Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KIM
Kokeilin aamulla ajaa ilman abs sulaketta. Kyllä hidastuvuus oli lumisella hiekkatiellä selvästi parempi kuin absin kanssa. Ilman absia piti kyllä kanssa polkea todella kovaa jarrua saadakseen takapyörät lukkoon. Ei oo tarvinnu millään autolla noin kovaa polkea vaikka nyt oli tän syksyn huonoin pito. Olen kanssa epäillyt, että tää transit jarruttaa abseilla heikoimmin pitävän pyörän voimalla. Jos jarruttaa niin, että toiset pyörät on jäällä ja toiset sulalla ja kuivalla asvaltilla niin sujona menee. Tosin en tiedä onko näin aina vaiko vain joskus. Jatkan testejä niin kauan kun tää pysyy tiellä.
|
Kaikki aba jarrulliset jarruttaa "heikoimmin pitävän voimalla", siis abs yksikkö tarkkailee jokaisen pyörän pyörintänopeutta ja ei päästä yhtäkään pyörää lukkoon, olkoon toinen puoli pitävällä ja toinen jäällä. Muutenhan toi pyöräyttää auton ympäri, jos toinen puoli jarruttaa voimakkaammin.
Vielä jos autossa on ajovakaudenhallintajärjestelmä pyörien jarruttaminen "tiukoissa" paikoissa tapahtuu tietokoneen kautta niin, että kuljettaja ei välttämättä edes tiedä, mitä pyörää jarrutetaan.
Ja ton abs sulakkeen poisottaminen on sama ku palataan aikaan ilman abseja, eli on täysin manuaali, edes ajonvakaus ei toimi.
Tuli mieleen, että jos jarrutat kuivalla asvaltilla, niin meneekö abs päälle kevyessäkin jarrutuksessa, vai pelkästään täysjarrutuksessa missä sen pitäisikin mennä? Eli senhän sit huomaa jarrupolkimen tärinänä...
Ja abs jarrullista ei missään nimessä ajon aikana tapahtuvassa jarrutuksessa pumpata, vaan täysjarrutuksessa poljin niin pohjaan ku menee ja pidetään siellä...
Tuosta polkimen pohjaan menemisestä tulee mieleen, että jos toi poljin menee pohjaan normaalill kevyellä jarrutuksella(siis lattiaan asti), niin vikahan siinä selvästi on ja korjaamo tutkikoon.
Mutta jos se menee pohjaan täysjarrutuksessa, niin vikaa ei välttämättä ole, siinä kun on todennäköisesti hätäjarrutehostin joka mittaa jarrulle menon aikaa ja voimaa, jolloin tietokone ohjaa jarrupolkimen pohjaan, riippumatta siitä kuin lujaa kuski sitä pedaalia painaa...tarkoituksena saada täysi jarrutusvoima käyttöön.
Tällä tavalla auto auttaa jarrutuksessa, koska aika harva loppupeleissä osaa abs jarrullisella autolla jarruttaa hätätilanteessa niin lujaa kuin tarvis vaatii...(tällä tavalla saadaan sinne takpyörillekin se jarrutusvoima täytenä, mikä muutoin tuntuu jarrupolkimen täristyksenä kun pelkät etupyörät jarruttavat abs avustamana)