![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Mäntien kokoja löytyy 5mm aina 16mm asti. Rivipumpuissa jokaiselle sylinterille on oma elementti, jolloin ruiskutusmäärän nostaminen vaatii jokaisen elementin vaihtoa ja säätämistä pumppuun. säätäminen on aikaa vievää puuhaa koska elementit pitää ajoittaa ja tasata erittäin tarkasti ettei moottori saa käyntihäiriötä näistä säätövirheistä. (MikJus:n Räkytäky muuten kuulostaa aivan perseelleen perussäädetyltä pumpulta!!! ![]() ![]() ![]() Lainaus:
Mutta välykset pumpussa on tuhannesosamillin ja 2tuhannesosaa tarkoittaa jotta osa alkaa olla loppuunkulunutta!!! Eli pidät elementin osaa kädessä, niin lämpölaajenemisen takia ei osat enään sovikkaan!!! Ja osien käsittely ilman öljyä aiheuttaa ihosta irtoavan kosteuden takia osien takertumisen yhteen jolloin taas ollaan pilattu osat ja sitämyöden pumppu.... Samat asiat muuten pätee suuttimiin!!! Mutta rauhallisuudella ja tarkkaavaisella järkkymättömyydellä kasattuna saa nämä tiivisteettömät laitteet kylläkin kasattua ja toimimaan ihan hienosti. Mutta aikaa ja monia "oheis"tarvikkeita saattaa kulua huomattavan kammoittavia määriä... ![]() Siksihän tämä onkin "vain" harrastamista! ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#2
|
|||
|
|||
![]() SELVENI HUOMATTAVASTI
kiitos kaikille innokkaille vastaajille.asia selveni huomattavasti.
tuli jo siihen eniten kiinnostaneeseen asiaan vastaus että miksi noita nestepäitä vaihdellaan.edelleen jos asiaan liittyvää uutta tietoa tai tarkennuksia tulee mieleen niin mielelläni imen tietoa itseeni. Kiitos! |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Tumpula Racing Team |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Oliko semmosia öljyjä läpäisemättömiä hanskoja jossain kertakäyttöhalvalla?
Normiasennushommissahan ei kaameen montaa minsaa kerrallaan tarvii tota rasvassauimisvaihetta. Dieselpumpuistahan en mitään tiedä, mutta noin muuten jotain vähän koneen korjauksesta. Estääkö mitkään mekaanisesti kestävät hanskat öljyjen pahuuksien imeytymistä? Kestääkö noi kertakäyttöohuuskalvohanskat nahkahanskojen alla, vai pitääkö vaan hyväksyä että vähän väliä repee? |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Erilaisia hanskoja on tarjolla suunnaton määrä, enkä osaa sanoa mikä niistä on hyvä tai huono. Jokaiseen käyttötarkoitukseen tuntuu löytyvän sopiva hanska. Meillä töissä suojaudutaan epoksilta hanskoilla, joiden hinta on n. 10 e / pari. Ja nuo ovat siis kertakäyttöiset. Ihanan kallista.
Luulisi tuollaisen kertakäyttöhanskan (nitriili tai vinyyli) jotain auttavan, ainakin isoimman osan myrkyistä suodattavan pois. Ja tässäkin asiassa kannattaa käyttää maalaisjärkeä, eli käyttää jonkinlaisia hanskoja, ei liottele käsiä turhaan aineissa, pesee kädet huolellisesti hommien jälkeen jne.
__________________
Tumpula Racing Team |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Nyt kun alettiin: mikä on jakaja- ja rivipumppujen ero väännön ja tehon suhteen?
Konemies kehui Caseaan kovin taloudelliseksi ja alhaalta vääntäväksi juurikin tuohon jakajapumppuun vedoten. Konemiesten tarinoita? Joo, tuli mieleen kun kesän hankinnassani (Toyota 14B) on jakajapumppu.
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Konemiesten horinoita, ei pumpun tyypillä ole merkittävää vaikutusta kulutukseen tai moottorin vääntöominaisuuksiin, ja sen minkä on niin ei ole jakajan eduksi...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#8
|
|||
|
|||
![]() Eri vehkeisä.
Taitaa olla suurimpia käytännön eroja et kierros koneissa on jakajaa ja hidas kierroksisissa on riviä. Ja hidas kierroksisesta ei taas saa suuria tehoja,no kaikki taitaa olla käytännössä turbo koneita nykyään ja jos ei oo ni se pumppu ei oo se suurin ongelma. Ja pikkukoneesta ei saa tehoa ilman kierroksia ja iso ei kierroksia kestä,hieman näin kärjistäen. Ei käytännössä ole mitään järkeä vaihtaa rivipumppua jakajaan ku sillon koko koneen luonnetta yritettäisiin muuttaa sellaiseksi jota se ei ole. Ja käytännön merkitys olisi olematon kun se luonne ei juuri pumpun vaihdolla muutu,enemmän on merkitystä sopivalla ahtimella ja porttauksella tms. Molemmilla pumpuilla tosin saa oikealla virityksellä ja kokoonpanolla niin paljon tavaraa koneeseen et paraskaan kone ei sitä kestä vaan sylkee hilut taivaalle,ei se ole pumpusta kiinni. Dieselissä on se hyvä puoli et hyvin tehty pumppu toimii normaali arkiajossakin moitteettomasti ja kun haluaa koko kapasiteetin käyttöön ni senkun lappu lattiaan. Suuritehoisesa koneessa ahdin on kriittisempi,kun pitäs vääntää alhaalta ja tuotto pitäs riittää isoillekin tehoille.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Saattaa mennä hieman ohi, mutta onko kellään tietoa, josko jostain voisi löytää listaa siitä, mitä pumppuja missäkin autossa ollut (valmistajaa, osanumeroa, tyyppiä)?
Itseä kiinnostaisi lj70 -86 pumppu, kun löysin siitä osanumeron (22100-54262), mutta en valmistajaa. Numeron googlauksellakaan en onnistunut selvittämään. Onko ollut kenties useampia (lisenssi)valmistajia, kun mitä vähän löytänyt niin puhetta ollut Dieselkikistä, Nippondensosta, Boschista... |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Rivipumppu = KALLIS mutta kestävä. Sietää vettä ja kovaakin käsittelyä, mutta korjaukset AINA ihanan kalliita. Vaatii voimaa huomattavan paljon enemmän kuin jakajapumppu ja onkin yleensä irrallinen yksikkö moottorin kupeessa. Rikkoutuessaan saadaan yleensä tekohengitettyä hetkellisesti kuntoon Polttoaineen kulutushan on sitten suoraan kuskin kaasujalasta kiinni, mutta suurimpia eroja saavutetaan pumppuun asennetun säätimen avulla. Normaali P-sarjan rivipumppu on kasattu RSV tai RSQ säätimellä, kun sama moottori "veneversiona" jollakin erittäin yksinkertaisella säätimellä saattaa kuluttaa 5-10l/h enemmän polttonestettä aivan samoilla tehosäädöillä. Ero on vain siinä, jotta venesäädin painaa kaasun AINA maksimiin kiihdyttäessä kun ajoneuvomoottori vastaa vain osakaasulla!!! Eli erot pumpuissa on mitä yleisimmin säätimissä olevia eroja! Ja eikös kaikki hevosmiehet muuttunu konemiehiksi???
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#11
|
|||
|
|||
![]() Vielä pumpuista..
Viitaten jakajapumppujen kestävyyteen ni Toyotissa ne kestää enemmän ku muu kone kilometrejä ja vettäkin enempi ku muu kone. Äärettömän harvoin on jakajapumpuissa ollu mitään vikaa. En itseasiassa tiedä yhtään tapausta et olis hajonnu,tiivisteitä menee vanhemmiten,ei tosin aina. Kaasuakselin tiiviste vuotaa joskus,silloinkin kilsoja 400tkm. hujakoilla. Ja uudemmissa tehokkaammissa on aina ollu jakajapumppu.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Uudemmissa on jakajapumppu kustannussyistä. Tosin uusissahan ei ole enää sitäkään...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu OM 60X ruiskutuspumpun kylkeen... | pee | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 10.01.2012 17:48 |
Tunteeko kukaan (perämoottorin) CDI sytytyksen sielunelämää? | jnu | Chit-Chat | 0 | 13.07.2011 14:45 |
HJ 61 ruiskutuspumpun rasia?? | Mara83 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 26.10.2009 08:47 |
Isuzu trooper 2.8Td Ruiskutuspumpun säätö | Rotta-Racing | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 23.10.2007 22:19 |
Cruiserin B moottorin sielunelämää osa 1 | mikjus | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 14.10.2003 08:25 |