![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tätä mä pelkäsin..No,emäntä hinautti auton konalan evacariin ja emäntä kertoi heidän sanoneen et jossain hydrauli nostajissa voi olla vikaa ku oli niin kova pakkanenkin...oli kuitenkin lähteny käyntiin..kokeilevat vielä aamulla tekeekö samaa.. ![]()
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mä olen ainakin yhden auton ajoneston kanssa pärjännyt ihan googlen avulla.
![]() Vika oli rattitolpassa tietyn "releen" liittimen hapettuminen. Korjaantui ihan sillä että tolpan ympäriltä muovit pois ja liitintä hiertämällä. Ko. laite ois tässä autossa (dieseli) ohitettavissa ruiskupumppussa tekemällä pieni modaus. Tarvii vaan purkaa niin paljon ympäriltä tavaraa että saa porattua kaksi m5 "turva" ruuvia auki. Sieltä löytyis sitten venttiili jonka päähän joko seisova tai virtalukon takana oleva virta tinaamalla. Kyllä sellainen varmaankin siis on ohitetavissa. Toiset on vaan vaikemapia kuin toiset. Vakuutus yhtiöiden mukaanhan niitä ei toki voi ohittaa millään. ![]() just my five cent, again. -sami- |
#3
|
|||
|
|||
![]() Kuulemma..
Pienen empiirisen juorukerhon mutu tiedon mukaan Suizassa on yksi poksi (ECU) jossa on sytkän ja pensan syötön ohjausta. Se haluaa avaimen chipiltä tietyt tarinat ennenkuin magic happends,eli poksin ulkopuolelta on vaikea huijata,pitäs päästä sisuskaluihin käsiksi ja siellä lobotomia joka terminoi softaa niin ettei kysele turhia,näinköhän onnistuu pelkästään jumpperilla ilman softan mulkkaamista. Jos näin ni helpointa olis tarjota sitä koodia sihen induktio lenkkiin,mut miten,täytynee kysyä eräältä tohtorilta,helppo homma tää nyt ei nähtävästi ole.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
En oikeesti usko että nuo ajonestot on kovin suurta rakettitiedettä. Netistä löytyy aivan varmasti ohjeet miten se ohitetaan ja ohje on erittäin todennäköisesti perin yksin kertainen. Autotehtaat tuskin kovin paljon panostaa noihin. Samaa settiä käytetty jo 20v todennäköisesti. Niissä on vähän sama juttu kuin tietokoneissa. Ihan sama mitä suojauksia teet ohjelmistoon niin aivan kaikki on ohitettavissa. Kovastihan omppukin on yrittänyt estää ettei niiden luureja rootata, mutta parhaimmillaan menee tunti uuden ohjelmiston julkistuksesta niin netissä on ohje miten ohitat sen.
Joten minä selaisin edelleen netistä ohjeistusta Jimnyn ajonestoon. Tästä on hyvä esimerkki kun muinoin omistin Suzukin Lianan. Ärsytti yli kaiken kun siinä kytkeytyi ilmastointi automaattisesti päälle kun laittoi puhalluksen tuulilasille. Suikkelin mukaan sitä ei saa millään pois päältä. Mut kas kummaa kun netistä löytyi siihen nippeli ohje. Sen automatiikan pois kytkentä vei muutaman minuutin. Sen jälkeen ilmastointi toimi vain napista kuten halusinkin että se toimii. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mutta esim. Fiutsin Puntossa ajonestokoodi on vaihtuva, joten esim. normi avainsuutari ei saa tehtyä klooniavainta.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Italialaiset tuntien siellä pitää vaihtaa takapenkin niskatyyny niin ajonesto on poissa
![]() Mut kerros mitä ihmettä tuossa tapahtuu?? |
#7
|
||||
|
||||
![]()
En ees halua tietää.
![]() Jotai patonkiahan tuossa houkutellaan käymään. ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
__________________
-JJo ___________________________________ -MMC- |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Itse olen aika paljon syventynyt tuohon "ilmaväliin" kelan ja chippi(+kela) välillä. Pitää tosiaankin olla tohtori, että tuosta välistä purkaa ajoneston, toki jos ensin pääsee "kuuntelemaan" tuota väliä, niin ei ole läheskään niin vaikea tehdä "piraattiavainta" Jos ei ole poikkeuksellisia työkaluja JA lahjoja, sisäpiirin tietoa taikka PALJON aikaa ja rahaa, niin helpointa on viedä merkkiliikkeeseen, vaikkapa 5 000 km päähän. Jos tuo avaimen vaihto, releiden/boksin liittimien puhdistus, virtalukon kelan testaus/vaihto taikka netistä ei löydy ohjetta, ja tuo merkkiliike ei käy: niin vastaus on: Mekaruuta ![]() (CDI dieseleissä, ja bensaruiskuissa tuo ajonesto on koodattu kiusallisen syvälle moottorin ecu:n) p.s Eihän ongelmatilanteissa ole mitään radiotaajuista säteilijää/ripiitteriä läsnä? siis tupakanutkärissä ei ole mitään (kiinalaista?) härpäkettä, avainnipussa ei ole etäluettavia kulunvalvonta-avaimia, käsilaukussa ei ole sähköisiä vempaimia tms. -> siis jos tekee satunnaisesti, niin käsiveska yms. min 5m päähän, ja tämä koskee myös esim. kenkiin valettuja varashälyyttimiä (mitkä pitäisi "polttaa" kassalla, kuulostaa utopialta ![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
sitä ajonestoahan ei tartte purkaa avaimen ja kierukan välistä..... yleensä esto on joko omassa boksissa tai mittariston yhteydessä joskus harvoin moottorin ECUn yhteydessä.. ajoneston boksihan antaa vain moottorin ECUlle luvan käynnistää kun avain on tunnistettu joten tähän väliin kun pääsee käsiksi, pystyy ajoneston halvaannuttamaan... muutamissa autoissa ajoneston ja ecun välillä kulkee vain vanhanaikaista kanttiaaltoa mutta on autosta kiinni miten toimii.. missään ei tainnu lukea jimnyn vuosimallia mutta 2000 luvun paremmalla puolella olevissa ainakin tämä väli on väylätekniikkaa mihin on vaikea päästä käsiksi, boksin voi poistaa ja väylän saa ylös mutta auto ei käynnisty ilman lupaa boksilta mikä täytyisi saada syötettyä sinne moottorin ECUlle siitä keinotekoisesta väylästä, silloin vain tarvitsee tiedon mikä määrä ykkösiä ja nollia lykätään sinne... toi systeemi tuli aika tutuksi jokunen vuosi aikaa kun naitettiin jimnyn kone ja moottorin sähköt vanhaan SJ:hin. siinä jäi ajonesto toimivaksi kun ei saatu selville miten ohitetaan, mutta jostain kysyttiin(en muista mistä) niin sanoivat että onnistuu ohittaminen ja hinta oli aika kosminen silloin... |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Onnistuiskohan?
Onkohan joku suzukin vastaava 1.3l moottori missä ei ole ajonestoa. Jos ottaisi Moottoriohjaus boxin ja tekisi vaihdon..
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista -mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä- |
#12
|
|||
|
|||
![]()
vaikeeta taitaa olla sovittaa joku muu boksi jos löytyy..
siinä jimnyssä mistä kone tuli oli ABS ja SRS myös väylässä, jos boksi ei keskustele noiden kanssa niin kumpikaan noista järjestelmistä ei toimi.. siina svapissa katkottiin vain kylmästi noiden laitteiden väyläjohdot pois kun niitä ei vanhassa sj:ssä ole. se jäi polttamaan moottorin vikavaloa kun ei väylä ole kunnossa mutta kun siitä ei haittaakaan ole niin jätettiin sellaiseksi, väylän olisi saanut ylös molempien laitteiden tilalle tulevilla 60 ohmin vastuksilla jolloin väylä toimii mutta keskustelua ei ole joten ohjain sammuttaisi moottorin vikavalon. |
#13
|
|||
|
|||
![]() Hajulla..Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suzuki Jimny ajonesto | MOGGI | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 10.12.2010 19:03 |
"ajonesto" hj-61:seen | Kulliolli | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 24.09.2007 16:42 |
Freelanderin ajonesto | Freelander | Tekniikka & Jutustelu | 27 | 18.11.2006 18:31 |
tee se itse ajonesto ! | Epeli | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 21.09.2004 07:33 |
Ajonesto & kulutus | Firebird | Vuosimallit 1984-1996 | 7 | 02.06.2004 14:23 |