![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Tässä uuden kiinnikkeen aihio ja vanha revennyt. Tässä puolestaan valmis palikka hitsattavaksi. Aiemmin kötöstelty prikka - hitsausasento ei nimittäin ole niitä optimaalisimpia - oli jotensakin paikallaan, mutta sen sisä-ø oli millin suuri (=15mm), joten keula paukkui vähän väliä välyksen reunasta toiseen. Nyt se loppuu, tai sitten pauke kuuluu jostain muualta. ![]() Raakilesauma, johon tuli vielä hiontaa ja lisätäyttöä. Jätin tarkotuksella väliin katkoja, jottei tule liikaa lämpöä. (Tässä toistaalta tuskin tulee mitään pahoja kutistumia ja vääntymiä, koska hitsit on akselissa poikittain. Trussi puolestaan kun vedetään akselin suuntaisesti, niin onkin jo toinen juttu.) Kaikki hitsit on kuitenkin molemmin puolin, paitsi tuo iskarinkiinnikkeeseen tuleva vaakapalko. Viistopala jäi vielä puuttumaan. Kiinnike on muuten alkanut revetä ennen viistopalojen hitsausta, kun tämän oikean puolen pala oli alunpitäen jotenkin omituisesti vinossa. Sikäli en jaksa alkaa väsätä vasenta kiinnikettä kokonaan uusiksi, joten laitan vain 3mm latasta vahvikkeet, joissa 14mm reikä 15:n prikan tilalla. Viistopala pitää rakenteen kotelomaisena ja siten riittävän tukevana, varsinkin kun vasemmalla ei ole mitään repeämiä. Ei muuten ihan helppo paikka hitsata, vaikka tilaa on huomattavasti enempi kuin jossain madalletussa tuningissa... Tukivarsi oli varsin mielenkiintoinen paikalleenasennettava, kun koko akseli oli siirtynyt n. 10cm koriin nähden sivuun ja pultinreikä n. 25mm pielessä! Ei kun panhardi irti ja kaveri vääntämään rattia, jotta sai alatukivarren pultin paikalleen. Sitten vielä pieni tarkistus panhardin ja ohjausvarsien asetuksiin ja vot, siellä on. Kunhan saan viistopalan paikalleen ja koko hässäkän maaliin niin sitten loppukuvat.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tuosta kuvasta kun katsoo, niin näyttäisi että molempien puolien kolot akseliputkea varten on samassa linjassa? Vai hämääkö silmä? Noihan on muistakseni 10* vai olikohan 20* kulmassa akseliin nähden, koska tukivarretkin vähän harittaa..
Olisi ehkä kannattanut tehdä tuonne alapuolelle avoimelle puolelle pieni "pulkka" niin olisi varmasti pysynyt ehjänä. Ei siinä että tuokaan helpolla rikki menisi, mutta ei vara venettä kaada ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Nyt muuten tajusin, miksi tämä kiinnike on ylipäätään revennyt. Ei siihen mikään kivi tms. kolhu ole käynyt. Toissa kesänä oikoessani etupinionin kulmaa säädin alatukivarsia. Kiinnilaittaessani en huomioinut alatukivarren "häränsilmän" kiinnitystä, kun en sitä edes irroittanut; toisin kuin akselin puolen pään.
Kun säädön jälkeen kiristin alatukivarren ison mutterin, häränsilmä vääntyi ottaen kiinni rungonpuoleisen kiinnikkeen toiseen reunaan. Nyt kun akseli vääntyy maastossa laidasta toiseen, valmiiksi toisessa reunassa oleva häränsilmä ei anna periksi, vaan ottaa kiinni ja heikoin paikka pettää, eli alatukivarren akselin puoleinen kiinnike. Eihän siihen mennyt kun kaks vuotta ja heti tajusin! ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Leikattu takapuskurin muovipäät ja laitettu paikalleen. Ei jaksa ruveta hitsaamaan palkkipuskuria saati niitä takanurkkien peltejä nyt. Eihän nämä mitään tälleiltä suojaa, mutta onpahan terävät puskurinpäät piilossa.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 08.07.2012 21:12 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 11.07.2012 13:49 Perustelu: Kuvatus lisätty |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Oliko sulla tässä vielä se alkuperäisen tyyppinen pallonivelellä varustettu panhardi, vai double- shear tyyppinen säädettävä, missä on pallopäinen flex joint toisessa päässä?
Jos on vielä alkuperäisen tyyppinen, niin vahvasti harkitsisin uuden panhardin ostoa, korinpään kiinnikkeen tekee vaikka itsekin ihan hyvin ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Hommasin Jerkulta isopallonivelisen version, jossa sekä panhardtanko, että pallonivelen kuppi ovat molemmat n. 6mm paksummat. Melkoisen jytyt osat! Ne on tehty paketin mukaan TJ:lle, mutta mitä rinnalla sovittelin niin pitäisi mahtua hyvin paikalleen XJ:hinkin.
Jotenkin vierastan sitä pulttiversiota, niin hyvä kuin se varmasti onkin. Järeillä pulteilla pitkään kiinni olleet osat (kuten esim. ZJ:n puskurinkiinnikkeet ja panhardin yläpään runkokiinnike) kun tuppaa usein irtoamaan vasta rälläkällä (tai dynamiitilla ![]() Kunhan joskus joutaisi laittamaan paikalleen. Kummasti kesäloman loputtua on autonlaittoaika ollut kortilla. No ,eipä tässä olisi ajamaankaan joutanut, eikä taida ihan heti joutaakaan. ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Uusi panhard meni viikonloppuna paikalleen. Akselin puolen kiinnikkeessä oli ø12mm holkki, kun Rough Countryn XJ:n "omassa" on vain ø10mm. Halpiskompuran hajonneen pyörän jäljiltä turhaksi jäänyt 12mm pyöränakseli toimi tässä oikein hyvin holkitukseen sopivana; putki solahti pienellä napautuksella paikalleen ja 10mm reikä tuli käsivaralta poraamalla.
![]() Yläpään pallonivelen kruunumutteri ei sitten yllättäen käynytkään, kun se ei kiristynyt riittävän syvään sokan mahtumiseksi paikalleen, mutta vanha sopi hyvin. Laitoin kunnollisen ø3,2mm paksun lankasokan, niin ei tartte seuraavan irtiottajan irvistellä. ![]() Uudessa nivelessä on ihmeen paljon klappia, mutta niin kuulemma kuuluu ollakin. Arviolta sitä on 1-2mm, mutta jahka taas saan mitattua, niin pitää tarkistaa kuinka paljon sitä oikein on. Nyt kuitenkin on niin järeä kalikka kiinni ja alusta muutenkin kunnossa, jotta ihme on jos tämä vielä hajoaa. Seuraavaksi etuakselin vasurin puolen alatukivarren kiinnikkeen vahvikkeita paikalleen ja kirpparilta ostettu toinen lisäpakkivalo takaluukkuun pimeitä odotellessa. Sittenpä olisi isommat rempat tehty ja voisi vaihteeksi taas juhannuksen jälkeen jo ajaakin. ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Jeep Cherokee ltd 4.0 -91 | Traveler | O/M/V Ajoneuvot | 10 | 10.06.2009 23:18 |
Myydään jeep cherokee | kaiffari | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 14.04.2009 21:41 |
Jeep Cherokee 4.0?? | mattijun | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 30.12.2008 16:33 |
Jeep Cherokee Xj vm.-89 | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 29.06.2006 19:48 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 |