|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Mikä uudeksi (city)maasturiksi? Myös metsään.Elikkäs olen tässä nyt harkinnut auton vaihtoa. Budjetti on semmoisen 6000€ nurkilla. Mihinkään suohon en ole autolla ensisijaisesti menossa, mutta vaeltamista kun harrastaa niin pitäisi päästä kulkemaan heikoimmillakin metsäteillä. Talvisin tulee sekin ongelma eteen, että kaikkia pikkuteitä ei ole sattuneesta syystä aurattu ja niillä saattaa olla lunta aika hyvinkin. Autoista en tiedä mitään enkä sitä myöten osaa niitä korjaillakkaan. Ja vaikka tietotaitoa korjaamiseen olisi niin paikkaa siihen ei. Kulutus mahd. lähellä 10l/100km, en ole kuitenkaan kahta autoa ajatellut pitää ja kaupungissakin tulee aika paljon ajeltua. 4-5 paikkanen. Land Rover Freelandereita kattelin tuossa, mutta tältä foorumilta tuli hieman lueskeltua negatiivista palautetta siitä. Lähinnä käsittääkseni siitä, että ei sillä suosta mennä (mikä ei olisi tarkoituksenikaan). Myös Opel Fronteraa katellut, jo silloin kun ostin nykyisen HR-V:ni, mutta siinä mietityttää tuo Opelin heikko maine. Hajoilevat kuulemma usein. Honda CR-V:t ovat myös hienoja, tosin tuolla budjetilla valikoima niistä on heikko. Ja kun en autoista mitään tiedä, niin olenkin lähinnä niitä kattellut ulkonäön ja kulutuksen perusteella. Mutta, mitä autoja täältä suositeltaisiin?
|
#2
|
|||
|
|||
Kannattais tutustua ensin Maastoliikennelakiin,
ennenkuin kenenkään mettään menee ajelemaan! |
#3
|
||||
|
||||
Lainaus:
Eihän autoa etsivä kaveri minnekään metsään ole maasturilla menossa vaeltelemaan!!! Ja metsä kommentilla tarkoittanee asfaltin ulkopuolisia pikku teitä...
__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä... Viimeksi muokannut TOPPAHOUSU : 17.02.2013 19:18 |
#4
|
|||
|
|||
Tällä palstalla on muutamia topicceja tosta aiheesta. Aloita vaikka lukemalla hiukka tota tossa alla.
http://forums.offipalsta.com/showthr...Mik%E4+autoksi Sitten hakua käyttäen löydät kaikenlaista kivaa eri autoista. Sorry kun en voi enempää auttaa kun oma on Hiluxi ja siihen mahtuu vaan 2 metsuria.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
mutta asiaan. mites ois joku pikku susukin maasturi? eipä kyllä oikee vakio autoilla mennä auraamattomia teitä ainakaa jos lunta on reilusti. ja tuon hintainen nelikko ja korjaamis taidottomuus.. |
#6
|
||||
|
||||
Ääni tälle, Jimny tai Vitara, jos ja kun pitäis olla helppo ja toimintavarma pidettävä eli tältä vuosituhannelta eikä paljoo ajettu. Alennusvaihteisto must jos yhtään pienemmälle raitille tarkoitus mennä.
|
#7
|
|||
|
|||
Varmaan Vitara lähempänä todellisuutta. Jimmy on just jostain 6 - 7000e ylöspäin. Mutta joo susuki ei ois paha pieniä ja kevyitä laitteita jotenkin ehkä helpompi handlata pienuuden takia. Jumiin jäädessä ei oo paha homma saada irti ku ei oo semmonen laivan kokoinen hj tai muu vastaava ylikasvanut maasturi
|
#8
|
||||
|
||||
Jimnyä tarkoittanet. Onpa hyvin pitäneet hintansa, tommosen olis saanu jo markka-aikaan jotain 70000 mk ja siitä on jo yli 10 v. aikaa.
Nää on kyllä mukavan näköisiä laitteita kun pikkusen renkaita ja jousia vaihtelee. Virosta 3800 €: |
#9
|
|||
|
|||
Niin siis ihan kävellen ajattelin lähteä vaeltamaan enkä autolla rallaamaan pisin mettiä. Mutta on kivempi päästä vähän lähemmäs jo autolla niin ei tarvi niin paljoa sitten kävellä. Joskus tiet, varsinkin jos mesta ei ole mikään kansallispuisto ja varsinaiseen vaeltamiseen tarkoitettu, on hyvinkin heikossa kunnossa, kuten jo sanoinkin.
Suzukin vaikuttais ihan hyviltä, koko vaan hieman arveluttaa. Että paljonko sinne sisälle sitten mahtuisi. Ja olenha mä täältä nuita artikkeleita lukenut ja hieman oppinut tuota terminologiaa (sanastoa) joka on kyllä harvinaisen hukassa. Yks syy siihen miks on helpompaa aloittaa oma threadi ja kysyä ihan palikkakielellä että mitä tarkoitetaan milläkin ja mihin ne vaikuttaa. Hieman oppinut termejä ja tarpeellisia ominaisuuksia maastossa ajettaessa näitä lukiessa. Tuota Hilman laittamaa threadia lukiessa tuli esiin myös Nissan Terrano II. Samaisessa linkissä oli myös tuosta Fronterasta joka taitaa olla hieman kyseenalainen... Niissä ainakin vaikuttaisi olevan tilaa. Ja vaika itsellä ei taitoa tai välineitä ole auton maavaran lisäämiseen niin kai jostakin joku löytyy joka hinnasta sovittuna moisen tekee. Hieman ajatellut, että moisen operaation tekisi ja hommaisi isommat renkaat alle. Kilometrit on kanssa yks mikä on noussut kysymyksenä mieleen. Monissa on kilometrit yli 400tkm. Miten paljon kilometrit käytännössä vaikuttaa? Riippuu vissiin automallistakin. Mutta kun ottaa huomioon, että ei oikeen löydy rahkeita kuin pienimuotoisiin korjailuihin Googlen avustuksella niin ei varmaan mitää hirveän paljoa ajettua autoa kannata alle ottaa. |
#10
|
||||
|
||||
Itse mieluummin korjaaan tekniikkaa jos vaihtoehtona on ruostekorjaus (=mätähommat). Tosin kumpikin vaatii sopivat tilat, vehkeet, aikaa ja ammattitaitoa. Ja vanhan auton kanssa on aina hommia, oli merkki, malli ja vuosimalli mikä tahansa.
Kyllähän tekniikka nykyautoissa kestää, ei joku 400000 km ole vielä mikään loppuunajettu romu. Toki remontti tulee joskus vastaan mutta senkin voi ottaa monella tavalla. Esim. itse olen päättänyt ostaa omaan harrasteleluun jossain vaiheessa vaihtomoottorin, pääsee kaikkein helpommalla. Mites joku tollanen: http://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/5058890 Jos ladot myyjälle 5000 e kouraan niin eiköhän kaupat tule, tuo pyyntihinta on melko kova.
__________________
Tumpula Racing Team |
#11
|
|||
|
|||
Ilmeisesti edellinen menopeli on ollut tuo HR-V? Silloin on ihan sama mikä nelivetoinen vimpain siellä on. Siellä mitään maasturia tarvi. Esim. Suzukilta Ignis nelivetona ajaa saman asian kuin HR-V. Tosin Igniksiä ei kovin paljon ole tarjolla. Subaruita on myös tarjolla. Hieman suurempaa maavaraa jos haluaa niin Forester. Mutta esim. Legacy menee jo melko pitkälle hangessa ihan vakiona. Jos ottaa henkilöauton niin käyttökulut on huomattavasti pienemmät kuin maasturilla. Verot on pienemmät ja vakuutusmaksut halvemmat henkilöautossa.
|
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
"Tällähetkellä katsastettu 2+2-hengen pakettiautoksi, takana siis tilapäiskuljetukseen soveltuvat istuimet kahdelle" Onko noilla kuvissa näkyvillä takalisäistuimilla mahdollista katsastaa toi 2+2 paikkaiseksi vai onko tää taas niitä, et joku on aikanaan saanut ja enää ei onnistu?
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 18.02.2013 18:42 |
#13
|
|||
|
|||
Tuolta yksi palstalaisen Discokin tyrkylle
Tääkin Disco taitaa vielä olla kaupan tai sitten ei mut kannattaa varmaan kysellä. Hintaluokka oli ainakin aika lähellä tavoitetta Ja rempattuhan tuota näkyy aika paljon joten luulis ny muutaman vuoden ilman suurempia murheita menevän
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=102377 |
#14
|
|||
|
|||
Ehkä kuitenkin juurikin näin. Jos vaellus metsässä tapahtuu vain jaloin niin säästä hyvä mies/nainen rahasi ja osta vaikka takapotku lada jossa on sitä wanhan ajan maavaraa
|
#15
|
|||
|
|||
Että tarttis autolla päästä lähemmäs, ettei olis ihan niin pitkä matka kävellä vaeltamaan? Sori, oli pakko
|
#16
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mutta joo, tällähetkellä alla HR-V.Tuo Forester vaikutti ihan hyvältä, paitsi että halvemmissa meni kilometrit jokaisessa yli 300tkm. Ja nuissa neliveto henkilöautoissa tuo maavara mietityttää. Sitä kun on tullut mentyä vähän semmosissa paikoissa että henkilöautolla ei ihan olis päässyt. Veroista ja vakuutuksista... Onhan tällähetkellä aika kovat verot ja vakuutusmaksut meikäläisen autossa, mitä nyt muilta kuullut heidän maksujaan, mutta sitähän varten sitä työssä käydään. Ei ne nyt niin kohtuuttomat ole. Saako noita henkilöautoja korotettua mitenkään järkevästi? |
#17
|
|||
|
|||
Broidi osti joltain amikselta varaosa Legacyn. Amis oli perään vaihtanut jonkun muun menopelin jouset. Oli perä nimittäin sen verran korkeella. Joten ei se sen kummempaa vaadi. 50mm henkilöautoa saa muistaakseni korottaa. En usko että tuollaiset toisen menopelin jouset kovin kalliita on.
|
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
niin luulis, mutta hei !!! tää on lantikka... en suosittele muutakuin todelliselle brittihumoristille (kts. viimeisimmät...) http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95830 ... ja tuohon toisen Discon tilapäisistuimiin kontissa, eiks pakuissa ne oo sallittuja ?
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 19.02.2013 10:14 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
helsinki-vantaan kaupunkien yhdistyessä uudeksi nimeksi ryönälahti | toyota4x4 | Chit-Chat | 7 | 17.01.2011 06:27 |
V: Ford farmi maasturiksi | mechanic-71 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 27.03.2007 22:20 |
Mikä maasturiksi? | legro | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 06.01.2007 16:48 |
L200 Maasturiksi | L200-01 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 05.09.2005 19:19 |