Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.03.2013, 15:53
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis noilla jousilla säädetään esijäykkyys, ja sitä tuolla 130Nm väännöllä varmaan tarkoitetaan.
Ja lukkoperän "Lukittuminen":
Nuo pakat puristuvat sitä tiukemmalle, mitä enemmän vääntömomenttia kulkee tasauspyörästön hammaspyörissä.
Siis idea on seuraava: Hammaspyörän hampaat on tarkoituksella kartiot, ja mitä enemmän voimaa (siis loppupelissä kardaanin kautta tulevaa vääntömomenttia), niin sitä suuremmalla voimalla vetoakselin päässä olevat hammaspyörät kiilautuvat kauemmaksi ristipapeilla olevista pikkupyöristä-> puristaa pakkoja tiukemmalle-> lukko pitää paremmin.
Ja kun autolla jäädään kiinni, kuten hilmalla tapahtui: siis ajetaan lumessa, siten että perä hipoo lunta, ja kun jäädään kiinni, niin etenemissuunta muuttuu alaspäin, ja jossain vaiheessa toinen rengas saa paremmin pitoa sekunnin kymmenykseksi, (esim auto alkaa pomppia) ja pysähtyy -> silloin lukkopakat alkaa luistaa-> pelkästään toinen pyörä kaivaa lunta altaan-> siis auto "ristiriipunnassa", ja tuo paikallaan sutiva rengas lämpiää/sulattaa lunta-> siis toisella puolella on kylmä rengas lunta vasten, ja raskaammin kuormitettu (paljon parempi pito) ja toisella puolen lämpimämpi rengas, vähemmän painoa, ja vettä renkaan ja lumen välissä. (hilman tapauksessa tuo vesi jäätyi tauon aikana, ja sen ansiosta lukko ei alkanut luistaa, ja hilma pääsi irti. (kuuntelin pihalla täällä 600km päästä)
Ja tosiaanki tuon kitkalukon kanssa PITÄÄ muistaa että liukukitka on paljon pienenpi kuin tartuntakitka

Siis tuo kiristäminen keski jousta kiristämällä vaikuttaa vain alkujäykkyyteen, mutta kun alkujäykkyys on suurempi, niin epätasaisessa pidossa saadaan tuotua kardaanilta hivenen enemmän voimaa, jolla pidetään lukko kiinni!

Ja tuo hammaskosketuksesta johtuva lukon pitovoima on aivan eriluokkaa kuin 130Nm, jos kardaanista saadan menemään vääntömomenttia.... siis esim käsijarrulla jarrutetaan myös ilmassa olevaa pyörää...

Ja jos nuo kitkalevyt maksaa 20e kpl. niin ompa suhteessa halpunut sitten minun hilux-aikojen, olisin veikannut tuplahintaa marmoritiskillä.

Hiluxiin kevytperäisenä voisi sopia tuo "lounasrasia" lukko, siis samallainen lukko mitä löytyy Zetor 7745 etuperästä vakiona. siis tasauspyörästö korvataan 4:llä laipalla, jotka muodostaa 2-suuntaisen räikän, päästää yhden renkaan pyörimään normaali tilanteessa nopeammin, mutta ei hitaanpaa.

Tästä vielä. Ajatus on avata tuo peräosa ensi viikolla kun on viety ensiksi lavalla olevat havut kaatikselle.

Mutta siihen liittyen kysymys: kardaania kun pyörittelee edestakaisin, niin siinä on klappia jonkin verran eli useamman asteen verran menee edestakaisin. Mikäpä lienee oikea välys, paljonko saa lonksua ? Lonksunta lienee peräisin perän hammastuksesta ?

__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.03.2013, 17:27
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
niin siinä on klappia jonkin verran eli useamman asteen verran menee edestakaisin. Mikäpä lienee oikea välys, paljonko saa lonksua ? Lonksunta lienee peräisin perän hammastuksesta ?
Vähän se saa pyöriä ees taas tyhjää se kardaanin laippa perästä. "Täysin" timmi se on vain uutena tai juuri shimmattuna. Jos on oikeasti kyse vaan muutamasta asteesta, niin normaalia kulumista. Se voi liikkua parikin senttiä se kardaanin laipan kehä tyhjää ja sitä voi pitää vielä normaalina, jos ei kuulu mitään vollotuksia. Jos laippa ei heilu sivusuunnassa, niin silloin toi välys syntyy just siitä, että välityspyörä ja se iso lautanen kuluu toisiaan vasten.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.03.2013, 17:56
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Vähän se saa pyöriä ees taas tyhjää se kardaanin laippa perästä. "Täysin" timmi se on vain uutena tai juuri shimmattuna. Jos on oikeasti kyse vaan muutamasta asteesta, niin normaalia kulumista. Se voi liikkua parikin senttiä se kardaanin laipan kehä tyhjää ja sitä voi pitää vielä normaalina, jos ei kuulu mitään vollotuksia. Jos laippa ei heilu sivusuunnassa, niin silloin toi välys syntyy just siitä, että välityspyörä ja se iso lautanen kuluu toisiaan vasten.
Juu, ei vollottele ajossa. Oisko nii, että jos tuota murkulaa kiristää shimmeillä, niin vaikuttaako se tuohon klappiin? Vai onko ainoa korjauskeino uudet hampipyörät ?
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.03.2013, 19:17
Arska:n Avatar
Arska Arska ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.07.04
Sijainti: Valtimo, Finland.
Viestit: 1.707
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Juu, ei vollottele ajossa. Oisko nii, että jos tuota murkulaa kiristää shimmeillä, niin vaikuttaako se tuohon klappiin? Vai onko ainoa korjauskeino uudet hampipyörät ?
Siellä on niin monta kohtaa josta tuo välys aiheutuu, että ei liene syytä huolestua. Pinjonin ja lautaspyörän hammasvälys, tasauspyörästön hammasvälys ja lisäksi vielä tasasuspyörästön poskirattaiden ja vetarin poorin välinen välys. Eli kaikki osat uusimalla saat välystä pienennettyä, mutta mitään vastaavaa hyötyä siitä ei ole.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.03.2013, 19:21
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska Näytä viesti
Siellä on niin monta kohtaa josta tuo välys aiheutuu, että ei liene syytä huolestua. Pinjonin ja lautaspyörän hammasvälys, tasauspyörästön hammasvälys ja lisäksi vielä tasasuspyörästön poskirattaiden ja vetarin poorin välinen välys. Eli kaikki osat uusimalla saat välystä pienennettyä, mutta mitään vastaavaa hyötyä siitä ei ole.
Ok, no sitten jätetään vaan tuolleen eli ei tehdä mitään . Kiitos.

Tähän jatko-osa:

Ajelin tuolla metsässä jääketjujen kanssa ja kunnkummallakin pyörällä oli kunnon ote, niin kikaperä toimi ihan loistavasti. Taitaa olla syytä jättää tuo perä avaamatta kun toimii sentään noinkin hyvin. Muutamassa paikassa pomputteli eli kitkat irtosi välillä, mutta niin jaksoi jumputtaa perille saakka.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 05.04.2013 19:22 Perustelu: Ajokokemus
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 7 (0 jäsentä and 7 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hdj`iin joudet l´j 70´seen käykö?? henteri Tekniikka & Jutustelu 20 02.03.2008 20:02
LN 65 Hiluksiin korotus jouset? -Ville- Tekniikka & Jutustelu 8 20.02.2008 21:15
käykö HDJ:n jouset LJ:hin? Jari_M Tekniikka & Jutustelu 2 23.05.2007 20:24
M: HiLux LN65 jouset+muutakin, JOUSET MYYTY! A45 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 25.04.2006 18:14
MISTÄ UUDET JOUSET BJ40:seen =>Käykö Hj 60 jouset? Tekniikka & Jutustelu 7 03.12.2004 21:34


Sivu luotu: 11:59 (GMT +2).