![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
A-Katasastuksen sivuilla lukee seuraavaa Valaisinten yleisiä vaatimuksia Ajovalojen tulee antaa valkoista valoa, mutta ennen 1.10.1994 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan myös kellertävät ajovalot. Lähivalaisinten tulee olla oikeanpuoleista liikennettä varten tarkoitetut. Kaikkien valaisinten ja heijastimien tulee olla e- tai E-hyväksyttyjä kyseiseen toimintaan tarkoitettuja moottoriajoneuvon valaisimia. E-hyväksyttyyn valaisimeen on merkitty ympyrän sisälle E-kirjain ja hyväksynnän antaneen maan numero. Vastaavasti e-hyväksyttyyn valaisimeen on merkitty suorakaiteen sisään e-kirjain ja hyväksynnän antaneen maan numero. Referenssiluku on merkitty valonheittimeen E-tunnuksen viereen. E-tunnuksen yläpuolella oleva H-kirjain ilmaisee kyseessä olevan halogeenivalaisimen. Kirjain R merkitsee kaukovalaisinta ja C lähivalaisinta. Yhdysvaltalaisen standardin FMVSS 108 mukaisia valaisimia on voitu tietyin edellytyksin hyväksyä katsastuksessa ennen 14.6.1995 käyttöönotetuissa autoissa ja muuttotavarana tuoduissa autoissa vielä tämän jälkeenkin. Tuohon en sitten osaa ottaa kantaa mitä tuo tietyinedellytyksin tarkottaa
__________________
Tatsuni on mun ratsuni |
#2
|
|||
|
|||
![]() Kääntymisvalot?
Siis nykyään näkee etupäässä saksalaisvalmisteisissa autoissa kääntymisvalon; siis varmaan sumuvalo syttyy sisäkurvin puolelle.
Onko tuo siis tuo "4.13 Mukautuva etuvalaisujärjestelmä (AFS) (6.22)" siis itse ei saa sumuvaloa kytkeä kääntymisvaloksi. p.s Iso peukku -Matti-:lle. p.s.s nyt sanottu selvästi, että henkilö- ja pakettiautoissa ei saa olla kuin yhdet lisäkaukovalot (jos tuo kaavahirviö ei mahdollista kahdentamiseen?) Mutta apukaukovalot saa vissiin olla katolla, myös etuakselin takana???? |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja täältä lisää kulmavaloihin liittyen: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/t...regs/r119e.pdf Nämä pykäläthän päivittyy/muuttuu aika tiheestikin välillä, tuohonkin tullut jo lisäyksiä. Lisäpitkät saa olla etuakselin takapuolellakin katolla, kunhan eivät häiki kuskia ja näkyvyyskulma 5 astetta alaspäinkin täyttyy. Ei siis voi olla kauheen takana katon tasossa. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Huonolla lontoolla silmäilin läpi nuo linkit; Ja en yhtään ihmettele, että tuo U-käännöksen tehnyt poliisiauto, josta puhalluttivat minut; ei halunnut kertoa että onko tuo keulassa oleva Hellan sumuvalo laillinen kääntymisvalo, jos kytken sen palamaan vilkun mukana (siis jatkuvasti) ![]() ![]() Siis käsitinhän oikein; päiväajovalot/huomiovalot voi palaa yksikseen, taikka takaparkkien taikka taka- ja etu parkkien kanssa? ja vain silloin kun ei ole lyhyitä-, pitkiä- eikä sumuvaloja. (siis autossa missä ei ole sivu- eikä äärivaloja) Itse kytken ainakin nuo takavalot led- päiväajovalojen kaveriksi, siis itseni takia; jos joskus tulee muistikatko tms., ja sadekuurossa, tunnelissa tms. ei muista sytyttää valoja, niin kukaan ei aja hopean värisen hdj:n perään, jo tuommoinen vajaata puoltakevyempi juppiauto, 20+ km/h nopeuserolla vetokoukun ympärille saa aikaan semmoisen töksäyksen, että kyyti voi jatkua sinisten valojen saattelemana keltaisella autolla makuuasennossa... Siis ei tarvi muuta kun kääntää päätä hivenen sivulle, että tuleeko perään, niin kierto+heiluriliike saa aikaan paljon enemmän tuhoa, kuin edestakainen heiluriliike. Nuo kattoapupitkät voi olla helposti etuoven takapuolella, sillä tuo 5 astetta on aika vähän, ja mitataanko tuo nyt valon alareunasta/keskeltä vai yläreunasta? vaikka valoaukon alareunasta, niin puoli metriä alaspäin kaartuvaa kattoa; ei tarvi montaa senttiä korkealla olla umpio irti katosta... siis 50 sentin päässä yksi sentti on vajaa aste(menihän oikein, siis 314/360=0,87 astetta) Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 26.04.2013 22:33 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Voi olla hauskan näköönen ku ha:n katolle ilmestyy lisäpitkät
![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Jatketaanpas tähän samaan ketjuun.
Mitenkäs on huomio/päivävalojen kanssa kun puhutaan traktorista ? Vanha B275 natikka olisi tarkoitus ottaa työn alle ja umpiot menee vaihtoon. Uusiin umpioihin tulee sitten H4:set ja niillähän näkee sitten pimeällä ajella tietäpitkin. Tuossa on legendaarinen luukaksen tasavirtalaturi joten sähkön riittävyyden kanssa on aina vähän niin ja näin. Voiko traktoriin laittaa hyväksytyt LED päivävalot ja ajella niillä päivällä, hämärässä sitten otetaan oikeat ajovalot käyttöön. Työvalot vaihtuu kanssa LED valoiksi joten lumityöt ym. pihapyörimiset hoidetaan niillä. Vaihtovirtalaturi olisi tietysti toinen vaihtoehto, mutta tuokun on muutenkin takaperoinen ja + maadoitteinen jne. niin ei oikein innosta sekään. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
trafin rakennus ohjeita | kauha-apina | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 04.04.2013 19:48 |
Trafin rekisterikyselyt ja muutosprosentit | OnOff | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 14.10.2012 21:54 |
Trafin siirtokilvet? | Rekisteröimätön | Chit-Chat | 7 | 07.05.2011 22:36 |
Myydään H4 Xenon valo satsi (uusi) | mielipuoli | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 29.04.2009 16:15 |
M: Uusi Autogaugen 95mm Smoke jenkakello+v.valo | Vilkutin | O/M/V Muut | 9 | 05.01.2008 14:36 |