Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.06.2012, 21:03
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Mielenkiintoinen kytkettävä lukko, EGerodisc
Kitkalukon ja kytkettävän palalukon huonot ominaisuudet samassa paketissa....?

__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.06.2012, 21:26
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Ei lukkoja tarvita ( jos ei oo pelkoa varkaista)!
On vain oltava havannointia maastoon (ja paljon tyontajia, jos ei vinssiakaan).
On tunnettava autonsa ominaisuudet ( ne kun tuntee, niin hommaa lukot).
Samasta paikasta voi ajaa lukottomalla ja umpilukollisella (unikuva).
Joskus lukoton menee paremmin kuin lukollinen ( yleensa harhaluulo ).
Ihan ite opetellut ja katellu muidenkin koetuksia.

PS. Esim. Suzukien oon nahny pomppivan ilman lukkoja aivan ihmeellisista paikoista, mutta ne on ajellu yleensa ihan omia ajolinjojaan (kapeus).
Mutta perse ojassa ja vain toinen etupyora pyorimassa nayttavat tosi avuttomilta ilman lukkoja.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.06.2012, 21:48
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Kitkalukon ja kytkettävän palalukon huonot ominaisuudet samassa paketissa....?
No ei ole.

Tuohan ei ole kytkettävä lukko, vaan auto itse sitä ohjailee tarpeen mukaan 0-100% lukitukseen. Tavallisen kitkalukon huonot ominaisuudet puuttuu silleen, että tuo ei luista (tai ainakaan mä en ole saanut luistamaan) silloin kun ei pidä luistaa. Huono puoli on se, että tuo kun toimii hydraulipaineella ja hydraulipumppu on samassa paketissa, niin tarvitsee hiukan pyörimistä ennenkuin voi lukittua. Paikallaan lähtiessä sitä ei voi siis lukita valmiiksi. Noita ei varmaan voi jälkiasennuksena oikein helposti mihinkään laittaa, mutta 2005-2010 Grand Cherokeessa ja Commanderissa, Quadra-drive II nelivedolla varustetuissa, se on vakiona kaikissa kolmessa tasauspyörästössä. Ihan uusissa ei ainakaan etuakselilla ole enää ja vanhemmissa taas taisi olla viskot. Omat kokemukset noista lukoista pelkästään hyvät! Tuo Commanderini ei kyllä ole missään offikäytössä ollut, mutta lumessa, sorakasoissa ja pehmeissä paikoissa on lukot toimineet erinomaisesti ja ei tartte luistoneston pyöriä jarrutella...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.06.2012, 22:05
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Huono puoli on se, että tuo kun toimii hydraulipaineella ja hydraulipumppu on samassa paketissa, niin tarvitsee hiukan pyörimistä ennenkuin voi lukittua.
Siinähän se tulikin koko setti mitä edellä ajoin takaa.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.06.2012, 01:13
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

75 cm ratakiskoa on optimi, ei huku eikä väänny


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Kitkalukon ja kytkettävän palalukon huonot ominaisuudet samassa paketissa....?
No, ehkä hc offiin puuttu ominaisuuksia, mutta normi safarille voi olla tosi hyvä?

Kun toyotan alkuperäisiä 100% lukkoja hajoaa eräillä jopa pihalla talvella liikeelle lähdössä, niin tuo olisi se hyvä vaihtoehto, ei saa kytkettyä osittain, mistä tulee hammasmurskaa.

Nytkin pihassa 3 kpl hydraulisesti pakalla lukittavia tasauspyörästöjä, toki hydrauli paine valmiina odottamassa lukitusta, kun kone käy.

Ja kokemukseni mukaan lukko kestää vetää päälle, kun tarve suurin!

Ja tuo topiikin lukko lukittuu kun a) lukko sähköisesti kytketty päälle b) vetoakseleissa pyörimisnopeusero, se että paljonko se on esim 10 kN voima erolla kierroksina, en tiedä.

Mutta tuo lukko kirii sitä lujenpaan kiinni, mitä enemmän pyörimisnopeusero on.
Ja normi kitkalukko heittää hanskat tiskiin, kun lipsuu liikaa, siis kaivaa renkaan kenttään.

Mutta tuo viive on tosi offissa ongelma, kun mennään muutama metri minuutissa, niin tuo lukko ei pidä!

Mutta normi hapetuksessa toimii varmaan tosi hyvin, pitää vaan sisäistää että toinen pyörä pyörii sutia esim. 10-30 kierrosta minuutissa?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.06.2012, 16:46
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Tuosta vähän näkee, kuinka paljon pitää tyhjää pyöriä, että onnistuu lukitus tuolla EGerodiscillä. Taaksepäin näköjään pikkuisen enemmän... Lukitus näyttäisi pysyvän sitten kuitenkin ainakin osittain päällä, kun on tapahtunut ja jatketaan suoraan menemistä. Tuota kyllä tukee omat kokemukset lumihankeen jumittumisesta.

http://www.youtube.com/watch?v=y1DG-P6oOGY
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.06.2012, 20:26
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Tuosta vähän näkee, kuinka paljon pitää tyhjää pyöriä, että onnistuu lukitus tuolla EGerodiscillä. Taaksepäin näköjään pikkuisen enemmän... Lukitus näyttäisi pysyvän sitten kuitenkin ainakin osittain päällä, kun on tapahtunut ja jatketaan suoraan menemistä. Tuota kyllä tukee omat kokemukset lumihankeen jumittumisesta.

http://www.youtube.com/watch?v=y1DG-P6oOGY
Näytti liian hyvältä ollakseen totta? siis tuossa on nimenomaan tuommoinen
vetoakselin/Tasauspyörästön välinen Öljypumppu, joka tekee hydraulipaineen pakan lukittamiseen?
Siihen riittää kun toinen pyörä pyörähtää sutia 1/2? kierrosta, siis pumppu pyörähtää 1/4 osaa kierroksesta (tuolla 1/2 kierroksella).

Tuossa kun katsoi, niin auto ristiriipunnassa, käytännössä paino tasaisella olevan takarenkaan ja 45 asteen nousussa olevan etusen varassa, ja auto pysyy paikallaan noiden lukkojen ansiosta.-> siis lukko pysyy kiinni sekuntti kaupalla ilman öljypumpun pyörimistä.

Sitä en tiedä miten tuo päälläpysyminen on saatu aikaan, mutta siitä olen jokseenkin varma, että ilman paineakkua tms. ei onnistu. (toki paineakku voidaan korvata lautasjouselle tms.)

Ja tuo lukon hydrauliikka pumppu toimii aivan samalla tavalla riippumatta etenemissuunnasta, sähköohjauksessa toki voi olla eroja.

Olisikohan mainosmiesten video? esim. tuossa 1:18 kohdalla ilkeämielinen väittäis että ilmassa oleva etupyörä olisi heittäytynyt pyörimättömäksi....

ja jos toimii myös vanhempana (20v/500 000km) edes suuruusluokkaa 2-4 sekunttia/parin sutimiskierroksen jälkeen, niin tosi hyvä keksintö, hakkaa kitkalukot mennen tullen normaalissa huonon tien ajossa, ja samaten kevyessä offroadissa, edellyttäen että kuski voi valita täysin lukottoman ja lukollisen toiminnon kytkimestä.

(minun -80 luvun valkovenäläisessä tasauspyörästön lukko samanlaisella periaatteella, mutta hydraulipaine ohjaustehostajan pumpulta, ja ohjaus mekaanisesti, saksan seisojassa tietokone hoitaa tuon lukkopaineen ohjauksesta suuruusluokkaa sekunnin viiveellä, ja sekin on joskus liikaa aikaa-> haluttaisi manuaalikytkimet, ainakin avuksi)
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.06.2012, 20:50
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Näytti liian hyvältä ollakseen totta? siis tuossa on nimenomaan tuommoinen
vetoakselin/Tasauspyörästön välinen Öljypumppu, joka tekee hydraulipaineen pakan lukittamiseen?
Siihen riittää kun toinen pyörä pyörähtää sutia 1/2? kierrosta, siis pumppu pyörähtää 1/4 osaa kierroksesta (tuolla 1/2 kierroksella).

Tuossa kun katsoi, niin auto ristiriipunnassa, käytännössä paino tasaisella olevan takarenkaan ja 45 asteen nousussa olevan etusen varassa, ja auto pysyy paikallaan noiden lukkojen ansiosta.-> siis lukko pysyy kiinni sekuntti kaupalla ilman öljypumpun pyörimistä.

Sitä en tiedä miten tuo päälläpysyminen on saatu aikaan, mutta siitä olen jokseenkin varma, että ilman paineakkua tms. ei onnistu. (toki paineakku voidaan korvata lautasjouselle tms.)

Ja tuo lukon hydrauliikka pumppu toimii aivan samalla tavalla riippumatta etenemissuunnasta, sähköohjauksessa toki voi olla eroja.

Olisikohan mainosmiesten video? esim. tuossa 1:18 kohdalla ilkeämielinen väittäis että ilmassa oleva etupyörä olisi heittäytynyt pyörimättömäksi....

ja jos toimii myös vanhempana (20v/500 000km) edes suuruusluokkaa 2-4 sekunttia/parin sutimiskierroksen jälkeen, niin tosi hyvä keksintö, hakkaa kitkalukot mennen tullen normaalissa huonon tien ajossa, ja samaten kevyessä offroadissa, edellyttäen että kuski voi valita täysin lukottoman ja lukollisen toiminnon kytkimestä.

(minun -80 luvun valkovenäläisessä tasauspyörästön lukko samanlaisella periaatteella, mutta hydraulipaine ohjaustehostajan pumpulta, ja ohjaus mekaanisesti, saksan seisojassa tietokone hoitaa tuon lukkopaineen ohjauksesta suuruusluokkaa sekunnin viiveellä, ja sekin on joskus liikaa aikaa-> haluttaisi manuaalikytkimet, ainakin avuksi)
Katsoitko tuon aiemmin tällä sivulla olleen videon ko. lukon toiminnasta ja rakenteesta? Siinähän näkyy se sähköohjattu venttiili. Eikö silloin venttiilin sulkemalla voi jättää paineen kitkalevyille, ilman paineakkuakin? Nimittäin sellaista siinä ei ole.

Eikös tuo pumppu ala tuottaa painetta ihan heti, kun se kuitenkin on koko systeemi öljyn pinnan alapuolella ts. ei ilmaa mukana ja kun neste on kokoonpuristamotonta, niin eihän siinä paljon kierroksia tarvita.

Sitä en tiedä, miten sitten toimii enää puoli miljoonaa ajettuna, mutta ainakin vielä ihan hyvin ja nyt 114000 mittarissa. Toki arvaukseni mukaan tuo auto on aika kevyessä ajossa ollut ennen minuakin ja itselläkin toinen auto maastoon, joten eipä tuo niin kovilla ole. Toisaalta mikäpä tuon niin kuluttaisi, jos vaan oikeat öljyt sisällä aina? Ja tietty kunhan sähkövikoja ei tule. Ainakin hydraulipumpun käyntiaika on aika minimaalinen verrattuna vaikka moottorin öljypumppuun ja kun levyjen luistokin on hallittua ja sekin aika melkoisen pieni, niin eipä nekään mahda kulua, kuten tavallisessa kitkalukossa.

Viimeksi muokannut vmt : 09.06.2012 20:56
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.06.2012, 22:28
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Katsoitko tuon aiemmin tällä sivulla olleen videon ko. lukon toiminnasta ja rakenteesta? Siinähän näkyy se sähköohjattu venttiili. Eikö silloin venttiilin sulkemalla voi jättää paineen kitkalevyille, ilman paineakkuakin? Nimittäin sellaista siinä ei ole.

Eikös tuo pumppu ala tuottaa painetta ihan heti, kun se kuitenkin on koko systeemi öljyn pinnan alapuolella ts. ei ilmaa mukana ja kun neste on kokoonpuristamotonta, niin eihän siinä paljon kierroksia tarvita.

Sitä en tiedä, miten sitten toimii enää puoli miljoonaa ajettuna, mutta ainakin vielä ihan hyvin ja nyt 114000 mittarissa. Toki arvaukseni mukaan tuo auto on aika kevyessä ajossa ollut ennen minuakin ja itselläkin toinen auto maastoon, joten eipä tuo niin kovilla ole. Toisaalta mikäpä tuon niin kuluttaisi, jos vaan oikeat öljyt sisällä aina? Ja tietty kunhan sähkövikoja ei tule. Ainakin hydraulipumpun käyntiaika on aika minimaalinen verrattuna vaikka moottorin öljypumppuun ja kun levyjen luistokin on hallittua ja sekin aika melkoisen pieni, niin eipä nekään mahda kulua, kuten tavallisessa kitkalukossa.
Katselin tuon räjäytyskuva videon muutaman kerran, ja mielestäni siinä kävi ilmi, että tuo hydrauliikka paine siirtyy pyörivästä pumpun rungosta paikallaan olevaan venttiiliin. -> potentiaalinen vuotokohta.

Juuri tuo, mitä itsekkin totesit, että peräöljy ei puristu kokokoon, aiheutta sen että huomattavan pieni vuoto jossain saa paineen romahtamaan-> lukko lähtee aukeamaan-> öljypumppu alkaa pyörimään-> tekee painetta->lukitsee pakan.

MUTTA, kuten tuossa aiemmin epäilin, niin onko todella noin hyvä, että kun kerran rengas pyörähtää 1/2 kierrosta tyhjää (siis pumppu 1/4 kierrosta), niin nappaa lukon kiinni "kymmeniksi?" sekunneiksi? ja varsinkin kun tuo ristiriipunta tilanne edellyttää voimaa lukon kiinnipitämiseksi. (etupyörä noin 45 asteen nousukulmalla)

Ja Kuten sanoit, niin toimii lumihangessa etenemisessä tosi hyvin, on varmaan tosi, en epäile yhtään.
Kun kaikilla pyörillä suurin piirtein sama momentinvälityskyky -> sama pyörimisnopeus -> ja kun pyörimisnopeus ero kasvaa vaikka puoli kierrosta sekunnissa, niin tuo lukitus toimii maksimi voimallaan.

SIIS minä epäilen sitä, että tuo lukko ei jaksa pitää lukkoa kiinni, jos tulee videossa aikana 1:18 oleva ristiriipuntalilanne, mutta jos roikkuva rengas pyörii kierroksen parissa sekunnissa, niin riittää yli 95% 4wd autoilijoille.

Ja vaikka pyörisi nopeampaa, niin parempi kuin kitkalukko. (kitkalukon välittämä momentti pienenee, kun toinen ratas ei pyöri ollenkaan, ja toinen kaivaa poteroa itselleen...)

Vai olenko vain minä aina joutunut niiden huonojen, vuotavien järjestelmien pariin?

Mielenkiintoiset joustot tuossa videossa, en yhtään ihmettele alustasarjojen asennusintoa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.06.2012, 11:31
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Tuosta vähän näkee, kuinka paljon pitää tyhjää pyöriä, että onnistuu lukitus tuolla EGerodiscillä. Taaksepäin näköjään pikkuisen enemmän... Lukitus näyttäisi pysyvän sitten kuitenkin ainakin osittain päällä, kun on tapahtunut ja jatketaan suoraan menemistä. Tuota kyllä tukee omat kokemukset lumihankeen jumittumisesta.

http://www.youtube.com/watch?v=y1DG-P6oOGY
Ei ollenkaan huono esitys!! Taatusti satakertaa parempi kuin mikään jarruihin perustuva luistonesto.

Ite tuossa yksi yö funtsin tuota pakkoohjausta ja tulin siihen tulokseen että koska tuo vuotaa aina vähäsen niin ulkoa tuleva paine johtaa loppujen lopuksi siihen että perä on jossain vaiheessa täysi öljyä.

Eli pieni sähköpumppu sinne akselille joka käyttää sitä omaa perä ölppää ja tarvittaessa paineakku.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
tml.lukot Unregistered Tekniikka & Jutustelu 23 17.12.2012 19:49
tml lukot Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 1 20.05.2010 06:47
LJ:n lukot? tojotojo Tekniikka & Jutustelu 12 30.01.2007 20:51
Kam lukot ? RST Tekniikka & Jutustelu 25 21.11.2005 22:00
Lukot wallu Tekniikka & Jutustelu 35 08.06.2004 19:38


Sivu luotu: 20:17 (GMT +2).