Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.02.2013, 22:55
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

No kerronpa omat kokemukset kans, vakio tai melko vakio autoon ehottomasti kapeet kumit talvella.
Mulla oli joskus 35/13.5 mudzillat meses ja niillä ei kyl tehny mitään lumihangessa, oli itelle kyl melkoinen kummastus kun piruuttani koitin 31/10.5 all terraineilla mennä samas hangessa ja ne pesi kyl mennen tullen noi leveet mudzillat. Leveet vie vain älyttömästi tehoa autosta kun joutuu ns. auraan ja suttaan sitä lunta ennekuin saa pohjasta pitoa. Islannissa ja vastaavissa mestoissa sitten vähän eri juttu kun lunta on metreittäin.
Multa ääni kapeille kumeille.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.02.2013, 23:18
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
No kerronpa omat kokemukset kans, vakio tai melko vakio autoon ehottomasti kapeet kumit talvella.
Mulla oli joskus 35/13.5 mudzillat meses ja niillä ei kyl tehny mitään lumihangessa, oli itelle kyl melkoinen kummastus kun piruuttani koitin 31/10.5 all terraineilla mennä samas hangessa ja ne pesi kyl mennen tullen noi leveet mudzillat. Leveet vie vain älyttömästi tehoa autosta kun joutuu ns. auraan ja suttaan sitä lunta ennekuin saa pohjasta pitoa. Islannissa ja vastaavissa mestoissa sitten vähän eri juttu kun lunta on metreittäin.
Multa ääni kapeille kumeille.
Avainsana tässäkin on se, että matalassa hangessa (tai vähän syvemmässäkin pakkaslumessa) kapea rengas menee useimmiten paremmin kuin leveä. Mutta heti kun lunta on niin paljon että auton pohja hankaa reilusti vastaan, niin sillä kapealla renkaalla ei tee mitään. Kuviokin ratkaisee paljon, siinä missä toinen 35 x 12.50 menee hyvin, niin toisella kuviolla oleva samankokoinen voi olla ihan paska.

Jos autossa loppuu potku kesken isojen renkaiden kanssa, niin syyllistä kannattaa etsiä liian pitkistä välityksistä. Minun mielestä on ihan selvää, että vakiota isompi rengaskoko pitää kompensoida riittävän tiheillä välityksillä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.02.2013, 07:08
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.910
Perusasetus

Mulla on ny nuo 235/85/16 kummit ja oon tykänny kokoluokasta ku hullu puurosta Passaa ajo-omituisuuksiin tuommosessa laviskassa ja on ainaki tähän mennessä kulkenu siitä mistä olen yrittänytkin mutta ei täällä ole edes puskurihankia missään..

"31 palleroilla ja vastaavilla on ollu melko sliperiä menoa nastoista huolimatta ja hangessa ei oo päässy tätäkään vertaa..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.02.2013, 09:09
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Jos autossa loppuu potku kesken isojen renkaiden kanssa, niin syyllistä kannattaa etsiä liian pitkistä välityksistä. Minun mielestä on ihan selvää, että vakiota isompi rengaskoko pitää kompensoida riittävän tiheillä välityksillä.
Jaa niin ettäkun hommaa riittävän isot renkaat heti aluksi niin siitä se varustelukierre sitten alkaa...

Mulla oli siinä meses aikoinaan kans 235/85/16 fedima extremet ja ei kyl silloin sellasta hankea ollukkaan mistä se ei olisi mennyt. Mutta riippuuhan se paljon siitä lumen rakenteestakin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.02.2013, 11:25
Ozzyy Ozzyy ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.08
Sijainti: Hauho
Viestit: 95
Post

Orkkisautoon kun renkaita ollaan hakemassa, niin tässä yks parasta-aikaa päällä oleva tilanne:

Eli vakio pitkässä patruunassa 33x10,5 mutiaiset sekä "lukko"akselit ja uuseemman kerran plussan puolella käynyt keli, vaikka oli vauhtia pikkasen ja SD33Tssä senverran voimaa, että noista renkaista jaksaa kuvion avata.

Ei oo mitään jakoa, 60-70cm suojapaskalunta vastassa ja autohan on jokapaikasta lumenpäällä kannossa, vaik mutiaiset yrittää kyl löytää jotain kesäntapasta tosta naapurinpellosta, ei liiku mut eipä vakiontarvii ton syvemmässä mennäkkään

Tässä naapurin isoa nelikko jontikkaa odotellaan
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	P2160315.JPG‎
Views:	462
Size:	276,5 Kt
ID:	33924  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.02.2013, 13:32
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.116
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ozzyy Näytä viesti
Orkkisautoon kun renkaita ollaan hakemassa, niin tässä yks parasta-aikaa päällä oleva tilanne:

Eli vakio pitkässä patruunassa 33x10,5 mutiaiset sekä "lukko"akselit ja uuseemman kerran plussan puolella käynyt keli, vaikka oli vauhtia pikkasen ja SD33Tssä senverran voimaa, että noista renkaista jaksaa kuvion avata.

Ei oo mitään jakoa, 60-70cm suojapaskalunta vastassa ja autohan on jokapaikasta lumenpäällä kannossa, vaik mutiaiset yrittää kyl löytää jotain kesäntapasta tosta naapurinpellosta, ei liiku mut eipä vakiontarvii ton syvemmässä mennäkkään
Tähän auttaa ainoastaan mahd.levee rengas 0.2bar paineet äärimmäisen tiheä välitys ja tyhjäkäynnillä eteenpäin. Sitä ei usko ennenkuin sen näkee..
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.02.2013, 22:15
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe Näytä viesti
Tähän auttaa ainoastaan mahd.levee rengas 0.2bar paineet äärimmäisen tiheä välitys ja tyhjäkäynnillä eteenpäin. Sitä ei usko ennenkuin sen näkee..
Tuo on totta, hiukan sama asia kuin suolla hiippailu, kerran sutasee niin siinä on, hidas eteneminen niin lumi tamppaantuu nätisti alle, mutta hiukankin liian kova vauhti tais suttaa niin läpi menee ja sitten istuu.

Läjä etenee vielä 33/12.5 renkailla tällälumella kun ottaa kaikki ilmat poikkeen. tosin välillä joutuu kierroksia antamaan että nousee pinnalle kun lumi semmosita höttöä ja ilman kerroksia. leveemmät ois poikaa
__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.02.2013, 09:10
freedom freedom ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: joensuu
Viestit: 21
Perusasetus

omia kokemuksia alterain 33 12,5 piti hunomin kun 33 9,5 joka paikasssa sama auto eri renkaat kulutus pintaa 1,5 molemmissa .dicoverin kitka nastat 235 75 toimi hyvin mettätien pohjaa pitkin ajellessa kun on vaan jotai kovaa pohjalla ei menny nappula kumin kans nii hyvin van kun laittaa traktori kuvion renkaat ja ampuu kuorma auton nastat niihin ni kyllä pääsee paremmin kun millää nappula kumila van ei tiellä ole kyllä hyvä ajella
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty 33x12,5x15 Aurora A/T Renkaat(vanteet jälellä 7" leveet) Castrol O/M/V Renkaat ja vanteet 0 13.06.2012 20:08
Myyty renkaat 125 korkeet50 leveet sos O/M/V Renkaat ja vanteet 10 26.08.2009 19:20
O:33"-35" renkaat väh 12.5"leveet :OSTETTU Jumppis O/M/V Renkaat ja vanteet 1 19.03.2008 18:56
Kitkat, nastat vai vanhat M+S-renkaat talveksi? Shuttle Tekniikka & Jutustelu 2 11.10.2004 15:26
Renkaat vai lukko? anttir Tekniikka & Jutustelu 26 16.01.2004 23:09


Sivu luotu: 09:18 (GMT +2).