![]() |
Trafin uusi valo-ohje
http://www.trafi.fi/filebank/a/13669...aatimuksia.pdf
Eipä mitään varsinaisesti uutta, mutta paljon selventävää. Edit: tuolla E-sääntö 48, missä kerrotu tarkemmin mm. asennusmääräykset: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...46:0152:FI:PDF |
Päivävalot??
Olisin kaivannut omaa kohtaa noista PÄIVÄVALOISTA!
Kun nykyjään ne tuntuu palavan joka autossa erilailla, enkä ole vielä löytänyt mistään virallista tai epävirallista ohjetta. Kaikkihan sen kyllä tietää että päivävalojen kanssa ei tarvita muita valoja, vaan missäs se virallisesti sanotaan miten ne pitää palaa?? Vai onkos ne mainittu jonkin yhteydessä? t. Ismo ämmä |
Päivävalot = huomiovalot, löytyy oma kohta tuolta.
|
Onko huhu puhetta vai onko joku vuosimalli mitä ennen ei tarvitse olla ajovaloissa E-hyväksyntää?
|
Lainaus:
A-Katasastuksen sivuilla lukee seuraavaa Valaisinten yleisiä vaatimuksia Ajovalojen tulee antaa valkoista valoa, mutta ennen 1.10.1994 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan myös kellertävät ajovalot. Lähivalaisinten tulee olla oikeanpuoleista liikennettä varten tarkoitetut. Kaikkien valaisinten ja heijastimien tulee olla e- tai E-hyväksyttyjä kyseiseen toimintaan tarkoitettuja moottoriajoneuvon valaisimia. E-hyväksyttyyn valaisimeen on merkitty ympyrän sisälle E-kirjain ja hyväksynnän antaneen maan numero. Vastaavasti e-hyväksyttyyn valaisimeen on merkitty suorakaiteen sisään e-kirjain ja hyväksynnän antaneen maan numero. Referenssiluku on merkitty valonheittimeen E-tunnuksen viereen. E-tunnuksen yläpuolella oleva H-kirjain ilmaisee kyseessä olevan halogeenivalaisimen. Kirjain R merkitsee kaukovalaisinta ja C lähivalaisinta. Yhdysvaltalaisen standardin FMVSS 108 mukaisia valaisimia on voitu tietyin edellytyksin hyväksyä katsastuksessa ennen 14.6.1995 käyttöönotetuissa autoissa ja muuttotavarana tuoduissa autoissa vielä tämän jälkeenkin. Tuohon en sitten osaa ottaa kantaa mitä tuo tietyinedellytyksin tarkottaa |
Päivävalot.
Lainaus:
Huomiovalojen kanssa pitää parkkejen palaa edessä ja takana. Päivävalojen kanssa ei tarvitse minkään muun valon palaa. ??? E hyväksynnästä vielä. Huhu kertoo jotta ei tarvis olla enään e hyväksyttyjä eli usa tuonti autojen lamput kelpaisivat sellaisenaan katsastuksessa, vaan tämäkin on vaan suusta suuhun kulkenutta tietoa Tarviipas koittaa kysellä konttorilta kun seuraavaksi käypi työn puolesta ja noista päivävaloista kanssa. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
Mut siis uusissakaan jenkkituonneissa ei tartte olla jos lähivalokuvio on epäsymmetrinen. |
Lainaus:
Ja totta nuo jenkkivalot, lukee tuolla ohjeessa, ollut voimassa n. 1,5 vuotta jo. Ja kats.konttorilla minäkiin päivätyöt teen. ;) |
Päivävalot.
Lainaus:
No onkos sitten huomiovalojen kytkentä määräykset muuttunut kun näyttävän ohjeistavan noita "päivävaloja" palamaan ihan yksikseen? Ja siihen aikaan kun minäkin huomiovaloja Morris Marinan keulille kykin niin ei saannut palaa yksinään nuo? Minäpäs käyn konttorilla yhtenään asiakkaana työnpuolesta. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Huomiopäivävalot!
Lainaus:
Koitin tuota etsiskellä vaan ei osunnut silmään?? Löysimpä kuiten seuraavaa josta huomaa jotta säännöksetkin soutaa ja huopaa ajan mukaan. ;) 01.01.1971 tai sen jälkeen käyttöön otettuun autoon ei enää saa asentaa ojavaloa. LM 438/70 06.09.1971 tuli voimaan säännös, jonka mukaan auton sumuvalona hyväksytään myös E-hyväksytty valo. LM 678/71. t. Ismo Ämmä |
Kääntymisvalot?
Siis nykyään näkee etupäässä saksalaisvalmisteisissa autoissa kääntymisvalon; siis varmaan sumuvalo syttyy sisäkurvin puolelle.
Onko tuo siis tuo "4.13 Mukautuva etuvalaisujärjestelmä (AFS) (6.22)" siis itse ei saa sumuvaloa kytkeä kääntymisvaloksi. p.s Iso peukku -Matti-:lle. p.s.s nyt sanottu selvästi, että henkilö- ja pakettiautoissa ei saa olla kuin yhdet lisäkaukovalot (jos tuo kaavahirviö ei mahdollista kahdentamiseen?) Mutta apukaukovalot saa vissiin olla katolla, myös etuakselin takana???? |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja täältä lisää kulmavaloihin liittyen: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/t...regs/r119e.pdf Nämä pykäläthän päivittyy/muuttuu aika tiheestikin välillä, tuohonkin tullut jo lisäyksiä. Lisäpitkät saa olla etuakselin takapuolellakin katolla, kunhan eivät häiki kuskia ja näkyvyyskulma 5 astetta alaspäinkin täyttyy. Ei siis voi olla kauheen takana katon tasossa. |
Lainaus:
Huonolla lontoolla silmäilin läpi nuo linkit; Ja en yhtään ihmettele, että tuo U-käännöksen tehnyt poliisiauto, josta puhalluttivat minut; ei halunnut kertoa että onko tuo keulassa oleva Hellan sumuvalo laillinen kääntymisvalo, jos kytken sen palamaan vilkun mukana (siis jatkuvasti):o:o Siis käsitinhän oikein; päiväajovalot/huomiovalot voi palaa yksikseen, taikka takaparkkien taikka taka- ja etu parkkien kanssa? ja vain silloin kun ei ole lyhyitä-, pitkiä- eikä sumuvaloja. (siis autossa missä ei ole sivu- eikä äärivaloja) Itse kytken ainakin nuo takavalot led- päiväajovalojen kaveriksi, siis itseni takia; jos joskus tulee muistikatko tms., ja sadekuurossa, tunnelissa tms. ei muista sytyttää valoja, niin kukaan ei aja hopean värisen hdj:n perään, jo tuommoinen vajaata puoltakevyempi juppiauto, 20+ km/h nopeuserolla vetokoukun ympärille saa aikaan semmoisen töksäyksen, että kyyti voi jatkua sinisten valojen saattelemana keltaisella autolla makuuasennossa... Siis ei tarvi muuta kun kääntää päätä hivenen sivulle, että tuleeko perään, niin kierto+heiluriliike saa aikaan paljon enemmän tuhoa, kuin edestakainen heiluriliike. Nuo kattoapupitkät voi olla helposti etuoven takapuolella, sillä tuo 5 astetta on aika vähän, ja mitataanko tuo nyt valon alareunasta/keskeltä vai yläreunasta? vaikka valoaukon alareunasta, niin puoli metriä alaspäin kaartuvaa kattoa; ei tarvi montaa senttiä korkealla olla umpio irti katosta... siis 50 sentin päässä yksi sentti on vajaa aste(menihän oikein, siis 314/360=0,87 astetta) |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Voi olla hauskan näköönen ku ha:n katolle ilmestyy lisäpitkät :) Jos ny laittais vaan maasturinkatolle nyt vaan ensiksi
|
Jatketaanpas tähän samaan ketjuun.
Mitenkäs on huomio/päivävalojen kanssa kun puhutaan traktorista ? Vanha B275 natikka olisi tarkoitus ottaa työn alle ja umpiot menee vaihtoon. Uusiin umpioihin tulee sitten H4:set ja niillähän näkee sitten pimeällä ajella tietäpitkin. Tuossa on legendaarinen luukaksen tasavirtalaturi joten sähkön riittävyyden kanssa on aina vähän niin ja näin. Voiko traktoriin laittaa hyväksytyt LED päivävalot ja ajella niillä päivällä, hämärässä sitten otetaan oikeat ajovalot käyttöön. Työvalot vaihtuu kanssa LED valoiksi joten lumityöt ym. pihapyörimiset hoidetaan niillä. Vaihtovirtalaturi olisi tietysti toinen vaihtoehto, mutta tuokun on muutenkin takaperoinen ja + maadoitteinen jne. niin ei oikein innosta sekään. |
Entäs... saanko mie laittaa kömmittäjän vilkut autoon etuvilkuiks :D ?
Vaikka tälläset: https://www.motonet.fi/fi/tuote/3830...u-e-hyvaksytty |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Joissakin on kaikki mahdolliset merkinnät, eli myös autoihin sopiva e-merkintä, mutta itse menin siitä missä aita on matalin ja tilasin autoon tarkotetut etuvilkut.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
ite en löytäny muutama vuosi sitten hyväksyttyjä ledivilkkuja mistään, laitoin leiman ajaksi orkkikset vilkku/parkkivalot nippusiteillä puskuriin ja leiman jälkeen otin ne luonnollisesti pois ja tilalle ajovalojen viereen ulkopuolelle ledi äärivalot vilkuiks (ei kelpaa kun niissä on heijastimet) sen jälkeen normi vuosikatsatuksissa olleet paikoillaan eikä ole tullu huomautuksia(eli eivät ole huomannu pikku vilppiä, tai eivät ole jaksanu niuhottaa) :)
|
Sivu luotu: 09:23 (GMT +2). |