![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Ja pientä päivitystä. Laatikkoon piti vaihtaa öljyt ja koska kilsoja oli melkoisesti ja epäilys pitkästä vaihtovälistä, niin ajattelin samalla kiristää pannat ohjearvoihin. Kuvassa takapannan kiristyspultti ja uusi suodatin jo paikoillaan. Koska etupannan säädön näköjään pitää olla Jeepin suunnittelijoiden puolesta todella hankalasti hoidettava homma - pultin pää on nääs neliön muotoinen, jossa nurkat sopivasti pyöristetty eli 10mm monikäyttöhylsy pyörii läpi - niin työkalu piti tehdä itse. Sopivankokoinen putkenpätkä löytyi miljoonalaatikosta: paineilmakompurasta hajosi toissakesänä pyörä ja tuli taltioitua sen akseli ajatuksella tätä-voi-vielä-koskus-tarvita. Sitten toisesta laatikosta pultti ja vot, siinä pienen hiomisen ja hitsuutuksen jälkeen sopiva kalu tuliterän pienikokoisen momenttiavaimen jatkoksi. Sitten vielä laatikon öljypohjaan ø12mm reikä ja poistoroppu samaisesta ylijäämälootasta tiivisteineen. Rengasmagneetti tulee tuohon vasemmanpuoleiseen napukkaan. Öljyropun ajatuksena oli, että 4L täyttötilavuuden ollessa puolet koko öljymäärästä voi tehdä ensin huuhtelun puhtaalla öljyllä ja sitten tyhjennyksen jälkeen toisen täytön ilman sottaista öljypohjan avausta. Suodatin ei siinä välissä kerkeä mennä miksikään. Tiivisteen perhana ei käynyt öljypohjaan ollenkaan ja pistin sen kiinnin silikoonilla. Vasta momenttiin vedon jälkeen huomasin, että paketissahan oli toinenkin tiiviste... ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 18.02.2014 09:55 |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Myös etupanta on nyt momentissa ja hyvin tuntuisi pelittävän.
Laatikkoon tuli samalla pieni öljyhuuhtelu, vaikka pelkona ollut särkyneen syylärin aiheuttama öljyjen ja glykolien sekoittuminen laatikon puolella olikin turha. Syylärin puolella, jonne kaikki laatikkoöljyt valuivat sen sijaan sekoittumista oli ja uusi cooleri on jo tilattu.Pienenä vinkkinä kaikille Jeeppikuskeille laatikkoöljyjen ostoon, Jeepin omia öljyjä saa yllättäen Motonetistä ja halvalla!!! South West Tradessa Jeepin oma MAG1:n ATF 7176-öljy on 12€/L ja Motonetissä alle 9€/L! ![]() ![]() ![]() Kun lisäksi näihin ZJ:hin saa laittaa myös Dexron II:sta, niin sitä vastaava MAG1:n premiumöljy on gallonan pullossa alle 5€/L!!!!! ![]() ![]() No ehkä kaikki muut jo tämän tiesivät, mutta en ihan heti olisi uskonut, että Motonetissä on amöriikan vekottimien nimikkoöljyjä.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() Käykö moparin hydrauliohjattuihin laatikoihin tosiaan Dex II (mikäli sitä nyt jostain vielä edes saa..)? Käsittääkseni ainakin kaikkiin sähköohjattuihin kuuluisi ATF +4.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#4
|
||||
|
||||
Jeepin edullisia ATF-öljyjä Motonetistä!Lainaus:
![]() http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=59-6004 Lainaus:
"...RECOMMENDED FLUID Recommended fluid for the 46RH is Mopar ATF Plus, type 7176. Mopar Dexron II fluid can be used for topping off the transmission fluid level during normal maintenance checks. This fluid can also be used for refill after overhaul if ATF Plus is not readily available..." SWT:ssakin sanottiin, että D-II on vaikeasti saatavissa, mutta ainakin kaikki Suomen Motonetit on sitä pullollaan: Mobil. Tällä tein huuhtelun, kun en osannut odottaa löytäväni MAG1:stä MN:stä: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=59-0220 MAG1. Tätä ostin, koska D-II on mainittu yhteensopivana pullon takaetiketissä. Vai onko muka Moparilla ja GM:llä molemmilla erilaiset DII öljyt????? http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=59-0206 Jeepin "oma" ATF+4 / MS-7176 öljy puolestaan tämä, joka siis reippaasti huokeampaa kuin esim. SWT:ssa: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=59-0204 EDIT: Pieni googletus toi lisävaloa eri merkkien D-II erilaisuuteen. D-III -kohta kertoo minusta riittävästi: http://en.wikipedia.org/wiki/DEXRON "...Dexron-III In 1993, GM released new Dexron-III fluid. It is generally backward-compatible with transmissions originally filled with earlier Dexron fluids or with Type-A/Suffix-A fluid..." Koska 46RH-aski on perua ikivanhasta TF-727:sta (johon lisätty yksi pykälä), niin ei pitäisi olla ihme, että se hydraulisesti ohjattuna suvaitsee D-II/III:n käytön. Kai sinne olisi parempi laittaa ATF+4:sta, mutta melkein tuplahintaisena ei liene 300tkm ajettuun lootaan enää niin väliä. Nyt kun pannat on kiristetty ja lootahan yleensä poikii viimeisestä pykälästä, niin ei pitäisi olla maastossa mitään heikkoa. Kunhan ei kokeile varttimailin täyskiihdytystä isoilla renkailla ja toinen ZJ perässä trailerilla (siis 80km/h => huiput)! ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 07.04.2013 07:23 |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Uutta syyläriä odotellessa kävin rikkonaisen varapyörätelineen kimppuun. Vääntynyt telineen rungon pätkä ja kiinnike irti, sekä uusien palikoiden leikkelyä.
Umpiruostuneet auton koriin tulevat kiinnikkeet - jotka näkyvät hitusen tässä kuvassa - on jo aiemmin puhallettu ja maalattu mustaksi. Lopputuloksen pitäisi näyttää sitten vähän paremmalta kuin tässä. ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Sinne hujahti uusi syyläri. Pieniä vuototarkistuksia ja ilmausta vielä, niin eiköhän se siihen asetu.
Siinä missä USA-Koskisen normaali hyllyhinta on jotain 300€, niin nyt sain 2vkon toimitusajalla sen hintaan 190€ + rahti 14,40€! Kun radiaattori tuli lopulta vain viikossa, niin voi olla tyytyväinen. ![]() Tyrkkäsin samalla Motonetin Radiator Flushia lohkon ruosteiden huuhteluun ja purkki vaikutti yllättäen sisältävän KIRKASTA VETTÄ! ![]() ![]() Eikös se normaalisti ole jotain ruskehtavaa ja ravistelun jälkeen vähän vaahtoavaa litkua...? Hajun ja maun perusteella ei paljoa eroa kraanavedestä. En kuitenkaan ajatellut niellä sitä. Täytyy kantaa purkin pohja MN:iin ja reklamoida...Motti näyttää jotenkin piristyneen! Ottaa kierrosta reippaasti aiempaa herkemmin - suorastaan aggressiivisesti ![]() - ja käy muutenkin tasaisemmin ja hiljaisemmin kuin "Big BroZJer". Liekö syy pesevissä moottoriöljyissä (Helix Ultra), jotka alkaa pikkuhiljaa vaikuttaa (vanha mottiöljy oli melkoista tervalitkua) vai tuoreissa laatikkoöljyissä? Laatikkoöljyjen vaihdon yhteydessä nimittäin tapahtui "jotain". Kun aiemmin kierrättäessä 1500-2000rpm välillä "joku" tärisi - nähtävästi turbiini - niin jossain välissä tärinä yhtäkkiä vain katosi melkein kokonaan ja kone alkoi samaan aikaan yhtäkkiä ottaa kierroksia todella ärhäkästi. Luulin ensin, että flektistä petti visko, kun motin ääni muuttui omituisen pehmeäksi, eikä puhallin enää tuulettanut yhtä vinhasti, mutta kun kone otti kierroksia niin herkästi, niin ehkä tuuletin ei vain enää kerennyt mukaan aiempaan tapaan... Bensasuuttim(i)en putsaantuminen / aukeaminen RE85:n korkean pitoisuuden takia voisi ehkä olla yksi mahdollinen syy... No, eipä tuo harmita, jos joku sisäinen ongelma on litkujen vaihdon yhteydessä poistunut. Kunhan tuolla pääsee ajelemaan enemmän ja testaamaan kulutusta yms., niin eiköhän sieltä jotain selviä.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 10.04.2013 19:53 |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Viikon sairasloman kunniaksi ja työmatkaliikenteen poisjäämisen vuoksi otettu auto päivittäiseen kauppakassiliikenteeseen korjausten jälkeisen testauksen merkeissä.
Laatikko vaihtaa ihan eri tavalla nyt, kun öljyt on vaihdettu ja pannat kiristetty. Vaihto on ripeä ja jämäkkä, ei kuitenkaan niskoja repivä täyskaasullakaan; siis kuten pitääkin. Ei se ollut huono ennen säätöjäkään, mutta nyt vaihdot on ylös ja alas miellyttävämpiä. Jos tarttee hinailla raskaita kuormia, ei todellakaan tarvitse arastella kaasunkäytön kanssa laatikon luistamisen pelossa. Syylärin pikkuvuodot saatiin kuntoon sopivilla jälkikiristyksillä ja A/C-järjestelmä kävi vuototestissä => kompura ja yksi korjattavissa oleva letku vuotaa. Syyläri menisi myös vaihtoon, kun se jäi "Big BroZJerista" hituvuotoisena juuri tälläistä testikäyttöä varten. Auton omassa A/C-syylärissä oli nimittäin ISO reikä, joka on raahattu jo kaatopaikalle. Ilmastoinnin korjaukseen menisi siis luokkaa 6-700€, joten taitaa jäädä viilennykset tekemättä... ![]() Moottorin piristymisen havaitsee heti. Ruuti lienee palautunut normaalille tasolle, joka saadaan piristyneen laatikon toiminnan kanssa myös tiehen. Nyt kun lootassa on 2WD ja takaperässä lukko, niin soralla saa mukavan reippaita lähtösladeja, hahaa! Renkaanpoltto asfaltilla voisi onnistua, mutta se on jotenkin turhan teinimeininkiä; ei jaksa. Joku Yllyttäjä-Urpå nyt tietysti alkaa uhoamaan, että: "V***tu ET USKALLA!", mutta älä suotta pitkästy odottamaan revittelyvideota Tuubiin... ![]() Henkilökohtaisten nenäröörien tiistaisesta kanava-avarruksesta on selvitty, myös rauhoittavien ja puudutusaineena käytetyn kokaiinin lääkinnällinen (=ei-huumaava) vaikutus on hälvennyt. Anestesialääkäri päätti antaa vielä Sonny Crocket -tyyliset "maistiaiset" tungettuaan ensin neljä vaaksan mittaista puudutuspiikkiä nenärustoon. Kunhan tästä viikon saikusta vielä tokenee, niin pitäisi henkilökohtainen kone muuttua nimensä mukaisesti ahtaasta vapaastihengittäväksi...
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Jeep Grand Cherokee -93, "Black ZJeep" | WinChester | Maasturiprojektit | 15 | 15.03.2013 22:26 |
| Jeep Grand Cherokee -94, "Big BroZJer" | WinChester | Maasturiprojektit | 56 | 15.01.2013 22:31 |
| Myyty Uudet alut 16"! Jeep Grand Cherokee, Chysler, Dodge | ImacInnes | O/M/V Renkaat ja vanteet | 3 | 02.05.2010 10:51 |
| Jeep Grand Cherokee "WJ" | Nex | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 15.01.2008 18:39 |