![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() ruiskutuspumpun sielunelämää selventäkääkun en haulla löytänyt haluamaani tietoa niin kysyn näin. 1.kun jutuissa puhutaan että "vaihdoin sen ja sen kokoisen nestepään" niin mitä silloin on vaihdettu ja millaiseen pumppuun? (jakaja/rivi) jos on jollain selventävä kuva heittää niin kiitos! 2.onko faktoihin perustuvaa että nuo pumput ovat niin pienillä välyksillä että ne kasataankin naftassa lämpölaajentumien ehkäisemiseksi? näin on väitetty. kun muuten on tekniikka tuttua ja olen diesel autoja omistanutkin mutta pumpun sisuksiin en ole ikinä mennyt enkä meinaa mennäkään jos ei pakko mutta näihin jos joku voisi vastata. kiitos jo etukäteen!
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
1. Nestepää tarkoittaa kansankielessä jakajapumpussa sitä mötikkää mistä suutinputket lähtee, ja sen sisällä olevaa mäntää minkä halkaisija on juurikin tuo koko 9/10/11/12
2.Ei se dieselissä kasaaminen liity omasta mielestäni siihen lämpölaajenemiseen, vaan puhtauteen. Ja kyllä, ne välykset ovat niin pieniä että sormista lähtevä rasva/pöly ei niille hyvää tee. Varsinkin jos osat sitten pesee viimeisen päälle liuottimilla ja kuivana kasaa niin tulee nestepäähän herkästi naarmuja yms kun sitä kasaa. Dieseli toimii myös hyvänä voiteluaineena kasausvaiheessa. Huom nämä kommentit on sitten aivan amatöörin näkökulmasta, johtuen liian uteliaasta mielestä olen näiden kanssa joutunut puuhastelemaan
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#3
|
||||
|
||||
![]()
aika hyvä kuvaus jakajapumpusta:
http://www.netikka.net/vepiku/ve-perusteet.htm etitäänpä vielä samanlainen rivipumpusta: http://users.metropolia.fi/~jorii/Ve...ivipumppu.html nestepää = jakajapumppu = 1 kpl hoitaa kaiken elementit = rivipumppu = yhtä monta kuin sylinterejä, eli jokaiselle suutinlähdölle omansa
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 25.08.2012 10:38 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mäntien kokoja löytyy 5mm aina 16mm asti. Rivipumpuissa jokaiselle sylinterille on oma elementti, jolloin ruiskutusmäärän nostaminen vaatii jokaisen elementin vaihtoa ja säätämistä pumppuun. säätäminen on aikaa vievää puuhaa koska elementit pitää ajoittaa ja tasata erittäin tarkasti ettei moottori saa käyntihäiriötä näistä säätövirheistä. (MikJus:n Räkytäky muuten kuulostaa aivan perseelleen perussäädetyltä pumpulta!!! ![]() ![]() ![]() Lainaus:
Mutta välykset pumpussa on tuhannesosamillin ja 2tuhannesosaa tarkoittaa jotta osa alkaa olla loppuunkulunutta!!! Eli pidät elementin osaa kädessä, niin lämpölaajenemisen takia ei osat enään sovikkaan!!! Ja osien käsittely ilman öljyä aiheuttaa ihosta irtoavan kosteuden takia osien takertumisen yhteen jolloin taas ollaan pilattu osat ja sitämyöden pumppu.... Samat asiat muuten pätee suuttimiin!!! Mutta rauhallisuudella ja tarkkaavaisella järkkymättömyydellä kasattuna saa nämä tiivisteettömät laitteet kylläkin kasattua ja toimimaan ihan hienosti. Mutta aikaa ja monia "oheis"tarvikkeita saattaa kulua huomattavan kammoittavia määriä... ![]() Siksihän tämä onkin "vain" harrastamista! ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#5
|
|||
|
|||
![]() SELVENI HUOMATTAVASTI
kiitos kaikille innokkaille vastaajille.asia selveni huomattavasti.
tuli jo siihen eniten kiinnostaneeseen asiaan vastaus että miksi noita nestepäitä vaihdellaan.edelleen jos asiaan liittyvää uutta tietoa tai tarkennuksia tulee mieleen niin mielelläni imen tietoa itseeni. Kiitos! |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Tumpula Racing Team |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Oliko semmosia öljyjä läpäisemättömiä hanskoja jossain kertakäyttöhalvalla?
Normiasennushommissahan ei kaameen montaa minsaa kerrallaan tarvii tota rasvassauimisvaihetta. Dieselpumpuistahan en mitään tiedä, mutta noin muuten jotain vähän koneen korjauksesta. Estääkö mitkään mekaanisesti kestävät hanskat öljyjen pahuuksien imeytymistä? Kestääkö noi kertakäyttöohuuskalvohanskat nahkahanskojen alla, vai pitääkö vaan hyväksyä että vähän väliä repee? |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Erilaisia hanskoja on tarjolla suunnaton määrä, enkä osaa sanoa mikä niistä on hyvä tai huono. Jokaiseen käyttötarkoitukseen tuntuu löytyvän sopiva hanska. Meillä töissä suojaudutaan epoksilta hanskoilla, joiden hinta on n. 10 e / pari. Ja nuo ovat siis kertakäyttöiset. Ihanan kallista.
Luulisi tuollaisen kertakäyttöhanskan (nitriili tai vinyyli) jotain auttavan, ainakin isoimman osan myrkyistä suodattavan pois. Ja tässäkin asiassa kannattaa käyttää maalaisjärkeä, eli käyttää jonkinlaisia hanskoja, ei liottele käsiä turhaan aineissa, pesee kädet huolellisesti hommien jälkeen jne.
__________________
Tumpula Racing Team |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Nyt kun alettiin: mikä on jakaja- ja rivipumppujen ero väännön ja tehon suhteen?
Konemies kehui Caseaan kovin taloudelliseksi ja alhaalta vääntäväksi juurikin tuohon jakajapumppuun vedoten. Konemiesten tarinoita? Joo, tuli mieleen kun kesän hankinnassani (Toyota 14B) on jakajapumppu.
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Konemiesten horinoita, ei pumpun tyypillä ole merkittävää vaikutusta kulutukseen tai moottorin vääntöominaisuuksiin, ja sen minkä on niin ei ole jakajan eduksi...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Rivipumppu = KALLIS mutta kestävä. Sietää vettä ja kovaakin käsittelyä, mutta korjaukset AINA ihanan kalliita. Vaatii voimaa huomattavan paljon enemmän kuin jakajapumppu ja onkin yleensä irrallinen yksikkö moottorin kupeessa. Rikkoutuessaan saadaan yleensä tekohengitettyä hetkellisesti kuntoon Polttoaineen kulutushan on sitten suoraan kuskin kaasujalasta kiinni, mutta suurimpia eroja saavutetaan pumppuun asennetun säätimen avulla. Normaali P-sarjan rivipumppu on kasattu RSV tai RSQ säätimellä, kun sama moottori "veneversiona" jollakin erittäin yksinkertaisella säätimellä saattaa kuluttaa 5-10l/h enemmän polttonestettä aivan samoilla tehosäädöillä. Ero on vain siinä, jotta venesäädin painaa kaasun AINA maksimiin kiihdyttäessä kun ajoneuvomoottori vastaa vain osakaasulla!!! Eli erot pumpuissa on mitä yleisimmin säätimissä olevia eroja! Ja eikös kaikki hevosmiehet muuttunu konemiehiksi???
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu OM 60X ruiskutuspumpun kylkeen... | pee | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 10.01.2012 17:48 |
Tunteeko kukaan (perämoottorin) CDI sytytyksen sielunelämää? | jnu | Chit-Chat | 0 | 13.07.2011 14:45 |
HJ 61 ruiskutuspumpun rasia?? | Mara83 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 26.10.2009 08:47 |
Isuzu trooper 2.8Td Ruiskutuspumpun säätö | Rotta-Racing | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 23.10.2007 22:19 |
Cruiserin B moottorin sielunelämää osa 1 | mikjus | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 14.10.2003 08:25 |