![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() EXIDEä testattu pari latausta tyhjistä. Ensimmäinen akku kuumeni näppituntumalta 40-50°C lämpöiseksi, samoin itse laturi. Vuorokauden latauksen jälkeen otin porisevasta akusta piuhat irti ettei paikat ala sulaa. Starttiyritys tuotti solenoidin naksuntaa. Akkuliikkeen testeri näytti jotain 8V jännitettä, eli kennovika => romutus. Ei kyennyt laturi ilmoittamaan vikaa, vaan yritti ladata vimmatusti. Sitten toinen akku, joka ihan umpityhjä. Laturi ilmoittaa viallista akkua, eikä suostu lataamaan. Puolen minuutin herättely vanhalla 4A peltilaturilla, jonka jälkeen tämä automaattilaturikin heräsi ja latasi seuraavaksi päiväksi täyteen. Soitin EXIDEn asiakaspalveluun, josta pitkän väännön jälkeen tuli varmistus omalle epäilykselle, että laturin 13,7V "Power Supply" asentoa pitää käyttää muutama minuutti täysin tyhjentyneen (alijännitteisen) akun herättelyyn. Silloin "lataustietokone" tajuaa että piuhojen päässä onkin vajaa(jännitteinen) akku, eikä vain piuhat irti. Kaippa tästä nyt sitten on laturi mun käyttöön, kun on tuota hintaakin tuplasti "peltiheikkiin" verrattuna.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Innostuin tuosta Exide 12/7:sta, kun WinChester sitä niin hehkutti
![]() Itse ostin Exideä vastaavan laturin, jossa on Defan tarra päällä. Myyjä tiesi kertoa että laturi on oikeasti Defa, mutta Exidessä on tarra päällä... Tiedäpä näistä sitten ![]() http://www.defa.com/fi/automotive/po...gers/handy_70/ Saanut tuolla nyt kaksi jäätynyttä akkua herätettyä niin, että ainakin wanhuksen (-79 galant) jaksoi molemmat pyörittää vaivoitta käyntiin. Entisen älylaturin (Benton) perästä irroitettuna akut jaksoi pyörittää sen puoli kierrosta ja sitten sammui viimeisetkin valot. Ja entinen laturi näytti tämänkin jälkeen vain puolen tunnin latauksen jälkeen akun olevan täynnä. Viime kesänä se vielä latasi oikeasti täyteen, enää ei, lieneekö vika akussa vai laturissa, sitä en tiedä... Savon Dieselistä sain tingittyä tuon 99€ hintaan, ja eilen Siilin Autotarvikkeesta huomasin että samaa laturia on hyllyssä 79€ hintalapun saattelemana... Ja netistä 69€. Että se siitä tinkauksesta sitten, ompahan oppirahat maksettu ![]()
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Ei ne Hämeen Akun poijjaat puhuneet sitten jaskaa, kun sanoivat siirtyneensä Ctekin myynnistä EXIDEen juuri sen takia, että sillä akku varmasti menee täyteen ja lämpötilakompensoinnin takia nimenomaan kylmässä. ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 25.10.2012 09:37 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=45-5524
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Niin juu ja tuon saa MN:n kanta-asiakasalennuksella 69€!
![]() ![]() ![]() EXIDE on sentään hienomman värinen! ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Huutonetin tyypiltä tuli ctekki tilattua ja parhaillaan latailee kaivurin akkua, ihan oikea laturi sieltä tuli ja tosiaan alle 60€...suosittelen
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Valoja rustatessani sain taas akun niin tyhjäksi, että startatessa kuului kuuluisa "naks". Laitoin EXIDEn n. vartiksi-puoleksi tunniksi kiinni ja siinä missä 4A:n peltiheikillä ei tuossa ajassa olisi tapahtunut vielä mitään, lähti kone käyntiin ilman hiventäkään akun vajaatehoisuudesta. Lienee 7A teho todellista, kun peltiheikin latausvirta tippuu alta minuutin jonnekin amppeerin puolentoista paikkeille piuhojen kiinnistyksestä.
Nyt ei siis tartte odotella seuraavaan aamuun, jotta pääsee liikenteeseen. ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Tuollainen tuli haettua:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=45-5516 Muuten toimii hyvin, mutta leuka johdot olivat laittaneet väärin liittimeen... eli punainen johto laturilta vaihtui liitoksessa mustaksi...
__________________
Jeep ISORY |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Tallissa on kaverin ctek ja joku vanha korjaamo laturi/buusteri. Tuuppaa sen verran että liki samantein saa auton lyödä tulille. On vaan varastoituna nyt kun vie niin pirusti tilaa.. ctek yrittää nyt ladata duuniautosta akkuja mutta toivottoman hidasta..
![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Jotenkin kaipaisin enemmän ehkä kylmälatausälyä kuin amppeereita...
Jeeppi talvisin lyhyessä ajossa ja webasto ryydyttää akun, ois kiva pakkasöinäkin jättää laturi akkuun kiinni. Ja muutenkin toinen auto pihassa, eli buusterille tai edes nopealle lataukselle juurikaan ole tarvetta (ainakaan vielä) ollut. Ja tosiaan prätkän akku olis kiva saada talvisäilytyksessä silloin tällöin ylläpitolataukseen. Tossa noi mitä oon miettinyt: http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/MXS%205.0%20POLAR Ois ainakin hyvät kylmälatausominaisuudet. http://www.defa.com/fi/automotive/po...s/smartcharge/ Vaikuttaa varsin hyvältä ja simppeliltä, ja kai tuokin haistaa jos kylmään akkuun lyö kiinni...
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kuumavesipesuri harrastekäyttöön | tepa78 | Chit-Chat | 24 | 15.04.2012 19:48 |
Harrastekäyttöön kompura. Tietoutta tarvitaan. | Hessu888 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 09.12.2009 17:02 |
Ostetaan Tie/harrastekäyttöön, hintaa n2000e | Hipsu | O/M/V Ajoneuvot | 8 | 25.11.2009 14:49 |
Ostettu O:Hydrauliprässi harrastekäyttöön | Racingrabbit | O/M/V Muut | 35 | 07.01.2008 22:25 |
M: Akkulaturi 24 V 15 A | pasikj | O/M/V Muut | 4 | 11.02.2007 14:21 |