Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.06.2012, 20:38
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Tässä uuden kiinnikkeen aihio ja vanha revennyt.



Tässä puolestaan valmis palikka hitsattavaksi. Aiemmin kötöstelty prikka - hitsausasento ei nimittäin ole niitä optimaalisimpia - oli jotensakin paikallaan, mutta sen sisä-ø oli millin suuri (=15mm), joten keula paukkui vähän väliä välyksen reunasta toiseen. Nyt se loppuu, tai sitten pauke kuuluu jostain muualta.



Raakilesauma, johon tuli vielä hiontaa ja lisätäyttöä. Jätin tarkotuksella väliin katkoja, jottei tule liikaa lämpöä. (Tässä toistaalta tuskin tulee mitään pahoja kutistumia ja vääntymiä, koska hitsit on akselissa poikittain. Trussi puolestaan kun vedetään akselin suuntaisesti, niin onkin jo toinen juttu.) Kaikki hitsit on kuitenkin molemmin puolin, paitsi tuo iskarinkiinnikkeeseen tuleva vaakapalko. Viistopala jäi vielä puuttumaan.

Kiinnike on muuten alkanut revetä ennen viistopalojen hitsausta, kun tämän oikean puolen pala oli alunpitäen jotenkin omituisesti vinossa. Sikäli en jaksa alkaa väsätä vasenta kiinnikettä kokonaan uusiksi, joten laitan vain 3mm latasta vahvikkeet, joissa 14mm reikä 15:n prikan tilalla. Viistopala pitää rakenteen kotelomaisena ja siten riittävän tukevana, varsinkin kun vasemmalla ei ole mitään repeämiä.

Ei muuten ihan helppo paikka hitsata, vaikka tilaa on huomattavasti enempi kuin jossain madalletussa tuningissa...



Tukivarsi oli varsin mielenkiintoinen paikalleenasennettava, kun koko akseli oli siirtynyt n. 10cm koriin nähden sivuun ja pultinreikä n. 25mm pielessä! Ei kun panhardi irti ja kaveri vääntämään rattia, jotta sai alatukivarren pultin paikalleen. Sitten vielä pieni tarkistus panhardin ja ohjausvarsien asetuksiin ja vot, siellä on. Kunhan saan viistopalan paikalleen ja koko hässäkän maaliin niin sitten loppukuvat.

__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.07.2012, 10:21
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Tässä puolestaan valmis palikka hitsattavaksi.


Tuosta kuvasta kun katsoo, niin näyttäisi että molempien puolien kolot akseliputkea varten on samassa linjassa? Vai hämääkö silmä? Noihan on muistakseni 10* vai olikohan 20* kulmassa akseliin nähden, koska tukivarretkin vähän harittaa..

Olisi ehkä kannattanut tehdä tuonne alapuolelle avoimelle puolelle pieni "pulkka" niin olisi varmasti pysynyt ehjänä. Ei siinä että tuokaan helpolla rikki menisi, mutta ei vara venettä kaada Hyvältä kyllä näyttää muuten kiinnike.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.07.2012, 18:47
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
näyttäisi että molempien puolien kolot akseliputkea varten on samassa linjassa?
Lähtökohta oli kyllä tehdä suoraan, kun ei tajunnut tehdä vinoa. Luontainen asennusepätarkkuus ja palkin suuri sisämitta toisaalta kompensoivat tätä virhettä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Olisi ehkä kannattanut tehdä tuonne alapuolelle avoimelle puolelle pieni "pulkka" niin olisi varmasti pysynyt ehjänä.
Kyllä se pulkka/viistopala on siellä. Ja kuten jo kommentoin, vasemmalla puolella samainen 6mm vahvuinen pala on pitänyt ohuesta korvakon seinämästä huolimatta sen ehjänä, kun pala on hitsattu paikalleen silloin, kun korvakko on vielä ehjä. Tämä tuskin ajamalla enää rikki menee.

__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.07.2012, 22:35
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Nyt muuten tajusin, miksi tämä kiinnike on ylipäätään revennyt. Ei siihen mikään kivi tms. kolhu ole käynyt. Toissa kesänä oikoessani etupinionin kulmaa säädin alatukivarsia. Kiinnilaittaessani en huomioinut alatukivarren "häränsilmän" kiinnitystä, kun en sitä edes irroittanut; toisin kuin akselin puolen pään.

Kun säädön jälkeen kiristin alatukivarren ison mutterin, häränsilmä vääntyi ottaen kiinni rungonpuoleisen kiinnikkeen toiseen reunaan. Nyt kun akseli vääntyy maastossa laidasta toiseen, valmiiksi toisessa reunassa oleva häränsilmä ei anna periksi, vaan ottaa kiinni ja heikoin paikka pettää, eli alatukivarren akselin puoleinen kiinnike. Eihän siihen mennyt kun kaks vuotta ja heti tajusin! No, tietääpä seuraavalla kerralla, miten tukivarret kiristetään...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.07.2012, 21:00
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Leikattu takapuskurin muovipäät ja laitettu paikalleen. Ei jaksa ruveta hitsaamaan palkkipuskuria saati niitä takanurkkien peltejä nyt. Eihän nämä mitään tälleiltä suojaa, mutta onpahan terävät puskurinpäät piilossa.

__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 08.07.2012 21:12
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.07.2012, 13:37
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
näyttäisi että molempien puolien kolot akseliputkea varten on samassa linjassa?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester
Lähtökohta oli kyllä tehdä suoraan, kun ei tajunnut tehdä vinoa. Luontainen asennusepätarkkuus ja palkin suuri sisämitta toisaalta kompensoivat tätä virhettä.
Jäi häiritsemään tuo pieni virhe, joten katkaisin kiinnikkeen keskeltä, hitsasin toiselle puolelle pienen lisäpalan ja sitten takaisin paikalleen. Nyt alatukivarsi on nätisti linjassa ja ylimääräisen palan lisäämisestä syntyneen vekin ansiosta kiinnike on taatusti vieläkin vahvempi. Saumoistakin tuli siistimpiä. Nyt kun vielä sais panhardin pallonivelen uusattua...

__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 11.07.2012 13:49 Perustelu: Kuvatus lisätty
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.07.2012, 14:26
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Nyt kun vielä sais panhardin pallonivelen uusattua...
Oliko sulla tässä vielä se alkuperäisen tyyppinen pallonivelellä varustettu panhardi, vai double- shear tyyppinen säädettävä, missä on pallopäinen flex joint toisessa päässä?

Jos on vielä alkuperäisen tyyppinen, niin vahvasti harkitsisin uuden panhardin ostoa, korinpään kiinnikkeen tekee vaikka itsekin ihan hyvin
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.07.2012, 12:09
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Oliko sulla tässä vielä se alkuperäisen tyyppinen pallonivelellä varustettu panhardi, vai double- shear tyyppinen säädettävä, missä on pallopäinen flex joint toisessa päässä?

Jos on vielä alkuperäisen tyyppinen, niin vahvasti harkitsisin uuden panhardin ostoa, korinpään kiinnikkeen tekee vaikka itsekin ihan hyvin
Juu vanhantyyppinen pallo on. Uudempaakin mallia olen harkinnut ja se olisi kieltämättä pomminvarma sijoitus.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.08.2012, 21:13
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Hommasin Jerkulta isopallonivelisen version, jossa sekä panhardtanko, että pallonivelen kuppi ovat molemmat n. 6mm paksummat. Melkoisen jytyt osat! Ne on tehty paketin mukaan TJ:lle, mutta mitä rinnalla sovittelin niin pitäisi mahtua hyvin paikalleen XJ:hinkin.

Jotenkin vierastan sitä pulttiversiota, niin hyvä kuin se varmasti onkin. Järeillä pulteilla pitkään kiinni olleet osat (kuten esim. ZJ:n puskurinkiinnikkeet ja panhardin yläpään runkokiinnike) kun tuppaa usein irtoamaan vasta rälläkällä (tai dynamiitilla ), niin nyt selvitään vähemmällä.

Kunhan joskus joutaisi laittamaan paikalleen. Kummasti kesäloman loputtua on autonlaittoaika ollut kortilla. No ,eipä tässä olisi ajamaankaan joutanut, eikä taida ihan heti joutaakaan.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.08.2012, 17:59
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Uusi panhard meni viikonloppuna paikalleen. Akselin puolen kiinnikkeessä oli ø12mm holkki, kun Rough Countryn XJ:n "omassa" on vain ø10mm. Halpiskompuran hajonneen pyörän jäljiltä turhaksi jäänyt 12mm pyöränakseli toimi tässä oikein hyvin holkitukseen sopivana; putki solahti pienellä napautuksella paikalleen ja 10mm reikä tuli käsivaralta poraamalla.

Yläpään pallonivelen kruunumutteri ei sitten yllättäen käynytkään, kun se ei kiristynyt riittävän syvään sokan mahtumiseksi paikalleen, mutta vanha sopi hyvin. Laitoin kunnollisen ø3,2mm paksun lankasokan, niin ei tartte seuraavan irtiottajan irvistellä. Lähtee tiukasti sormin vetämällä, kun entistä piti vääntää melkein rautakangella ennen kuin irtosi.

Uudessa nivelessä on ihmeen paljon klappia, mutta niin kuulemma kuuluu ollakin. Arviolta sitä on 1-2mm, mutta jahka taas saan mitattua, niin pitää tarkistaa kuinka paljon sitä oikein on. Nyt kuitenkin on niin järeä kalikka kiinni ja alusta muutenkin kunnossa, jotta ihme on jos tämä vielä hajoaa.

Seuraavaksi etuakselin vasurin puolen alatukivarren kiinnikkeen vahvikkeita paikalleen ja kirpparilta ostettu toinen lisäpakkivalo takaluukkuun pimeitä odotellessa. Sittenpä olisi isommat rempat tehty ja voisi vaihteeksi taas juhannuksen jälkeen jo ajaakin.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Jeep Cherokee ltd 4.0 -91 Traveler O/M/V Ajoneuvot 10 10.06.2009 23:18
Myydään jeep cherokee kaiffari O/M/V Ajoneuvot 0 14.04.2009 21:41
Jeep Cherokee 4.0?? mattijun Tekniikka & Jutustelu 2 30.12.2008 16:33
Jeep Cherokee Xj vm.-89 O/M/V Ajoneuvot 7 29.06.2006 19:48
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 16:36 (GMT +2).