![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Kannattaisiko valita autoksi joko sellainen että moottori äänet on isommat, tai sitten oikeasti äänieristetty auto. ei tuohon V-tuotteeseen ainakaan nastan ropina kuulu, kummasta lie sitten johtuu. Ja kummasti tiet on urilla esim puolassa, jossa ei taideta juuri nastoja käyttää. eli kyllä se urautuminen johtuu pelkästään paskoista pohjista.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Itsellä on Hiluxissa Hakkapeliita LT 235/85/16 kantavuusindeksi 120. Uusin versio on kokeilematta, tämä siis vanhempi nyt myynnissä olevista.
Renkaalla on monta hyvää puolta: - saa ostettua yleisistä rengasliikkeitä kilpailukykyiseen hintaan - tuntuu kestävän kulutusta aika hyvin - kumi ei ole erityisen pehmeetä kun nastat auttaa jääpidossa - kuvio sopii myös muuhun kuin talvikäyttöön - näistä saa talvirengaskäytön jälkeen "all terraineja" ottamalla nastat pois ja pitää märässä esim. heinikkoisessa maassa paremmin kuin tavalliset kesärenkaat - parempia maasto-ominaisuuksia saa laittamalla ketjut ja koska koko ei ole ylitseampuva, ketjujen laitto onnistuu - renkaat on ainakin meikäläisen autossa riittävän "urheilulliset" ajaa jollain 3 ilmakehän paineilla - ääni miellyttää korvaa |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Hyvähän se on että näistä puhutaan joka talvi, on helpompi arvioida sopiiko omaan käyttöön.
Käyttö sen tosiaan ratkaisee, jos ajelee maasturilla kakkosautona maakunnassa mettästä puita mökille niin pärjää hyvin mutta kaupungissa saa olla varovainen. Jos maasturi on käyttis niin pakkohan siinä on hyvät talvirenkaatkin olla. Viimetalvena ajelin HJ:lla parikertaa 10v vanhoilla bfg at:lla ja sai jäädä ajelut siihen. Nyt kun oli ensilumet niin kävin mettäteillä sileillä ikivanhoilla creepyillä ja yllätykseksi ne piti paremmin kuin odotin, sai oikein painaa kaasua että sai sutimaan. Tärkeintä kai on että tajuaa koska renkaat on vaaralliset oli ne mitkä tahansa eikä jääräpäisesti aja niillä "kun nää on lailliset" niinkun itse tein.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja Puolan tiet painuu raskaan liikenteen vuoksi, asfaltti siellä niin pikipitosta että pehmenee kesähelteellä liikaa. Pohjatkin voi toki olla mitä vain. Kyllä ne tiet täälläpäin just nastojen vuoksi urautuu. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Rengasäänen kantautumista vähentää myös riittävän korkea profiili.
Sellaisessa tapauksessa voisin ajatella ettei autossa ole nastarenkaita jos on toinen hyvässä kunnossa oleva auto, jossa on mahdollisimman hyvät talvirenkaat ja sillä sitten liukkaimmat kelit. Talvirenkaissa tulee myös ikääntymisongelma jos ne on vähäisellä käytöllä. Omasta mielestä yksi parhaita ratkaisuja on tehdä hyvin aikaisessa vaiheessa talvirenkaista kesärenkaita tai peräkärryn renkaita. Näin pysyy talvirenkaat iskussa. Homma onnistuisi vielä paremmin jos olisi sellainen peräkärry johonka käy vaikka noi 235/85/16 LI 120 renkaat, olis aika nami nami vaikka 3500 kilon kärryssä jos vaan muutenkin osat olisi riittävän ronskeja. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Jos auto on jo muuten hiljainen niin kyllä tuo ropina haittaa. Tosin tähän sellainen poikkeus että ex. V70 Volvossa ei kyllä sisään kuulunut talvirenkailla ropinaa. Äänimaailmassa ei ollut eroa ajoiko kesä vai talvirenkailla. Mutta ei ne kovin kehuttavat renkaat enää ollut ja nastojakin oli hieman nihkeästi. Toimi kaupungissa silti hyvin.
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Tota noin, se vauhdin passaaminen onnistunee pikkasen paremmin Jossain Kajjjjaanissa kuin kehillä ja niiden sisällä, tai kaupungeissa ylipäänsä. Samaten vauhdin otto ylämäkeen ja "hyvissä ajoin" risteykseen hidastelut. Pikkasen paska ottaa vauhtia ylämäkeen, kun siinä valot ja/tai letkaa, ja toki pint kiiltävänä.
Tossa vähän aika sitten juteltiin New Juhanin kanssa kuinka tuskaista pelleilyä oli aikanaan kun juniorimpina painettiin Bertoilla menemään nuljukumeilla kesät/talvet, ja ennen kaikkea ihan vitun typerää! Muutaman kerran sai hävetä silmät päästään ajellessaan "iiiisolla jokapaikan menijällä" kun vaikka kuinka yritti niin valot vaihtui uudestaan punaiselle, auton liikkuessa korkeintaa sivulle ja taakse ylämäessä. Ai niin sori, etelänpänähän ei vain osata ajaa... |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Nyt noin 10 vuotta päivittäin Helsingissä (keskustassa) töissä ajaneena voisin kyllä väittää, että mutiaisilla ei talvea kolaroimatta selviä jos tosiaan ajelee päivittäin ruuhka-aikaan. Ongelmaksi muodostuu se ettei auto pysähdy kun muut pysähtyy ja väistämiselle ei ole tilaa. Talveen kuitenkiin osuu jokunen päivä kun tiet on helvetin liukkaat ja sit oot kyl kusessa.
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex |
![]() |
Luokat |
mutarengas, stron, talvirengas |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Lunastus vai ei | battis | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 18.02.2008 12:52 |
Takuuseen vai ei? | Nerd-O | Chit-Chat | 33 | 31.10.2007 20:55 |
ohjausiskari vai ei?? | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 27.06.2005 10:49 | |
Astinlauta vai ei | Kupla | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 02.03.2004 19:38 |
Vetokoukku vai ei? | Modified | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 08.02.2004 11:06 |