![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Olisikohan sitten mitään keinoa järkevästi mitata kaapelin johtavuutta? Yleismittarilla voi mitata vastusarvon, mutta kertooko se kuinka todenmukaista kuvaa kaapelin kunnosta?
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Aamuyöstä.....Lainaus:
siis mittaat montako volttia (siis mV: millivolttia; 1/1000 osa volttia) tulee jännitehäviöä noista juotetuista liittimistä mitattuna. (toki vaatii paemman mittarin kuin kaikkein halvin) Ja kun vinssi ottaa max 500 A (oletus) niin tuo mV on kerrottuna 20:llä on jännitehäviö voltteina. se, että paljonko hyväksyttävä jännitehäviö on, on ikuinen kiistakysymys! Minun mielestä/yhtä äkkiä hihasta: Alle voltti max kuormituksella ei ole paha.. Mutta jos palataan alkuperäiseen aiheeseen, että onko kunnossa: kuparin sähkonjohtavuus on 1/57, siis 0,0175 ..... taulukoista löytyy arvot kaapelien resistanssille R, ja jännitehäviö U on virta I kertaa R -> U=R*I....... ..... |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kyllähän jos ne on pahasti hapettuneen näköiset koko matkalta, tulee jokaisen säikeen välille ylimenovatusta kuin jos olisivat kosketuksissa toisiinsa kupari kuparia vasten. Ton selvittämiseksi pitäis tietysti kuoria muualtakin kuin päästä.
Jos siellä liittimen päässä ei tinaus kiinnity kaikkiin säikeisiin, niin ei se tinauskaan kauheasti auta. Itse en ehkä noita laittais, koska vaikka mittaamalla sais kohtuu tuloksen, ei ne johtimet siitä itekseen korjaannu paremmaksi. Voi tosin toimiakin ainakin lyhyellä matkalla kun on noin paksut. Voithan sä kokeilla ja testailla miten ne kuumenee eri kohdista kun vinssailee pidempään.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Itse en värkkäis tuon näköisten johtojen kanssa, kun vedotkin on noin lyhyitä, niin ei tuu konkurssi vaikka hakis kaupasta uudet. Hyödyntää sitten nuo haperot jossain toisarvoisessa kohteessa jos jaksaa.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Onhan nuo johdot kyllä hiukka jo elämää nähneet
![]() Halavalla jos tahtoo piästä, niin suattaa toemia, mutta hyvän jos halluu... ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Olen käyttänyt tuon näköistä kaapelia vähän vastaavassa tarkoituksessa. Akkukoneeseen ohuella harjaksella oleva teräsharja pyörimään ja sillä ajelee hapettumat kengän kohdalta pois. Joskus olen juottanut kengän juoksutteen kanssa kaapelin päähän mutta monesti vaan kyllästänyt vesivaseliinilla ja kenkä puristamalla kiinni. Oikeat kaapelikengän puristuspihdit pitää olla. Ihan täysin on toimineet. Harjaa ensin ja katso mitä siellä hapettuman alla on.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kardaani, banaanin vaikutus | Pafo | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 08.09.2012 21:14 |
Korotuksen vaikutus ohjaukseen | eskojo | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 15.03.2010 14:51 |
Välityksen muutoksen vaikutus? | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 16.03.2009 09:35 |
Renkaiden vaikutus ajoon? | yama43 | Tekniikka & Jutustelu | 27 | 12.11.2006 17:44 |
Mailien vaikutus | Jonnny | Vuosimallit 1984-1996 | 9 | 28.02.2004 15:19 |