Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.04.2013, 18:13
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ihan jos tosissaan puhutaan, niin miten ihmeessä tollasella olis tarkotus esim. vinssatessa saada virta riittämään? Parissa jeepissä ollut 90A ja nykyisessä 136A.
Siis eihän cruiserit tarvi virtaa vinssaukseen no, ehtä taakseppäin vinssaukseen, taikka sitten on unohtunut merkitä raksi varustelistaan. (ja jos land cruiser on tilattu sähkövinssillä, niin silloin on isompi laturi)

Ja tuossa minun bj:ssä oli alkuperäinen laturi 15A Hodarissa vakiona 80A, ja nyt 120A.

Siis tuo latureiden pienuus, ja vieläpä hitaasti pyöriminen, on yksi juttu, mihin kannattaa kiinnittää huomiota, siis pistää suosiolla 2. laturi avuksi/vaihtaa suuremmaksi.

Ja nuo akkuongelmat johtuu monestikkin juuri tuosta jatkuvasta sähköpulasta, mitä ei yhtään auta nuo väärin kytketyt lisälaitteet, kuten topiikin aloittajalla 0,3 amppeeria jatkuvaa.... tekee 50 Ah viikossa, ja kun tuo 50Ah pitää saada latattua akkuihin kaiken muun kulutuksen lisäksi! invertterin tyhjäkäynti virta on muuten samaa luokkaa, että viikossa 2 kpl TÄYSIÄ 95Ah akkuja ei kulu tyhjäksi, eikä jäädy pikkupakkasessa, mutta taikasana on TÄYSIÄ.

Joskus aikaisemminkin ollut juttua noista autosähköistä, ja niiden toteutuksesta, mutta se silloin meni niin dedaljitasolle, että siitä ei ollut apua 95% harrastajista, ja nimenomaan kaikkein vähiten niille, jotka sitä perustietoa tarvisisivat eniten.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.04.2013, 18:22
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Totaali OT, mutta


Ilmeisesti noita Toyotoja ei ole suunniteltu oleen toimettomana saati sitten, että sammutettaisiin joskus On vaan surkeen pienen kuulosta laturia pellin alla ihan jo normaali ajookin varten Kiitos ja anteeksi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.04.2013, 19:04
Jugga Jugga ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.05
Sijainti: Vesilahti (Rämsöö), Finland.
Viestit: 321
Perusasetus

Läjäkin on tarkoitettu aikoinaan siihen hommaan mihin se on tehty eli ajamiseen huonoilla teillä. Virtaa syöviä laitteita oli valot ja lämmityslaite. Tietysti varustettu 2:lla akulla, että starttivirta pakkasessa piisaa pidemmänkin seisomisen jälkeen.
Itsellä ainakin ampeerimittari näyttää nollaa kun virrat on pois päältä. Eli jos lisä sähkölaitteissa vikaa ja turhaa kulutusta ei se kait auton vika ole vaan onnettomien kytkentöjen. Herätevirrat on keksitty jo kauankauan sitten...

Helpointa lienee aina lisämittareille yms. laittaa kimppa maadoitus/syöttö yhdellä releellä ja herätteellä/katkaisijalla. Ei tarvi sitten arpoa niitten kanssa, onko vika niissä. Saa ne sitten tiukassa paikassa myös napsauttaa pois päältä.

Kuinka monella on ollut 80 ja 90-luvun perus henkilöautojen kanssa virran riitto ongelmia? Ei mulla ainakaan. Eli pienikin laturi piisaa jos ei omia kulutuslähteitä liikaa.

Perus ongelma lienee nuo pitkät seisontajaksot. Ennen muinoin akut kannettiin yöksi sisälle. Ei tuo kovin typerää olis nytkään jos viikkoja seisotetaan. Itse olen ainakin kymmeniä akkuja tappanut seisottamalla kovilla pakkasilla viikkoja. Kyllä ne tyhjenee autosta riippumatta sisäisen resistanssin johdosta hiljalleen ja jäätyy jo aika täysinä kun pakkasta riittävästi. Nykyään itse nappaan akut läjästä sisälle talvella jos viikonkin parkissa. Samat bilteman akut ollu nyt viitisen vuotta ja hyvin pelaa. En tiedä kuinka moni jättäis vaikka 200€ vhf puhelimen talveksi pihalle ja sitten valittelis kun akku on huono? Ne akut on kalliita eikä erikseen suunniteltu -30asteen pakkaseen eli miettikää miten niitä käytätte.


ps.
Läjään vaan tahtoo kertyä kaiken näköistä mukavaa sähkösyöppöä ku se on niin mahtava rakennuskohde. Perkule sinnehän vois vaikkaa muuttaa asumaan jos tuota muijaa ei olis...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.04.2013, 16:48
nalle00:n Avatar
nalle00 nalle00 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Kemi
Viestit: 661
Perusasetus

Kun ton patrollin ostin niin purki uudet akut 2 viikossa jos seiso käyttämättä ja rupesin katteleen johdotuksia niin tuolla menee varmaan 5km edestä kuparia eli lisättyjä johtoja on aivan sairaanpaljon. osan johdotin uusiksi, ja osa on viellä sillä tolallaan mihin aikasemman harrastajat on ne saattaneet

siellä on mm keksuslukituksen yksikkö liekkö saatu ikinä toimimaan hälytin. ei toimi ja paaljon johtoa josta ei ota pirukaan taikaa mihin menee.

kaikkien noiden piuhojen setviminen on niin mahoton urakka että päätin vaan yksinkertasesti laittaa päävirta katkasimen ja hyvin pysyy virtaa vaikka kuukauden seisois.

Joskus kun sisustan joutuu jostainsyystä purkamaan niin sillon johotaa koko auto uusiksi
__________________
Tatsuni on mun ratsuni
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.04.2013, 17:24
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Mulla hj purkaa ja laitoin päävirtakytkimen näin:



On niin helppo käyttää että tulee käännettyä yöksikin poikki. Akut on vielä samat kuin 5v sitten jolloin ne ei kestänyt viikon seisokkia ja jäätyi talvisin. Silti ne toimii ja jaksaa polttaa valoja 5min ja sen jälkeen ei enää käynnisty
Ehkä paskimmat akut kenelläkään käytössä mutta hj käynnistyy sekunnin startilla ja taas mennään.

En jaksanut selvittää mikä purkaa eikä enää ole kiinnostanutkaan, ajovalotkin laitoin ign virran releen kautta kun muutamankerran unohtu päälle.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.04.2013, 20:35
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Mulla hj purkaa ja laitoin päävirtakytkimen näin:


On niin helppo käyttää että tulee käännettyä yöksikin poikki. Akut on vielä samat kuin 5v sitten jolloin ne ei kestänyt viikon seisokkia ja jäätyi talvisin. Silti ne toimii ja jaksaa polttaa valoja 5min ja sen jälkeen ei enää käynnisty
Ehkä paskimmat akut kenelläkään käytössä mutta hj käynnistyy sekunnin startilla ja taas mennään.
Oletko monta kertaa potkassut auki? ja katkaiseeko kaikki sähköt? Onko palanut latureita?

Jos minulla olis tuolla lalilla, ja kytkin avaisi akkujen yhteyden maahan, niin palaisi varmasti laturi, kun ekakerran potkasisi auki....
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.04.2013, 13:08
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Se on tossa asennossa kytkettynä ja melko jämäkkä käännettävä lisäks aika syvällä suojassa eikä sitä oikein onnistu potkimaan vaikka yrittäisi. Hyvä huomio tuo laturivaarallisuus.
Plussa katkaisin tuo on kun akut takana, mitä merkitystä?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.

Viimeksi muokannut helmapelti : 06.04.2013 11:52
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Paljonko hojon hehkut ottaa virtaa? Gravedigger Tekniikka & Jutustelu 1 14.03.2008 22:39
BJ:n kattoa kiertävä peltivahvike.Mistä tällainen? jack_broken Tekniikka & Jutustelu 0 11.09.2007 05:30
M.Tällainen Range MYYTY... moggirange O/M/V Ajoneuvot 10 08.10.2006 06:51
Jos näkyy tällainen Espoossa Ex_inkkari Chit-Chat 36 22.02.2006 18:14
onko tällainen ohjausp. säätö olemassa? Vuosimallit 1963-1967 2 24.07.2003 13:14


Sivu luotu: 18:40 (GMT +2).