Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.07.2012, 14:40
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.383
Perusasetus

Jos kytketään tupsyn kautta tyhjähkö hupiakku, niin todennäköisesti palaa se tupsyn 16A sulake. Kunnossa oleva hupiakku ottaa aluksi niin ison latausvirran, että sulake ei riitä.

Monesti käytetään automaattisena sulakkeena esim. H3-polttimoa, eli joku sopiva työvalo väliin. Se estää sulakkeen palamisen, vaikka hupiakku olisi kokonaan oikosulussa. Johto pitää toki olla sen lampun teholle riittävä. Lampussa on se hyvä ominaisuus, että hehkulangan vastus pienenee kun se kylmenee. Kylmä hehkulanka ei paljon vastusta.

Auton ollessa sammutettuna purkaa rinnalle kytketty hupiakku starttiakkua, kunnes jännitteet on tasaantuneet. Riittääkö virta starttiin aamulla? Hupiakku ei starttivaiheessa paljon avusta, kun se välikaapeli sulakkeineen on niin heikko startin virrantarpeeseen nähden. Pidemmän päälle käytettynä tällainen kytkentä tuhoaa vähitellen kummankin akun, kun kumpikin on lähes aina jonkin verran vajaana. Tilapäisenä apuna menee, kun ajamalla ladataan akkuja tarpeeksi.

__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.07.2012, 22:46
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Jos kytketään tupsyn kautta tyhjähkö hupiakku, niin todennäköisesti palaa se tupsyn 16A sulake. Kunnossa oleva hupiakku ottaa aluksi niin ison latausvirran, että sulake ei riitä.

Monesti käytetään automaattisena sulakkeena esim. H3-polttimoa, eli joku sopiva työvalo väliin. Se estää sulakkeen palamisen, vaikka hupiakku olisi kokonaan oikosulussa. Johto pitää toki olla sen lampun teholle riittävä. Lampussa on se hyvä ominaisuus, että hehkulangan vastus pienenee kun se kylmenee. Kylmä hehkulanka ei paljon vastusta.

Auton ollessa sammutettuna purkaa rinnalle kytketty hupiakku starttiakkua, kunnes jännitteet on tasaantuneet. Riittääkö virta starttiin aamulla? Hupiakku ei starttivaiheessa paljon avusta, kun se välikaapeli sulakkeineen on niin heikko startin virrantarpeeseen nähden. Pidemmän päälle käytettynä tällainen kytkentä tuhoaa vähitellen kummankin akun, kun kumpikin on lähes aina jonkin verran vajaana. Tilapäisenä apuna menee, kun ajamalla ladataan akkuja tarpeeksi.
Akku otetaan irti käytön ajaksi, eli tuon perässä jääkaappi jne.

Tätä ajovaloa on muutaman kerran myös pyöritelty, mutta kun ei jaksa alkaa laskea ja miettiä, että kuinka tuossa nyt jännitteet sitten alenee?

Tai jos ensi alkuun lataisi lampun kautta ja loppua kohden lamppu irti, niin silloinhan tuo voisi toimia.

Tuo tyhjä(hkö) akku ottaa tosiaan niin paljon virtaa, että suoraan ei voi kytkeä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.07.2012, 08:13
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.383
Perusasetus

Pitäisi mitata, mutta tulos riippuu jo paljon niistä akuistakin, missä kunnossa ovat ja onko auto käynnissä (napajännite valmiiksi korkealla) kytkentähetkellä jne. Kannattaa varautua kuitenkin kasalla varasulakkeita. Hupiakkua kuormittavat laitteet kannattaa ainakin olla pois päältä sillä hetkellä, kun latausjohdon sytkärin liittimeen lykkää.

Minulla on pari joutilasta akkua, millä kokeilla. Täytyy purkaa joku niistä ja kokeilla täyden akun kanssa starttikaapeleilla. Pihtivirtamittarilla saa huippuarvon talteeen.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.07.2012, 12:01
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Pitäisi mitata, mutta tulos riippuu jo paljon niistä akuistakin, missä kunnossa ovat ja onko auto käynnissä (napajännite valmiiksi korkealla) kytkentähetkellä jne. Kannattaa varautua kuitenkin kasalla varasulakkeita. Hupiakkua kuormittavat laitteet kannattaa ainakin olla pois päältä sillä hetkellä, kun latausjohdon sytkärin liittimeen lykkää.

Minulla on pari joutilasta akkua, millä kokeilla. Täytyy purkaa joku niistä ja kokeilla täyden akun kanssa starttikaapeleilla. Pihtivirtamittarilla saa huippuarvon talteeen.
Pihtimittari löytyy ja tuo akku tulee uutena, joten pitää myös jossain vaiheessa suorittaa tutkivaa kokeilua.

Kytkentä tehtävä auto käynnissä, kun tuolle sytyttimelle ei sammuneena tule sähköjä.

Itse asiassa pöydällä on kuulemma yksi normaali akkulaturi purettuna.. Eli saisiko tuohon syötettyä sähkön suoraan (12V) tasasuuntauksen jälkeen vai mistä sähköstä alkaa tekemään latausta?Perus 8A "rautalaatikko" laturi.

Pistoke seinään ja etsimään missä kohtaa sähkö miksikin muuttuu.. Valmiit tiedotkin tervetulleita.

Homma ei suoraan omaan käyttöön tule, vaan menee toverin turneeta varten.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kuvien lataaminen ei onnistu votkaturisti Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? 15 25.11.2011 21:44
Akun ikä Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 14 04.01.2011 15:47
Kuvien lataaminen FireFoxilla... WinChester Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? 2 07.07.2010 08:28
Kuvien lataaminen! Siperianlutikka Tekniikka & Jutustelu 1 19.10.2005 15:31
Akun poisto Vuosimallit 1984-1996 1 27.05.2003 15:10


Sivu luotu: 19:38 (GMT +2).