Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 26.10.2012, 20:11
Tapero Tapero ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.09.12
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 79
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KIM Näytä viesti
Kokeilin aamulla ajaa ilman abs sulaketta. Kyllä hidastuvuus oli lumisella hiekkatiellä selvästi parempi kuin absin kanssa. Ilman absia piti kyllä kanssa polkea todella kovaa jarrua saadakseen takapyörät lukkoon. Ei oo tarvinnu millään autolla noin kovaa polkea vaikka nyt oli tän syksyn huonoin pito. Olen kanssa epäillyt, että tää transit jarruttaa abseilla heikoimmin pitävän pyörän voimalla. Jos jarruttaa niin, että toiset pyörät on jäällä ja toiset sulalla ja kuivalla asvaltilla niin sujona menee. Tosin en tiedä onko näin aina vaiko vain joskus. Jatkan testejä niin kauan kun tää pysyy tiellä.
Kaikki aba jarrulliset jarruttaa "heikoimmin pitävän voimalla", siis abs yksikkö tarkkailee jokaisen pyörän pyörintänopeutta ja ei päästä yhtäkään pyörää lukkoon, olkoon toinen puoli pitävällä ja toinen jäällä. Muutenhan toi pyöräyttää auton ympäri, jos toinen puoli jarruttaa voimakkaammin.

Vielä jos autossa on ajovakaudenhallintajärjestelmä pyörien jarruttaminen "tiukoissa" paikoissa tapahtuu tietokoneen kautta niin, että kuljettaja ei välttämättä edes tiedä, mitä pyörää jarrutetaan.

Ja ton abs sulakkeen poisottaminen on sama ku palataan aikaan ilman abseja, eli on täysin manuaali, edes ajonvakaus ei toimi.

Tuli mieleen, että jos jarrutat kuivalla asvaltilla, niin meneekö abs päälle kevyessäkin jarrutuksessa, vai pelkästään täysjarrutuksessa missä sen pitäisikin mennä? Eli senhän sit huomaa jarrupolkimen tärinänä...

Ja abs jarrullista ei missään nimessä ajon aikana tapahtuvassa jarrutuksessa pumpata, vaan täysjarrutuksessa poljin niin pohjaan ku menee ja pidetään siellä...

Tuosta polkimen pohjaan menemisestä tulee mieleen, että jos toi poljin menee pohjaan normaalill kevyellä jarrutuksella(siis lattiaan asti), niin vikahan siinä selvästi on ja korjaamo tutkikoon.

Mutta jos se menee pohjaan täysjarrutuksessa, niin vikaa ei välttämättä ole, siinä kun on todennäköisesti hätäjarrutehostin joka mittaa jarrulle menon aikaa ja voimaa, jolloin tietokone ohjaa jarrupolkimen pohjaan, riippumatta siitä kuin lujaa kuski sitä pedaalia painaa...tarkoituksena saada täysi jarrutusvoima käyttöön.
Tällä tavalla auto auttaa jarrutuksessa, koska aika harva loppupeleissä osaa abs jarrullisella autolla jarruttaa hätätilanteessa niin lujaa kuin tarvis vaatii...(tällä tavalla saadaan sinne takpyörillekin se jarrutusvoima täytenä, mikä muutoin tuntuu jarrupolkimen täristyksenä kun pelkät etupyörät jarruttavat abs avustamana)
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Transitin vanteet Flugfiske O/M/V Renkaat ja vanteet 1 21.04.2010 15:35
Myydään Transitin vanteet Gravedigger O/M/V Renkaat ja vanteet 10 09.02.2010 07:48
Jarrut katosivat, apuva! Stihl Tekniikka & Jutustelu 22 03.12.2007 21:33
O: Transitin moottori Kartsa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 21.06.2007 10:55
"jarrut" -> Jarrut? (kuvia) Paavo Tekniikka & Jutustelu 20 12.12.2005 15:21


Sivu luotu: 14:22 (GMT +2).