![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tänks. Näyttäis toi hyytynyt aukkukin tolla ottavan virtaa vastaan. Tava laturilla ei ollut mitään vaikutusta.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Hyvä hankinta, ja sitäkin voi hämätä....Lainaus:
![]() ja tätä olen jatkanut pari päivää /100ah akku, ja sitten kellokytkin pois, ja lataus suuremmalla jännitteellä pari päivää. ja sitten tuo "kunnostusohjelma" ctek:n ohjeen mukaan. (minulla nuo akut saa "kyytiä" sen verran, että hapot pysyy sekaisin, ja akkuja yliladataan, ja tuo "elvytys" tulee ajettua muutaman vuoden välein, niin tuo "kiehutus"(siis kennojen tasapainoitus) jää yleensä lyhyeksi ![]() -> muutaman "romuakun" olen saanut pelastettua k.o reseptillä, esim. HJ-61:n 12voltin 5.2 kw tehoista vesi webastoa tuli pyöritettyä pelkästään "romuakulla", jota latasin tuolla ctek 7000 multi:lla, kun koillismaalla ikänsä pyörineeseen hj-61:een ei ollut asennettu lohkolämppäriä, piti armahtaa merimaisemissa webastolla, joka on/oli lainassa veneestä ![]() p.s noille nykyisille ctek:lle verkkojännite on speksattu 220-240v!!!! ja mistään en löytänyt laajempaa jännitealuetta ![]() Tuolla reilun 5v? vanhalla ctek 7000 multi:lla jännitealue oli NOIN 175-250V ac 50-60Hz! -> siis pitkät sähköjohdot yms eivät vaikuttanut mitään! (muistinvaraisesti: testasin n. 175v verkkojännitteellä, ja pukkasi 7.02A n.14 volttiin 25-30 asteen lämmössä) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Taitaa mennä lähtökohta uusiksi, kun budjetti ylittyy väkisin.
![]() Jos hommais Oinoselta Exide 12/7:n 99€:lla, niin vois kaikki Ctekin vähäiset vajaatäyttö- ja kylmäongelmatkin jäädä näkemättä. On näitä rakkineita ja niiden akkuja jo sen verran, että yhden romuakun herättämisellä kustantaa hintaeron Einhellin sulakkeita polttavaan 40€ "peltiheikkiin", puhumattakaan nopeasta kylmälataustarpeesta talvisen ajopäivän aamuna. ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Exide 12/7 on sitten ostettu, kun sen sai Oinoselta Riihimäeltä 99€:lla. Samainen laturi Hämeen akussa hirveän tinkimisen jälkeen oli 125€, joten kilometrirahat Punkan ajoihin tuli hankittua.
![]() Jossain testissä laturi pesi erityisesti kylmässä Ctekin - tosin "vain" -5°C:ssa - mutta lienee kuitenkin noita peltiheikkejä parempi niin kylmässä kuin kumisine kaapeleineenkin.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Virtaa
Joku Einihellin iso automaattilaturi ja C-tec ylläpitolaturi, ovat olleet vuosikausia käytössä ja hyvin toimineet!
![]() -Ja varmuuden välttämiseksi ostin justiin Deuzer apukäynnistimen, siinä on myös kompura, saa muija fillarinsa renkaisiin pumppaamatta ilmaa... ![]()
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti. ![]() Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95. Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66 Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98 MYYTÄVÄNÄ: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Pieni 40€ Einhelli olis käyny muuten, mutta se polttaa sulakkeen täysin tyhjentynyttä akkua ladattaessa. Kalliimpi Einhell olisi vaatinut useamman kympin lisää ja on aikamoinen hökötys, joten päätin lopettaa nyhväillyn ja hommata tuon pienen ja pakkasessa tehokkaan Exiden, kun "halavalla sain"!
![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
EXIDEä testattu pari latausta tyhjistä.
Ensimmäinen akku kuumeni näppituntumalta 40-50°C lämpöiseksi, samoin itse laturi. Vuorokauden latauksen jälkeen otin porisevasta akusta piuhat irti ettei paikat ala sulaa. Starttiyritys tuotti solenoidin naksuntaa. Akkuliikkeen testeri näytti jotain 8V jännitettä, eli kennovika => romutus. Ei kyennyt laturi ilmoittamaan vikaa, vaan yritti ladata vimmatusti. Sitten toinen akku, joka ihan umpityhjä. Laturi ilmoittaa viallista akkua, eikä suostu lataamaan. Puolen minuutin herättely vanhalla 4A peltilaturilla, jonka jälkeen tämä automaattilaturikin heräsi ja latasi seuraavaksi päiväksi täyteen. Soitin EXIDEn asiakaspalveluun, josta pitkän väännön jälkeen tuli varmistus omalle epäilykselle, että laturin 13,7V "Power Supply" asentoa pitää käyttää muutama minuutti täysin tyhjentyneen (alijännitteisen) akun herättelyyn. Silloin "lataustietokone" tajuaa että piuhojen päässä onkin vajaa(jännitteinen) akku, eikä vain piuhat irti. Kaippa tästä nyt sitten on laturi mun käyttöön, kun on tuota hintaakin tuplasti "peltiheikkiin" verrattuna.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Kokeilin ladata puutunutta punakantista Optimaa vanhemmalla pikku C-Tekillä (XS3600), mutta ei lähteny lataamaan ainakaan 10 minuutin aikana mitä maltoin odotella. Vaihdoin tän isomman MXS 7.0:n tilalle niin johan läks lataamaan samantein, olikohan 10 tuntia kiinni ja akku oli täys ja virrat pysyi myös. Eli on näissä eroja.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Nyt kun näitä rakkineita on pyörinyt pihassa useampia ja sitämyötä monen kuntoisia akkuja, niin EXIDEn laturia ei voi kun kehua. Ellei ole kenno- tai muita pahoja vikoja, niin jopa täysin tyhjentynyttä akkua ei tarvitse enää yötä ladata ja odotella. En nyt ole sekunttarilla vieressä vahdannut, mutta tosiaan kun piuhat lyö kiinni ja rustaa jotain muuta max. puoli tuntia, niin räjähtää koneet käyntiin kuin täydellä akulla. Ihan sama onko pakkasta vai mitä. On nämä pohjosen keleihin tehdyt vehkeet hyviä!
![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Ehdottomasti ctek, löytyy sekä 7.2 että 25A versiot. Pitäisi tuo 7.2A versio viritellä taas kiinteästi autoon.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Onko joku käyttäny ctekkejä, tai muita vastaavia, kahden akun systeemeissä jotka on erotettu esim. motonetin erotusreleellä?
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Ei kokemusta, mutta....Lainaus:
Jos lataat "hupiakkua" niin silloin ei lataa starttiakkua missään vaiheessa. Jos taasen lataat starttiakkua, niin hupiakku alkaa lataumaan käytännössä heti, ja lataa molempia yhtä aikaa -> siis ei toimi siten, että lataa ensin starttiakun täyteen, ja sitten vasta hupiakkua. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#14
|
|||
|
|||
![]() Mikä c-tec?Lainaus:
siis tuolla supply:llä latataan jonkin aikaa, 5 minuutista pariin päivään?, ja sitten valitaan "lennosta" napilla lataustoiminto. tuossa "supply" tilassa toimii myös ylivirtasuojaus. -> jos alle 100 Ah akku niin pahasti "kyykyssä", että ei 7 A virralla saa ("käännettyä kennoja") napajännitettä tuohon 10 V pintaan tunnissa parissa, että ctek alkaisi elvyttämmän, niin aika epäluotettava akku.... Ja noista "starti boostereista": Jos semmoinen halpakauppamallin peltilaatikko, missä on voimalla väänneltäviä kytkimiä: Ota molemmat akunkengät irti, ennen kuin testaat tuota "boosteria"; nuo on vanhan tekniikan kamppeita, ja niissä tuo BOOST- jännite on pahimmillaan "täystuho-" siis elektroniikalla tulee ongelmia; ylijännitesuojat tms. ei kestä "Minuuttia tuota (noin) 20 V" jännitettä.... |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Niin, siis C-Tec tuo MTX 7.0:kin on, mikä lähti lataamaan vaik XS3600 ei ladannut. Tolla isommalla on kyllä kaikki lataantunu ja on tuo supply-toiminto myös.
|
#16
|
|||
|
|||
![]()
Ootteko testailleet 12/24v latureita. Sais latailtua molempia jännitteitä? Esim. tollasta http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...-A125-A-37736/
Viimeksi muokannut Mika P : 31.07.2013 16:20 |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Itte oon laittanut kuorkkiin kiinni 2kpl 12V latureita kun sen akkuja on tarvinnut ladata.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kuumavesipesuri harrastekäyttöön | tepa78 | Chit-Chat | 24 | 15.04.2012 19:48 |
Harrastekäyttöön kompura. Tietoutta tarvitaan. | Hessu888 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 09.12.2009 17:02 |
Ostetaan Tie/harrastekäyttöön, hintaa n2000e | Hipsu | O/M/V Ajoneuvot | 8 | 25.11.2009 14:49 |
Ostettu O:Hydrauliprässi harrastekäyttöön | Racingrabbit | O/M/V Muut | 35 | 07.01.2008 22:25 |
M: Akkulaturi 24 V 15 A | pasikj | O/M/V Muut | 4 | 11.02.2007 14:21 |