![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Läjäkin on tarkoitettu aikoinaan siihen hommaan mihin se on tehty eli ajamiseen huonoilla teillä. Virtaa syöviä laitteita oli valot ja lämmityslaite. Tietysti varustettu 2:lla akulla, että starttivirta pakkasessa piisaa pidemmänkin seisomisen jälkeen. Itsellä ainakin ampeerimittari näyttää nollaa kun virrat on pois päältä. Eli jos lisä sähkölaitteissa vikaa ja turhaa kulutusta ei se kait auton vika ole vaan onnettomien kytkentöjen. Herätevirrat on keksitty jo kauankauan sitten... Helpointa lienee aina lisämittareille yms. laittaa kimppa maadoitus/syöttö yhdellä releellä ja herätteellä/katkaisijalla. Ei tarvi sitten arpoa niitten kanssa, onko vika niissä. Saa ne sitten tiukassa paikassa myös napsauttaa pois päältä. Kuinka monella on ollut 80 ja 90-luvun perus henkilöautojen kanssa virran riitto ongelmia? Ei mulla ainakaan. Eli pienikin laturi piisaa jos ei omia kulutuslähteitä liikaa. Perus ongelma lienee nuo pitkät seisontajaksot. Ennen muinoin akut kannettiin yöksi sisälle. Ei tuo kovin typerää olis nytkään jos viikkoja seisotetaan. Itse olen ainakin kymmeniä akkuja tappanut seisottamalla kovilla pakkasilla viikkoja. Kyllä ne tyhjenee autosta riippumatta sisäisen resistanssin johdosta hiljalleen ja jäätyy jo aika täysinä kun pakkasta riittävästi. Nykyään itse nappaan akut läjästä sisälle talvella jos viikonkin parkissa. Samat bilteman akut ollu nyt viitisen vuotta ja hyvin pelaa. En tiedä kuinka moni jättäis vaikka 200€ vhf puhelimen talveksi pihalle ja sitten valittelis kun akku on huono? Ne akut on kalliita eikä erikseen suunniteltu -30asteen pakkaseen eli miettikää miten niitä käytätte. ps. Läjään vaan tahtoo kertyä kaiken näköistä mukavaa sähkösyöppöä ku se on niin mahtava rakennuskohde. Perkule sinnehän vois vaikkaa muuttaa asumaan jos tuota muijaa ei olis...
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kun ton patrollin ostin niin purki uudet akut 2 viikossa jos seiso käyttämättä ja rupesin katteleen johdotuksia niin tuolla menee varmaan 5km edestä kuparia eli lisättyjä johtoja on aivan sairaanpaljon. osan johdotin uusiksi, ja osa on viellä sillä tolallaan mihin aikasemman harrastajat on ne saattaneet
siellä on mm keksuslukituksen yksikkö liekkö saatu ikinä toimimaan hälytin. ei toimi ja paaljon johtoa josta ei ota pirukaan taikaa mihin menee. kaikkien noiden piuhojen setviminen on niin mahoton urakka että päätin vaan yksinkertasesti laittaa päävirta katkasimen ja hyvin pysyy virtaa vaikka kuukauden seisois. Joskus kun sisustan joutuu jostainsyystä purkamaan niin sillon johotaa koko auto uusiksi
__________________
Tatsuni on mun ratsuni |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mulla hj purkaa ja laitoin päävirtakytkimen näin:
On niin helppo käyttää että tulee käännettyä yöksikin poikki. Akut on vielä samat kuin 5v sitten jolloin ne ei kestänyt viikon seisokkia ja jäätyi talvisin. Silti ne toimii ja jaksaa polttaa valoja 5min ja sen jälkeen ei enää käynnisty ![]() Ehkä paskimmat akut kenelläkään käytössä mutta hj käynnistyy sekunnin startilla ja taas mennään. En jaksanut selvittää mikä purkaa eikä enää ole kiinnostanutkaan, ajovalotkin laitoin ign virran releen kautta kun muutamankerran unohtu päälle.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos minulla olis tuolla lalilla, ja kytkin avaisi akkujen yhteyden maahan, niin palaisi varmasti laturi, kun ekakerran potkasisi auki.... ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Se on tossa asennossa kytkettynä ja melko jämäkkä käännettävä lisäks aika syvällä suojassa eikä sitä oikein onnistu potkimaan vaikka yrittäisi. Hyvä huomio tuo laturivaarallisuus.
Plussa katkaisin tuo on kun akut takana, mitä merkitystä?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 06.04.2013 11:52 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
kertokaas ny rautalangasta vääntämällä, mihin se laturi oikein palaa? Itekkin oon ollu luulossa, et ilman akkua laturi hajoaa, mutta en oo yhtään laturia saanu poltettua, vaikka akujja on vaiheltu "lennossa" yms
Laturissa on kuitenkin sisäiset säätimet jännitteelle ja niin edelleen? Viimeksi muokannut Viipo : 06.04.2013 02:20 |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sitten koneeseen kierroksia esim 2500, ja akun kenkä irti. Olet oikeassa, ei välttämättä pala, jotkut merkit herkempiä kuin toiset, mutta esim. hj-61:n laturi palaa suhteellisen herkästi, jos vauhdissa tippuu kaikki kuorma (siis myös akku) pois, niin jäännösmagnetismi laturin ankkurissa saa jännitteen pomppaamaan niin korkealle, että voi palaa. Tuota asiaa voi demota normaalilla lisävaloreleellä: kytke käämiin (siis 85 ja 86 nastoihin johdot eristämättömillä abikoilla, ja kytke sylkeen kostutetuilla peukalolla ja etusormella nuo navat yhteen, siis pidä releestä siten kiinni, ja kytke tuota relettä maan ja akun + navan väliin, niin silloin kun sähkö lähtee kulkemaan, niin ei tunnu miltään, mutta silloin kun irroitat johdon akun navasta, niin purasee pikkuisen. 12v jännitteellä jäähdytysneste tehostaa tuntemusta, 24v jännitteellä ja glygolilla voi jo käydä kipeää. esim. noita ns. hj-61:n latureita tiedän useamman palaneen, esim. yksi tapaus oli, kun hj-61:ssä ei ollut akkuja, vaan pistivät toisesta sammutetusta hj:stä apuvirtakaapeleilla käyntiin, ja kun oli seisonut hetken, niin uuden dsl suodattimen ilmaus vei aikansa sahausta, ja kun lähti käyntiin, niin apuvirtakaapelit irti, ja kärrylle; mutta ei kerennyt, kun laturi paloi, jännitteet tippu alas, ja sammutin veti koneen sammuksiin. -> siis lähes tyhmintä mitä voi tehdä, on kokeilla irroittaa akunkenkä, että kipinöikö koputettaessa napaan; siis tasavirtalatureilla ennen aikaa kokeilivat tuolla tavalla lataako, ja kun tuli vaihtovirtalaturit, niin olivat niin huonoja, kun eivät kestäneet. Sillä yritän varotella, että jokainen laturi, joka palaa tuommoisen takia, on liikaa, ja esim. juurikin hj-61:n laturi on niin arvokas, että ainakaan minulla ei ole täysin ylimääräisenä semmoisia summia, ja tuo ylimääräinen remontintekokin on heittänyt kiinnostamasta, puhumattakaan siitä vitutuksesta, mikä tulee kun akut on sitten tyhjät jossain korvessa ![]() Ja sitten se että palaako: jostain kummasta syystä ihmiset ei halua tulla kertomaan, että minäkin olin niin tyhmä, että menin kokeilemaan, paljon helpompi kommentoida, että minulla on niin hyvä auto, että ei palanut ![]() Noita maasepän konsteja on muitakin; esim minä en irroita akunkenkiä autoa hitsatessa, taikka jos irroitan, niin maadoitan myös + kengän, ja yhtään laturia ei ole palanut. Suomessa on vapaus valita ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
KEHRUU-RACING |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Paljonko hojon hehkut ottaa virtaa? | Gravedigger | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 14.03.2008 22:39 |
BJ:n kattoa kiertävä peltivahvike.Mistä tällainen? | jack_broken | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 11.09.2007 05:30 |
M.Tällainen Range MYYTY... | moggirange | O/M/V Ajoneuvot | 10 | 08.10.2006 06:51 |
Jos näkyy tällainen Espoossa | Ex_inkkari | Chit-Chat | 36 | 22.02.2006 18:14 |
onko tällainen ohjausp. säätö olemassa? | Vuosimallit 1963-1967 | 2 | 24.07.2003 13:14 |