Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.07.2012, 12:58
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Tänään on ajettu testiajoa rataolosuhteissa sekä käyty punnitsemassa auto.


Aito Kutunjuusto...




Vaaka pyöristää painon aina ylöspäin lähimpään 50:llä jaolliseen lukuun, joten emme tiedä olisiko paino ollut ehkä vain hitusen yli 1800 kg. Ossin kera lukemat olivat 1950!

Mutta koeajot suoritettiin tänään Huittisten ajoradalla. Kooste, omat ajatukset sekä muukin tarina viikon rakenteluista huomenna illalla.

Tässä esimakua ja tätä filmiä ei kannata ottaa tosissaan. Autossa klemppaa "ainoastaan" kolme pyörää. Onneksi se kuskin puoleinen etupyörä sentään menee linjassa. Ehkä korkea aika oikaista vähintäänkin se taka-akseli.



Kiitokset Huittisten ajoradan omistajille sekä Powerin perheelle!

__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.07.2012, 13:10
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Pakko laittaa vielä maininta noista puuttuvista apukuskin kauhukahvoista. Tapahtuman yksi tarkoitus oli että tuleva apukuski saapuu paikalle ja kertoo oman näkemyksensä kahvojen sijoittelusta ynnä muista häneen liittyvistä asioista. Nyt mentiin hieman tuurilla kun kättä piti pitää paikassa joka ei mahdollisessa kaatotilanteessa olisi ollut ihan se järkevin.

Lisäksi ohjauspyörä on liian iso. Kuskin vasen kyynärpää kävi korin ulkopuolella liian usein.

Näitä muutetaan ja korjaillaan.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.07.2012, 20:22
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus


Lieneekö moottorin tehot yllättäneet vai mistä johtuu kun mestari alkoi rakentelemaan lisää moottorin kiinnityskorvia. No joka tapauksessa moottorin etupäätä on järkevä tukea lisää ettei koko laitos losahda kovassa röykytyksessä akselin päälle.


Nyt on turbon kiinnitystä paranneltu kuten tuolla aikaisemmin suositeltiin. Lisäksi tuo kuvassa näkyvä musta haitari vesiputkikin lämpöeristettiin ja sidottiin metalliklemmarilla rungon putkeen kiinni. Nimittäin pakopuolen putki on turhan lähellä. Kuvaa ei tullut otettua.

Apukuskille luksusta. Nyt on paikka mistä saa vähän tukea jaloillekkin.


Ketjun alakiinnitys toteutettiin näin. Toivotaan että nuo kaksi pulttia kestävät.


Alkuviikolla oli teemana syötön määrän säätäminen ja testiajot päälle.
Kiva ulkopuolisena seurata omien töiden lomassa kun pihasta lähdetään omalle yksityistielle nilkka suorana ja vähän ajan päästä hiljaista. Sitten tullaan kävellen hakemaan kauhakuormaajaa.
Kiva venttailla kauhulla minkälainen muodoton möykki piikeissä pihaan tuodaan. No ei paha, rengas näyttää irronneen...


Pupulle heiniä. Tässä vaiheessa ei vielä mestarilla itselläkään selvää kuvaa miksi rengas irtosi niin helposti.


Jaahas, pultit prikkoineen paikoillaan vaikka jarrulevy on vielä kiinni renkaassa.


Nämä jarrulevyt taisivat olla mestarin ihan ensimmäiset tekeleet ja niihin tuli aikoinaan jyrsittyä liian isot pulttireiät. Lisäksi metallikin oli liian ohut pulttikiinnityksen kohdalta.
Virityksiä ei ole ollut tarkoitus tässä projektissa tehdä mutta jonkinlainen säästämisen tavoite oli kun nämä levyt tähän laittaa päätettiin vaikka kestävyys ei ihan taattua olisikaan. Luottamus prikkojen taikaan oli liiallinen ja nyt näemmä prikat pultteineen ovat tulleet läpi vieden mukanaan koko huulloksen. Nyt jäljellä on vain pelkät isot holet.
Jarrusatula menetettiin mutta....


ainesputki esiin ja viipaleita sahaamaan.


Rinkuloitakin onneksi löytyi vielä.


Sorvausta. Suhteellisen aikaa vievä prosessi.


Jyrsimellä reiät... ja nyt tarkkana.


Valmis sovitettavaksi.


Nyt pulttireiät on sopivat ja ei se rengas ainakaan enää niiden takia irtoa.


Lauantain rata-ajoa varten piti saada suojapleksi takaseinään. Se maaseudulla rakentelussa on kurjaa kun valtaosa tarpeista pitää joko tilata tai lähteä pitkälle ajelulle jotta saa tuotteen heti.
Nyt oli tyydyttävä valkoiseen vaikka kirkas olisi ollut ehdottoman tärkeä. Mutta viikon tilausaika ei olisi tähän tarpeeseen auttanut.
Turvavöiden läpiviennit tarvitsevat vielä suojakumilistan.


Nyt kun takaseinän läpi ei näe, piti saada sivupeili. Malli Biltema ja karavaanari käyttöön tarkoitettu. Pienellä modifoinnilla siitä tulikin ihan hyvä. Ei tärise ja siitä näkeekin juuri sen mitä pitikin. Toiselle puolelle pitää hankkia vielä toinen.

Videokooste testiajoista ja omat kommentit saavat jäädä vaikka huomiselle. Hieno kesäpäivä ei innostanut tietokoneen ääressä olemaan tämän enempää.

Mutta testiajot toi esiin muutamia ongelmia joiden kimppuun käytiin jo tänään. Se kuitenkin on jo varmaa että ilmoittautuminen Klaperjahtiin laitetaan. Meille riittää kunhan saadaan auto yhteiseen lähtöön mukaan. Siinäkin on ensikertalaisille ulkomailla kilpailijoille riittävästi haastetta. Niin tai ei olla kyllä kilpailtu paljoa edes kotimaassakaan.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.07.2012, 20:42
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Onnistunut koeajo, kun tuli vika esiin. Parempi kummi irti kotitontilla, kuin jossain kisassa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.07.2012, 20:48
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Onnistunut koeajo, kun tuli vika esiin. Parempi kummi irti kotitontilla, kuin jossain kisassa.
Lauantaina radalla ajettu koeajo oli ensimmäinen tuon vahingon jälkeen ja tuli yllätyksenä miten paljon takapyörät vispasivat. Lieneekö tällä alkuviikon vahingolla jotain tekemista asian kanssa, nimittäin ei ne takapyörät ihan niin paljoa vispanneet ennen. Sen voi todeta vaikka kahdelta ensimmäiseltä koeajovideolta.

Eli jotain vääntyi mutta mistä. Yritetään perehtyä asiaan.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.07.2012, 05:54
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.051
Perusasetus

tarkemmin kun katsoo niin takarengashan on jo vinossa tossakin kuvassa kun vertaa akseliputken linjaan
hyvä se on että viat/heikot lenkit löytyy ennen tosi koitoksia

Lainaus:
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.07.2012, 20:03
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Nyt ollaan perehdytty rata-ajopäivän aikana ilmenneisiin muihin ongelmiin ja renkaiden kulmat saavat toistaiseksi jäädä taka-alalle.

Moninäyttömittarin huono puoli on se että näytössä näkyy kerrallaan vain yksi toiminto ja numerot ovat aika pieniä. Varmaan ok moottoripyöräkäytössä mutta tässä lajissa mittarin käyttö on apukuskin hommia mikäli mielitään pysyä turvallisesti ajolinjoilla.
Mutta hyvä puoli on se, että on sitten mikä tahansa toiminto kuten nopeudennäyttö päällä, esimerkiksi moottorin lämmönnousu hälyrajan yli näkyy vilkkuvana valona. Näin alkoi käymään jo ajeluiden alkuvaiheessa.
Mitään ulospäin näkyvää höyryä ei päässyt missään vaiheessa vielä nousemaan kun ajoa himmailtiin ja pideltiin jäähdyttelytaukoja. Periksi on annettava ja muutettava jäähdyttimen paikka.


Jäähdytin nostettiin ylös ja virtaussuunta kuvan mukaiseksi.


Mutta tämä toimenpide vaati pidempiä vesiputkia, joten putkimies Pörö saapui paikalle tekemään muutokset.


Tilavan näköinen kolo aikaansaatiin takaosaan. Ne kolme pikkulauhdutinta tulevat samaan vanhaan paikkaansa sillä erolla että ne tarvitsevat nyt omat propellinsa. Lisää sähkötöitä ja lisää sähköjohtoja. Piti tulla mahdollisimman niukat sähkötyöt.
Silti taakse jää tila johon voidaan maalauksen jälkeen siirtää vaikka tuo keskikonsolissa oleva kompura. Olkoon se nyt vielä omalla paikallaan kun kerran on jo kiinnitysreijätkin tehty.

Takailmatikut ovat vaaravyöhykkeellä kun kori kallistuu joustoon. Senverran testipäivänä tuli ajettua "triallia" eräässä pengerryksessä että tällainen jousto nähtiin. Tikun kylkeen tuli boggerista musta viiva.

Noista laittamistani kuvista huomaa sen että tikkujen yläkiinnitys on muutettu sisemmäksi. Eli jäähdyttimen alapuolelle hitsattiin vaakaputki johon tulee jäähdyttimen alakiinnitys sekä ilmatikkujen kiinnityskorvat. Tikut tulivat nyt aika lailla samaan viistokulmaan kuin mitä edessäkin ja kontaktit isojen renkaiden kanssa on historiaa. Alakiinnitykset ovat muuten ok sellaisenaan, paitsi panhard tangon akselipää kiinnitys pitää siirtää hieman sisemmäksi ja tankoa lyhentää vastaava määrä.


Auton takapää pellitetään umpeen reikäpellillä. Se suojaa riittävästi jäähdytintä sekä hillitsee sopivasti kaiken moskan pääsyä takatilaan. Kiinnitykset pitää tehdä mallia irroitettavat pesua helpottamaan.
Kuvan mukainen pelti voisi olla sopivaa mutta riippuu millaista saadaan tilattua paikalliselta metallipajalta.
Auton painoa tämä ratkaisu ei vähennä mutta jäähdytin tarvitsee joka tapauksessa läpäisevän vahvan suojan.


Kun kerran eilen mainitsin tästä, esitetään nyt se kuvakin.
Konehuone kaipaa vielä kylkisuojat, reiät konepeltiin ja lokasuojien askartelun.

Video odottaa edelleen tekijäänsä ja eiköhän sekin vielä joku päivä valmistu.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.08.2012, 00:16
T3Syncro:n Avatar
T3Syncro T3Syncro ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 10.09.11
Sijainti: Pks
Viestit: 625
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Picu Näytä viesti
Se maaseudulla rakentelussa on kurjaa kun valtaosa tarpeista pitää joko tilata tai lähteä pitkälle ajelulle jotta saa tuotteen heti.
Eipä niitä auton kulutusosia Hgistäkään löydy 90-luvun alun autoon ilman 50 Km ajelua, ainakaan jos osan haluaa heti. Aina ei saa osia edes Motonetistakaan tiskiltä. Maalla saa sentäs rakentaa ja harrastaa rauhassa

Toiset tekevät mitä osaavat, mutta toiset näköjään mitä haluavat...
__________________
Gefangener der Straße, aber frei wie der Wind im Schnee.

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.08.2012, 19:21
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Olihan sielut irti venttiileistä keskiöitä vanteisiin hitsattaessa?
Se rengas lähtee vanteelta aika iloisesti kunhan lämmön johdosta paine renkaan sisällä vähän aikaa kasvaa.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.08.2012, 20:32
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Olihan sielut irti venttiileistä keskiöitä vanteisiin hitsattaessa?
Se rengas lähtee vanteelta aika iloisesti kunhan lämmön johdosta paine renkaan sisällä vähän aikaa kasvaa.
Ei ollut irti. Joo, vaaransa tuokin. Lievittävänä seikkana se että hitsattaessa renkaissa oli aika alhainen ilmanpaine.

Mutta onneksi mitään ei sattunut. Ihan hyvä että mainitsit kun tätä kuitenkin moni lukee ja aina se tuuri ei ole läsnä jokaisen hommissa.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.08.2012, 20:47
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Perusasetus

Ei siellä kummoisia alkupaineita tartte olla
__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 08.08.2012, 20:09
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Samaan aikaan kun täältä tarkkaillaan osallistujien nimiä....

http://www.autosport.ee/4x4reg/?page=27&race_id=16&

.... autoakin on rakennettu jo loppukiri tunnelmissa.


Lokasuojien rakentelu joka kulmaan aiheutti jopa päänvaivaa kiinnityksien kohdalla. Materiaalina raskaankaluston muovisia lokasuojia.


Etupäässä kiinnitykset mukailevat konehuoneen tekniikkaa ja ovat täten keskenään erillaiset.


Mutta takapäässä näytti jo hetken että kiinnityspisteitä ei ole missään kunnes lopulta sellaiset löytyivät. Eiköhän nuo alkuperäiset jarrukengien kiinnityskorvakkeet kestä tämän rasituksen.


Köyhän miehien taka bumb stopparit näyttävät tällaisilta. Näillä mennään hammasta purren mikäli on vielä hampaita mitä pureskella muutaman kierroksen jälkeen.


Pieni pyrähdys pihalla ja mitään näkyvää ei lennellyt. Koeajoa suunnitellaan naapurin pellolle mikäli myönteinen lupa saadaan.


Aika hyvännäköiset nuo traktorin harkkorenkaat ovat. Oma henk koht mielipiteeni että makeemmat kuin boggerit mutta mestari itse kärsii suunnattomasti siitä että TR3 luokassa ei saa ajaa kunnon renkailla. Näihin on tyydyttävä.


Aikataulu pitää hyvin. Tämän päivän jälkeen jäljellä on vain enää nippeli juttuja ja kunnon koeajoa. Se koeajo sitten voi tuoda lisää töitä tullessaan mutta onneksi aikaa on vielä.


Takavalo lisättiin kun kilpailunjärjestäjät pitivät sitä suositeltavana mutta ei pakollisena.


Kylkisuojat ovat paikoillaan. Tunkkireiät sekä kaksi tirkistelyreikää, muuten umpinaiset. Kuvassa näkyy myös konehuoneen puolelle väsättyjä muovisuojia.


Sivupeili on nyt apukuskinkin puolella.


Konepellin ja maskin reijitys piti ensin suunnitella.


Ja sitten porakoneella erisuuruisia lävistyksiä. Reijitys menee hieman V-suuntaisesti ja saattaa herättää luuloja että tässä yritetään uskotella auton konehuoneessa olevan haaramoottori. Mutta syy V-linjaan johtuu siitä että yritämme sillä tavalla saada auton ilmeeseen virtaviivaisuutta. Jollakin se on tehtävä.

Tällaista taas tällä kertaa. Toki se tiimin oma nimi Klaperjahtin ilmoittautumisluettelossa on aikaansaanut entistäkin innokkaampaa mielialaa. Reissusta tulee varmana hieno kokemus vaikka ajetut kierrokset jäisivätkin vähäisiksi mahdollisten teknisten vikojen vuoksi.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
officrossi, porttaaliakselit, putkirunko


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Toyota land cruiser rj "crossiauto" artsi777 O/M/V Ajoneuvot 2 31.10.2011 20:43
Myyty Aussie locker HJ, BJ eli tojon isoon perään lepoantti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 31.12.2008 09:47
V: Chevy > isoon autotraileriin KooPee O/M/V Ajoneuvot 2 17.04.2006 22:17
Järeä puskuri isoon autoon Tekniikka & Jutustelu 32 14.04.2006 18:33
Isoon Sormuksen Isäntä mikk0 URL 3 18.11.2004 20:56


Sivu luotu: 16:57 (GMT +2).