Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.07.2012, 17:32
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Tuo vika saattaa poistua ajan kanssa. Eli sitten kun kengät on mukautuneet siihen rumpuun ja liikematka on oikea.

Ei niitä toimivia säätöjä ainakaan kannata hitsailla...

Saisikohan sen nokan mikä kääntää sitä säätöä jotenkin menemään siitä ohi??

__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.07.2012, 20:16
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Onko rummut kuinka kuluneet?


jos rummut kuluneet, ja kengät "nimellismitassa" niin rumpu/kengät joustaa niin paljon että tuo maksimi liike saa säädön loksahtamaan seuraavaan kireämpään asentoon.

siis kengät pois, ja ruuvipenkkiin:

hio varovasti jarruhihnasta, kengän puolivälistä, tuota materiaa pois.
(siis jarruhihnan puolesta välistä, esim puoli milliä, mikäli hihnat eivät ole kuluneet koko matkalta, ja kun välillä sovitat kenkää rumpuun, niin hiomatarve selviää siitä.)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.07.2012, 11:46
Samppi Samppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.10
Sijainti: Raahe
Viestit: 140
Perusasetus

No nyt tuli järkeen käypää teoriaa.
Rummuthan ovat suuret, ties kuinka monesti sorvatut ja hihnat uudet, uuden rummun mittojen mukaiset.
Ajattelin että sinneppähän sopeutuvat mutta eihän nuo ole puolessa vuodessakaan sitä vielä tehneet. Otan jarrut taas kerran auki ja tällä kertaa en pelkästään säädä vaan sovitan lamellilaikalla hihnat rumpuihin. Eipä tullut mieleenkään että hihnat voisivat joustaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.07.2012, 14:20
estate estate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.11
Sijainti: Kyyjärvi
Viestit: 106
Perusasetus

Kaverilla halkes Volvosta ylikokoon sorvattu rumpu kun joutui tekemään vähän äkäisemmän jarrutuksen (pyärät lukkoon 40:n vauhdista asfaltilla). Sitä ennen oli pari viikkoa säätänyt jarruja kun ei ollut millään meinannut saada toimimaan ja säätöjä pysymään paikallaan. Avattiin kaikki jarrut ja tarkistettiin rumpujen sisähalkaisijat niin oli sorvattu reilusti sallittua isommiksi, meni vaihtoon jokainen. Yhdes amerikan ooppelis oli periksi antavaa rumpua vahvistettu rummun ympärille sovitetulla pannalla, ei sekään mitenkään kovaa luottamusta herättänyt. Eli kannattaa tarkistaa se rummun sisähalkaisija ettei ole sorvattu liian isoksi (ja että on pyöreä).
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.07.2012, 14:45
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

en kyllä alkaisi jarrukenkiä hiomaan. on helpompikin konsti. eli alasimen päällä kuulapäävasaralla koputella sitä kengän sisäpuolella olevaa rautaa (pystyssä kenkään nähden) jolloin se rauta venyy ja kenkä suoristuu.. näin on joskus jopa katsastusmies neuvonut
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.07.2012, 15:03
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Villeri Näytä viesti
en kyllä alkaisi jarrukenkiä hiomaan. on helpompikin konsti. eli alasimen päällä kuulapäävasaralla koputella sitä kengän sisäpuolella olevaa rautaa (pystyssä kenkään nähden) jolloin se rauta venyy ja kenkä suoristuu.. näin on joskus jopa katsastusmies neuvonut
Empä ole ennen moista kuullu. Onko ihan kokeiltu juttu että toimii???

Vaan tuo hiominen on kyllä se ylesemmin käytetty tapa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.07.2012, 15:15
autotohtori:n Avatar
autotohtori autotohtori ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.10
Sijainti: tukholma
Viestit: 417
Perusasetus

Vastausta tähän


Veikkaisin että sinulla on ilmaa jarruissa, joka on tullut sinne kun jarru on jumittanut. Sen johdosta lämmennyt niin paljon että jarruneste on kiehunut sylinterissä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.07.2012, 15:23
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Itse ei ole tarvinnu testata mutta työkaveri kerto tehneensö niin useemmanki auton kanssa ja väitti toimivan. Eli sitä kengän jäykistettä kun vasaroi niin se venyy ja kenkä suoristuu.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.07.2012, 19:24
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Villeri Näytä viesti
en kyllä alkaisi jarrukenkiä hiomaan. on helpompikin konsti. eli alasimen päällä kuulapäävasaralla koputella sitä kengän sisäpuolella olevaa rautaa (pystyssä kenkään nähden) jolloin se rauta venyy ja kenkä suoristuu.. näin on joskus jopa katsastusmies neuvonut
Noin juuri tehtiin aikanaan, siis silloin kun laivat oli puuta ja miehet rautaa

MUTTA:

Kun kuulapää vasaralla koputtelet kengän Runkoa; siis sitä metalliosaa mihin sekä säätö, sylinteri että kitkpinnan alla oleva teräs koskee/kiinnittyy,

NIIN:

a) kuulapää vasaralla saat metallin laajenemaan vain osasta kengän runkoa, pistemäisesti ja mahdollisesti vielä toispuoleisesti.(pitäisi olla leikkuutamppimainen työkalu ja kääntää kenkää...)

b) kun nykykengät on pelkästään liimattu, sekin voi aiheuttaa ongelmaa? ennen oli pelkästään niitattu...

SIIS: teoriassa! koputeltu kenkä voi muuttaa muotoaan rasituksen/lämpätilan mukaan?
Vaikka asbesti on kielletty, niin hiomapöly ei ole terveellistä!
-> ota jarrut auki, kengät ja runpu käteen ja hio kenkä kerrallaan pariksi!
(huomaat aika äkkiä, mistä kenkä kantaa, kun pikkuisen hierot sitä rumpuun, toki jos rumpu urilla, niin huomttavasti vaikeampaa.....
Itse en hiosi kenkien päästä noin 2-3 cm mittaa, sillä huomattavan helposti tulee hiottua kenkää liikaa...)

Onhan sulla kengät oikeassa järjestyksessä? muistaakseni kengät on erillaiset rummussa, siis 2+2 kenkää

Noiden rumpujen särkyminen on tosiaankin mahdollista, mutta jos pysytään valmistajien arvojen sisällä edes rullamitta tarkkuudella, niin takarumpujen porsiminen bj-42;ssa on varmaan hyvin epätodennäköistä?

Mutta jos joku reilusti ylikokoon sorvattu rumpu, ja vakiokengät siitetään pariksi, niin rumpu joustaa millimetri tolkulla jokaisella kierroksella 2 kertaa kovassa jarrutuksessa ja kenkä lasittuu keskeltä, joten ei kulu muotoonsa, rumpu väsyy ja särkyy
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Patrol takajarrut? NHOffroadTeam Tekniikka & Jutustelu 9 09.10.2012 06:06
LJ:n takajarrut Tekniikka & Jutustelu 3 09.05.2008 17:40
miksi!miksi!patrollin kytkin asiaa voi keutana Tekniikka & Jutustelu 17 24.04.2006 19:18
K10 takajarrut kateissa. SamiN Tekniikka & Jutustelu 6 02.09.2005 20:54
Miksi poltat? Miksi kannattaa lopettaa? MäIte Health 0 05.05.2002 17:56


Sivu luotu: 07:06 (GMT +2).