Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.03.2013, 23:34
Mikkosetä:n Avatar
Mikkosetä Mikkosetä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.07.12
Sijainti: Hattula
Viestit: 159
Perusasetus

Olisikohan sitten mitään keinoa järkevästi mitata kaapelin johtavuutta? Yleismittarilla voi mitata vastusarvon, mutta kertooko se kuinka todenmukaista kuvaa kaapelin kunnosta?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.03.2013, 00:24
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Aamuyöstä.....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikkosetä Näytä viesti
Olisikohan sitten mitään keinoa järkevästi mitata kaapelin johtavuutta? Yleismittarilla voi mitata vastusarvon, mutta kertooko se kuinka todenmukaista kuvaa kaapelin kunnosta?
Juota siihen kaapeliin kengät päähän, ja pistä vaikkapa auton H3 polttimo palamaan noiden kaapelien pautta; 12v 55w H3 ottaa 12v akusta vajaa 5 amppeeria, mutta 5 A riitävän tarkka, jos sinulla ei ole virtamittausta?

siis mittaat montako volttia (siis mV: millivolttia; 1/1000 osa volttia) tulee jännitehäviöä noista juotetuista liittimistä mitattuna. (toki vaatii paemman mittarin kuin kaikkein halvin)

Ja kun vinssi ottaa max 500 A (oletus) niin tuo mV on kerrottuna 20:llä on jännitehäviö voltteina.

se, että paljonko hyväksyttävä jännitehäviö on, on ikuinen kiistakysymys!
Minun mielestä/yhtä äkkiä hihasta: Alle voltti max kuormituksella ei ole paha..
Mutta jos palataan alkuperäiseen aiheeseen, että onko kunnossa:
kuparin sähkonjohtavuus on 1/57, siis 0,0175 ..... taulukoista löytyy arvot kaapelien resistanssille R, ja jännitehäviö U on virta I kertaa R -> U=R*I.......
.....
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.03.2013, 08:56
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.395
Blog Entries: 5
Perusasetus

Kyllähän jos ne on pahasti hapettuneen näköiset koko matkalta, tulee jokaisen säikeen välille ylimenovatusta kuin jos olisivat kosketuksissa toisiinsa kupari kuparia vasten. Ton selvittämiseksi pitäis tietysti kuoria muualtakin kuin päästä.
Jos siellä liittimen päässä ei tinaus kiinnity kaikkiin säikeisiin, niin ei se tinauskaan kauheasti auta.
Itse en ehkä noita laittais, koska vaikka mittaamalla sais kohtuu tuloksen, ei ne johtimet siitä itekseen korjaannu paremmaksi. Voi tosin toimiakin ainakin lyhyellä matkalla kun on noin paksut.

Voithan sä kokeilla ja testailla miten ne kuumenee eri kohdista kun vinssailee pidempään.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.03.2013, 09:25
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Itse en värkkäis tuon näköisten johtojen kanssa, kun vedotkin on noin lyhyitä, niin ei tuu konkurssi vaikka hakis kaupasta uudet. Hyödyntää sitten nuo haperot jossain toisarvoisessa kohteessa jos jaksaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.03.2013, 09:37
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Talking

Onhan nuo johdot kyllä hiukka jo elämää nähneet

Halavalla jos tahtoo piästä, niin suattaa toemia, mutta hyvän jos halluu...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.03.2013, 15:03
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Olen käyttänyt tuon näköistä kaapelia vähän vastaavassa tarkoituksessa. Akkukoneeseen ohuella harjaksella oleva teräsharja pyörimään ja sillä ajelee hapettumat kengän kohdalta pois. Joskus olen juottanut kengän juoksutteen kanssa kaapelin päähän mutta monesti vaan kyllästänyt vesivaseliinilla ja kenkä puristamalla kiinni. Oikeat kaapelikengän puristuspihdit pitää olla. Ihan täysin on toimineet. Harjaa ensin ja katso mitä siellä hapettuman alla on.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kardaani, banaanin vaikutus Pafo Tekniikka & Jutustelu 7 08.09.2012 21:14
Korotuksen vaikutus ohjaukseen eskojo Tekniikka & Jutustelu 3 15.03.2010 14:51
Välityksen muutoksen vaikutus? Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 1 16.03.2009 09:35
Renkaiden vaikutus ajoon? yama43 Tekniikka & Jutustelu 27 12.11.2006 17:44
Mailien vaikutus Jonnny Vuosimallit 1984-1996 9 28.02.2004 15:19


Sivu luotu: 03:38 (GMT +2).