![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Asunkos minä nyt syrjässä kun mulla on 5 km pihatie ja hoito on ihan omalla kontolla ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jaa, enpäs tiedä, itsellä tonne lähimmille kylille on kymmenen kilsaa josta ekat 3km hiekkatietä, -sen tosin kunta hoitaa ja auraa - silloin kuin kerkiää muilta kiireiltään...että auto on must.
Ja mielummin neliveto... ![]()
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Niinno on mulla lähimpään kauppaan (Oulaisten neste) aikalailla tasan 15 kilometriä ja sitten oikeeseen kauppaan 18km. Lähin naapuri 4km päässä (umpimetän läpi). Tietä pitkin pikitien varteen se 5 km lähinaapurille.
Asun mielestäni jo aika syrjässä vaikka kahden kaupungin välimaastossa olenkin ![]() Asun yli 100 vuotiaassa torpassa ja lämmitän maalämmöllä, en tuota jätettä jota tarttis roska-auton hakea ym. Ansaitsisin mielestäni koviakin verohelpotuksia ja vaikka jotain tukirahaakin jopa.. Ei vain taida olla tippumassa. Viimeksi muokannut Lerssinen : 09.01.2013 00:23 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Jotain ristiriitaa on tässä kun monet palvelut ja asioinnit tuppaa siirtymään kauemmaksi ja silti autolla ajaminen kallistuu ja kallistuu.
Täällä missä meikäläinen asuu on lakkautettu linja-autoasema, linja-autolla kulkeminen on hankalahkoa, lähimmän rautatieaseman tavoittaminen on yksityisautoilun tai taksin varassa. Hehee, mutta täälläpä onkin ilmailulukion lisäksi lentokenttä ![]() http://www.lahtivesivehmaa.fi/vesive...sakuussa-2010- Tuli mieleen voisiko joku taho ruveta myymään muutossarjaa, jolla nelivetoisen pickup:in voisi modata osittain sähköllä kulkevaksi. Lavalle mahtuisi isohko joku litium ioni tai sitä parempi akku. Lisääntynyt massa kompensoitaisiin ilmajousipalkein. Jokainen hoitaisi akun latauksen kuten parhaiten taitaa, sehän sopisi luontevaksi osaksi myös asuintalon sähköjärjestelmää, jossa katolla voisi olla parintuhannen watin edestä aurinkopaneeleja. http://www.nissan.fi/#vehicles/lcv/e-nv200 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Valtio vois maksaa täyden akkukuorman, saahan tässä maksaa siitä kun auto painaa kiloje rek otteessa olevan tekstin verran ja tämän perusteella laskutetaan raippamaksua vaikka tuskin kukaan jatkuvasti täydessä mällissä ajaa ?
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sama idea tulisi saada valjastettua suurempaan energiantarpeeseen. Energiaomavaraisuus ei muutenkaan olisi paha asia maaseudulla, jossa sähkönjakelun häiriöt teetättää ongelmia. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mulla on työsuhdekäytössä sellainen vekotin, jolla pääsee sähköllä 40-70 km ja sitten voi jatkaa bensalla. 40 km pääsee talvella kun osa sähköstä menee kuljettajan lämpimänäpitoon, syksyllä ajelin kerran 71 km sähköllä. Ekat 4000 km meni silleen, että polttoainekulut ( siis bensa+sähkö) putosi kolmasosaan verrattuna siihen, että olisin jatkanut aiemmalla diesel-vekottimella (vei sen 5l/100km). Sähköllä mennään siis valtaosa ajasta. Nyt on keskikulutus mittarin mukaan 2 litraa satasella, eli näin talvella tuo laite käyttää bensaa hiukkasen lämmitykseen pyörittämällä generaattoria. Lisäksi bensaa on pakko polttaa kos ei ole saanut autoa lataukseen. Ajoja on tullut n. 7700 km. Ei ole offiauto, ei kannata mennä metsään tuolla eikä siinä ole vetokoukkua, mutta kyllä sillä ihan auratuilla teillä etenee. Käyttövoimaveroa tuosta laitteesta menee aivan ihan minimaalisesti. Hankintahintahan näissä on hiukka asteikon ylälaidassa, mutta onneksi on liisarina, niin pysyy kohtuudessa. Sähköä menee paljon enemmän kotona, mutta on se paljon edullisempaa kuin bensa vaikka olisi ihan perussähkösopimus.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Veikkaan, että vaikka tapahtuisi sellainen suuri ihme (ehkä joskus tulevaisuudessa), että sähköautot olisivatkin nyt yhtäkkiä sellaisella teknologialla ja kutakuinkin sähköverkostakin riippumatonta (vetypolttokenno, aurinkosähkö tai muu suht omavarainen lataussysteemi) ja olisi tilanne, jossa koko autokanta olisi sähköinen, kyllä siihen valtio jonkun veron laittaa joka tapauksessa.
Tulee muuten aikamoinen lovi saataviin kun kaikki tällä hetkellä autoista kerättävät haittaverot poistetaan...uskoisin, että autoilu tulee olemaan kallista tulevaisuudessakin vaikka olis sähkömoottorit. Ikävää mutta realismia. ![]() Ja sanomattakin on selvää, että lataaminen verkosta lisää sähköntuoton tarvetta, johon sähköyhtiöiden on vastattava rakentamalla lisää infrastrukturia, että saadaan latauspisteitä ja tietysti uusia voimaloita - tai ostettava lisää sähköä markkinoilta > kuluttajahinnat varmasti nousevat.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
"Asvaltti-intiaanit" tyhjentää maasturien renkaat | knucklebone | Chit-Chat | 1 | 13.02.2008 12:31 |
Öljyn hinta tippuu reilusti? | Nerd-O | Chit-Chat | 21 | 23.10.2007 07:37 |
Traktorilla maasturien sekaan? | KIM | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 15.06.2004 15:58 |
Offivarusteen hinnat? | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 08.03.2004 21:48 | |
63-67 hinnat? | Vuosimallit 1963-1967 | 6 | 12.09.2003 20:01 |