![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mulle on kyllä jäänyt vähän epäselväksi mites se vakioahdin nyt niin huono olis ellei sitten koneeseen tule muuten merkittäviä muutoksia?
Omalla järjellä aateltuna jos 2LT2:sta pitäs piristää, siitä pitäs saada kaasut menee fiksummin läpi, ehkä avarampi pakoputkisto, välijäähdytin, soppaa lisää hallitusti (en tiedä mikä siihen paras tapa), ehkä suutinremppa asiantuntijaliikkeessä ja ajoituksen säätö. Jos nämä hommat hoidettu, niin syötön lisäys ja paremmin ilmaa hönkivä ja läpäsevä ahdin luulisi kulkevan käsi kädessä. VNT ahdin toimisi laajemmalla kierrosalueella. Mitähän ne muuten mahtaa tykätä kun mulla saattaa auto käydä aika lailla tyhjäkäyntiäkin koska tarvin virtaa? Vakioahdin tuntuu pyörivän aika haipakkaa maantienopeuksissa, mutta onko se välttämättä huono asia jos ahtoilmaa jäähdyttäs ja laittas sen poistuu avarampaa putkea pitkin? [kiitos tiedosta nii ei tarvi turhaan alkaa rakentamaan ![]() HJ 61:sen kone Hiluxin keulalle olis aika lailla munkin unelma. Kun tämä hanke tuntuu niin hankalalta toteuttaa maantieliikennelaillisesti, voisi todeta, että alkuperäisen koneen mainio puoli talvikäytössä on nopea lämpeneminen. Erittäin hyvä juttu lyhyessä ajossa. Yhtenä vaihtoehtona tulee mieleen, että paperillahan noi uudehkot D4D 3,0 tarjoaa ihan hyviä arvoja jo vakiona, onko sellaista mahdollista sovittaa vanhempiin malleihin katulaillisesti? Viimeksi muokannut tekniikkamies : 15.11.2012 15:24 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tuossa vakioahtimessa on pakopuoli ahdas.
Aikoinaan -80 luvulla noita bentsiinikäyttöisiä autoja kun viriteltiin (ei toki ahdettuja mutta polttomoottorikäyttöisissä autoissa tuo perusajatus lienee sama) lähdettiin kannen avartamisella, nokka-akselin muuttamisella, pakosarjan ja pakoputken muuttamisella hakemaan sitä virtausta paremmaksi ja toki sitten kaasuttimen / kaasuttimein isontamisella antamaan sapuskaa. Vauhtipöyrää kevennettiin että saatiin nopeammin ottamaan kierroksia. Aika moni tänäpäivänä kyselee ja laittelee noita dieseleitä, nyrkkisääntönä tuntuu olevan ämpärin kokoinen turbo, sopparuuvi kiinni ja cooleri ![]() Kantapään kautta tuli itsekkin lähdettyä kun netissä sain ohjeita ja oikein turbopajan tekeleen tilasin, maksoinkin itseni kipeäksi laitteesta joka sitten hajosi ½v käytön jälkeen. Meriselityksiä tuli ja paras loppuselitys turbo pettämiselle oli että soppaa ei olisi saanut antaa lisää ![]() Vaikka noita pajoja ja niiden ammattitaitoa / tietämystä osa kehuu, itse nyt omien kokemusten mukaan ne mielipiteet muodostanut mutta se siitä. 80 000km nyt ajanut noilla suuremmilla ahdoilla ja eri turboilla, vuoden verran oli cooleri mutta ei ajossa / käytössä huomattavaa eroa ollut. Kilsojakin jo sen verran että teidän samoja laitteita mitkä on pettäneet vakioasetuksilla pienemmissä km lukemissa. Tuota turbotimeriä pidän kyllä hyvänä ja hintansa arvoisen laitteena. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Vielä asiantuntijoista.
Täälläkin on monenmoista hyvääkin asiantuntijaa mut noi turpo hommat on ehkä astetta erikoisempi juttu. Niiden tekeminen vaatii kokemuksen lisäksi koulutusta ja ammattitaitoa. Ei niistä maallikko paljon ymmärrä,toki perus asioita mut jos mennään hieno säätö tasolle ni ei. Ite oon haastatellu pitkät tovit erästä asiantuntijaa ja on tullu muutenkin nähtyä jos jonkin moista viritystä,kaiken sen kokemuksen perusteella annan turpon väsääämisen ammatti miehille,ei niitä ainakaa kukaan osaa paremmin peruskoulupohjalta tai arvaamalla tai kristallipalloa hieromalla. Tokihan "ammatti miehiä" on monen tasoisia. Tää KO. asiantuntija on niitä föönejä väsäilly jotai 15vuotta ja ollu mm. Mitsun tehtaan leivissä turpo insinöörinä kilpailu teamissa. Nykyään pitää omaa turpo myyntiä/korjaamoa ja jotenkin erikoistunu juuri säätöihin ja muutoksiin. Taannoin ellei vieläkin tekee ralliautopajalle UUSIIN autoihin ahtimet joka tunnetaan Tommi Mäkisen pajana. Monille muillekin kisa kuskeille ja mullekin vaik en kisaa ajakaan. Joten onko suomessa/offipalstalla jollakin parempia meriittejä alalta? Tuskin,tää äijä ei oo edes kallis mut sehän on suhteellinen käsite. Jos budjetti on alle 300€ ni sillon kannattaa jatkaa romukasojen tonkimista. Voin heittää Tän äijän firman yhteys tiedot privana jos kiinnostaa.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Turbon öljyn paluu
Olisiko viisainta tehdä öljypohjaan turbon paluu linja 2,4 Hiluxiin?
Mihin kohti yleensä tehty?
__________________
Köyhät ajaa tiisselillä ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Orkkis paikalle jos lohko irti, muuten öljypohjaan.
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#7
|
|||
|
|||
![]() Missä orkkis paikka lohkossa? Auto siis vapari 92 Hiluxi 4x4 Kone irti pukissa ,mutta kasassa keulalle menossa...
__________________
Köyhät ajaa tiisselillä ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Omasta mielestä olis kiva jos menopelin kulkuhalut saisi samaan luokkaan täydellä kuormalla ja varusteilla mitä ne oli ilman varusteita ja kuormaa uudella autolla. Mieleen tulis vaikka mitähän pitäs muuttaa jos haluis tuosta 2lt2 koneesta ongelmitta 140 hevosvoimaa ulos perävaunun vetokäytössä rekkanopeudella nelosvaihteella vakiovälityksillä vetäen? Veikkaisin, että aika monta muutosta jo tarvii, ei ole luotettavaa käsitystä mille tehoille vakio turbo riittää. Toisaalta voisi arvioida, että HJ61:sen turbo olis tuohon teholuokaan vakiona. Vakiona tuo 2LT2 on yllättävän hengetön yläkierroksilla. Keskikierroksilla toimii odotetulla tavalla. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Turbo, kooleri, putkisto ja pumppu, kyllä sillä irtoaa tuo 140. Yläkierroksien hengettömyys on pumpun säätimen ominaisuus.
Turbon valinnassa budjettiviritykseen on hyvä ohje etsiä tavoitellun tehon omaavasta moottorista kotoisin oleva turbo, bensalle bensakoneesta ja dieselille dieselkoneesta, mieluusti saman tyyppisestä (suoraruisku, etukammio etc...) moottorista.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Josko nyt on kysymyksessä Tojo niin noita ct.n ahtimia ei monikaan tuntunut haluavan / hallitsevan mitä soittelin läpi.
Toinen pajoista ei saanut aikaan vaikka lupasi, toisen tekele ei onnistunut. Jossakin paikkakunnalla saattaa olla se katsastusmies tarkempi niin orkkista ei kannata ainakaan hävittää josko turbon vaihtaa. |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
"Vedot loppuu kierroksilla koska alkuperäinen pumppu rupeaa vähentämään syöttöä 3000 rpm jälkeen." Mahtaako tuolle voida tehdä jotai kotikonstein kun oman persdynonkin mukaan tuntuma on, että vedot katkeaa ennen aikojaan - jos nyt syötön vähennys on mukana 3000, vois tämä alkaa omasta mielestä vasta 3500 kierroksessa. Itselle vähän epäselvää miten se pumppu toimikaan tältä osin... Konehan tuntuu siltä, ettei siinä teho juuri kasvaisi jostain maksimiväännön kierroksista eteenpäin. Tekniikan Maailmassa 20/1998 on pickup vertailu. Siinä Hiluxin mosan arvot on 90 hevosvoimaa 3500 rpm ja 226 Nm/2200 rpm. Mitsubishi 100 hp/4000. 240 Nm/2000 Nissan 104/4000, 245 Nm/2000. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hdj`iin joudet l´j 70´seen käykö?? | henteri | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 02.03.2008 20:02 |
LN 65 Hiluksiin korotus jouset? | -Ville- | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 20.02.2008 21:15 |
käykö HDJ:n jouset LJ:hin? | Jari_M | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 23.05.2007 20:24 |
M: HiLux LN65 jouset+muutakin, JOUSET MYYTY! | A45 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 25.04.2006 18:14 |
MISTÄ UUDET JOUSET BJ40:seen =>Käykö Hj 60 jouset? | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 03.12.2004 21:34 |