Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Leveet vai kaposet renkaat lumelle? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=107358)

Kilppari 14.02.2013 15:42

Leveet vai kaposet renkaat lumelle?
 
Niin,eliikäs millisilla renkuloilla Hiluxi etenee parhaiten lumessa?
Levät,joissa enempi pitopintaa vai kaposet jotka alkaisi löytämään kovaa pohjaa upotessaan?
Ja jos jotaikin merkkisuosituksia niin otetaan ilomielein vastaan.
Bonuskyssäri, kunkas isot gummekset tossa -99 Hiluxissa mahtaa pyöriä,orginelli jousituksella?
Kiitos.

H&K 14.02.2013 16:06

Haulla löytyy vaikka mitä. Jos jokin askarruttaa mieltä niin ei kannata kiusata meitä kaikkia käyttäjiä aloittamalla uusi topickki koska seuraavalla kerralla on taas yksi lisää mukana vaikeuttamassa hakuja.

Esim tossa yksi tästä samasta aiheesta.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93434

0ltzi 14.02.2013 16:14

omasta kokemuksesta vakio hojoilla. jotku 16" kapiat katu nakeilla meni 50% paremmin kun 33" 12,5 allterraineilla.

tekniikkamies 14.02.2013 16:46

Mulla tossa on otteeseen merkattuna 235/85/16. Tämän rengaskoon etenemistä puoltas se, että ketjut on mahdollista laittaa ainakin taakse.

255/85/16 oli enemmän harrastehenkisempi, mutta mahtaako niitä saada oikeana talvirenkaana kovinkaan helposti?

Ei tällä vakiona ja katurengaspaineilla paljon tän kummemmissa paikoissa ajele:

https://dl.dropbox.com/u/56139170/se...en%20lunta.jpg

https://dl.dropbox.com/u/56139170/se...%2085%2016.jpg

Joku Hakkapeliitta LT2:nen vois olla vaihtoehto tässä 235/85/16 koossa. Mulla ainakin vanhemmassa versiossa rengaspaine vaikuttaa paljon rullausherkkyyteen. Siksi on tälkin hetkellä aika kovat paineet ettei veisi niin paljoa soppaa.

Timo_L 14.02.2013 16:59

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen riippuu ihan siitä, ajetaanko pakkantuneella lumella jossa on vaikka vähän irtolunta päällä, vai koitetaanko mennä 50+ cm syvässä hangessa. Syvässä lumessa ehdottomasti mahdollisimman leveät ja halkaisijaltaan suuret renkaat, paineet niin alas kuin pystyy. Jos enemmän tiekäyttöä ja kovapohjaista silmälläpitäen missä ei ole kauhean sybää irtolunta päällä, niin juuri joku 235/85 R16 tai 255/85 R16 toimii aika mukavasti. Tuota 255/85 R16 rengasta tosin ei kovin valmistaja tee, ainakaan oikeana talvirenkaana.. 33 x 10.50 ei myöskään ole ihan mahdoton, ei kuitenkaan ole kuin 265 leveä

tekniikkamies 14.02.2013 17:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 971967)
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen riippuu ihan siitä, ajetaanko pakkantuneella lumella jossa on vaikka vähän irtolunta päällä, vai koitetaanko mennä 50+ cm syvässä hangessa. Syvässä lumessa ehdottomasti mahdollisimman leveät ja halkaisijaltaan suuret renkaat, paineet niin alas kuin pystyy. Jos enemmän tiekäyttöä ja kovapohjaista silmälläpitäen missä ei ole kauhean sybää irtolunta päällä, niin juuri joku 235/85 R16 tai 255/85 R16 toimii aika mukavasti. Tuota 255/85 R16 rengasta tosin ei kovin valmistaja tee, ainakaan oikeana talvirenkaana.. 33 x 10.50 ei myöskään ole ihan mahdoton, ei kuitenkaan ole kuin 265 leveä

Perstuntuma olis sensuuntanen, ettei vakio Hiluxissa riitä kunnolla paino tiellä 235/85/16 leveemmälle varsinkaan jo vähän vanhana kumina. Lisäks 2LTII konees vakiona paukkujen riittävyys meinaa kans loppua, että ajaminen on vielä kivaa.

Jos näillä ei ole väliä, 255/85/16 renkaas olis paineenlaskuvaraa varmaan ihan kivasti ja 265/75/16 samankorkuinen kuin 235/85/16.

Yks logiikka on meinaako käyttää ketjuja vai ei. Jos meinaa, sit ehkä vaan 235/85/16. Heh, no ehkä kivointa olis laittaa 255/85/16 jos niit tehtäs talvirenkaaks tarkoitettuja ja tehä tilaa vähä ketjuillekin :D

ugly_hj 14.02.2013 17:18

Ei taida olla ainoata oikeaa vastausta, mutta leveä boggeri beadlockeilla, että voi laskea ilmanpaineet lähelle nollaa toimii ihan hyvin lumella ja muuallakin.

Tässä on paineita joku 0,2

http://www.youtube.com/watch?v=wN_h-...WsKtGA&index=4

eikä menny pohjia myöten paitsi ehkä hetkellisesti, lunta noin metrin verran.

Palstalainen coilyzukin susukissa suht pienet boggerit ja hyvin etenee jos vertaa moneen jollain muulla renkaalla varustettuun.

Tossa tulee suzuki boggereilla ja jeeppi olikohan wranglereilla aika helposti ton pienen mäen ylös, samassa paikassa oli auto aikaisemmin ainakin 32" kapeilla hyvillä enempi katukuvioisilla nastarenkailla, eikä noussut ilman vinssiä edes lukot päällä

http://www.youtube.com/watch?v=NUk4u-AhYPY

Bj Andy 14.02.2013 18:12

Ja riippuu käytöstä. Oma tarve puoltaa leveetä kumia mutta jos pitäisi ajella jotain auraamattomia mettäauto teitä niin se kapea rengas lienee parempi.

Raja tulee jossain kohtaa aina vastaan ja sitä saa siirrettyä tai jopa poistettua ketjuilla. Ja ketjujen kanssa menee kyllä vaikka ei optimi kumit olisikaan alla...

Porvoon Hilma 14.02.2013 18:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kilppari (Viesti 971944)
Niin,eliikäs millisilla renkuloilla Hiluxi etenee parhaiten lumessa?
Levät,joissa enempi pitopintaa vai kaposet jotka alkaisi löytämään kovaa pohjaa upotessaan?
Ja jos jotaikin merkkisuosituksia niin otetaan ilomielein vastaan.
Bonuskyssäri, kunkas isot gummekset tossa -99 Hiluxissa mahtaa pyöriä,orginelli jousituksella?
Kiitos.

Ei muuta kuin omat kokemukset. 235/70x16 insa saharat alla hyvällä kulutuspinnalla. Menee ehkä suunnilleen akselin korkuisessa lumessa tasamaalla ilman kuormaa huudattamatta, mutta kun laittaa lavan täyteen rankaa, niin meno vaan paraneee eli menee mäissäkin ja syvemmällä lumessa. Tästä voisi päätellä, että jos paljon kuormaa, niin menee kapeammallakin koska jyystää hangen pohjaa myöten. Jos taas kevyt auto, niin sitten tuollaiset leveät.

Olen ajanut vaan sen verran vähän, että joku paremman kokemuksen omaava voisi vahvistaa tai kumota tän.

Timo_L 14.02.2013 22:08

Kapea rengas toimii niin kauan, kun se kapea rengas kaivaa pohjalta pitoa eikä ole maha (tai jos oikein paksua lunta niin akselit) hangessa kiinni. Jos on syvää hankea niin kapea rengas ei pysty kaivamaan tarvittavaa pitoa kovalta maalta, vaan auto uppoaa pohjaa myöten lumihankeen ja siitä ei enää mihinkään kulje. Siinä vaiheessa mahdollisimman leveä ja halkaisijaltaan suuri rengas matalilla paineilla toimii ylivoimaisesti parhaiten.

-MaTTi- 14.02.2013 22:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 972087)
Kapea rengas toimii niin kauan, kun se kapea rengas kaivaa pohjalta pitoa eikä ole maha (tai jos oikein paksua lunta niin akselit) hangessa kiinni. Jos on syvää hankea niin kapea rengas ei pysty kaivamaan tarvittavaa pitoa kovalta maalta, vaan auto uppoaa pohjaa myöten lumihankeen ja siitä ei enää mihinkään kulje. Siinä vaiheessa mahdollisimman leveä ja halkaisijaltaan suuri rengas matalilla paineilla toimii ylivoimaisesti parhaiten.

Juurikin näin ja lisäksi pakkaa sotkee vielä pakkanen, tai sen vähyys. Pakkaslumella saattaa mennä paksussakin kinoksessa, mutta nuoskalumella ei meinaa pitoja löytyä. Pohja kiillottuu joutuin jos suttaamaan pääsee.

HV 14.02.2013 22:55

No kerronpa omat kokemukset kans, vakio tai melko vakio autoon ehottomasti kapeet kumit talvella.
Mulla oli joskus 35/13.5 mudzillat meses ja niillä ei kyl tehny mitään lumihangessa, oli itelle kyl melkoinen kummastus kun piruuttani koitin 31/10.5 all terraineilla mennä samas hangessa ja ne pesi kyl mennen tullen noi leveet mudzillat. Leveet vie vain älyttömästi tehoa autosta kun joutuu ns. auraan ja suttaan sitä lunta ennekuin saa pohjasta pitoa. Islannissa ja vastaavissa mestoissa sitten vähän eri juttu kun lunta on metreittäin.
Multa ääni kapeille kumeille.

Timo_L 14.02.2013 23:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 972108)
No kerronpa omat kokemukset kans, vakio tai melko vakio autoon ehottomasti kapeet kumit talvella.
Mulla oli joskus 35/13.5 mudzillat meses ja niillä ei kyl tehny mitään lumihangessa, oli itelle kyl melkoinen kummastus kun piruuttani koitin 31/10.5 all terraineilla mennä samas hangessa ja ne pesi kyl mennen tullen noi leveet mudzillat. Leveet vie vain älyttömästi tehoa autosta kun joutuu ns. auraan ja suttaan sitä lunta ennekuin saa pohjasta pitoa. Islannissa ja vastaavissa mestoissa sitten vähän eri juttu kun lunta on metreittäin.
Multa ääni kapeille kumeille.

Avainsana tässäkin on se, että matalassa hangessa (tai vähän syvemmässäkin pakkaslumessa) kapea rengas menee useimmiten paremmin kuin leveä. Mutta heti kun lunta on niin paljon että auton pohja hankaa reilusti vastaan, niin sillä kapealla renkaalla ei tee mitään. Kuviokin ratkaisee paljon, siinä missä toinen 35 x 12.50 menee hyvin, niin toisella kuviolla oleva samankokoinen voi olla ihan paska.

Jos autossa loppuu potku kesken isojen renkaiden kanssa, niin syyllistä kannattaa etsiä liian pitkistä välityksistä. Minun mielestä on ihan selvää, että vakiota isompi rengaskoko pitää kompensoida riittävän tiheillä välityksillä.

Lerssinen 15.02.2013 07:08

Mulla on ny nuo 235/85/16 kummit ja oon tykänny kokoluokasta ku hullu puurosta :) Passaa ajo-omituisuuksiin tuommosessa laviskassa ja on ainaki tähän mennessä kulkenu siitä mistä olen yrittänytkin mutta ei täällä ole edes puskurihankia missään..

"31 palleroilla ja vastaavilla on ollu melko sliperiä menoa nastoista huolimatta ja hangessa ei oo päässy tätäkään vertaa..

HV 15.02.2013 09:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 972115)
Jos autossa loppuu potku kesken isojen renkaiden kanssa, niin syyllistä kannattaa etsiä liian pitkistä välityksistä. Minun mielestä on ihan selvää, että vakiota isompi rengaskoko pitää kompensoida riittävän tiheillä välityksillä.

Jaa niin ettäkun hommaa riittävän isot renkaat heti aluksi niin siitä se varustelukierre sitten alkaa... :D

Mulla oli siinä meses aikoinaan kans 235/85/16 fedima extremet ja ei kyl silloin sellasta hankea ollukkaan mistä se ei olisi mennyt. Mutta riippuuhan se paljon siitä lumen rakenteestakin.

Ozzyy 16.02.2013 11:25

1 Liiteet
Orkkisautoon kun renkaita ollaan hakemassa, niin tässä yks parasta-aikaa päällä oleva tilanne:

Eli vakio pitkässä patruunassa 33x10,5 mutiaiset sekä "lukko"akselit ja uuseemman kerran plussan puolella käynyt keli, vaikka oli vauhtia pikkasen ja SD33Tssä senverran voimaa, että noista renkaista jaksaa kuvion avata.

Ei oo mitään jakoa, 60-70cm suojapaskalunta vastassa ja autohan on jokapaikasta lumenpäällä kannossa, vaik mutiaiset yrittää kyl löytää jotain kesäntapasta tosta naapurinpellosta:D, ei liiku mut eipä vakiontarvii ton syvemmässä mennäkkään :D

Tässä naapurin isoa nelikko jontikkaa odotellaan;)

Arpe 16.02.2013 13:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ozzyy (Viesti 972579)
Orkkisautoon kun renkaita ollaan hakemassa, niin tässä yks parasta-aikaa päällä oleva tilanne:

Eli vakio pitkässä patruunassa 33x10,5 mutiaiset sekä "lukko"akselit ja uuseemman kerran plussan puolella käynyt keli, vaikka oli vauhtia pikkasen ja SD33Tssä senverran voimaa, että noista renkaista jaksaa kuvion avata.

Ei oo mitään jakoa, 60-70cm suojapaskalunta vastassa ja autohan on jokapaikasta lumenpäällä kannossa, vaik mutiaiset yrittää kyl löytää jotain kesäntapasta tosta naapurinpellosta:D, ei liiku mut eipä vakiontarvii ton syvemmässä mennäkkään :D

Tähän auttaa ainoastaan mahd.levee rengas 0.2bar paineet äärimmäisen tiheä välitys ja tyhjäkäynnillä eteenpäin. Sitä ei usko ennenkuin sen näkee..

uokki 16.02.2013 13:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ugly_hj (Viesti 971969)
Ei taida olla ainoata oikeaa vastausta, mutta leveä boggeri beadlockeilla, että voi laskea ilmanpaineet lähelle nollaa toimii ihan hyvin lumella ja muuallakin.

Tässä on paineita joku 0,2

http://www.youtube.com/watch?v=wN_h-...WsKtGA&index=4

eikä menny pohjia myöten paitsi ehkä hetkellisesti, lunta noin metrin verran.

Palstalainen coilyzukin susukissa suht pienet boggerit ja hyvin etenee jos vertaa moneen jollain muulla renkaalla varustettuun.

Tossa tulee suzuki boggereilla ja jeeppi olikohan wranglereilla aika helposti ton pienen mäen ylös, samassa paikassa oli auto aikaisemmin ainakin 32" kapeilla hyvillä enempi katukuvioisilla nastarenkailla, eikä noussut ilman vinssiä edes lukot päällä

http://www.youtube.com/watch?v=NUk4u-AhYPY

"Lunta noin metrinverran"Tainnu katketa mitta puolestavälistä!

ugly_hj 16.02.2013 15:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja uokki (Viesti 972614)
"Lunta noin metrinverran"Tainnu katketa mitta puolestavälistä!

Joo ymmärrän jos tuntuu sinun mielestäsi mahdottomalta autolla ajo metrin lumihangessa tietäen minkätasoista kalustoa sulla on käytössä, boggeri on 94 cm halkaisijaltaan, eikä sutinut tossa vielä maata esille, kuten joissain paikoin teki ja paikoitellen niin tiivistä lunta että leveet renkaat eivät uponneet kovinkaan syvälle, joissain paikoin edettiin tolla Arpen mainitsemalla tyylillä toisaalla joutui vaan hapettaan, tonkin nuoska kerroksen alla oli alkutalven pakastuneet lumet. Ei tullut kyllä kuitenkaan kovin järjestelmällisesti eripaikoilla olevien kinostumien korkeuksia mittailtua, kun en tajunnut miten merkittävä asia se joillekin voi olla. Varmaan joissain paikoin oli esim.vain noin puolimetriä.

lavanelikko 16.02.2013 16:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ugly_hj (Viesti 972638)
Joo ymmärrän jos tuntuu sinun mielestäsi mahdottomalta autolla ajo metrin lumihangessa tietäen minkätasoista kalustoa sulla on käytössä, boggeri on 94 cm halkaisijaltaan, eikä sutinut tossa vielä maata esille, kuten joissain paikoin teki ja paikoitellen niin tiivistä lunta että leveet renkaat eivät uponneet kovinkaan syvälle, joissain paikoin edettiin tolla Arpen mainitsemalla tyylillä toisaalla joutui vaan hapettaan, tonkin nuoska kerroksen alla oli alkutalven pakastuneet lumet. Ei tullut kyllä kuitenkaan kovin järjestelmällisesti eripaikoilla olevien kinostumien korkeuksia mittailtua, kun en tajunnut miten merkittävä asia se joillekin voi olla. Varmaan joissain paikoin oli esim.vain noin puolimetriä.

Hiukka OT, mutta ens kerralla sitten tarkkuutta tohon mittailuun:rolleyes::rolleyes::rolleyes: On toi eteneminen näköjään senteistä kiinni ennenkuin tulee kateus peliin:rolleyes::rolleyes::rolleyes: No joo, sori, mutta oli pakko päästä sanomaan, kun omasta on vakiojouset ihan loppu ja uusia varten rahoitusta odotellaan:o:o:o

-MaTTi- 16.02.2013 18:58

Niin, ei se isokaan auto hangen läpi mee ku on tarpeeks leveet kumit pikkupaineilla. Just alkuviikosta testailtiin, 15.50" levee kumi Volvon alla ja ainakin 20 cm paksu kerros jäi tamppaantuneen jäljen alle, kun siis puhtaaseen hankeen teki uraa.

-MaTTi- 16.02.2013 21:08

Ei nyt just lumessa ajoon liity, mutta selventää pakkasen vaikutusta pitoon; uudesta TM:stä luettua: "auto voi pysähtyä -15 asteen lämpötilassa jääpinnalla 80 km/h nopeudesta 50 metrin matkalla. Parin asteen pakkasella sama matka ei riitä, vaikka vauhtia olisi vain 30 km/h. Uskomatonta, mutta totta."

BryGgi 16.02.2013 22:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 972607)
Tähän auttaa ainoastaan mahd.levee rengas 0.2bar paineet äärimmäisen tiheä välitys ja tyhjäkäynnillä eteenpäin. Sitä ei usko ennenkuin sen näkee..

Tuo on totta, hiukan sama asia kuin suolla hiippailu, kerran sutasee niin siinä on, hidas eteneminen niin lumi tamppaantuu nätisti alle, mutta hiukankin liian kova vauhti tais suttaa niin läpi menee ja sitten istuu.

Läjä etenee vielä 33/12.5 renkailla tällälumella kun ottaa kaikki ilmat poikkeen. tosin välillä joutuu kierroksia antamaan että nousee pinnalle kun lumi semmosita höttöä ja ilman kerroksia. leveemmät ois poikaa

freedom 17.02.2013 09:10

omia kokemuksia alterain 33 12,5 piti hunomin kun 33 9,5 joka paikasssa sama auto eri renkaat kulutus pintaa 1,5 molemmissa .dicoverin kitka nastat 235 75 toimi hyvin mettätien pohjaa pitkin ajellessa kun on vaan jotai kovaa pohjalla ei menny nappula kumin kans nii hyvin van kun laittaa traktori kuvion renkaat ja ampuu kuorma auton nastat niihin ni kyllä pääsee paremmin kun millää nappula kumila van ei tiellä ole kyllä hyvä ajella

tekniikkamies 17.02.2013 12:08

Minkäslaisia tapoja poistaa lunta vanteiden sisältä olette keksineet kun mulla ainakin sitä tuppaa jäämään ja jäätymään vanteiden sisään, jonka jälkeen ei ole hyvä ajaa maantienopeuksia?

Ei ole mitään lämmintä tallia autolla, jonne sen veisi sulamaan.

Tossa vaikka muutama talvi takaperin kuvaa testailemassa mihin 235/85/16 renkailla voi ajaa lumessa:
https://dl.dropbox.com/u/56139170/se...kipaikalla.jpg

Lumessa möyrimisintoa rajoittaa ainakin kolme asiaa:
- lumi pitäisi saada vanteiden sisältä hetimiten pois
- etenemisen rajamailla takapää tuppaa ruveta pompottamaan eikä tee taatulla autolle hyvää
- pitäs päästä hiljaa ajamalla koska hapettaminen ei sekään ole autolle eduksi ja polttoainetta palaa liikaa

Näitä asioita auttamaan olen miettinyt, että kunnollisen paineilmavarustuksen avulla voisi vaikka tuumaseen paineilmaletkuun kiinnittää 3/4" tuuman hanan ja siihen taivutetun ja päästä sopivasti litistetyn putsausputken, jolla vanteiden sisältä puhaltaisi tuoreen lumen heti pois ennenkuin se jämähtää. Puhaltaisi painesäiliöllä vaikka yhden vanteen kerrallaan jos säiliötilavuus kymmeniä litroja ja sitten taas antaisi kompressorin täyttää säiliön.

Samaa systeemiä hyödyntäen voisi myös rengaspaineita muutella, jolloin hiljaakin ajamalla pääsee pitemmälle, silloin vissiin olisi hyvä ratkaista kosteuden poisto paineilmasta, ettei sitä keräänny liiaksi renkaisiin.


Sivu luotu: 18:31 (GMT +2).