Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.03.2013, 07:24
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Tuollaisen löysin, liekö oikea ohje ?

http://www.tvracing.net/?download=Hi...20kiristys.ppt
Kyllä oikealta näyttää. Mulla olisi jäämässä ylimääräiseksi tiukattu lukkomurikka jos tarvetta, itseasiassa vapautuu tänään. ollut etuakselilla omassa autossa.
tiukattu hiukan. mutta suosittelen silti levyjen uusintaa jos meinaa tehdä hyvän. Meinaan tuollakin oli joskus ajettu väärillä öljyillä niin levyt aika hassun näköisiä.

Kattelin kitkalevyjen hintaa toyodiysta niin relu 20€ kappale

__________________
[O]=TOYOTA=[O]

Viimeksi muokannut BryGgi : 06.03.2013 07:29
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.03.2013, 07:34
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi Näytä viesti
Kyllä oikealta näyttää. Mulla olisi jäämässä ylimääräiseksi tiukattu lukkomurikka jos tarvetta, itseasiassa vapautuu tänään. ollut etuakselilla omassa autossa.
tiukattu hiukan. mutta suosittelen silti levyjen uusintaa jos meinaa tehdä hyvän. Meinaan tuollakin oli joskus ajettu väärillä öljyillä niin levyt aika hassun näköisiä.

Kattelin kitkalevyjen hintaa toyodiysta niin relu 20€ kappale
Kiitos, kattelen/ihmettelen ekaks tuolla Toyotalla ja katotaan sen jälkeen kiitos!
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.03.2013, 08:43
rocky86:n Avatar
rocky86 rocky86 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.08
Sijainti: tornio
Viestit: 605
Perusasetus

Mikähän mahtaa olla nuitten perämurikoiden öljyropun kierre?
__________________
hulluilla on halvat huvit mulla ne on ilmasia
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.03.2013, 18:33
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Marmori-uutisista iltaa.

Alkuasukasliikkeestä hyvää palvelua. Sain kuvat murikasta ( kiitos myös BryGgi) ja olennaisen tiedonjyvän: sanoivat, että oikein säädetyn kitkalukon voimaero on vain n. 13kg ( täytyy olla 130Nm) eli varsin pienellä lukon saa sutimaan tyhjää eli olemaan lähes hyödytön. Ainoastaan käsijarrulla auttamalla kulkineesta tulee 3-vetoinen.

Ton LSDn säädöllä saa marmoriasentajien kautta melko pienen edun ja melko korkeaan hintaan. Itte jos säätää ja uskaltaa laittaa kunnolla shimmejä ja jos kitkalevyt on ehjät, niin saattaa olla kitkaperästäkin jotain iloa.

Eli yhteenveto tästä kaikesta on se, että LSD:n voi korjata kovalla rahalla tai sitä voi ehostaa edullisesti tuolla addiktiolitkulla, mutta kulkine jää aina vajaavetoiseksi . Melko brutaali johtopäätös

Tiiä nyt sitten mitä tekisi...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.03.2013, 18:46
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Riittävästi prikkaa sinne jousen alle niin tulee hyvä... se on halpa korjaus, tosin samalla kun koko paskan purkaa niin vaihtaa uuden murikan eli lukkoperän.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.03.2013, 16:48
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.155
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Tiiä nyt sitten mitä tekisi...
Ajetaan niin kauan, että renkaat irtoaa.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.03.2013, 16:54
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Cool

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Ajetaan niin kauan, että renkaat irtoaa.
Jee, mä en tiiä kuinka kauan pitää ajaa tuohon pääsemiseksi, 700 tkm?
13 vuotta? Kai ne irtois helpommin kun jättää pari pyörän mutteria pois ja myy ne vaikka Yön Timolle, tuolle uusiokansan edustajalle. Oonks mä yhtään jäljillä ?

Jos tarkennat, niin se helpottais
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.03.2013, 15:47
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.155
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Jee, mä en tiiä kuinka kauan pitää ajaa tuohon pääsemiseksi, 700 tkm?
13 vuotta? Kai ne irtois helpommin kun jättää pari pyörän mutteria pois ja myy ne vaikka Yön Timolle, tuolle uusiokansan edustajalle. Oonks mä yhtään jäljillä ?

Jos tarkennat, niin se helpottais
Pitää vaa odottaa, että joku pyöränlaakeri sorvaantuu joskus puhki.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.03.2013, 22:22
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Hiluxin lukon toimintaperiaate:


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Marmori-uutisista iltaa.

Alkuasukasliikkeestä hyvää palvelua. Sain kuvat murikasta ( kiitos myös BryGgi) ja olennaisen tiedonjyvän: sanoivat, että oikein säädetyn kitkalukon voimaero on vain n. 13kg ( täytyy olla 130Nm) eli varsin pienellä lukon saa sutimaan tyhjää eli olemaan lähes hyödytön. Ainoastaan käsijarrulla auttamalla kulkineesta tulee 3-vetoinen.

Ton LSDn säädöllä saa marmoriasentajien kautta melko pienen edun ja melko korkeaan hintaan. Itte jos säätää ja uskaltaa laittaa kunnolla shimmejä ja jos kitkalevyt on ehjät, niin saattaa olla kitkaperästäkin jotain iloa.

Eli yhteenveto tästä kaikesta on se, että LSD:n voi korjata kovalla rahalla tai sitä voi ehostaa edullisesti tuolla addiktiolitkulla, mutta kulkine jää aina vajaavetoiseksi . Melko brutaali johtopäätös

Tiiä nyt sitten mitä tekisi...
Siis noilla jousilla säädetään esijäykkyys, ja sitä tuolla 130Nm väännöllä varmaan tarkoitetaan.
Ja lukkoperän "Lukittuminen":
Nuo pakat puristuvat sitä tiukemmalle, mitä enemmän vääntömomenttia kulkee tasauspyörästön hammaspyörissä.
Siis idea on seuraava: Hammaspyörän hampaat on tarkoituksella kartiot, ja mitä enemmän voimaa (siis loppupelissä kardaanin kautta tulevaa vääntömomenttia), niin sitä suuremmalla voimalla vetoakselin päässä olevat hammaspyörät kiilautuvat kauemmaksi ristipapeilla olevista pikkupyöristä-> puristaa pakkoja tiukemmalle-> lukko pitää paremmin.
Ja kun autolla jäädään kiinni, kuten hilmalla tapahtui: siis ajetaan lumessa, siten että perä hipoo lunta, ja kun jäädään kiinni, niin etenemissuunta muuttuu alaspäin, ja jossain vaiheessa toinen rengas saa paremmin pitoa sekunnin kymmenykseksi, (esim auto alkaa pomppia) ja pysähtyy -> silloin lukkopakat alkaa luistaa-> pelkästään toinen pyörä kaivaa lunta altaan-> siis auto "ristiriipunnassa", ja tuo paikallaan sutiva rengas lämpiää/sulattaa lunta-> siis toisella puolella on kylmä rengas lunta vasten, ja raskaammin kuormitettu (paljon parempi pito) ja toisella puolen lämpimämpi rengas, vähemmän painoa, ja vettä renkaan ja lumen välissä. (hilman tapauksessa tuo vesi jäätyi tauon aikana, ja sen ansiosta lukko ei alkanut luistaa, ja hilma pääsi irti. (kuuntelin pihalla täällä 600km päästä)
Ja tosiaanki tuon kitkalukon kanssa PITÄÄ muistaa että liukukitka on paljon pienenpi kuin tartuntakitka

Siis tuo kiristäminen keski jousta kiristämällä vaikuttaa vain alkujäykkyyteen, mutta kun alkujäykkyys on suurempi, niin epätasaisessa pidossa saadaan tuotua kardaanilta hivenen enemmän voimaa, jolla pidetään lukko kiinni!

Ja tuo hammaskosketuksesta johtuva lukon pitovoima on aivan eriluokkaa kuin 130Nm, jos kardaanista saadan menemään vääntömomenttia.... siis esim käsijarrulla jarrutetaan myös ilmassa olevaa pyörää...

Ja jos nuo kitkalevyt maksaa 20e kpl. niin ompa suhteessa halpunut sitten minun hilux-aikojen, olisin veikannut tuplahintaa marmoritiskillä.

Hiluxiin kevytperäisenä voisi sopia tuo "lounasrasia" lukko, siis samallainen lukko mitä löytyy Zetor 7745 etuperästä vakiona. siis tasauspyörästö korvataan 4:llä laipalla, jotka muodostaa 2-suuntaisen räikän, päästää yhden renkaan pyörimään normaali tilanteessa nopeammin, mutta ei hitaanpaa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.03.2013, 09:33
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis noilla jousilla säädetään esijäykkyys, ja sitä tuolla 130Nm väännöllä varmaan tarkoitetaan.
Ja lukkoperän "Lukittuminen":
Nuo pakat puristuvat sitä tiukemmalle, mitä enemmän vääntömomenttia kulkee tasauspyörästön hammaspyörissä.
Siis idea on seuraava: Hammaspyörän hampaat on tarkoituksella kartiot, ja mitä enemmän voimaa (siis loppupelissä kardaanin kautta tulevaa vääntömomenttia), niin sitä suuremmalla voimalla vetoakselin päässä olevat hammaspyörät kiilautuvat kauemmaksi ristipapeilla olevista pikkupyöristä-> puristaa pakkoja tiukemmalle-> lukko pitää paremmin.
Ja kun autolla jäädään kiinni, kuten hilmalla tapahtui: siis ajetaan lumessa, siten että perä hipoo lunta, ja kun jäädään kiinni, niin etenemissuunta muuttuu alaspäin, ja jossain vaiheessa toinen rengas saa paremmin pitoa sekunnin kymmenykseksi, (esim auto alkaa pomppia) ja pysähtyy -> silloin lukkopakat alkaa luistaa-> pelkästään toinen pyörä kaivaa lunta altaan-> siis auto "ristiriipunnassa", ja tuo paikallaan sutiva rengas lämpiää/sulattaa lunta-> siis toisella puolella on kylmä rengas lunta vasten, ja raskaammin kuormitettu (paljon parempi pito) ja toisella puolen lämpimämpi rengas, vähemmän painoa, ja vettä renkaan ja lumen välissä. (hilman tapauksessa tuo vesi jäätyi tauon aikana, ja sen ansiosta lukko ei alkanut luistaa, ja hilma pääsi irti. (kuuntelin pihalla täällä 600km päästä)
Ja tosiaanki tuon kitkalukon kanssa PITÄÄ muistaa että liukukitka on paljon pienenpi kuin tartuntakitka

Siis tuo kiristäminen keski jousta kiristämällä vaikuttaa vain alkujäykkyyteen, mutta kun alkujäykkyys on suurempi, niin epätasaisessa pidossa saadaan tuotua kardaanilta hivenen enemmän voimaa, jolla pidetään lukko kiinni!

Ja tuo hammaskosketuksesta johtuva lukon pitovoima on aivan eriluokkaa kuin 130Nm, jos kardaanista saadan menemään vääntömomenttia.... siis esim käsijarrulla jarrutetaan myös ilmassa olevaa pyörää...

Ja jos nuo kitkalevyt maksaa 20e kpl. niin ompa suhteessa halpunut sitten minun hilux-aikojen, olisin veikannut tuplahintaa marmoritiskillä.

Hiluxiin kevytperäisenä voisi sopia tuo "lounasrasia" lukko, siis samallainen lukko mitä löytyy Zetor 7745 etuperästä vakiona. siis tasauspyörästö korvataan 4:llä laipalla, jotka muodostaa 2-suuntaisen räikän, päästää yhden renkaan pyörimään normaali tilanteessa nopeammin, mutta ei hitaanpaa.
Juu, Hyvin oot kuunnellu siellä tuota Hilman jumitusta. Tuolleen se just meni. Jospa mä vaan avaan perän, otan murkulan pihalle vilvoittelemaan ja laitan jousen alle täytettä. Katellaan sitten joskus myöhemmin noit palalukkojuttuja ja muita rahamiesten hommeleita
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.03.2013, 15:53
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis noilla jousilla säädetään esijäykkyys, ja sitä tuolla 130Nm väännöllä varmaan tarkoitetaan.
Ja lukkoperän "Lukittuminen":
Nuo pakat puristuvat sitä tiukemmalle, mitä enemmän vääntömomenttia kulkee tasauspyörästön hammaspyörissä.
Siis idea on seuraava: Hammaspyörän hampaat on tarkoituksella kartiot, ja mitä enemmän voimaa (siis loppupelissä kardaanin kautta tulevaa vääntömomenttia), niin sitä suuremmalla voimalla vetoakselin päässä olevat hammaspyörät kiilautuvat kauemmaksi ristipapeilla olevista pikkupyöristä-> puristaa pakkoja tiukemmalle-> lukko pitää paremmin.
Ja kun autolla jäädään kiinni, kuten hilmalla tapahtui: siis ajetaan lumessa, siten että perä hipoo lunta, ja kun jäädään kiinni, niin etenemissuunta muuttuu alaspäin, ja jossain vaiheessa toinen rengas saa paremmin pitoa sekunnin kymmenykseksi, (esim auto alkaa pomppia) ja pysähtyy -> silloin lukkopakat alkaa luistaa-> pelkästään toinen pyörä kaivaa lunta altaan-> siis auto "ristiriipunnassa", ja tuo paikallaan sutiva rengas lämpiää/sulattaa lunta-> siis toisella puolella on kylmä rengas lunta vasten, ja raskaammin kuormitettu (paljon parempi pito) ja toisella puolen lämpimämpi rengas, vähemmän painoa, ja vettä renkaan ja lumen välissä. (hilman tapauksessa tuo vesi jäätyi tauon aikana, ja sen ansiosta lukko ei alkanut luistaa, ja hilma pääsi irti. (kuuntelin pihalla täällä 600km päästä)
Ja tosiaanki tuon kitkalukon kanssa PITÄÄ muistaa että liukukitka on paljon pienenpi kuin tartuntakitka

Siis tuo kiristäminen keski jousta kiristämällä vaikuttaa vain alkujäykkyyteen, mutta kun alkujäykkyys on suurempi, niin epätasaisessa pidossa saadaan tuotua kardaanilta hivenen enemmän voimaa, jolla pidetään lukko kiinni!

Ja tuo hammaskosketuksesta johtuva lukon pitovoima on aivan eriluokkaa kuin 130Nm, jos kardaanista saadan menemään vääntömomenttia.... siis esim käsijarrulla jarrutetaan myös ilmassa olevaa pyörää...

Ja jos nuo kitkalevyt maksaa 20e kpl. niin ompa suhteessa halpunut sitten minun hilux-aikojen, olisin veikannut tuplahintaa marmoritiskillä.

Hiluxiin kevytperäisenä voisi sopia tuo "lounasrasia" lukko, siis samallainen lukko mitä löytyy Zetor 7745 etuperästä vakiona. siis tasauspyörästö korvataan 4:llä laipalla, jotka muodostaa 2-suuntaisen räikän, päästää yhden renkaan pyörimään normaali tilanteessa nopeammin, mutta ei hitaanpaa.

Tästä vielä. Ajatus on avata tuo peräosa ensi viikolla kun on viety ensiksi lavalla olevat havut kaatikselle.

Mutta siihen liittyen kysymys: kardaania kun pyörittelee edestakaisin, niin siinä on klappia jonkin verran eli useamman asteen verran menee edestakaisin. Mikäpä lienee oikea välys, paljonko saa lonksua ? Lonksunta lienee peräisin perän hammastuksesta ?
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.03.2013, 17:27
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.155
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
niin siinä on klappia jonkin verran eli useamman asteen verran menee edestakaisin. Mikäpä lienee oikea välys, paljonko saa lonksua ? Lonksunta lienee peräisin perän hammastuksesta ?
Vähän se saa pyöriä ees taas tyhjää se kardaanin laippa perästä. "Täysin" timmi se on vain uutena tai juuri shimmattuna. Jos on oikeasti kyse vaan muutamasta asteesta, niin normaalia kulumista. Se voi liikkua parikin senttiä se kardaanin laipan kehä tyhjää ja sitä voi pitää vielä normaalina, jos ei kuulu mitään vollotuksia. Jos laippa ei heilu sivusuunnassa, niin silloin toi välys syntyy just siitä, että välityspyörä ja se iso lautanen kuluu toisiaan vasten.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hdj`iin joudet l´j 70´seen käykö?? henteri Tekniikka & Jutustelu 20 02.03.2008 20:02
LN 65 Hiluksiin korotus jouset? -Ville- Tekniikka & Jutustelu 8 20.02.2008 21:15
käykö HDJ:n jouset LJ:hin? Jari_M Tekniikka & Jutustelu 2 23.05.2007 20:24
M: HiLux LN65 jouset+muutakin, JOUSET MYYTY! A45 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 25.04.2006 18:14
MISTÄ UUDET JOUSET BJ40:seen =>Käykö Hj 60 jouset? Tekniikka & Jutustelu 7 03.12.2004 21:34


Sivu luotu: 02:20 (GMT +2).