Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.07.2012, 21:52
mjoona:n Avatar
mjoona mjoona ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.09
Sijainti: Sastamala
Viestit: 495
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Taisit siis päivittää leimarenkaat? Lällyoffiin/ käyttöajoon kiinnostais 35"bfg at:t. Noilla 33" at:illa hj on kuin henkilöauto, hiljainen, kohtuu kulutus ja riittävän tarkka ohjaus. Yli 2bar paineilla vetelee urissa mutta siihen on tottunut ja sen osaa jo helposti ennakoida.

Tarkoitatko 5v. siirtäjää? sitä välivipuahan voi säätää jos mitään vaikuttaa, mulla 5v on alkanut toimimaan paremmin eikä hypi matka-ajossa. moottorijarrutusta ei kestä mutta mustekala korjauksella kestää senkin.

Öljyäkin lootassa on 3l exstraa eikä tule mistään ulos..

Juu ei noita creepyjä voi pehmeiksi sanoa, tosin kun hylkäsin kumhot pehmeinä niin ehkä tein oikein, noilla vanteilla pysyy vaikka nollapaineilla eikä tarvi paljoa varoa kylkivaurioita. No ei ainakaan kun ne on muutenkin loppuun ajetut, noilla mennään minne päästään ja vinssillä loput.
Nehän ne ja oli etukäteen tiedossa ettei tänäkesänä taida hirmusti olla aikaa/intoa ajella metässä. Ei ole itseasiassa noita vielä maastossa tullut koeponnistettuakaan.

Mulla jää päälle 3v jumiin, vitonen täysin kunnossa. Kopkop, noilla pikkupyörillä tosin kehtaa ajella vitosellakin jo.

Kyllä ne Creepyt hyvät on, ainoastaan kerran kävi niin että pomppas 0.5 barin ilmat pihalle, tosin matka jatkui lähes normaaliin tapaan.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.07.2012, 22:12
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Se on sitten syksyllä loota irti ja talvikopelointia, itsekkin oon kattelu rempattuja vaihteistoja mutta en luota toisten ropauksiin. Mieluummin ostaisin korjaamattoman koeajettavan joka ns. kunnossa ja vois selvitä laakeroinnilla ja siirtohaarukoita kääntelemällä tms. Kytkin tietty tarvis laittaa samalla, sitten tulee kiusaus kaivaa lisää tehoa ja sit kone porsii ..
Siinä remontissa hj:n arvo tuplaantuu.. eli mieluummin ei.
Ajelen vakiotehoilla ja suunnittelin max. kierrosten alentamistakin. Kun lompakko on ohut niin parempi antaa armoa autollekin.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.09.2012, 11:34
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Tämä oli sitten se päivä kun oli pakko mennä ruuvaan syöttöpumppua
Lähtökohta siis oli tehomitattu 97KW ja avasin ahdonalaista syöttöä maltilliset 8 kierrosta..
Kierrosten rajoitinta suljin 9 kierrosta jolloin maksimit 3900rpm vs 4500ensin.

Kyllä se paremmin vetää ja savutus on aivan olematonta, nyt veto rupee hyytyyn 3500rpm joten rajoitinta vois vähän avata takaisin.
Ahtoruuvi tarvi pari prikkaa suojamutterille kun kierteet loppu, suutinkin tulee vastaan joten saa olla noin toistaiseksi.

Ahdot on 0,7 ja tarvis keksiä patentti jolla ne sais helposti baariin ja takas. Tiedä sitten tulisko leimallakaan sanomista vaikka oliskin baarissa, mittarin letku vaikka irti niin tuskin niitä alkais mittailemaan.
En haluaisi lisätä prikkoja kellolle enkä bleedata vaan mieluummin vaikka katkaista kellon varren ja laittaa väliin lisäjousen tms.

Ohjausnivelet on kaikki uusia ja auraus lähes nollassa, todella hyvä ja tarkka ohjaus entiseen verrattuna. Säädin kiritettävät nivelet 2r auki pohjasta ja ajotuntuma on kuin jollain matalaprofiilirenkailla. Vois ajaa vaikka kahtasataa ohjauksen puolesta. Ennen se oli tunnoton lonksuja ja ohjaus kuin laivassa..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.09.2012, 12:30
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Ruuvailu poiki ideoita ja pakkohan se oli bleedata 0,9bariin, ahtojen nousu oli tuskaisen hidasta verrattuna hukkiksenletku irti kokeiluun. Rajapaineventtiili on siis saatava, romuloorasta löytyi hydrauliikkasuuntaventtiili jonka avautumispaine n 0,3-0,5bar. Jousta venyttämällä avautumispaine noin tuplaantui ja eikun kokeilemaan.

Venttiilin jälkeen tein 1,5mm bleedireijän ja miten kävi?

Ahdot nousee nopeasti 1,1bariin ja vaeltelee hyvin vähän, välillä turbon punavalo vilkahtaa. Avasin kierrostenrajoitinta 4r mutta max rpm jäi kokeilematta.
Vitosella kaasupohjassa 1,1 bar saavutetaan n 2000rpm ja vetoa noilla säädöillä on tyydyttävästi aivan olemattomalla savutuksella. Kytkin ei tunnu luistavan mutta voipi olla rajoilla, noilla siis mennään eikä muihin säätöihin kajota.

Tyhjäkäyntikin on niin hyvä ettei sitä kannata yrittää säätää, kaupungissa tulee välillä ajettua risteys kolmoisella ja se vetää 500rpm alkaen nätisti käyden tyhdäkäynnillä. Itseasiassa ei ole vielä koskaan sammunut vaan vetää hyytymiseen asti.

Etupää alkoi taas loksahtelemaan sadekelillä tiukoissa mutkissa ja sain ajatuksen sen syystä.
Käännetty etujousipakka on huonommin tuettu etupäästään ja lehdet saattaa liikkua napsahdellen toisiinsa nähden. Ajattelin hitsata 50x5mm latasta tukevamman siteen pakkaan alimman latin päästä.

Jousiasiat poiki lisää kaljapöhnäideoita ja fetissi noihin kuminpaloihin ja pikaliimaan sai idean kumien liimaamisesta latien väliin. Tämä siis jo tehty ja odottaa kokeilua. Kolmen pidemmän etulatin päissä on n 30x50x10mm kumit pikaliimattua päihin. Ne teki korotusta ja mielestäni voi olennaisesti herkistää jousia.
Jousiin olin tyytyväinen ennenkin mutta kaikkea pöljää pitää kokeilla.
Tuossa on vaarana että etujouset mutkissa leviää herkemmin ja siksi niiden sidontaa kannattaa jokatapauksessa parantaa.

Varsinkin etujousien joustovara on melko pieni ja latien liike toisiinsa pientä, kumi saattaa joustaa riittävästi ilman liukumaa mutta se selviää käytössä.Etujousien takapäähän ei saanut kuin 2 kumia koska ne on sidottu niin tiiviisti, mieluiten tekisin kaikki siteet uusiksi ja tukevammiksi mutta jousia purkamatta niitä on vaikea saada kiinnitettyä kunnolla, lateihin en halua hitsata kuin tuon n.5mm paksun päätyyn.

Tässä taas yksi mielenkiinoinen kokeilu joka ei maksa kuin vaivaa, kävin ajelemassa melkein kelirikkoteitä ja n 60kmh alusta toimii loistavasti. Rengaspaineet yli 2bar ja uudet iskarit niin kyyti suorastaan miellyttävää, kyydissä oleva koira tosin ryömi jostainsyystä hantin jalkatilaan..
Noi kumit voisi toimiessaan vielä parantaa alustan toimintaa. Ohjaus on nyt 60kmh erittäin tarkka ja nuo kumit voi tuoda jousiin sivuttaisliikettä joka heikentää ohjaustuntumaa.Toisaalta ne joustollaan voisi sitoa jousipakat äänettömiksi.

Kävin vielä sorakuopalla sisäänajamassa uusia etumurroksia ja petyin hieman niiden toimintaan. Ronksuna on lähes samaa kuin vanhoilla mutta pahimpia paukahduksia ei ollut.
Onko tuo tosiaan normaalia vai onko banjo mutkalla tai murroksen asemoiti pielessä?
Lukot auki siis ajelin ja jos tuo on normaalia niin huonosti on suunniteltu. Olin myös rajoittanut kääntymistä reilusti, ehkä alkuperäistäkin enemmän. Ainakaan kaupan pihasta ei enää päässyt pois ilman vekslausta.

Tuo pitäisi selvittää ettei turhaan riko uusia osia, ei kuullosta hyvältä. Senverran auton historiaa että ojaan se on joskus ajettu kun yksi käännönrajoitin oli vääntynyt n. sentin.
No talveks tuo päätyy pukeille ja silloin noita voi välityksiävaihtaessa tutkailla, mukavampi tietenkin ja saisi tietoa etukäteen.

Tuon alustatesitin tai soramontun jälkeen etuiskarin alakiinneke oli taas vääntynyt, sitä pitää vahvistaa ja vielä kerran varmistaa ettei se pohjaa. Muuten kaikki ok.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.

Viimeksi muokannut helmapelti : 03.09.2012 14:12
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.09.2012, 17:55
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Tuli väkerrettyä etujousiin 50x5mm pannat ja laitoin 4 latin päihin kumit. Sitten kiristin puristimella löysät pois ja hitsasin pannan umpeen, jousen ja pannan yläväliinkin tuli kumi ettei ole ihan yhtäpuuta.
Ulosjousto ei tunkatessa tuntunut rajoittuvan mutta kosla nousi hieman, ehkä 2cm.

Jos noi toimii (epäilen itsekkin) niin jatkan samaa systeemiä takajousiin, pannat voisi olla kevyempiä kun tuo etujousen etummainen oli tärkein. Ensin koeajellaan noita.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.09.2012, 18:57
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Jouset on kumitettu, sidottu ja koeajettu.
Ajomukavuus hyppäsi toiselle asteikolle, nyt kuopissa kuuluu vaimea pumps ja iskarin sihahdus, enen ei iskareita kuullut jousien räminältä. Lisäksi tiukoissa mutkissa jouset äänettömät kun ennen lonksui.

Ensivaikutelma erittäin hyvä, saa nähdä kauanko kestävät..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.09.2012, 14:38
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Nyt riitti akkuen purkaminen valojen päälle unohduksissa ja vein valojen ohjausvirran sytytysvirran ohjaaman releen kautta. Nyt siis jää vain parkit päälle jos valot on päällä ja virta pois.
Jouset toimii loistavasti ja testi jatkuu. Kytkin on luistellut jo selvästi, tosin se voi olla öljyinen ja pitää pikku polton jälkeen paremmin tai sitten ei.

Piristysruuvaus sopii loistavasti vakioturbokoneeseen, ahdot nousee todella nopeasti eikä ole mitään tarvetta saada tehoa enempää, parempi että ahtoja on enemmän käyttöajossa ja hyötysuhde siinä parempi. Pakopaineet on 1,1bar ahdoilla varmaan ylärajoilla mutta tarkoitus ei ole pitää kaasua pohjassa minuuttitolkulla.

Toi savutuksen puute on hämmästyttänyt, vaikka kuinka koittaa katsoa niin mitään ei näy. Tarvis testata kun jokuu ajaa perässä ja kertois. Pölyä sivuputki nostaa tien keskeltä mutta ei sekään näy kun pikkuvauhdissa.

Rajapaineventiili toimii täydellisesti ja se voi olla jopa herkempi kuin jousikuulaventtili, siinä on suht iso mäntä ja jousi on herkkä. Jousta ei saa kireämmäksi ja se toimii tavallaan säätöalueen ääripäässä, jäykempi säädettävä jousi reagoisi huonommin.Ehdottomasti kannattaa kokeilla, mielestäni matkanopeuden ahdot nousi myös n.0,1b kun hukkaportin kello rajoittaa 0,7b eli portti voisi jo vuotaa hieman 0,5b paineella.

Nyt siis ~0,5b/90kmh ja 100kmh jo ~0,75b , tosin ahdot muuttuu pienimmästäkin kaasuun muutoksesta ja loiva ylämäki/alamäki vaikeuttaa keskimääräisen paineen tulkintaa.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 03:47 (GMT +2).