Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.10.2012, 11:12
Morjenz:n Avatar
Morjenz Morjenz ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.06
Sijainti: Tuusula, Finland
Viestit: 1.806
Perusasetus

Mikäpä niissä mahtaa olla napajännite levossa?

Kokeile juurikin tuota, että purat vaikkapa polttimolla sen ihan tyhjäksi, sen jälkeen CTEK laturi RECOND toiminnolla kiinni, todennäköisesti ei tapahdu mitään, mutta tökkää napoihin samanaikaisesti tavallinen ei älylaturi (kun CTEK lähtee elvyttämään, niin poista tavallinen laturi navoista)

__________________
Vaik mää en mistään mitään tiedäkkään!
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.10.2012, 12:16
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Alkaa nämä neuvot kuulostamaan siltä, että vie ne akut suosiolla keräykseen ja osta uudet tilalle
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.10.2012, 12:26
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Yks kokeiltu keino oli normi akku ja se kii laturiin ja siitä kaapeleilla yhdistettynä optimaan ja antaa olla vaikka päivän. Mut optima ei sais alkaa lämpiään latauksen aikana. Sit voi poistaa normi akun jonkun ajan päästä ja lataa suoraa optimaa. Kannattaa kokeilla ainaki.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.10.2012, 14:41
_Jape_:n Avatar
_Jape_ _Jape_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.12
Sijainti: Lahti
Viestit: 987
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Alkaa nämä neuvot kuulostamaan siltä, että vie ne akut suosiolla keräykseen ja osta uudet tilalle
juuri näin
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.10.2012, 15:35
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Voihan ne kierrättää osinakin ... :-)
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.10.2012, 15:59
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Voihan ne kierrättää osinakin ... :-)
Voi toki. Ettei vaan samalla elvyttäjästä tule elvytettävä
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.10.2012, 20:37
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Noista rullakennoista ei juurikaan kokemusta....


Siis tuo optima eroaa aika lailla "normaalista" lyijyakusta (ja kalsium-)

tuossa linkissä viimmeisen sivun alareunassa aika rajua latausta luvataan:
http://www.flinkenberg.fi/batteries/.../8s_optima.pdf

Mutta tuo elvyttäminen (näin minä elvytän/hoidan perinteisiä lyijyakkuja):

Varmaankin olisi paras "piikittää"; siis varataan vaikkapa 4700 uF kondensaattori vaikkapa 36 v:iin ja "isketään" tuonne kuolleeseen akkuun.
siis kondensaattori latataan 36v ja puretaan akkuun.

seuraavaksi paras on mielestäni tuo c-tek (vaikka on ruottalaisten tekemä)
tuolla elvytystoiminnolla.

MUISTAAKSENI tuo lataussyklin alkupäässä oleva elvytys normalisoi levyt, ja jos vanha akku niin vaikkapa kellokytkimellä 15min latausta, ja 15min taukoa, niin saisi toistettua tuon elvytyksen useamman kerran.
Ja kun normilatauksella (yllä olevan linkin mukaan korkeammalla jännitteellä) täynnä, niin sitten huoneenlämpöiseen akkuun tuolla recond toiminnolla viimmeiset kennojen tasapainoitukset; tuo virta taitaa olla noin amppeeri, ja se nimenomaan "ylilataa" akkua.
Ja tämä siksi, että kun kennot on kytketty sarjaan, ja kahta samanlaista/samoissa olosuhteissa olevaa kennoa ei ole, niin toiminto lataa ne huonoimmat kennot tayteen, (ja samalla "kuluttavat" parhaimpia kennoja, jolloin päästään siihen tilanteeseen että kaikki kennot suurin piirtein samanlaisia -> lataantuu ja purkaantuu samoin -> toimii niin kuin kuuluu)

Ja sitten tuo C-tek ja akun "paistuminen": ainut tapa paistaa akku 7000 c-tek:llä on juurikin tuo recond-toiminto, "kaikki" perinteiset akkulaturit kiehuttaa akkua erittäin paljon enemmän, jos kytkettynä esim 6kk 60 Ah akkuun.

Maksamaton mainos topiikin ulkopuolelta?

Kun itse ostin tuon 7000 ctek:n niin tympäsi tosi paljon; kaiken maailman peltiheikkien kanssa tullut tapeltua vuosikaudet, ja tuo ctek maksoi vaan vajaan satasen, esim 12 A einhell elekro? latasia venesatamassa vajaan Amppeerin, ja ctec 7000 7.02 A; verkkojännite 180v, akkujännite n.13,8v
Mitattuna fluke 79:llä
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.10.2012, 21:04
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Aletaan päästä asiaan...

Toinen akku on aivan tyhjä, näyttää jotain voltin sadasosia, eli 0,0? V

Toinen akku näyttää 1,6 V

Kumpaakin jo aiemmin kokeiltu pikku c-tekillä, ISOlla Bentonilla, ja täyteen varatulla 100 Ah Bannerilla + paksuilla kaapeleilla, isompia edistyksiä saamatta, ainoat tulokset on olleet:

- jännite hetkellisesti noin 6 V
- suurehko / nopeahko pintalämmön nousu muutamissa rullissa, yli 60 asteen en uskaltanu pitää

Tarvinnee kantaa tallin taakse, ja tehdä joku kepposen konsti
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vanhan kempin elvytys Kovakalu69 Chit-Chat 8 03.08.2014 12:27
PIKKUMUSTAN ELVYTYS offipete Maasturiprojektit 36 27.04.2008 19:43
Löpöpytyn elvytys JiiPee Chit-Chat 0 01.04.2008 11:09
Keltaisen koneenvaihto Ex_inkkari Chit-Chat 27 09.06.2005 21:53
Käkikellon elvytys S-V Tekniikka & Jutustelu 7 01.05.2005 18:39


Sivu luotu: 15:42 (GMT +2).