Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.05.2012, 10:05
Palde Palde ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.09.03
Sijainti: Kuru, Finland.
Viestit: 1.097
Perusasetus

Pikkasen tutkittua ja aika paljon kokeiltua ...moottorikelkka kyseessä

Kaikki tietää Ski-Doon RS:ien surkeat nipussa pysymis ominaisuudet , lämpöleikkaa ja männät sulaa .
Tallentavalla loccerilla ja 8 kpl antureita kiinniteltiin hyväksi katsottuihin paikkoihin , kanteen , tulevaan vesikanavaan , lähtevään vesikanavaan , pyttyihin imu ja pakopuolelle ...Vakiona kelkassa on pakolämpömittari.
Asiaa selvitettäessä käytettiin hyväksi myös muiden harrastajien havaintoja , ja lähdettiin heti alusta mittaamaan sylinterien ja kansien lämpötilaeroja ; kone siis kaksi pyttyinen , yhtenäisellä kannella .
Ekalla vedolla selvisi että pyttyjen ja kannen välinen lämpötilaero on merkittävä , kymmeniä asteita . Samoin kannessa on pyttyjen kesken pahimmillaan yli 20 asteen ero.
Verrokiksi otettiin 440 cc lähes vastaava moottori , koska sellainen sattui olemaan saatavilla
Selviteltiin koneiden eroja , 440cc kannessa lähtö keskellä ja lisäksi järjestelmässä on termostaatti ...nämä puuttuvat 600 cc RS:n koneesta.
Koneistajan kiireistä johtuen , uutta kantta ei heti saatu ajoon ... joten alettiin tutkia tuota termostaatin asennusta , tai vedenkierron kuristamista
Kuristamisen jälkeen lämmöt mittausten mukaan tasaantuivat pyttyjen välillä , mutta huovattavin ero löytyi sylinterikannessa .
Kannen lämpötilaero pieneni jäähdytysveden kuristamisella noin 5-8 asteeseen , maksimi lämpöjen pudotessa alle 90 asteeseen ( pahimmillaan 95-97 astetta )

Tultiin siihen tulokseen että jäähdytysvesi kiersi liian nopeasti koneen sisällä , veden "pakautuminen" kanteen kuristamisella tasasi kannen lämpötilaan merkittävasti.
Uudella kannella ( jossa jäähdytyksen lähtö keskella kantta) ja kierron kuristuksella ajettiin huolettomia kilometrejä noin 2300 km ... eli noin kymmenkertaisesti vakioon verrattuna

Eli komppaan tuota teoriaa , että vesi voi kiertää liian nopeasti koneessa .

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.05.2012, 20:45
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

missä vika?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palde Näytä viesti
Pikkasen tutkittua ja aika paljon kokeiltua ...moottorikelkka kyseessä

Kaikki tietää Ski-Doon RS:ien surkeat nipussa pysymis ominaisuudet , lämpöleikkaa ja männät sulaa .
Tallentavalla loccerilla ja 8 kpl antureita kiinniteltiin hyväksi katsottuihin paikkoihin , kanteen , tulevaan vesikanavaan , lähtevään vesikanavaan , pyttyihin imu ja pakopuolelle ...Vakiona kelkassa on pakolämpömittari.
Asiaa selvitettäessä käytettiin hyväksi myös muiden harrastajien havaintoja , ja lähdettiin heti alusta mittaamaan sylinterien ja kansien lämpötilaeroja ; kone siis kaksi pyttyinen , yhtenäisellä kannella .
Ekalla vedolla selvisi että pyttyjen ja kannen välinen lämpötilaero on merkittävä , kymmeniä asteita . Samoin kannessa on pyttyjen kesken pahimmillaan yli 20 asteen ero.
Verrokiksi otettiin 440 cc lähes vastaava moottori , koska sellainen sattui olemaan saatavilla
Selviteltiin koneiden eroja , 440cc kannessa lähtö keskellä ja lisäksi järjestelmässä on termostaatti ...nämä puuttuvat 600 cc RS:n koneesta.
Koneistajan kiireistä johtuen , uutta kantta ei heti saatu ajoon ... joten alettiin tutkia tuota termostaatin asennusta , tai vedenkierron kuristamista
Kuristamisen jälkeen lämmöt mittausten mukaan tasaantuivat pyttyjen välillä , mutta huovattavin ero löytyi sylinterikannessa .
Kannen lämpötilaero pieneni jäähdytysveden kuristamisella noin 5-8 asteeseen , maksimi lämpöjen pudotessa alle 90 asteeseen ( pahimmillaan 95-97 astetta )

Tultiin siihen tulokseen että jäähdytysvesi kiersi liian nopeasti koneen sisällä , veden "pakautuminen" kanteen kuristamisella tasasi kannen lämpötilaan merkittävasti.
Uudella kannella ( jossa jäähdytyksen lähtö keskella kantta) ja kierron kuristuksella ajettiin huolettomia kilometrejä noin 2300 km ... eli noin kymmenkertaisesti vakioon verrattuna

Eli komppaan tuota teoriaa , että vesi voi kiertää liian nopeasti koneessa .
Hieman eri peli toi kelkka,ihmettelisin myös sitä miksi pyttyjen lämmöt on eri? Parempi tasata lämpöjä vaikka lämpö nousisikin,mutta suurin ongelma on kai se miks pytyt pyrkii lämpenemään eri tahtiin? oiskohan seoksissa jotain hämminkiä? Entäs pakoputkissa?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.05.2012, 05:59
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Ennenvanhaan ei vesijäähytystä ollut kuin pelkässä kannessa 2-t kilipamopoissa. Ja lämmöt 60-65 astetta.
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.05.2012, 17:57
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.734
Perusasetus

En ihmettelis tuossa kelkassa vaikka olisi kyse ihan puhtaasta hydrauliikasta. Neste kun tuppaa kulkemaan sieltä mistä se helpoiten pääsee. Hyvä virtaus suoraan läpi tietystä osaa konetta, jolloin kierto ei toimi kunnolla muualla.

Ei riitä mielenkiintoa inttää täällä jäähdytyksen teoriasta, oikeastaan riittää kun mun laitteissa ei ole lämpöongelmia.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.05.2012, 19:52
Palde Palde ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.09.03
Sijainti: Kuru, Finland.
Viestit: 1.097
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Hieman eri peli toi kelkka,ihmettelisin myös sitä miksi pyttyjen lämmöt on eri? Parempi tasata lämpöjä vaikka lämpö nousisikin,mutta suurin ongelma on kai se miks pytyt pyrkii lämpenemään eri tahtiin? oiskohan seoksissa jotain hämminkiä? Entäs pakoputkissa?
Osa syy tähän eritahtiin lämpiämiseen on/oli tuo kannenlähtö , joka jostakin aivoituksesta ei ollut keskellä kantta .
Kelkanmoottoria kun päälisin puolin kattelee , niin kuumin pytty oli tuolla "sähköpuolella" ja kylmin variaattorin puolella ( johon siis johdetaan jäähdytysilmaa variaattorille / hihnalle )

Veikkaan että jos joku innostuisi mittaamaan vaikka 3b-malmimoottorin lämpöjä , niin lähinnä tulipeltiä olisi korkeimmat lämpötilat ...tää on vaan veikkaus.
Näistähän on esimerkkejä vaikka VAG-autoista ...

Seoksia ajettu monilla eri suuttimilla , myös niin että kuumalla puolella reilusti isompi suutin ... Ei ollut havaittavaa vaikutusta.

Pakoputki on taas pyttyjen kesken sama rööri , 160 mm:stä y-haaraa lukuunottamatta.

Ainoa millä lämpöjä sai alas .,oli tuo kierron kuristaminen = nesteen kierto hidastui kannessa , lämpö ehti siirtyä kannesta nesteeseen ...ja siitä jäähdyttimeen

Toki on aivan erilaite ...600 cc josta repästy rapiat 130 hv , jäähdytys osittain polttoaineella etc... jos vertaa vaikka 4,0 litraseen josta "kiskastu" samat 130 hv

Anteeksi ja näkemiin

Viimeksi muokannut Palde : 28.05.2012 19:55
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.05.2012, 20:39
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.821
Perusasetus

No mutta tietääkö kukaan mitää kotimaista netti kauppaa joka myy spAln puhaltimia?

Meinasin että tää vois olla hyvä jos on imevä malli.

http://www.spalautomotive.co.uk/SPAL...9_LL_F-66A.pdf
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.05.2012, 21:40
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.476
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 Näytä viesti
No mutta tietääkö kukaan mitää kotimaista netti kauppaa joka myy spAln puhaltimia?

Meinasin että tää vois olla hyvä jos on imevä malli.

http://www.spalautomotive.co.uk/SPAL...9_LL_F-66A.pdf
Adita myy ja Kaha tuo maahan. Aditalla on luettelokin netissä mutta valikoima on pieni. Itse ostin yhden IP 68 -suojatun Spalin puhaltimen jenkeistä kun ainakaan Aditan kautta ei silloin saanut. Melkein vuoden kesti tuo über-puhallin vettä ja suovelliä eli olihan sekin jo aika hyvin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.05.2012, 21:45
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.821
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Adita myy ja Kaha tuo maahan. Aditalla on luettelokin netissä mutta valikoima on pieni. Itse ostin yhden IP 68 -suojatun Spalin puhaltimen jenkeistä kun ainakaan Aditan kautta ei silloin saanut. Melkein vuoden kesti tuo über-puhallin vettä ja suovelliä eli olihan sekin jo aika hyvin.
Juu siks mun valita on spal kestää hyvin työ koneissakin ja on oikeasti laadukkaita.
Tosin on kyllä italialainen

Täytyy käydä kysymässä paikalliselta kuormaauto tarvike liikkeessä kysymässä noita ainakin ennen myi noita.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.05.2012, 07:59
Muumi Muumi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.04.08
Sijainti: Lahti
Viestit: 203
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 Näytä viesti
Täytyy käydä kysymässä paikalliselta kuormaauto tarvike liikkeessä kysymässä noita ainakin ennen myi noita.
Sieltä (originator) mä ostin viime kesänä. 400mm 12V makso n. 100€. 24V ois ollu melkein tuplaten kalliimpi.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.05.2012, 21:44
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.247
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 Näytä viesti
No mutta tietääkö kukaan mitää kotimaista netti kauppaa joka myy spAln puhaltimia?
Kysyppä ihan live tarjous thermo-tek:lta nastolasta
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty hj-61 syyläri+patrol syyläri fordisti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 12.02.2012 14:25
Ostetaan SJ413 syyläri käviskö SJ410? ** OSTETTU TRUKIN SYYLÄRI ** Vilkutin O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 17.02.2010 09:10
Myyty BJ:n syyläri JarLaa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 01.10.2008 20:33
Akku takakonttiin / katsastus Arska-tehtaalta Tekniikka & Jutustelu 9 18.01.2007 09:08
Laturi takakonttiin? Vihavainen Tekniikka & Jutustelu 9 27.11.2006 15:56


Sivu luotu: 08:30 (GMT +2).