Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.08.2012, 22:29
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kessu Näytä viesti
1.kun jutuissa puhutaan että "vaihdoin sen ja sen kokoisen nestepään" niin mitä silloin on vaihdettu ja millaiseen pumppuun? (jakaja/rivi) jos on jollain selventävä kuva heittää niin kiitos!
Pummpuja tekee eniten Bosch ja siinä "perusmallit" on VE-tyyppi jakajapumpuissa ja rivipumpuista MW, M ja P tyypit. VE pumpussa yksi mäntä hoitaa 3-6 sylinterin polttoaineen ruiskutuksen ja tätä nestepään kokoa vaihtamalla saadaan lisättyä polttonesteen määrää ruiskutusaikaa muuttamatta. Liian pitkä ruiskutushan aiheuttaa savuttamista ja lämpökuormituksen rajua nousua.
Mäntien kokoja löytyy 5mm aina 16mm asti.

Rivipumpuissa jokaiselle sylinterille on oma elementti, jolloin ruiskutusmäärän nostaminen vaatii jokaisen elementin vaihtoa ja säätämistä pumppuun. säätäminen on aikaa vievää puuhaa koska elementit pitää ajoittaa ja tasata erittäin tarkasti ettei moottori saa käyntihäiriötä näistä säätövirheistä. (MikJus:n Räkytäky muuten kuulostaa aivan perseelleen perussäädetyltä pumpulta!!! ). Jos vähääkään käyt kirjastossa, niin kysyppäs kirjaa Bosch:n diesel polttoneste järjestelmistä. Niissä kerrotaan erittäin perusteellisesti ko. laitteiden toiminta ja mekaniikka.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kessu Näytä viesti
2.onko faktoihin perustuvaa että nuo pumput ovat niin pienillä välyksillä että ne kasataankin naftassa lämpölaajentumien ehkäisemiseksi? näin on väitetty.
Naftassa kasaamiseen ei ole mitään järkeä, koska käsien uittaminen löpössä/naftassa/koenesteessä ei ole pidemmän päälle terveellistä (en muista mikä aine on, mutta maksaan kertyy ja lopulta tuhoaa sen TAI aiheuttaa maksasyöpää!!! Kuului hommissa käydä 6kk välein verikokeessa "kontrollissa" ...)

Mutta välykset pumpussa on tuhannesosamillin ja 2tuhannesosaa tarkoittaa jotta osa alkaa olla loppuunkulunutta!!! Eli pidät elementin osaa kädessä, niin lämpölaajenemisen takia ei osat enään sovikkaan!!! Ja osien käsittely ilman öljyä aiheuttaa ihosta irtoavan kosteuden takia osien takertumisen yhteen jolloin taas ollaan pilattu osat ja sitämyöden pumppu....

Samat asiat muuten pätee suuttimiin!!!

Mutta rauhallisuudella ja tarkkaavaisella järkkymättömyydellä kasattuna saa nämä tiivisteettömät laitteet kylläkin kasattua ja toimimaan ihan hienosti.

Mutta aikaa ja monia "oheis"tarvikkeita saattaa kulua huomattavan kammoittavia määriä...
Siksihän tämä onkin "vain" harrastamista!

__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.08.2012, 21:32
kessu kessu ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 18.07.12
Sijainti: janakkala
Viestit: 17
Perusasetus

SELVENI HUOMATTAVASTI


kiitos kaikille innokkaille vastaajille.asia selveni huomattavasti.
tuli jo siihen eniten kiinnostaneeseen asiaan vastaus että miksi noita nestepäitä vaihdellaan.edelleen jos asiaan liittyvää uutta tietoa tai tarkennuksia tulee mieleen niin mielelläni imen tietoa itseeni.

Kiitos!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.08.2012, 06:01
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Naftassa kasaamiseen ei ole mitään järkeä, koska käsien uittaminen löpössä/naftassa/koenesteessä ei ole pidemmän päälle terveellistä (en muista mikä aine on, mutta maksaan kertyy ja lopulta tuhoaa sen TAI aiheuttaa maksasyöpää!!! Kuului hommissa käydä 6kk välein verikokeessa "kontrollissa" ...)
Anteeksi OT mutta tämä on totisinta totta. Sama asia koskee kaikkia öljypohjaisia tuotteita, eli voiteluaineet, öljyt, rasvat, vaseliinit jne. Eli pidetään ne hanskat kädessä aina kun vaan mahdollista.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.08.2012, 19:14
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Oliko semmosia öljyjä läpäisemättömiä hanskoja jossain kertakäyttöhalvalla?

Normiasennushommissahan ei kaameen montaa minsaa kerrallaan tarvii tota rasvassauimisvaihetta. Dieselpumpuistahan en mitään tiedä, mutta noin muuten jotain vähän koneen korjauksesta.

Estääkö mitkään mekaanisesti kestävät hanskat öljyjen pahuuksien imeytymistä? Kestääkö noi kertakäyttöohuuskalvohanskat nahkahanskojen alla, vai pitääkö vaan hyväksyä että vähän väliä repee?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.08.2012, 19:38
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Erilaisia hanskoja on tarjolla suunnaton määrä, enkä osaa sanoa mikä niistä on hyvä tai huono. Jokaiseen käyttötarkoitukseen tuntuu löytyvän sopiva hanska. Meillä töissä suojaudutaan epoksilta hanskoilla, joiden hinta on n. 10 e / pari. Ja nuo ovat siis kertakäyttöiset. Ihanan kallista.

Luulisi tuollaisen kertakäyttöhanskan (nitriili tai vinyyli) jotain auttavan, ainakin isoimman osan myrkyistä suodattavan pois. Ja tässäkin asiassa kannattaa käyttää maalaisjärkeä, eli käyttää jonkinlaisia hanskoja, ei liottele käsiä turhaan aineissa, pesee kädet huolellisesti hommien jälkeen jne.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.08.2012, 19:42
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Nyt kun alettiin: mikä on jakaja- ja rivipumppujen ero väännön ja tehon suhteen?
Konemies kehui Caseaan kovin taloudelliseksi ja alhaalta vääntäväksi juurikin tuohon jakajapumppuun vedoten. Konemiesten tarinoita?

Joo, tuli mieleen kun kesän hankinnassani (Toyota 14B) on jakajapumppu.
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.08.2012, 21:25
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A-P Näytä viesti
Nyt kun alettiin: mikä on jakaja- ja rivipumppujen ero väännön ja tehon suhteen?
Konemies kehui Caseaan kovin taloudelliseksi ja alhaalta vääntäväksi juurikin tuohon jakajapumppuun vedoten. Konemiesten tarinoita?
Konemiesten horinoita, ei pumpun tyypillä ole merkittävää vaikutusta kulutukseen tai moottorin vääntöominaisuuksiin, ja sen minkä on niin ei ole jakajan eduksi...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.08.2012, 21:57
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

Eri vehkeisä.


Taitaa olla suurimpia käytännön eroja et kierros koneissa on jakajaa ja hidas kierroksisissa on riviä. Ja hidas kierroksisesta ei taas saa suuria tehoja,no kaikki taitaa olla käytännössä turbo koneita nykyään ja jos ei oo ni se pumppu ei oo se suurin ongelma. Ja pikkukoneesta ei saa tehoa ilman kierroksia ja iso ei kierroksia kestä,hieman näin kärjistäen. Ei käytännössä ole mitään järkeä vaihtaa rivipumppua jakajaan ku sillon koko koneen luonnetta yritettäisiin muuttaa sellaiseksi jota se ei ole. Ja käytännön merkitys olisi olematon kun se luonne ei juuri pumpun vaihdolla muutu,enemmän on merkitystä sopivalla ahtimella ja porttauksella tms. Molemmilla pumpuilla tosin saa oikealla virityksellä ja kokoonpanolla niin paljon tavaraa koneeseen et paraskaan kone ei sitä kestä vaan sylkee hilut taivaalle,ei se ole pumpusta kiinni. Dieselissä on se hyvä puoli et hyvin tehty pumppu toimii normaali arkiajossakin moitteettomasti ja kun haluaa koko kapasiteetin käyttöön ni senkun lappu lattiaan. Suuritehoisesa koneessa ahdin on kriittisempi,kun pitäs vääntää alhaalta ja tuotto pitäs riittää isoillekin tehoille.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.08.2012, 01:46
Marso Marso ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.07.12
Sijainti: Suomi
Viestit: 195
Perusasetus

Saattaa mennä hieman ohi, mutta onko kellään tietoa, josko jostain voisi löytää listaa siitä, mitä pumppuja missäkin autossa ollut (valmistajaa, osanumeroa, tyyppiä)?
Itseä kiinnostaisi lj70 -86 pumppu, kun löysin siitä osanumeron (22100-54262), mutta en valmistajaa. Numeron googlauksellakaan en onnistunut selvittämään. Onko ollut kenties useampia (lisenssi)valmistajia, kun mitä vähän löytänyt niin puhetta ollut Dieselkikistä, Nippondensosta, Boschista...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.08.2012, 21:28
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A-P Näytä viesti
Nyt kun alettiin: mikä on jakaja- ja rivipumppujen ero väännön ja tehon suhteen?
Konemies kehui Caseaan kovin taloudelliseksi ja alhaalta vääntäväksi juurikin tuohon jakajapumppuun vedoten. Konemiesten tarinoita?

Joo, tuli mieleen kun kesän hankinnassani (Toyota 14B) on jakajapumppu.
Jakajapumppu = halpa eli massatuotanto tavaraa, eikä kovin kestävä. ERITTÄIN arka vedelle ja muille öljypohjattomille nesteille. Rikkoutuessaan leikki lakkaa siihen paikkaan, eli virittämällä kotiin harvoin onnistuu...

Rivipumppu = KALLIS mutta kestävä. Sietää vettä ja kovaakin käsittelyä, mutta korjaukset AINA ihanan kalliita. Vaatii voimaa huomattavan paljon enemmän kuin jakajapumppu ja onkin yleensä irrallinen yksikkö moottorin kupeessa. Rikkoutuessaan saadaan yleensä tekohengitettyä hetkellisesti kuntoon

Polttoaineen kulutushan on sitten suoraan kuskin kaasujalasta kiinni, mutta suurimpia eroja saavutetaan pumppuun asennetun säätimen avulla. Normaali P-sarjan rivipumppu on kasattu RSV tai RSQ säätimellä, kun sama moottori "veneversiona" jollakin erittäin yksinkertaisella säätimellä saattaa kuluttaa 5-10l/h enemmän polttonestettä aivan samoilla tehosäädöillä. Ero on vain siinä, jotta venesäädin painaa kaasun AINA maksimiin kiihdyttäessä kun ajoneuvomoottori vastaa vain osakaasulla!!! Eli erot pumpuissa on mitä yleisimmin säätimissä olevia eroja!

Ja eikös kaikki hevosmiehet muuttunu konemiehiksi???
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 28.08.2012, 21:46
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

Vielä pumpuista..


Viitaten jakajapumppujen kestävyyteen ni Toyotissa ne kestää enemmän ku muu kone kilometrejä ja vettäkin enempi ku muu kone. Äärettömän harvoin on jakajapumpuissa ollu mitään vikaa. En itseasiassa tiedä yhtään tapausta et olis hajonnu,tiivisteitä menee vanhemmiten,ei tosin aina. Kaasuakselin tiiviste vuotaa joskus,silloinkin kilsoja 400tkm. hujakoilla. Ja uudemmissa tehokkaammissa on aina ollu jakajapumppu.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 29.08.2012, 06:23
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Viitaten jakajapumppujen kestävyyteen ni Toyotissa ne kestää enemmän ku muu kone kilometrejä ja vettäkin enempi ku muu kone. Äärettömän harvoin on jakajapumpuissa ollu mitään vikaa. En itseasiassa tiedä yhtään tapausta et olis hajonnu,tiivisteitä menee vanhemmiten,ei tosin aina. Kaasuakselin tiiviste vuotaa joskus,silloinkin kilsoja 400tkm. hujakoilla. Ja uudemmissa tehokkaammissa on aina ollu jakajapumppu.
No eipä noissa hj-bj linjan rivipumpuissakaan ole vikoja juuri ollut, ja niillä on monellakin paukutettu yli 800tkm. Mitä nyt säätimen 30v vanha nahkakalvo repeää.

Uudemmissa on jakajapumppu kustannussyistä. Tosin uusissahan ei ole enää sitäkään...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu OM 60X ruiskutuspumpun kylkeen... pee O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 10.01.2012 17:48
Tunteeko kukaan (perämoottorin) CDI sytytyksen sielunelämää? jnu Chit-Chat 0 13.07.2011 14:45
HJ 61 ruiskutuspumpun rasia?? Mara83 Tekniikka & Jutustelu 2 26.10.2009 08:47
Isuzu trooper 2.8Td Ruiskutuspumpun säätö Rotta-Racing Tekniikka & Jutustelu 0 23.10.2007 22:19
Cruiserin B moottorin sielunelämää osa 1 mikjus Tekniikka & Jutustelu 0 14.10.2003 08:25


Sivu luotu: 17:58 (GMT +2).