![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Valtio vois maksaa täyden akkukuorman, saahan tässä maksaa siitä kun auto painaa kiloje rek otteessa olevan tekstin verran ja tämän perusteella laskutetaan raippamaksua vaikka tuskin kukaan jatkuvasti täydessä mällissä ajaa ?
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sama idea tulisi saada valjastettua suurempaan energiantarpeeseen. Energiaomavaraisuus ei muutenkaan olisi paha asia maaseudulla, jossa sähkönjakelun häiriöt teetättää ongelmia. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mulla on työsuhdekäytössä sellainen vekotin, jolla pääsee sähköllä 40-70 km ja sitten voi jatkaa bensalla. 40 km pääsee talvella kun osa sähköstä menee kuljettajan lämpimänäpitoon, syksyllä ajelin kerran 71 km sähköllä. Ekat 4000 km meni silleen, että polttoainekulut ( siis bensa+sähkö) putosi kolmasosaan verrattuna siihen, että olisin jatkanut aiemmalla diesel-vekottimella (vei sen 5l/100km). Sähköllä mennään siis valtaosa ajasta. Nyt on keskikulutus mittarin mukaan 2 litraa satasella, eli näin talvella tuo laite käyttää bensaa hiukkasen lämmitykseen pyörittämällä generaattoria. Lisäksi bensaa on pakko polttaa kos ei ole saanut autoa lataukseen. Ajoja on tullut n. 7700 km. Ei ole offiauto, ei kannata mennä metsään tuolla eikä siinä ole vetokoukkua, mutta kyllä sillä ihan auratuilla teillä etenee. Käyttövoimaveroa tuosta laitteesta menee aivan ihan minimaalisesti. Hankintahintahan näissä on hiukka asteikon ylälaidassa, mutta onneksi on liisarina, niin pysyy kohtuudessa. Sähköä menee paljon enemmän kotona, mutta on se paljon edullisempaa kuin bensa vaikka olisi ihan perussähkösopimus.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Veikkaan, että vaikka tapahtuisi sellainen suuri ihme (ehkä joskus tulevaisuudessa), että sähköautot olisivatkin nyt yhtäkkiä sellaisella teknologialla ja kutakuinkin sähköverkostakin riippumatonta (vetypolttokenno, aurinkosähkö tai muu suht omavarainen lataussysteemi) ja olisi tilanne, jossa koko autokanta olisi sähköinen, kyllä siihen valtio jonkun veron laittaa joka tapauksessa.
Tulee muuten aikamoinen lovi saataviin kun kaikki tällä hetkellä autoista kerättävät haittaverot poistetaan...uskoisin, että autoilu tulee olemaan kallista tulevaisuudessakin vaikka olis sähkömoottorit. Ikävää mutta realismia. ![]() Ja sanomattakin on selvää, että lataaminen verkosta lisää sähköntuoton tarvetta, johon sähköyhtiöiden on vastattava rakentamalla lisää infrastrukturia, että saadaan latauspisteitä ja tietysti uusia voimaloita - tai ostettava lisää sähköä markkinoilta > kuluttajahinnat varmasti nousevat.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Uutta tekniikkaa ei varmasti aleta ottamaan hirveästi käyttöön, jos valtio ei ala tukemaan. Hieman sama, kuin nämä kaikki ihmeelliset tietullihommat, jossa valtion rahoittamana saadaan yksi ylihintainen järjestelmä tehtyä, jolla ei tule olemaan mitään markkinaa ulkomailla, koska siellä homma tehdään samalla tavalla oman maan yritystä tukien.. Mutta jos suomessa alettaisiinkin tekemään hommaa toisin ja laitettaisiinkin rahaa kehittämiseen Kreikan tukemisen sijaan, niin miksei voisi ladattavat hybridit ja sähkövehkeet yleistyä? Pitkä tiehän se on rakentaa noita älykkäitä sähköverkkoja, joita taisi kokeiluna nyt tulla pääkaupunkiin johonkin päin, mutta ideana toimivia kyllä. Ei tarvitse välttämättä siirtää kaukaa hirveästi energiaa, kun saadaan siintä läheltä napattua, mikä vapaata kapasiteettia löytyy. Pieniä kiinteistöihin tehtyjä voimaloita esim. liikekeskuksiin tarvetta varten jne.. Ja koska tekniikka kehittyy, niin jos (ja kun...) esim. ulkovalaistus muuttuu pikku hiljaa ensin monimetallin kautta LED:n, niin eiköhän tuo sähkön kulutus tule olemaan aika balanssissa. Luultavasti tulee pienentymään.. Monilla muillakin hyötysuhteeltaan järkevimmillä saadaan tuo kokonaisenergian kulutus pienemmäksi ja siis siten, että takaisin maksuaika on hyvinkin järkevä.. Mutta kun se halpa hinta on helpompi perustella, kuin se, että pitkässä juoksussa säästetään paljon. Tuon autoilun ikuisen kallistumisen allekirjoittaa kyllä ja jostain se sama tai isompi raha pitää ottaa joka tapauksessa, ei tämä valtio ilman autoilijoita selviä, sanoo se liikenneministeri mitä haluaa. Otsikkoon liittyen, ei ole tainnut isojen maasturien hinnat tippua. Hieman tullut ensi talvea varten taas katseltua 2000-> maasturia ja rahaa tuntuvat viellä pyytävän.. Tai jos alettaisiin tukemaan hybridin hankintaa, niin sittenhän voisi alkaa katsella SUV tarjontaa hybridinä, mitä esim. Jenkkilässä on. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ainakin omassa nelivetokulkupelissä on käynyt siihen suuntaan, että toimintasädettä onkin ruvennut rajoittamaan tankkaajan perseen kestävyys, sillä on aika harvoin asiaa siis pitkälle.
Jos ei sääolosuhteet olisi rajoittamassa, melkeempä samanlainen toimintasäde on saavutettavissa sähköpolkupyörällä ja nelivetokulkupeli jäisi siihen käyttöön missä sen erikoisominaisuuksia tarvitaan. Mun visio on, että sähköpolkupyörän akun saisi helposti täyteen jos autossa on vaikka 300 ah 12v akusto, invertteri ja 100 w aurinkokenno katolla asianmukaisin säätimineen. Siitä voisi siis ammentaa aurinkosähköä pyörän akkuun. Jos pyörä varusteineen painaisi 30 kiloa ja kuski 100 kiloa. Ollaan 130 kilossa. Karkeasti arvioiden 10 kertaisella painolla pystyttäisiin tekemään täyssähköauto. Jos sitä ladattaisiin vaikka 20 kertaa tehokkaammalla paikallisella sähköjärjestelmällä kuin polkupyörää, luulisi jo jonkinlaisia matkoja varten tulevan energiaa omasta takaa. Meikäläinen uskoo, että ladattavat hybridit ja sähkövehkeet yleistyy vähän samalla tapaa kuin on käynyt puhelimissakin, ettei langalliset olekaan enää in. Jonku innostava kipinä on kuitenkin vielä vähän kadoksissa. Yksi ongelma on sähkövaihtoehtojen korkea hinta kun moni kuitenkin haluaisi säästöä. Olen omassa kotonani tehnyt aikamoisen sähkönkulutusta vähentävän uudistuksen ilman, että paljon mikään on oleellisesti huonontunut. Vaikutus on yllättävänkin suuri johtuen osittain siitä kun lämpöä ei tarvi tehdä sähköllä. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
"Asvaltti-intiaanit" tyhjentää maasturien renkaat | knucklebone | Chit-Chat | 1 | 13.02.2008 12:31 |
Öljyn hinta tippuu reilusti? | Nerd-O | Chit-Chat | 21 | 23.10.2007 07:37 |
Traktorilla maasturien sekaan? | KIM | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 15.06.2004 15:58 |
Offivarusteen hinnat? | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 08.03.2004 21:48 | |
63-67 hinnat? | Vuosimallit 1963-1967 | 6 | 12.09.2003 20:01 |