Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.02.2013, 18:07
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

tai sit se oli 1500kg ja 2000kg ilmeisesti maastossa

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.02.2013, 18:55
hoojii:n Avatar
hoojii hoojii ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.07.05
Sijainti: Härkälä, Finland.
Viestit: 2.605
Perusasetus

mulla on ollut kahdessa eri C303:ssa vetopaino 1500kg jarrullista papereiden mukaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.02.2013, 13:05
Jerppa Jerppa ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.04
Sijainti: keskeinen suomi,Karstula, Finland.
Viestit: 584
Perusasetus

Aikas vaisut vetopainot on laitettu,tarttee vissiin muuttaa suunnitelmia,
kiitos tiedoista killer-wo ja hoojii!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.02.2013, 18:05
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Eikös tähänkin päde tämä poikkeus:

http://www.trafi.fi/filebank/a/13224...ATT_142007.pdf

Lainaus:
Vanhemmissa ajoneuvoissa on vanhan ajoneuvoasetuksen mukaan sallittu nelivetoisissa autoissa perävaumassaksi kaksinkertainen omamassa, vaikka valmistaja olisi kieltänyt perävaunun vedon, on vanhassa ristiinkytkentäkatsastuksessa saatettu merkitä perävaunun kytkentämassaksi 3000 kg jos auton omamassa on 1500kg.
Vaikka nykyään autoon kytkettävistä massoista säädetään Asetuksessa ajoneuvon käytöstä tiellä (4.12.1992/1257), on siinä voimaantulosäännösten siirtymäsäännöksissä 57§ 3 momentissa seuraava teksti

”Ennen tämän asetuksen voimaantuloa liikenteeseen hyväksyttyä ajoneuvoa tai, jos erillistä hyväksymistä ei vaadita, liikenteessä käytettyä ajoneuvoa saa edelleen käyttää liikenteessä tämän asetuksen voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten ja määräysten tai tämän asetuksen mukaisin ehdoin.”

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvoa saa edelleen
käyttää tieliikenteessä suuremmin kuin valmistajan sallimin massoin. Sallitut kytkentämassat saa
näissä tapauksissa selville KATSA-järjestelmästä
tai ATP-järjestelmästä.
Käytännössä siis kärryn max paino 3500kg
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)

Viimeksi muokannut ZeiZei : 17.02.2013 18:07
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.02.2013, 22:27
Jerppa Jerppa ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.04
Sijainti: keskeinen suomi,Karstula, Finland.
Viestit: 584
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei Näytä viesti
Eikös tähänkin päde tämä poikkeus:

http://www.trafi.fi/filebank/a/13224...ATT_142007.pdf



Käytännössä siis kärryn max paino 3500kg

Tämähän kuulostaa hyvältä,ilmeisesti taas trafi on se paikka mistä tiedon voi tarkastaa kun katsurit antaa mitäsattuu vastauksia?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.02.2013, 23:00
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Jos autoa ei ole ristiinkytkentäkatsastettu, eli koukkua laitettu Suomen rekisterissä olleeseen autoon joskus ennen vuosituhannen vaihdetta ja tehty kytkentäkatsastusta, ei noita suurempia painoja ole auton tiedoissa eikä niitä voida käyttää.

C303:lle valmistajan sallimat perävaunumassat on 1500 kg jarruin ja samat jarruitta.

Mutta, jos niitä ei rekisteriotteella lue, ja auto on yksittäin maahantuotu (ei 10-merkkistä LTJ-tyyppikoodia), niin ei sitä pysty poliisi, eikä katsastusmieskään aukottomasti selvittämään.

Tällöin voidaan soveltaa tieliikennelakia http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257 ja 32 a §:
Lainaus:
32 a § (25.9.2003/821)

Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa

Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:

a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa; -> ei voida selvittää -> kohtaan c)

b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;

c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;

d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;

e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa;

f) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytketään perävaunu tai perävaunuja ilman kuormaa mitattuna yli 22,00 metrin yhdistelmäksi, 2,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.02.2013, 20:47
Jerppa Jerppa ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.04
Sijainti: keskeinen suomi,Karstula, Finland.
Viestit: 584
Perusasetus

Iso kiitos taas sulle -MaTTi-, on sulla vaan uskomattoman hienosti tieto hallussa!

Eli silloin tuo mun volvo on yksityisesti maahantuotu kun otteessa on vain nelinumeroinen toi ltj-tyyppikoodi ja silloin sovelletaan tuota sun laittamaa lakitekstiä vai kuinka?

Jerppa
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.02.2013, 22:47
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei Näytä viesti
Eikös tähänkin päde tämä poikkeus:

http://www.trafi.fi/filebank/a/13224...ATT_142007.pdf



Käytännössä siis kärryn max paino 3500kg
Vois ollakkin näin, muistakaa vaan pitää se v. 1991 suomalainen rekisteriotekopio matkassa. (taitaa olla kansallisia juttuja, joten sukkahousuarmeijan paperit ei kelpaa, jos auto suomalaisten kilpien välissä)

Aikanaan selvittelin juurikin noita vanhojen suomi auto painoja, siis hdj-80 vm.1990, ja periaatteessa vetopainot olisi voinut pudota muutoskatsastuksessa huoltoautoksi. Trafilta olisi pitänyt tarkistaa,
Minun BJ:stä tippui kärrypainot renkaiden muutoskatsastuksessa 90 luvulla, ja ei ollut mitä tehdä (konttorilla)

-> siis trafilta saa "ainoan" juridisesti pätevän tiedon, olisi muistaakseni maksanut "jotain"

Nyt moni auto liikkuu naurattavilla kärrypainoilla, ja ainakin itse, jos saan sakot ylikuormasta, niin protestoin jo kirjoitusvaiheessa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Volvo C303 Repro O/M/V Ajoneuvot 0 04.02.2012 22:51
Myyty C303 Jouni_S O/M/V Ajoneuvot 11 08.12.2010 20:04
Myyty c303 raato Rohmo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 12.04.2009 11:38
Vetopaino vanhemmassa autossa dokkari hukuksissa Masu Tekniikka & Jutustelu 2 08.05.2008 13:49
Ohjaustehostin C303:seen? Väiski Tekniikka & Jutustelu 5 09.08.2007 15:03


Sivu luotu: 12:47 (GMT +2).