Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.06.2012, 19:24
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Sähkökäyttöinen kivenylittäjä


Tollaisen sähkömustekalan on joku tekaissut joutoaikanaan.

http://m.youtube.com/watch?v=CupdaTVDhUc

Ja sit jos jollain on konttilukki joutilaana, niin siitä voisi "helposti" rakentaa tuollaisen.

__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 23.06.2012 06:57 Perustelu: Konttilukista näppärästi
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.06.2012, 20:59
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Thumbs up

Moto(X-)crossissa on jo sähköpelejä kisakäytössä


Motukkapuolella ollaan jo siirtymässä sähköaikaan kun noi ympäristömääräykset(melurajat) alkaa liiaksi rajoittamaan kisatouhuja.

http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyor...omoottoripyora

Offitrialiin ja ofiin yleensäkin napamoottori olis hyvä kun maavaraa ei turhaan rajoittas akselit ja johan noita napamoottoreita, tosin hytikkasellaisia, on mettäkoneissa, muttei ole kukaan offikäyttöön sellaistakaan tekniikkaa tainnu vielä toteuttaa. Sähköisenä saattais noi lämpöongelmatkin ratketa Trialiin ei säännöt toistaiseksi salli napamoottorien käyttöä mutta ei varmaan ole kaukana noi sähkömoottorit kisakäytössäkään, siis oikeissa offiautoissa RC-offissahan niitä jo on eivätkä taida enää pahemmin vedestä ottavan itseensäkään

Ja hiukka Googlettamalla löytyy isompiakin kisavehkeitä

http://www.engadget.com/2011/11/17/o...-prepares-for/

http://blogs.automotive.com/jeep-ren...ding-4163.html

Viimeksi muokannut Byrocrat : 24.06.2012 22:23
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.06.2012, 02:56
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Motukkapuolella ollaan jo siirtymässä sähköaikaan kun noi ympäristömääräykset(melurajat) alkaa liiaksi rajoittamaan kisatouhuja.

http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyor...omoottoripyora

Offitrialiin ja ofiin yleensäkin napamoottori olis hyvä kun maavaraa ei turhaan rajoittas akselit ja johan noita napamoottoreita, tosin hytikkasellaisia, on mettäkoneissa, muttei ole kukaan offikäyttöön sellaistakaan tekniikkaa tainnu vielä toteuttaa. Sähköisenä saattais noi lämpöongelmatkin ratketa Trialiin ei säännöt toistaiseksi salli napamoottorien käyttöä mutta ei varmaan ole kaukana noi sähkömoottorit kisakäytössäkään, siis oikeissa offiautoissa RC-offissahan niitä jo on eivätkä taida enää pahemmin vedestä ottavan itseensäkään

Ja hiukka Googlettamalla löytyy isompiakin kisavehkeitä

http://www.engadget.com/2011/11/17/o...-prepares-for/

http://blogs.automotive.com/jeep-ren...ding-4163.html
Tossa jeepissä näyttäisi olevan taustavaikuttajana U.S.Armyn ajatukset luotettavasta off road laitteesta.

Juu, sähkökoneet yleistyy. Kattelin tuossa tuollaista Komatsun 320 tonnin kaivosdumpperia ja sehän on dieselsähköinen. 2700 hp dieseli pyörittää generaattoria, jolla taka-akselin sähköiset napamoottorit toimivat. Puhuivat polttoainetaloudesta ja kestävyydestä, tää tekniikka on ollut jo 1996 alkaen käytössä. Samanlaista tekniikkaa lienee vetureissa.

Noista sähköajoneuvoista löytyy aika hyvin tuolta:

http://green.autoblog.com/
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 25.06.2012 03:02
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.06.2012, 12:19
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti

Juu, sähkökoneet yleistyy. Kattelin tuossa tuollaista Komatsun 320 tonnin kaivosdumpperia ja sehän on dieselsähköinen. 2700 hp dieseli pyörittää generaattoria, jolla taka-akselin sähköiset napamoottorit toimivat. Puhuivat polttoainetaloudesta ja kestävyydestä, tää tekniikka on ollut jo 1996 alkaen käytössä. Samanlaista tekniikkaa lienee vetureissa.
Samanlainen tekniikka on ollut jo vuosikymmeniä isojen laivojen voimansiirrossa ja sähkökäyttöisiä maansiirtokoneitakin on ollut kokolailla yhtä kauan, joten kyllä tekniikka sinänsä on koeteltua ja testattua.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.06.2012, 20:58
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Ei tuo sähkömoottori joka pyörällä välttämättä ihan niin auvoinen asia ole, kuin saattaisi tuntua... Tämä pohdista sai alkunsa tällä viikolla, kun sattui Fisker Karman suoritusarvot silmiin...

Jos nyt aatellaan offiautoa, jossa olisi vaikka se 25 kW joka pyörän moottorissa ja sitten samalla saataisiin akselit häiritsemästä. Voisi toimia ihan hyvin vaikka trialissa, mutta entä monipuolisemmassa käytössä? Sähkömoottorissa kun on vakiovääntömomentti ja siten "tehokäyrä" on suora. Kuinkas moni on tarvinnut täyttä tehoa moottorista ja valittuna on ollut lyhyt puoli jakiksesta ja vaikka kakkonen tai kolmonen päävaihteistosta? Tuossa tulee se ongelma. Jos tuo sähkömoottorivehje kuviteltaisiin vaikka kulkevan nopeuksia 0-40 km/h, niin tavanomaisen ykkösen nopeusalueella saataisiin tehoa käyttöön vaikkapa huimat 25 kW yhteensä! kun taas moottori + vaihteisto-yhdistelmä voi sillä vaikkapa 10 km/h vauhdilla tarjoilla sen 100 kW tehoa käyttöön. Tietty jos se sähkömoottorivehje rakennellaan kulkemaan vaan se 10 km/h, niin silloin silläkin teho saadaan samassa suhteessa käyttöön. Sitten vaan voi olla aika turhaa unelmoida mistään renkaan kuvion puhdistumisesta...

Siis se vaihteiston puute aiheuttaa väkisin huonon suorituskyvyn, kun moottorin kierrosluvun ja saatavan tehon suhde on se mikä on.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.06.2012, 21:44
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

ja triali puolella ei napamoottoreita ole ku säännöt ainaki ennen kieltäny, ja mites noitten sähkö/hyd moottoreiden kiihtyvyys, eli jos pitäs saada renkaat pyörimään nyt eikä kohta?
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.06.2012, 21:55
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Juu, siis ei nykysääntöjä huomioituna, vaan noita visioita.

Sähkömoottoreiden kiihtyvyys on ainakin hyvä itsessään, kun se maksimivääntömomentti on käytössä koko ajan, mutta sitten tullaan taas siihen kierroslukuun... Jos hidas vauhti ja hidas moottorin kierrosnopeus, niin tehoa, eli tehtyä työtä aikayksikössä, niistä ei vaan saada ulos. Ja silloin mikään ei kiihdy nopeasti. Ellei sitten ole välitetty tosi lyhyeksi ja sitten taas tingitään siitä käytettävästä nopeusalueesta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hj-61 Pientä modausta..(Onko tietoa nykyhetkestä?) isuzubj Maasturiprojektit 67 25.08.2015 15:42
Myydään Pientä sj 413 osaa jakenbj O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 20.05.2011 16:10
HDJ:n pientä näpertelyä kippo86 Maasturiprojektit 104 28.02.2011 21:08
Pientä näpräystä L-200:ssa limppa Maasturiprojektit 4 21.10.2009 15:54
Pientä remppaa Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 0 18.02.2005 19:54


Sivu luotu: 13:19 (GMT +2).