Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.02.2013, 21:36
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nosferatu Näytä viesti
Kuinkas tuo regulaattorin lämmityskierto? RAMin sarjan mukana tuli letkut ja T-haarat, mitkä viittaisivat rinnalle kytkentään. Mutta eikös tuossa ole vaarana että neste menee sieltä mistä helpoiten pääsee? Eli toisin sanoen onko ongelmana että sisätilat pysyvät kylmänä, jos neste kiertää suurimmaksi osaksi regulaattorin läpi?
Riippuu tietysti autosta mutta saahan sen lämmityksen haaroitettua muualtakin. Rangessa on kuin varta vasten haaroittamiseen vesikierto throttebodylle, sieltä paisariin palaava letku meneekin ensin regulle ja vasta sitten paisariin. On myös nopeasti lämpiävä letku, lämmintä rupeaa tulemaan melkein välittömästi.

Veikkaan kans että ei se regu kaikkea varasta vaikka kytkis mihin. Voihan sitä virtausta sit kuristaa jos tuntuu että ei pelitä?

__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.02.2013, 23:30
Nosferatu Nosferatu ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.09.12
Sijainti: Tampere
Viestit: 31
Perusasetus

Sama vekotin kuin -MaTTi-:lla, joten enköhän minäkin sen kytke kennon rinnalle. Kaiken järjen mukaan osa virtauksesta menee sitten kennon ohi regun kautta, mutta taitaa olla niin pieni määrä että ei käytännön merkitystä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.02.2013, 10:22
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.065
Perusasetus

Onkos tulpista kokemusta/näkemystä CNG-käytössä? Erityisesti kaasuautoihin tarkoitetut tulpat näyttävät olevan pienemmällä kärkivälillä (0.8 mm) ja usein myös pykälää kylmempiä eli suuremman lämpöarvon omaavia. Myös iridium-kärkisiä näytetään suosivan. Kaasuseos kun syttyy heikommin, tarvitaan vahvempi kipinä, siksi kärkiväli pienempi.

Tämmösen löysin: http://www.motoral.fi/files/document...ytystulpat.pdf
Siellä alin rivi:
Lainaus:
* Ohje:
Kun LPG-laitteistossa on venturijärjestelmä, valitse sytytystulppa, jonka lämpöarvo on seuraava suurempi
(esim. BKR5E => BKR6EIX-LPG).
Jos autoon on asennettu jo tehtaalla laadukkaat NGK platina- tai iridiumsytytystulpat, muita tyyppejä ei saa
valita. Säädä kärkiväli tarvittaessa.
Toisaalla taas kielletään säätelemästä iridium-tyyppisten tulppien kärkiväliä (esim. Denso), kärjen murtumisvaaran takia. No, noissa onkin vain 0.4 mm kärki. Niin, ja mitä tuo venturijärjestelmä meinaa?

En oo tulppia FJ:stä katsonutkaan, enkä näin ollen vaihtanut. Pitäisi tsekata ja miksipä ei sitten samalla vaihtaakkin.

FJ:hin käypäset iridium-tulpat on esim. Denso Iridium Power IKH20. Noissa 1.1 mm kärkiväli. FJ:n TRD:n remmiahdinsetin (ei valitettavasti mun autossa) mukana tulee IKH22-tulpat, jotka siis pykälää kylmemmät ja 0.8 mm kärkivälillä. Taidan siis tilailla semmoset (ebaystä alle $9/kpl), vai onko parempia ehdotuksia?

Edit: omituinen detalji FJ:n tulppiin liittyen: kuskin puolella konetta on NGK:n tulpat, hanttarin puolella Densot. Siis tehtaalta lähtiessä! Aihetta puitu keskustelupalstoilla, mutta kukaan ei tunnu tietävän miksi näin. Orkkisvaraosana löytyy kuitenkin vain yksi osanumero, mikä antaa Denson K20HR-U11 -tulpat.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 19.02.2013 10:42
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.02.2013, 10:39
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Niin, ja mitä tuo venturijärjestelmä meinaa?
Kaasutin ja tbi-moottoreissa käytettävä järjestelmä jossa moottoriin virtaava ilma imee kaasua mukaan. Jenkkilässä käyttävät dieselissä vastaavaa systeemiä turbodieselissä, paineensäätimeltä letku suoraan turbon imupuolelle.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.02.2013, 10:40
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.564
Perusasetus

Mulla on ollut, ja on edelleen ihan tavan tulpat kuten tossa aiemmin kirjailin.

--clip--

Ihan tavalliset sytkätulpat toimii ja kestää ainakin tässä hidaskäyntisessä haaramoottorissa. Ei tarvi ostaa niitä SIKAKALLIITA CNG-tulppia, setin kokeilin eikä niiden käytöllä voittanut mitään.

--clip--

Persdyno ei siis sano mitään eroa, paitsi että tiskillä kirpaisee lompsataskun kohdalta jos tommosia kalliita kynttilöitä ostelee. -MaTTi- vois kokeilla ja käyttää auton letkussa ennen ja jälkeen?? Näkis onko päästöissä eroja normi vs. kallistulppien välillä, näkyiskö HC-arvossa??

Venturijärjestelmä vois olla se kaasarin tilalle/kaveriksi laitettava kaasuvehje, en tiiä.

EDIT:
Äh, fast fingeri ehtikin jo ensin...
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.02.2013, 10:51
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.065
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Persdyno ei siis sano mitään eroa, paitsi että tiskillä kirpaisee lompsataskun kohdalta jos tommosia kalliita kynttilöitä ostelee. -MaTTi- vois kokeilla ja käyttää auton letkussa ennen ja jälkeen?? Näkis onko päästöissä eroja normi vs. kallistulppien välillä, näkyiskö HC-arvossa??
Oikee dynopa sanoo http://www.globaldenso.com/en/produc.../features.html

Ja kyllähän tuollaset iridium-tulpat pitäis kestää moninverroin, FJ:ssä orkkistulppien vaihtoväli 30tml, 10-> malleissa joissa iridium-tulpat vakiona 120tml eli n. 190 tkm!

Taidanpa kokeilla. HC:ssa se tosiaan vois näkyä, häkä kun menee nollille kaasullakin, mutta hiilivedyt jää jonnekkin 40 ppm seutuville kun bensalla painuu lähelle alle 10.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.02.2013, 11:21
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.564
Perusasetus

Jos HC:ssa näkyy niin silloin voisi kurilla käyttää, muuten ei ole tarvetta.
Rangessa näkyy kans kohonnut HC kun konttorin letku oli putkessa ja vaihtoi bensalta kaasulle. Selkeä pudotus päästössä olisi kyllä ihan ok vaikka sinänsä olivatkin rajoissa.
Muut arvot putosivatkin kivasti verratessa bensa-kaasu.

Oma plaani on vaihtaa toisenlaiset suuttimet imusarjaan ja kokeilla sen jälkeen, josko kaasu sekoittuisi paremmin. Suorien nippojen tilalle semmoiset 90asteen kärjet.
Jos tuo pudottaa HC-arvoa, ja jos toisenlaisista tulpista tulis samansuuntaista kokemusta niin kaikkihan olisi kotiinpäin vihreästi ajatellen.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.02.2013, 11:55
_Metal_:n Avatar
_Metal_ _Metal_ ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Hausjärvi, Finland.
Viestit: 1.066
Perusasetus

Mites itellä bemssissä orggis tulpat NGK BKR6EQUP mikä olisi nyt sitten oikeampi kaasu ajoon?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.02.2013, 12:19
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.065
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _Metal_ Näytä viesti
Mites itellä bemssissä orggis tulpat NGK BKR6EQUP mikä olisi nyt sitten oikeampi kaasu ajoon?
Pikaisella vertailulla: http://www.motonet.fi/motonet/varaos...5/E66_95-%3E08 ja samalla tyylillä mitä FJ:hin päättelin, esim. Denso IK22.
Tuolta meinasin tilailla FJ:hin, halvoilla postimaksuilla sais: http://www.ebay.com/itm/1-X-DENSO-IR...item257192acdb
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.03.2013, 17:07
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Oikee dynopa sanoo http://www.globaldenso.com/en/produc.../features.html

Ja kyllähän tuollaset iridium-tulpat pitäis kestää moninverroin, FJ:ssä orkkistulppien vaihtoväli 30tml, 10-> malleissa joissa iridium-tulpat vakiona 120tml eli n. 190 tkm!

Taidanpa kokeilla. HC:ssa se tosiaan vois näkyä, häkä kun menee nollille kaasullakin, mutta hiilivedyt jää jonnekkin 40 ppm seutuville kun bensalla painuu lähelle alle 10.
Kappas, ihan tulpanvalmistajan oma tutkimus....oliko nyt peräti 1,4% eroa.
Pyöräpuolella nuo iridiumit on ainakin huuhaata, pari kertaa tulpat märäks startatessa ja yyperkalliit iridiumit roskiin.
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.03.2013, 18:40
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.065
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite Näytä viesti
Kappas, ihan tulpanvalmistajan oma tutkimus....oliko nyt peräti 1,4% eroa.
Pyöräpuolella nuo iridiumit on ainakin huuhaata, pari kertaa tulpat märäks startatessa ja yyperkalliit iridiumit roskiin.
Sama mulle tuleeko pari konia lisää vai ei, kunhan toimisivat hyvin ja kauan. Kaasukäuttö kun rassaa tulppia ja selvästi enemmän, huonoilla tulpilla alkaa käydä myös puolien päälle. Jos noilla ajelee edes tuplamatkan mitä normitulpilla niin tulppakulut tasoissa (nuo iridium tulpat maksoi postikuluineen 9€/kpl).
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 11.03.2013, 21:15
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.065
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Nämä tilattu, teenpä sitten yleisön=AVROn toivomuksesta tieteellisen tutkimuksen ja mittaan ekaks päästöt vanhoilla tulpilla ja sitten uusilla hipo-plugeilla. Katotaan onko mitään eroa.
No nyt olis tulpat vaihdettu. Meni vaan tuo testi persiilleen, vanhoilla tulpilla näytti tyhjäkäynnillä ja kierroksilla, bensalla ja kaasulla, aina vaan 0.00% häkää, 0 ppm hiilivetyjä ja lambda 1.00. Kesällä viimeks mitatessa oli kaasulla jotain 40 ppm hiilivetyjä, mut neki pysy nollilla nyt. No, ei kannattane surra. Hyvän näköiset ja puhtaat tulpat oli entiset vakio-Densot, eipä noilla kyllä oltu ajettukaan kuin n. 24 tkm.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.02.2013, 23:28
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.065
Perusasetus

Nämä tilattu, teenpä sitten yleisön=AVROn toivomuksesta tieteellisen tutkimuksen ja mittaan ekaks päästöt vanhoilla tulpilla ja sitten uusilla hipo-plugeilla. Katotaan onko mitään eroa.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 11.03.2013 21:14 Perustelu: hups, piti quotella eikä editoida
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Unimoggeja ja jutustelua aiheesta pee Tekniikka & Jutustelu 694 26.07.2025 22:25
Jutustelua Xenoneista ärjyy70 Tekniikka & Jutustelu 178 11.03.2016 14:05
Jutustelua Elmo Jokes 0 21.08.2006 12:33
Pieniä huomioita ( jutustelua) Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 2 11.09.2004 18:06
Mielipide (jutustelua, ei tekniikkaa) IironSika Tekniikka & Jutustelu 6 02.09.2004 20:00


Sivu luotu: 21:24 (GMT +2).