![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Tuo vika saattaa poistua ajan kanssa. Eli sitten kun kengät on mukautuneet siihen rumpuun ja liikematka on oikea. Ei niitä toimivia säätöjä ainakaan kannata hitsailla... Saisikohan sen nokan mikä kääntää sitä säätöä jotenkin menemään siitä ohi??
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#2
|
|||
|
|||
![]() Onko rummut kuinka kuluneet?
jos rummut kuluneet, ja kengät "nimellismitassa" niin rumpu/kengät joustaa niin paljon että tuo maksimi liike saa säädön loksahtamaan seuraavaan kireämpään asentoon.
siis kengät pois, ja ruuvipenkkiin: hio varovasti jarruhihnasta, kengän puolivälistä, tuota materiaa pois. (siis jarruhihnan puolesta välistä, esim puoli milliä, mikäli hihnat eivät ole kuluneet koko matkalta, ja kun välillä sovitat kenkää rumpuun, niin hiomatarve selviää siitä.) |
#3
|
|||
|
|||
![]()
No nyt tuli järkeen käypää teoriaa.
![]() Rummuthan ovat suuret, ties kuinka monesti sorvatut ja hihnat uudet, uuden rummun mittojen mukaiset. Ajattelin että sinneppähän sopeutuvat mutta eihän nuo ole puolessa vuodessakaan sitä vielä tehneet. Otan jarrut taas kerran auki ja tällä kertaa en pelkästään säädä vaan sovitan lamellilaikalla hihnat rumpuihin. Eipä tullut mieleenkään että hihnat voisivat joustaa. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kaverilla halkes Volvosta ylikokoon sorvattu rumpu kun joutui tekemään vähän äkäisemmän jarrutuksen (pyärät lukkoon 40:n vauhdista asfaltilla). Sitä ennen oli pari viikkoa säätänyt jarruja kun ei ollut millään meinannut saada toimimaan ja säätöjä pysymään paikallaan. Avattiin kaikki jarrut ja tarkistettiin rumpujen sisähalkaisijat niin oli sorvattu reilusti sallittua isommiksi, meni vaihtoon jokainen. Yhdes amerikan ooppelis oli periksi antavaa rumpua vahvistettu rummun ympärille sovitetulla pannalla, ei sekään mitenkään kovaa luottamusta herättänyt. Eli kannattaa tarkistaa se rummun sisähalkaisija ettei ole sorvattu liian isoksi (ja että on pyöreä).
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
en kyllä alkaisi jarrukenkiä hiomaan. on helpompikin konsti. eli alasimen päällä kuulapäävasaralla koputella sitä kengän sisäpuolella olevaa rautaa (pystyssä kenkään nähden) jolloin se rauta venyy ja kenkä suoristuu.. näin on joskus jopa katsastusmies neuvonut
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vaan tuo hiominen on kyllä se ylesemmin käytetty tapa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#7
|
||||
|
||||
![]() Vastausta tähän
Veikkaisin että sinulla on ilmaa jarruissa, joka on tullut sinne kun jarru on jumittanut. Sen johdosta lämmennyt niin paljon että jarruneste on kiehunut sylinterissä.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Itse ei ole tarvinnu testata mutta työkaveri kerto tehneensö niin useemmanki auton kanssa ja väitti toimivan. Eli sitä kengän jäykistettä kun vasaroi niin se venyy ja kenkä suoristuu.
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() MUTTA: Kun kuulapää vasaralla koputtelet kengän Runkoa; siis sitä metalliosaa mihin sekä säätö, sylinteri että kitkpinnan alla oleva teräs koskee/kiinnittyy, NIIN: a) kuulapää vasaralla saat metallin laajenemaan vain osasta kengän runkoa, pistemäisesti ja mahdollisesti vielä toispuoleisesti.(pitäisi olla leikkuutamppimainen työkalu ja kääntää kenkää...) b) kun nykykengät on pelkästään liimattu, sekin voi aiheuttaa ongelmaa? ennen oli pelkästään niitattu... SIIS: teoriassa! koputeltu kenkä voi muuttaa muotoaan rasituksen/lämpätilan mukaan? Vaikka asbesti on kielletty, niin hiomapöly ei ole terveellistä! -> ota jarrut auki, kengät ja runpu käteen ja hio kenkä kerrallaan pariksi! (huomaat aika äkkiä, mistä kenkä kantaa, kun pikkuisen hierot sitä rumpuun, toki jos rumpu urilla, niin huomttavasti vaikeampaa..... Itse en hiosi kenkien päästä noin 2-3 cm mittaa, sillä huomattavan helposti tulee hiottua kenkää liikaa...) Onhan sulla kengät oikeassa järjestyksessä? muistaakseni kengät on erillaiset rummussa, siis 2+2 kenkää ![]() Noiden rumpujen särkyminen on tosiaankin mahdollista, mutta jos pysytään valmistajien arvojen sisällä edes rullamitta tarkkuudella, niin takarumpujen porsiminen bj-42;ssa on varmaan hyvin epätodennäköistä? Mutta jos joku reilusti ylikokoon sorvattu rumpu, ja vakiokengät siitetään pariksi, niin rumpu joustaa millimetri tolkulla jokaisella kierroksella 2 kertaa kovassa jarrutuksessa ![]() ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Patrol takajarrut? | NHOffroadTeam | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 09.10.2012 06:06 |
LJ:n takajarrut | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 09.05.2008 17:40 | |
miksi!miksi!patrollin kytkin asiaa voi keutana | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 24.04.2006 19:18 | |
K10 takajarrut kateissa. | SamiN | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 02.09.2005 20:54 |
Miksi poltat? Miksi kannattaa lopettaa? | MäIte | Health | 0 | 05.05.2002 17:56 |