Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Linkit

Linkit Off-Road -linkkejä ympäri maailman.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.08.2012, 10:09
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei näemmä kestä jenkkimallin mutterilla kirrattavat kuulatkaan vetoa, ei oo tämäkään ihan hiljaa kopsahtanu:
Noita kuulia saa tarvikekaupoista vieläkin, ihme kyllä. Ovat aivan täysin paskametallia... Itse en laittaisi mitään kärriä tuollaiseen kiinni, vetopisteenä vielä vaarallisempi!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.08.2012, 20:14
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

En varmaan enää koskaan vinssaa vaijerilla mitään

Täytyy näyttää tää "opetusvideo" kavereille jotka ehkä joskus lähtee mukaan ajeleen
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.08.2012, 12:49
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.068
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L Näytä viesti
En varmaan enää koskaan vinssaa vaijerilla mitään
Eriasia vinssailla ku ottaa vauhtia ja nyppästä. Harvemmin vinssillä on saatu auton turpaan asti mitään sinkoomaan, sehän siitä vielä puuttus että vinssin sakkeli lentäs tuulilasin läpi päin pläsiä. Ei siinä semmosia jännitteitä tule.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.08.2012, 00:22
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Eriasia vinssailla ku ottaa vauhtia ja nyppästä. Harvemmin vinssillä on saatu auton turpaan asti mitään sinkoomaan, sehän siitä vielä puuttus että vinssin sakkeli lentäs tuulilasin läpi päin pläsiä. Ei siinä semmosia jännitteitä tule.
Lupaatsä!!!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.08.2012, 00:53
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Ei se jos vaijerilla vedetään ja vetolenkki antaa periksi niin ketään hengiltä saa. Tai no jos olet otsa kiinni vetolenkissä niin ehkä sitten. Vaijeri kun ei oikein osaa varastoida tuota energiaa. Näin meille ainakin fysiikassa opetettiin. Tuossa nyppäyksessä ilmeiseti kettingilläkin saa aika hyvää jälkeä aikaiseksi, kun itessään painaa jo niin paljon. Mut taas jos vetää vaan ja kettinki menee poikki niin ei tapahdu yhtään mitään. Jotenkin hieman vierastan tuota vauhdin ja venyvien liinojen avulla leikkimistä. Liikaa voimaa...
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.08.2012, 06:28
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Perusasetus

Se on kyllä yksi paskan maku mitä koulussa opetetaan, kun se on se yksi väärä päätös ostaa joku halpa ketju tai löytää jonkun ukin isän aikaisen vaijerin mitä käyttää hinauksessa. Nykyisissä vaijereissa on sisällä monasti kangas yms riepu mikä imee itseensä tuon irti pääsevän voiman katketessaan. Kunnon ketjutkin hallitusti katkeaa ja vain yksinkertaisesti tipahtavat maahan suoraan. Mutta on olemassa myös sitä Murphyn lakia kun niin ei todellakaan käy. Viimekesänä oltiin nostotalkoissa kun lietelannan levityskone (Fredo 25kuution säiliö) uppois pellolle ja sitä oli hinaamassa 40t kaivinkone. ketju oli mallia kahden miehen liikuteltava. Ensimmäinen ketju katkesi halitusti, ja toinen ketju väänteli melko julmasti koneen keulapellit katketessaan. Kolina oli kyllä kova, ja kuskin ilme olisi ollut kuvaamisen arvoinen kun ketju lenti kopin alapuolelle.

Eli paras vaan pysyä piiskan etäisyyden/lentoradan ulkopuolella jos se herra Murphy vierailee. säästyy siltä sakkelin irroitukselta otsalohkosta.
__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.08.2012, 07:54
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus



Yksi asia mikä minua on pistänyt silmään (ei kirjaimellisesti), on nostosilmukkaruuvit maastoautojen puskureissa. Ne on kätevä ruuvata kiinni, ja niistä on helppo nykiä autoa eteen ja taaksepäin.

Mutta ne ovat vaan yllättävän heikkoja. M12 kierteellä olevan silmukan max kuorma on vain 340 / 360 kg. M16 silmukkaa saa kuormittaa 700 kg.

Näissä on laskennallinen varmuuskerroin 4 tai 5, mutta ne ovat tarkoitettu vain ruuvin suuntaiseen pystynostoon. 45 asteen kulmassa kuorma putoaa (M12) 240 kg ja (M16) 500 kg. 2 tonnia painavalla maastoautolla toista nyppiessä nuo luvut ylittyvät helposti. Ja vinssatessakin päästään suuriin lukuihin.

Niinkuin tuosta kuvasta näkee, niin kierteen ja lenkin välinen kaula on ohut. M12 lenkissä muistaakseni 9 mm. Rakennetta voi vahvistaa hitsaamalla lenkki kiinni puskuriin. Mutta jos hitsaaja ei ole tarpeeksi kokenut, niin se lenkki ei pala kunnolla (halvalla valovirta migillä..) puskuriin kiinni.

Noita lenkkejä on mennyt meillä poikki jo "oikeilla" kuormilla. Mutta koe tilanteessa ne ovat kestäneet kolmin kertaisen ylikuorma. Vähän arvaamattomia kapistuksia...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.08.2012, 09:31
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi Näytä viesti
Se on kyllä yksi paskan maku mitä koulussa opetetaan, kun se on se yksi väärä päätös ostaa joku halpa ketju tai löytää jonkun ukin isän aikaisen vaijerin mitä käyttää hinauksessa. Nykyisissä vaijereissa on sisällä monasti kangas yms riepu mikä imee itseensä tuon irti pääsevän voiman katketessaan. Kunnon ketjutkin hallitusti katkeaa ja vain yksinkertaisesti tipahtavat maahan suoraan. Mutta on olemassa myös sitä Murphyn lakia kun niin ei todellakaan käy. Viimekesänä oltiin nostotalkoissa kun lietelannan levityskone (Fredo 25kuution säiliö) uppois pellolle ja sitä oli hinaamassa 40t kaivinkone. ketju oli mallia kahden miehen liikuteltava. Ensimmäinen ketju katkesi halitusti, ja toinen ketju väänteli melko julmasti koneen keulapellit katketessaan. Kolina oli kyllä kova, ja kuskin ilme olisi ollut kuvaamisen arvoinen kun ketju lenti kopin alapuolelle.

Eli paras vaan pysyä piiskan etäisyyden/lentoradan ulkopuolella jos se herra Murphy vierailee. säästyy siltä sakkelin irroitukselta otsalohkosta.

Kettingeillä tullut kiskottua vuosien mittaan useampaankin otteeseen(neljä kesää turvesuolla). Kertaakaan en niissä hommissa ole kyllä kettinkiä poikki saanut itse vetäessä, mutta vieressä seissyt muutamaan otteeseen. Näissä tapauksissa ei saatu kettinkiä lentämään mihinkään kun hiljalleen vedettiin ensin kettinki aina tiukalle. Ainut tapaus millon olen nähnyt kettingin lentävän ja laittavan scanian etumaskin,tuulilasin,ylävalot ja jonkun kennon uuteen uskoon. Silloinkin vedettiin kettinki tiukalle, mutta pienempää vaihtaessa traktori valui hieman taakse päin ja kuski otti kytkin pommilla liikkeelle. Traktori liikkuin ehkä hyppäämällä 1m, mutta kettinki lähti kuin ohjus. Kummatkin kuskit säikähtivät sen verran että aski tupakkaa palo aika joutuin
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.08.2012, 19:58
Petek:n Avatar
Petek Petek ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.12.09
Sijainti: Pohjois-savo
Viestit: 248
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi Näytä viesti
Se on kyllä yksi paskan maku mitä koulussa opetetaan, kun se on se yksi väärä päätös ostaa joku halpa ketju tai löytää jonkun ukin isän aikaisen vaijerin mitä käyttää hinauksessa. Nykyisissä vaijereissa on sisällä monasti kangas yms riepu mikä imee itseensä tuon irti pääsevän voiman katketessaan. Kunnon ketjutkin hallitusti katkeaa ja vain yksinkertaisesti tipahtavat maahan suoraan. Mutta on olemassa myös sitä Murphyn lakia kun niin ei todellakaan käy. Viimekesänä oltiin nostotalkoissa kun lietelannan levityskone (Fredo 25kuution säiliö) uppois pellolle ja sitä oli hinaamassa 40t kaivinkone. ketju oli mallia kahden miehen liikuteltava. Ensimmäinen ketju katkesi halitusti, ja toinen ketju väänteli melko julmasti koneen keulapellit katketessaan. Kolina oli kyllä kova, ja kuskin ilme olisi ollut kuvaamisen arvoinen kun ketju lenti kopin alapuolelle.

Eli paras vaan pysyä piiskan etäisyyden/lentoradan ulkopuolella jos se herra Murphy vierailee. säästyy siltä sakkelin irroitukselta otsalohkosta.
Ennenkuin tämän luin niin meinasin kirjoittaa et eräänkin ketjun ja vaijerin oon traktorilla ja kaivurilla pätkiny ja yksikään ee oo edes hivutellu mut jos sitä ois sitte tulevaisuudessa varovaisempi
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.08.2012, 02:44
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi Näytä viesti
Se on kyllä yksi paskan maku mitä koulussa opetetaan, kun se on se yksi väärä päätös ostaa joku halpa ketju tai löytää jonkun ukin isän aikaisen vaijerin mitä käyttää hinauksessa. Nykyisissä vaijereissa on sisällä monasti kangas yms riepu mikä imee itseensä tuon irti pääsevän voiman katketessaan. Kunnon ketjutkin hallitusti katkeaa ja vain yksinkertaisesti tipahtavat maahan suoraan. Mutta on olemassa myös sitä Murphyn lakia kun niin ei todellakaan käy. Viimekesänä oltiin nostotalkoissa kun lietelannan levityskone (Fredo 25kuution säiliö) uppois pellolle ja sitä oli hinaamassa 40t kaivinkone. ketju oli mallia kahden miehen liikuteltava. Ensimmäinen ketju katkesi halitusti, ja toinen ketju väänteli melko julmasti koneen keulapellit katketessaan. Kolina oli kyllä kova, ja kuskin ilme olisi ollut kuvaamisen arvoinen kun ketju lenti kopin alapuolelle.

Eli paras vaan pysyä piiskan etäisyyden/lentoradan ulkopuolella jos se herra Murphy vierailee. säästyy siltä sakkelin irroitukselta otsalohkosta.
Vaijerin voin kiskoa poikki, ja rautakauppaketjunkin joka vain venyy ennen kuin katkeaa.

Mutta jos koukussa on nostoliina tai nostoketju niin sitten olen kusi sukassa... Yksi umpio hävisi traktorin keulalta lähes pölynä ilmaan kun 8t nostoliina irtosi vetopisteestä sakkelin kanssa. Jos olisi tullut tuulilasiin kohdilleen niin hampaita saisi varmaan etsiä vieläkin...

10t ketjun kanssa on koettu reilu 15m kantava piiskanisku kun kiinnitys petti koneesta täydellä vedolla toisen koneen ollessa upoksissa tukevasti, vetopisteen n.15kg palikka mukanaan...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.08.2012, 11:14
hakoteilla hakoteilla ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 27.03.04
Sijainti: Vaasa
Viestit: 221
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Eriasia vinssailla ku ottaa vauhtia ja nyppästä. Harvemmin vinssillä on saatu auton turpaan asti mitään sinkoomaan, sehän siitä vielä puuttus että vinssin sakkeli lentäs tuulilasin läpi päin pläsiä. Ei siinä semmosia jännitteitä tule.
Been there, done that, got the T-shirt!

Mä oon vinssannut HJ:n omalla vinssillä, omalla vaijerilla ja omalla ketjulla (joka on siinä vaijerin päässä) niin, että ketjun tokaviimeinen lenkki hajosi ja vaijeriin jäänyt lenkki tuli tuulilasiin. Mitään ei ehtinyt nähdä, sanoa tai ajatella, lasi täysin paskana. Ei kuitenkaan tullut lenkki sisään asti, vaan jäi siihen tuulilasiin. Jos olis siinä sattunut appari nojailemaan konepeltiin vinssatessa, niin huonosti olis käynyt.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 27.08.2012, 11:51
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.391
Blog Entries: 5
Perusasetus

Tärkeintä kai tossa on pitää huolta, että ketään ei ole siinä linjalla jos jotain pettää...

Itsellä on mukana joustava hinausköysi kiinnityskoukuilla jonka laitan kiinni vaijerin koukkuun tai vetoliinan sakkeliin ja toinen pää kiinni johonkin muuhun pisteeseen tai puun ympäri > ainakin hidastaa ja todennäköisesti pysäyttää sakkelin tai koukun jos vetopiste pettää. Jos vaijeri tai liina napsahtaa keskeltä poikki, niin sitten ei tietysti auta, mutta ne tuskin tulevat ainakaan tuulilasista tai takalasista sisään...
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone

Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 28.08.2012 07:40
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 27.08.2012, 22:09
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

hiukka ylimitoitusta


Hilman vinssinvaijerin jatkona on karkaistua nostokettinkiä 4 tonnin nimellisvoimalla eli murtolujuus lienee riittävä. Sakkeli on ainoa jonka lujuus on luokittelematon, mutta tuo varmistusköyden laitto lisäisi työturvallisuutta.Oiikeastaan tarttis vaan laittaa se tuon vaijerin jonnekin loppupaikkeille ja toinen pää sitten pisteeseen, joka ei irtoa vedossa ja jättää löysäksi.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
hinaus, naru, onnettomuus, vaijeri, vetopiste


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
vinssaus tien yli Rekisteröimätön Chit-Chat 19 06.02.2010 16:13
onnettomuus -hatsuni- Chit-Chat 6 25.10.2008 21:51
Vinssaus ankkuri! Gravedigger Chit-Chat 4 16.08.2008 19:06
Poitsun eka vinssaus Karhu67 Chit-Chat 4 06.06.2006 07:57
Kiinalainen vinssaus JanneBlomgren Chit-Chat 17 07.11.2005 18:43


Sivu luotu: 22:02 (GMT +2).