Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.05.2013, 00:29
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Ilmastoinnin huolto ja päivitys


Mistä voisi tietää onko ilmastointi päivitetty jollekin muulle aineelle kuin alkuperäinen R-12?

Tapauksena on 1990-luvun alkupuolen Previa, jossa papereiden mukaan uutena ollut freonit järjestelmässä. Huoltokirjoista ei löydy merkintää mistään ilmastoinninhuollosta, vaikka on muuten kylläkin merkkihuolettu neljännesmiljoonaan asti. Vaikea uskoa ettei parinkymmenen vuoden aikana ilmastoinnille olisi tehty mitään.

Laitetaanko yleensä mihinkään mitään merkintää päivityksestä? Helpottaisi remontin laajuuden rajausta...

Lueskelujen perusteella taitaa tota r-12 saada vieläkin? Eli siis vaikka olisi huollettu, niin ei ole vaihdettu ainetta?


Viimeksi muokannut Jhl : 29.05.2013 00:41
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.05.2013, 08:00
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.071
Perusasetus

R12:sta ei pitäis enää saada mistään, kun on myynti kielletty!! Konversioainetta noihin on laitettu eli Isceon 49/R413a:ta. Mitään merkintöjä ei välttämättä ole tehty minnekkään, jos ei konehuoneestakaan mitään ilmastoinnin huoltoon liittyvää tarraa löydy...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.05.2013, 08:18
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
R12:sta ei pitäis enää saada mistään, kun on myynti kielletty!!
Niin, ihmettelin kun suuressa maailmassa sitä silti näyttää olevan kaupan. :O
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Konversioainetta noihin on laitettu eli Isceon 49/R413a:ta. Mitään merkintöjä ei välttämättä ole tehty minnekkään, jos ei konehuoneestakaan mitään ilmastoinnin huoltoon liittyvää tarraa löydy...
Ja lisää ilmastointinoviisi kysymyksiä... Löysin autoon liittyvän huoltotiedotteen, jossa suositellaan päivitystä R134:llä. Sopiiko tuo konversioaine vaikka olisikin päivitetty? Vai pystyykö järjestelmässä olevan aineen tunnistamaan sitä talteenotettaessa?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.05.2013, 08:26
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.071
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jhl Näytä viesti
Niin, ihmettelin kun suuressa maailmassa sitä silti näyttää olevan kaupan. :O
Ja lisää ilmastointinoviisi kysymyksiä... Löysin autoon liittyvän huoltotiedotteen, jossa suositellaan päivitystä R134:llä. Sopiiko tuo konversioaine vaikka olisikin päivitetty? Vai pystyykö järjestelmässä olevan aineen tunnistamaan sitä talteenotettaessa?
Vaikea sanoa, periaatteessa R12:ta tilalle käy vain konversioaine, mutta o-renkaat ja kuivain vaihtamalla ja loppujärjestelmän täydellinen huuhtelu (kun aineet ja jäämät ei ole yhteensopivia) ja pitäisi toimia ja kestää, mutta kuinka kauan pysyy on toinen juttu, joutuu ehkä kerran vuoteen taas täyttämään järjestelmän, kun ei pysy sisällä pienempimolekyylinen aine...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.05.2013, 08:35
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.071
Perusasetus

Niin ja siihen R12 -aineen saatavuuteen, kielto ei estä myymistä, myydäänhän sitä huumeitakin vaikka on laitonta kamaa...

Jaa, en suoraan löytänyt siihen viittaavaa kieltoa, mutta muuten EY-asetus 842/2006 määrittelee, että F-kaasuja (R12, Isceon 49/R413a, R134a, R123a ym) ei saa 4.7.2009 jälkeen myydä muille kuin pätevöityneille henkilöille ja toiminnanharjoittajille, joten itse ei pitäisi pystyä järjestelmää täyttämään, kun ei saa missään sitä Europan Unionin alueella ostaa... Mutta niinkuin kirjoitin, ei se myymistä estä...

Niin ja rangaistavuudesta, jos päästää tahallaan kylmäaineet ulos ja jää kiinni, maksimissaan kaksi vuotta linnaa, vakava ympäristörikos siis...
__________________
Killing time is not murder

Viimeksi muokannut JAMANT : 29.05.2013 08:41
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.05.2013, 09:13
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Niin ja siihen R12 -aineen saatavuuteen, kielto ei estä myymistä, myydäänhän sitä huumeitakin vaikka on laitonta kamaa...

Jaa, en suoraan löytänyt siihen viittaavaa kieltoa, mutta muuten EY-asetus 842/2006 määrittelee, että F-kaasuja (R12, Isceon 49/R413a, R134a, R123a ym) ei saa 4.7.2009 jälkeen myydä muille kuin pätevöityneille henkilöille ja toiminnanharjoittajille, joten itse ei pitäisi pystyä järjestelmää täyttämään, kun ei saa missään sitä Europan Unionin alueella ostaa... Mutta niinkuin kirjoitin, ei se myymistä estä...

Niin ja rangaistavuudesta, jos päästää tahallaan kylmäaineet ulos ja jää kiinni, maksimissaan kaksi vuotta linnaa, vakava ympäristörikos siis...
Käyttökielto on aivan eri tasolla CFC- kaasuilla, siis R12:lla, jota ei saa käyttää enää edes huollossa.
HCF-kaasuja, siis esim. R134a, saa käyttää huolloissa ja korjauksissa, ja saiko vielä käyttää uusissakin järjestelmissä?

Ja tuo osto noilla HFC kylmäaineilla, esim. R134a, vaatii tosiaan nimen löytymistä listasta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.05.2013, 08:55
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Vaikea arvata, onko päivitetty R134:lle (joka sekin on häviämässä käytöstä)
Ainoa mistä vois arvata, jos kirjallista dokumenttia ei löydy, on liittimet:
R12:lle on perinteisesti kierrettävät liittimet, r134:lla pikaliittimet.

Suodattimen tyypistä myös voi selvittää.

Ja se suurin/vaarallisin: vanhat oljyt voi olla YHTEENSOPIMATTOMIA R134:lle
-> siis öljyt eivät lähde kiertämään kylmäaineen mukaan, kertyy höyrystimeen ja lauhduttimeen, ja kompura leikkaa kiinni.

Siis periaatteessa järjestelmä pitää pestä vanhasta öljystä, vaihtaa tiivisteet, kumiletkut, kuivain ja liittimet (ja mahd.paisuntaventtiili)
Ps. Kompressorin tiivisteiden vaihto pikkasen vaikeaa... oliskohan helpompi vaihtaa koko kompura?

-> käytä suosiolla tuota korvaavaa kylmäainetta (isceon49)

Nuo korvaavat kylmäaineet ovat muistaakseni pikkasen heikkotehoisempia, ja herkemmin haihtuvia, kuin R12, mutta suomen oloissa riittävän tehokkaita, ainakin jos verrataan toimimattomaan ilmastointiin
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.05.2013, 09:07
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
R12:lle on perinteisesti kierrettävät liittimet, r134:lla pikaliittimet.
Tarkoitatko linjojen liittimiä yleensä vai noita huoltoliittimiä? Niissä on kierrekorkit kyllä.

Tosta öljyhommasta olenkin lukenut eli on parasta laitatuttaa se konversioaine (ellei tätä siis ole joskus jo vaikka viime vuosituhannella päivitetty tohon 134:n.)
Lauhdutin menee jokatapauksessa vaihtoon, kennosto on sen verran hapantunut vuosin varrella. Vakaaputket on alaosassa enää jäljellä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty ilmastoinnin kompura GM 6.5td ja suutinputket tare O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 05.12.2011 08:05
Myyty Käyttö ja huolto-ohjeita, esitteitä. khonkonen O/M/V Muut 6 29.07.2009 22:09
Myyty Land Roverin huolto- ja korjauskäsikirja Team Lypsikki O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 29.07.2009 08:38
M: 4wd -89 Hiluxin etu ja takaperä(hintä päivitys) Hharri O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 31.07.2006 15:26
Offailu- ja huolto-opas " Offailun ABC " ? Tekniikka & Jutustelu 0 27.01.2005 17:51


Sivu luotu: 09:40 (GMT +2).