![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
näin mä vähän ajattelin. Jotenkin saa sellaisen vaikutelman kun kilvessä on ihan valotkin ![]() Tuosta ajatuksesta lähtikin sitten melkoinen pyöritys. Askartelin ensin puusta jonkinlaisen telineen. Ei ollut hyvä. No sitten lisäsin siihen pahvia. Kuva puhukoon puolestaan. Lopuksi tein vielä pedistä pahvimallin. No sitten taas muuttui ajatus ja lähdin etenemään kohti salaluukkuteoriaa, eli vinssi sijoittamista rekkarikilven taakse. Ajatus sinänsä ihan ok, mutta kita tekee ongelman, se kun ei mahdu kilven taakse ilman,että pitää silputa lavan alla olevaan kannatinta. Tähän en lähde, koska haluan säilyttää kuormankantokyvystä edes rippeet. Sitten ajatus lähti harhailemaan siihen suuntaan, että jos olisi vinssi lavan alla ja tuo rullakita olisi sellainen helposti irrotettava. Muuten hyvä, mutta koukku ei mahdu läpi. Ilman koukkua menee, mutta liian työlästä. Ei hyvä. No sitten palasin lavan alta taas maan pinnalle ja aloin sovittelemaan pelkkiä kulmarautoja ja jätin vinssipedin sovinnolla syrjään. Täytyy tässä välissä taas palauttaa tavoitteet mieleen a) Vinssin pitää olla irrotettavissa b) Vinssin tulee olla helppokäyttöinen ja vaijerisotku helposti selvitettävissä c) Vinssi tulee olla helposti puhdistettavissa d) Vinssin tulee olla niin hyvin kiinni, että se ei irtoa eikä väännä auton rakenteita vaikka sillä nyitään ihan oikeasti e) Koko homman tulee täyttää katsastusmääräykset Eli nää toteutuu vain siten että vinssi on jossain vetokoukun tienoilla ja on helposti irrotettavissa kun sitä ei tartte. Lavanalusasennuskin jää pois näillä kriteereillä. Vapautuskytkimen käyttö lavan alla on melko onnetonta puuhaa. Siis takaisin suunittelemaan. Täytyy kääntää auto toisinpäin kun naapurit ihmettelee; näin saa ihan rauhassa maata auton perässä, juoda kahvia ja punnertaa rautaa erilaisiin asentoihin ![]() Pannaan vielä loppuun tollainen kevennys päätöksenteon vaikeudesta
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Suunnitelma on valmis !
No tuleehan se sieltä kun vähän potkii !
Oheisessa kuvassa esitetty ns. lopullinen ratkaisu, ei se tolleen hässäkälleen jää, mutta ei riittänyt kädet pitämään osia ja kuvaamaan samalla. Ihan pikkuiset kulmaraudan palat tohon koukun pidikkeen ympärille ja siihen pari pulttia. Tän päälle peti, tai se mitäs siitä jää jäljelle huippukirurgisen metallinpoisto-operaation jälkeen, ehkä noin puolet. Sunnuntaina tuo suunnitelma toteutetaan hitsausalan erikoisasiantuntijan läsnäollessa. Mä vaan pelkään vieressä. Toisessa kuvassa on sellainen Rock vinssin kiinnitysmutteri, jollainen uupuu 1 kpl. Saa tarjota tai esittää jotain paikkaa, josta moisen mutskun voisi hankkia. Koko taitaa olla M10. Tähän ei nyt tuu loppukevennystä.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Hitsausta ja sähköhommia
Tänään saatiin aikaiseksi astinlauta, johon vinssin on hyvä köllähtää.
Kulmarautaa ja lattaa. Käytössä oli Esab puikkokone, kaasupullot, pieni kulmahiomakone, iso kulmahiomakone, pylväsporakone ja 20 vuotta vanha Bosch-porakone. Pienen hionnan ja maalauksen jälkeen päästiin pedin kokoonpanopuolelle. Sähköpuolelle saatiin aikaiseksi kenties maailman ensimmäinen vinssisähköjen KE68-liittimen ruostumaton pohjalevy. Itse liitin vielä uupuu, mutta mittakuvien ja puusta valmistetun simulaatiokappaleen avulla saatiin riittävästi tilaa sille. Sitten hifisteltiin ihan oikeasti. Kuorittiin vinssijohtoja sopivasti, kieritettiin paljaiden kuparisäienippujen päälle hopeapäällysteistä kuparilankaa ja juotettiin noista purkaantumattomat päät. Auton arvo nousi ton hopealisäyksen ansiosta huimat 0,05 centtiä. Myynti-ilmoitukseen pääsee sanomaan, että autossa on käytetty jalometalleja. Vielä arvoitukseksi jää tuon langattoman kauko-ohjaimen laatikon sijoittelu. Peräkärryä voi vetää ihan normisti ja kun vinssipedin ottaa pois niin rekisterikilpikin näkyy. Kilven siirto peräluukkuun on pohdinnassa, mutta kysymys: pitääkö kilvessä olla valot ?
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
takarekisterikilven pitää olla valaistu, kilvessä valoa ei tarvita
![]() p.s. aika perusteellinen projekti ... harva palstalainen lienee tehnyt takavinssin asennusta noin perusteellisesti
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
tee kilvelle alus levy ja levyn päihin esim motonetin kilvenvalot ja pulttaa se kiinni lavakaaren keskelle hytin taakse? omassa datsunissa on sillai ja katsuri ainakin kelpuutti,sanoi että tuoltahan se näkyy vallan loistavasti... ![]() ![]()
__________________
LaMaas offroad Pohjois-suomen offroad Offroad Oulu Www.Suzuki4x4club.fi www.laplandtrophy.com Perkele! Meni lunta kenkään, Nyt kyllä lähteee !! |
#6
|
|||
|
|||
![]() kiitos, loistava vinkki !Lainaus:
Pee, kiitos myös kommentista. Mukavaa, että kilvessä ei tartte olla valoja. Se olisikin vaatinut ihan oman projektinsa. Joistain LEDeistä olisi nysvännyt sellaiset pikkuiset valonyppylät pitkin kilpeä ja erivärisiä lamppuja ripotellut reunoille. Olisi varmaan taas tullut maailman ainoa porvoolainen takavinssin asennuksen takia synnytetty valolla varustettu kilpi ![]() Mutta kilven sijoittelu ja valaisu tällä cybress - menetelmällä on hyvä. Itse asiassa tän sivutuotteena syntyy maailman ensimmäinen porvoolainen rekisterikilven valoilla valaistu vinssin kaapelikela jos noi alkuperäiset valot jättää paikoilleen. Tulisi hyvät vinssausvalot ![]() Tästä hankkeesta ei nyt puutu enää kuin toi KE68-liitin, sähköt kiinni, vaijeri sisään kelalle ja sitten tää onkin valmis. Onneksi lomakin loppuu kohta, että pääsee pihalta istumaan konttoriin ![]() ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Nyt tää on valmis.
Ohessa pari kuvaa lopputuloksesta.
Tohon se istui ja jopa toimiikin. Kovin nopeahan tämä ei ole - kävellen olisit jo perillä- mutta sitten kun on kokonainen runko hinauksessa, niin nopeus ei ole niin olennaista. Kokonaisuus painaa vaijerin kanssa ainakin 45 kiloa, joten ihan kukkakeppiasentajille tää ratkaisu ei sovellu. Sähköratkaisusta olen jopa hiukka ylpeä. 2 kpl Ensto KE62. Pienempi kuin trukkiliitin, edullisempikin ja toimii aivan varmasti kun on tehty UL-hyväksyttynä. Laatutavaraa. Kenties maailman ainoa porvoolainen kunnollista liitostekniikkaa käyttävä vinssisähköliitos. In 230 A jatkuvaa, Un 600 V. Vinssin kiinnitykseen ja irrotukseen tarvitaan 5 mm kuusio ja 17 mm lenkki. Aikaa menee ehkä 5 minuuttia. Kilven siirto on kyllä tarpeen ja siitä avautuu ehkä uusi projekti tai sitten mä vaan teen sen salaa ![]() Kiitos kaikille hankkeessa avustaneille.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
![]() |
Luokat |
hilux, lava, taka, vinssi |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Metsurille vinssi Toyotaan | Porvoon Hilma | Chit-Chat | 7 | 14.05.2012 21:26 |
XJ Cherokeehen takavinssi. | 454SS | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 06.06.2009 23:33 |
Takavinssi turauksia | Repro | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 13.03.2008 21:55 |
Takavinssi | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 08.08.2005 18:43 |
hj 60 takavinssi ??? | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 30.03.2005 22:23 |