Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.07.2012, 07:57
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Nyt on hankittu vinssi Hilmaan


Tuli hankittua vahingossa hiukka isompi kun ajattelin, mutta eipä haittaa, tuolla voi jo vetää kantojakin ylös jos vaan auton runko kestää eikä Hilima venähdä. Nyt täytyy alkaa tosissaan miettimään tuota vinssin kiinnitystä. Tämän hetkinen ajatus on laittaa se tuohon vetokoukun päällä olevaan palkkiin siten, että sen saa tarvittaessa irti. Johdolle tuollaiset Enston liittimet niin kestää ainakin virtaa tarpeeksi. Trukkiliitin olisi ehkä hiukka nopeampi, mutta tää on sopiva kun tulppaa noi päät vaikka vaahtomuovitulpilla ettei mee roskaa.

http://products.ensto.com/catalog/15...9%20_FIN1.html

Sit tulee yksi 100 Ah lisäakku koppiin ja kunnollinen pääkytkin. Akku tulee ihan suoraan noiden kahden muun akun rinnalle ja on käytössä vain vinssatessa. Itse asiassa tähän täytyy laittaa vielä toinen pääkytkin noiden auton akkujen ja lisäakun väliin. Kaapelit 50 mm2. Lisäakulle ajattelin vielä jonkin pikkuliittimen akkulaturille, niin voi ladata pihassa tuota akkua erikseen eikä tartte vetää piuhaa oven tai ikkunan kautta.

Onneksi on vielä viikko lomaa jäljellä.

Vinssipetiä saa tarjota Rock 10000:lle

__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 29.07.2012 07:59 Perustelu: Typo
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.07.2012, 16:15
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

hiukka sähkötöitä


tuli vedettyä johtoa. 25mm2 akkujen välille ja 50 mm2 3kV kaapelia uudelta akulta vinssille. Toinen kytkin on ja paikoillaan. Vedin sekä plussan että miinuksen, niin on aina yhteys vaikka auto häviäisi ympäriltä
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	29072012506.jpg‎
Views:	1262
Size:	49,0 Kt
ID:	28455   Click image for larger version

Name:	29072012505.jpg‎
Views:	1184
Size:	40,1 Kt
ID:	28456   Click image for larger version

Name:	29072012504.jpg‎
Views:	1255
Size:	56,9 Kt
ID:	28457  
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 31.07.2012, 21:23
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

ilta nysvätty sähköjä


En ollut tyytyväinen aikaisempaan pääkytkimen sijoitteluun ja uusiksihan se meni. Samalla tuli otettua pois lasinpesunestesäiliön tukirautahässäkkä ja sitten se piti putsata ja maalata tietenkin varmasti komein valkoinen tukirautahässäkkä ikinä, syynä ylimääräinen valkoinen spröömaali, jota ei tarvinnut muualle.

Sitten piti tehdä oikealla sähkökyläseppämeiningillä juttuja. Maajohto ekalle liitokselle 2 kpl 16 mm2 kaapeli rinnan ja siihen piti tuunata 16 mm2 liitin toiseen päähän sopivaksi kahdelle 16 kaapelille ja toiseen päähän kirurgoitiin 50 mm2 sopivaksi noille 16 neliöisille. Sitten vaan tinaa sisään, lämmitys tapahtui uutuuttaan hohtavalla kaasupolttimella, jolla pystyisi kärtsäämään makkaran kuoret ilman, että sisus lämpiäisi. Jos tuota ominaisuutta nyt sitten tartteekaan, ehkei

Nyt vaan odotellaan paketteja, tilasin netistä kaikenlaista tarpeellista eri puolilta Suomea.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.08.2012, 17:56
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Taas nysvätty, nyt jo jotain valmistakin


Sähköhommat alkaa olemaan valmiita.

Auton varsinaisten akkujen ja vinssiakun välinen kytkin siirrettiin parempaan paikkaan. Ulkopuoliselle tarkkailijalle tekstitys siltä varalta, että jonkun tarttee joskus kytkeä toi irti tai kiinni.

Sitten seuraava kiertoajelukohde on akkukytkin, joka siis katkaisee sähköt vinssiltä. In 300 A ja hetkellisesti 1500 A. Ei pala eikä pärise.

Akku meni kiltisti sille varattuun mustalla maalilla vuorattuun yksiöön.

Akun yksiön kalustus on melko askeettinen ja ehkä hiukan täyteläinen. Modernia tyyliä hallitsevat kauniisti kaareutuvat 35 ja 50 mm2 kaapelit perinteisine kaapelikenkineen.

Akulta vinsille lähtevän pluskaapelin suojaus tapahtui sopivaisesti käsillä olleelle pex-vesijohdon suojaputkella. "Jos putki suojaa vedeltä niin kyllä se suoja sähköltäkin" muinaissuomalaista suojaputkiaiheista sananlaskua noudatellen sujutettiin putki paikoilleen. Jostain ihmeen syystä tuo putki oli juuri sopivan mittainen. Tätä ihmettä tuli katsomaan Katti Matikainenkin suoraan TV2:stä.

Lisää osassa 2, tähän kun ei saa kuin 5 kuvaa...
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	02082012512.jpg‎
Views:	1059
Size:	41,1 Kt
ID:	28552   Click image for larger version

Name:	02082012515.jpg‎
Views:	993
Size:	27,2 Kt
ID:	28553   Click image for larger version

Name:	02082012518.jpg‎
Views:	1137
Size:	38,6 Kt
ID:	28554   Click image for larger version

Name:	02082012520.jpg‎
Views:	971
Size:	67,0 Kt
ID:	28555   Click image for larger version

Name:	30092009654.jpg‎
Views:	1008
Size:	94,6 Kt
ID:	28556  

__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.08.2012, 18:05
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Osa 2


juu,

edellisestä oli jäänyt pois tuon akun yksiön sisäkuva.

Tässä osiossa käsittelemme raakarauta-asioita.

Paikallisesta alkuasukasrautakaupasta tarttui kyytiin 7 mm 70x50 kulmaa sekä hiukkaa 70 mm lattaa. Maksoi 20 euroa.

Ajatus oli laittaa tuo kulma vinssipedin alle, tehdä latasta korvat ( siis ei ittelle) jotka tulee kiinni noihin aiemmin esitettyihin vetokoukun ja rungon liitoksiin. Sitten vielä jotain levennystä tolle kulmalle vinssipedin keskelle ja sitten jotain pulttiloita joilla koko äherrys tulee kiinni.

Tää malmiosio ei oo vahvinta osaamisaluetta, mutta onneksi sukuun on siunaantunut oikeakin metallimies, ei kuitenkaan Teräsmies, jotta ihan niin kuuluisia tässä ei sentään vielä olla...

Lisäsin tuohon hiukan tuollaisen atavistisnaivistisen kuvaelman vinssipedistä ja sen ympäristöstä. Taas kävi niin, että piirustuskyvyt alittivat piirustushalut.

Tästä rakenteesta puuttuu vielä Antsan ehdottelemat lisäominaisuudet, tarttee pohtia. Piirtää en enää kehtaa, nauratte vaan kumminkin...
Vaijerista:

12 mm vaijeri on melkoista veijaria. Painaa riittävästi ja heikompi vinssi, saatikka ukko ei jaksaisi edes vetää tuota kaapelia itse kohteeseen vaan uupuisi matkalle. Saas nähdä pitääkö tuollekin tehdä jotain. Katotaan ekan koekäytön jälkeen.

Kysymys loppuun: Pitääkö rekisterikilven näkyä takana kokonaan vai saako se olla osittain katveessa ?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	02082012517.jpg‎
Views:	920
Size:	44,2 Kt
ID:	28557   Click image for larger version

Name:	02082012521.jpg‎
Views:	923
Size:	37,9 Kt
ID:	28558   Click image for larger version

Name:	Hilimaper2.jpg‎
Views:	1083
Size:	92,9 Kt
ID:	28559  
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 02.08.2012 18:31
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.08.2012, 10:30
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Kysymys loppuun: Pitääkö rekisterikilven näkyä takana kokonaan vai saako se olla osittain katveessa ?
Mulle on aina tullut sanomista jos kilpi on ollut vähänkin katveessa, oli se edessä tai takana.
__________________
HJ61
MMC
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.08.2012, 16:56
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik Näytä viesti
Mulle on aina tullut sanomista jos kilpi on ollut vähänkin katveessa, oli se edessä tai takana.
Tänks,

näin mä vähän ajattelin. Jotenkin saa sellaisen vaikutelman kun kilvessä on ihan valotkin

Tuosta ajatuksesta lähtikin sitten melkoinen pyöritys. Askartelin ensin puusta jonkinlaisen telineen. Ei ollut hyvä. No sitten lisäsin siihen pahvia. Kuva puhukoon puolestaan. Lopuksi tein vielä pedistä pahvimallin.

No sitten taas muuttui ajatus ja lähdin etenemään kohti salaluukkuteoriaa, eli vinssi sijoittamista rekkarikilven taakse. Ajatus sinänsä ihan ok, mutta kita tekee ongelman, se kun ei mahdu kilven taakse ilman,että pitää silputa lavan alla olevaan kannatinta. Tähän en lähde, koska haluan säilyttää kuormankantokyvystä edes rippeet.

Sitten ajatus lähti harhailemaan siihen suuntaan, että jos olisi vinssi lavan alla ja tuo rullakita olisi sellainen helposti irrotettava. Muuten hyvä, mutta koukku ei mahdu läpi. Ilman koukkua menee, mutta liian työlästä. Ei hyvä.

No sitten palasin lavan alta taas maan pinnalle ja aloin sovittelemaan pelkkiä kulmarautoja ja jätin vinssipedin sovinnolla syrjään.

Täytyy tässä välissä taas palauttaa tavoitteet mieleen
a) Vinssin pitää olla irrotettavissa
b) Vinssin tulee olla helppokäyttöinen ja vaijerisotku helposti selvitettävissä
c) Vinssi tulee olla helposti puhdistettavissa
d) Vinssin tulee olla niin hyvin kiinni, että se ei irtoa eikä väännä auton rakenteita vaikka sillä nyitään ihan oikeasti
e) Koko homman tulee täyttää katsastusmääräykset

Eli nää toteutuu vain siten että vinssi on jossain vetokoukun tienoilla ja on helposti irrotettavissa kun sitä ei tartte. Lavanalusasennuskin jää pois näillä kriteereillä. Vapautuskytkimen käyttö lavan alla on melko onnetonta puuhaa.

Siis takaisin suunittelemaan. Täytyy kääntää auto toisinpäin kun naapurit ihmettelee; näin saa ihan rauhassa maata auton perässä, juoda kahvia ja punnertaa rautaa erilaisiin asentoihin

Pannaan vielä loppuun tollainen kevennys päätöksenteon vaikeudesta
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	03082012523.jpg‎
Views:	952
Size:	53,9 Kt
ID:	28578   Click image for larger version

Name:	03082012524.jpg‎
Views:	984
Size:	52,2 Kt
ID:	28579   Click image for larger version

Name:	päätöksenteon vaikeus.jpg‎
Views:	1044
Size:	51,7 Kt
ID:	28580  
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
hilux, lava, taka, vinssi


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 5 (0 jäsentä and 5 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Metsurille vinssi Toyotaan Porvoon Hilma Chit-Chat 7 14.05.2012 21:26
XJ Cherokeehen takavinssi. 454SS Tekniikka & Jutustelu 10 06.06.2009 23:33
Takavinssi turauksia Repro Tekniikka & Jutustelu 10 13.03.2008 21:55
Takavinssi SoSo Tekniikka & Jutustelu 22 08.08.2005 18:43
hj 60 takavinssi ??? Tekniikka & Jutustelu 6 30.03.2005 22:23


Sivu luotu: 05:29 (GMT +2).