli asentaa akselille rullalaakerin sisäkooli stefan liukupinnaksi väliholkin avulla, mutta akselin puutteelisen koneistuksen vuoksi paranteluprojekti on nyt jäissä. (ei oikeen viittisi rälläköidä nykyisiä akseleita irti jotta saisi ne sorvattua ja sen jälkeen taas hitsattua uudelleen paikoilleen.) |
Sivu luotu: 11:34 (GMT +2). |