![]() |
![]() |
|
Linkit Off-Road -linkkejä ympäri maailman. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
En varmaan enää koskaan vinssaa vaijerilla mitään
![]() Täytyy näyttää tää "opetusvideo" kavereille jotka ehkä joskus lähtee mukaan ajeleen |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Eriasia vinssailla ku ottaa vauhtia ja nyppästä. Harvemmin vinssillä on saatu auton turpaan asti mitään sinkoomaan, sehän siitä vielä puuttus että vinssin sakkeli lentäs tuulilasin läpi päin pläsiä. Ei siinä semmosia jännitteitä tule.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Lupaatsä!!!
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ei se jos vaijerilla vedetään ja vetolenkki antaa periksi niin ketään hengiltä saa. Tai no jos olet otsa kiinni vetolenkissä niin ehkä sitten. Vaijeri kun ei oikein osaa varastoida tuota energiaa. Näin meille ainakin fysiikassa opetettiin. Tuossa nyppäyksessä ilmeiseti kettingilläkin saa aika hyvää jälkeä aikaiseksi, kun itessään painaa jo niin paljon. Mut taas jos vetää vaan ja kettinki menee poikki niin ei tapahdu yhtään mitään. Jotenkin hieman vierastan tuota vauhdin ja venyvien liinojen avulla leikkimistä. Liikaa voimaa...
![]()
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Se on kyllä yksi paskan maku mitä koulussa opetetaan, kun se on se yksi väärä päätös ostaa joku halpa ketju tai löytää jonkun ukin isän aikaisen vaijerin mitä käyttää hinauksessa. Nykyisissä vaijereissa on sisällä monasti kangas yms riepu mikä imee itseensä tuon irti pääsevän voiman katketessaan. Kunnon ketjutkin hallitusti katkeaa ja vain yksinkertaisesti tipahtavat maahan suoraan. Mutta on olemassa myös sitä Murphyn lakia kun niin ei todellakaan käy. Viimekesänä oltiin nostotalkoissa kun lietelannan levityskone (Fredo 25kuution säiliö) uppois pellolle ja sitä oli hinaamassa 40t kaivinkone. ketju oli mallia kahden miehen liikuteltava. Ensimmäinen ketju katkesi halitusti, ja toinen ketju väänteli melko julmasti koneen keulapellit katketessaan. Kolina oli kyllä kova, ja kuskin ilme olisi ollut kuvaamisen arvoinen kun ketju lenti kopin alapuolelle.
Eli paras vaan pysyä piiskan etäisyyden/lentoradan ulkopuolella jos se herra Murphy vierailee. säästyy siltä sakkelin irroitukselta otsalohkosta.
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#7
|
||||
|
||||
![]() ![]() Yksi asia mikä minua on pistänyt silmään (ei kirjaimellisesti), on nostosilmukkaruuvit maastoautojen puskureissa. Ne on kätevä ruuvata kiinni, ja niistä on helppo nykiä autoa eteen ja taaksepäin. Mutta ne ovat vaan yllättävän heikkoja. ![]() Näissä on laskennallinen varmuuskerroin 4 tai 5, mutta ne ovat tarkoitettu vain ruuvin suuntaiseen pystynostoon. 45 asteen kulmassa kuorma putoaa (M12) 240 kg ja (M16) 500 kg. 2 tonnia painavalla maastoautolla toista nyppiessä nuo luvut ylittyvät helposti. Ja vinssatessakin päästään suuriin lukuihin. Niinkuin tuosta kuvasta näkee, niin kierteen ja lenkin välinen kaula on ohut. M12 lenkissä muistaakseni 9 mm. Rakennetta voi vahvistaa hitsaamalla lenkki kiinni puskuriin. Mutta jos hitsaaja ei ole tarpeeksi kokenut, niin se lenkki ei pala kunnolla (halvalla valovirta migillä..) puskuriin kiinni. Noita lenkkejä on mennyt meillä poikki jo "oikeilla" kuormilla. Mutta koe tilanteessa ne ovat kestäneet kolmin kertaisen ylikuorma. Vähän arvaamattomia kapistuksia... ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kettingeillä tullut kiskottua vuosien mittaan useampaankin otteeseen(neljä kesää turvesuolla). Kertaakaan en niissä hommissa ole kyllä kettinkiä poikki saanut itse vetäessä, mutta vieressä seissyt muutamaan otteeseen. Näissä tapauksissa ei saatu kettinkiä lentämään mihinkään kun hiljalleen vedettiin ensin kettinki aina tiukalle. Ainut tapaus millon olen nähnyt kettingin lentävän ja laittavan scanian etumaskin,tuulilasin,ylävalot ja jonkun kennon uuteen uskoon. Silloinkin vedettiin kettinki tiukalle, mutta pienempää vaihtaessa traktori valui hieman taakse päin ja kuski otti kytkin pommilla liikkeelle. Traktori liikkuin ehkä hyppäämällä 1m, mutta kettinki lähti kuin ohjus. Kummatkin kuskit säikähtivät sen verran että aski tupakkaa palo aika joutuin ![]()
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta jos koukussa on nostoliina tai nostoketju niin sitten olen kusi sukassa... Yksi umpio hävisi traktorin keulalta lähes pölynä ilmaan kun 8t nostoliina irtosi vetopisteestä sakkelin kanssa. Jos olisi tullut tuulilasiin kohdilleen niin hampaita saisi varmaan etsiä vieläkin... 10t ketjun kanssa on koettu reilu 15m kantava piiskanisku kun kiinnitys petti koneesta täydellä vedolla toisen koneen ollessa upoksissa tukevasti, vetopisteen n.15kg palikka mukanaan...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mä oon vinssannut HJ:n omalla vinssillä, omalla vaijerilla ja omalla ketjulla (joka on siinä vaijerin päässä) niin, että ketjun tokaviimeinen lenkki hajosi ja vaijeriin jäänyt lenkki tuli tuulilasiin. Mitään ei ehtinyt nähdä, sanoa tai ajatella, lasi täysin paskana. Ei kuitenkaan tullut lenkki sisään asti, vaan jäi siihen tuulilasiin. Jos olis siinä sattunut appari nojailemaan konepeltiin vinssatessa, niin huonosti olis käynyt. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Tärkeintä kai tossa on pitää huolta, että ketään ei ole siinä linjalla jos jotain pettää...
Itsellä on mukana joustava hinausköysi kiinnityskoukuilla jonka laitan kiinni vaijerin koukkuun tai vetoliinan sakkeliin ja toinen pää kiinni johonkin muuhun pisteeseen tai puun ympäri > ainakin hidastaa ja todennäköisesti pysäyttää sakkelin tai koukun jos vetopiste pettää. Jos vaijeri tai liina napsahtaa keskeltä poikki, niin sitten ei tietysti auta, mutta ne tuskin tulevat ainakaan tuulilasista tai takalasista sisään...
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 28.08.2012 07:40 |
#13
|
|||
|
|||
![]() hiukka ylimitoitusta
Hilman vinssinvaijerin jatkona on karkaistua nostokettinkiä 4 tonnin nimellisvoimalla eli murtolujuus lienee riittävä. Sakkeli on ainoa jonka lujuus on luokittelematon, mutta tuo varmistusköyden laitto lisäisi työturvallisuutta.Oiikeastaan tarttis vaan laittaa se tuon vaijerin jonnekin loppupaikkeille ja toinen pää sitten pisteeseen, joka ei irtoa vedossa ja jättää löysäksi.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
![]() |
Luokat |
hinaus, naru, onnettomuus, vaijeri, vetopiste |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
vinssaus tien yli | Rekisteröimätön | Chit-Chat | 19 | 06.02.2010 16:13 |
onnettomuus | -hatsuni- | Chit-Chat | 6 | 25.10.2008 21:51 |
Vinssaus ankkuri! | Gravedigger | Chit-Chat | 4 | 16.08.2008 19:06 |
Poitsun eka vinssaus | Karhu67 | Chit-Chat | 4 | 06.06.2006 07:57 |
Kiinalainen vinssaus | JanneBlomgren | Chit-Chat | 17 | 07.11.2005 18:43 |