![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Pikkasen tutkittua ja aika paljon kokeiltua ...moottorikelkka kyseessä Kaikki tietää Ski-Doon RS:ien surkeat nipussa pysymis ominaisuudet , lämpöleikkaa ja männät sulaa . Tallentavalla loccerilla ja 8 kpl antureita kiinniteltiin hyväksi katsottuihin paikkoihin , kanteen , tulevaan vesikanavaan , lähtevään vesikanavaan , pyttyihin imu ja pakopuolelle ...Vakiona kelkassa on pakolämpömittari. Asiaa selvitettäessä käytettiin hyväksi myös muiden harrastajien havaintoja , ja lähdettiin heti alusta mittaamaan sylinterien ja kansien lämpötilaeroja ; kone siis kaksi pyttyinen , yhtenäisellä kannella . Ekalla vedolla selvisi että pyttyjen ja kannen välinen lämpötilaero on merkittävä , kymmeniä asteita . Samoin kannessa on pyttyjen kesken pahimmillaan yli 20 asteen ero. Verrokiksi otettiin 440 cc lähes vastaava moottori , koska sellainen sattui olemaan saatavilla ![]() Selviteltiin koneiden eroja , 440cc kannessa lähtö keskellä ja lisäksi järjestelmässä on termostaatti ...nämä puuttuvat 600 cc RS:n koneesta. Koneistajan kiireistä johtuen , uutta kantta ei heti saatu ajoon ... joten alettiin tutkia tuota termostaatin asennusta , tai vedenkierron kuristamista Kuristamisen jälkeen lämmöt mittausten mukaan tasaantuivat pyttyjen välillä , mutta huovattavin ero löytyi sylinterikannessa . Kannen lämpötilaero pieneni jäähdytysveden kuristamisella noin 5-8 asteeseen , maksimi lämpöjen pudotessa alle 90 asteeseen ( pahimmillaan 95-97 astetta ) Tultiin siihen tulokseen että jäähdytysvesi kiersi liian nopeasti koneen sisällä , veden "pakautuminen" kanteen kuristamisella tasasi kannen lämpötilaan merkittävasti. Uudella kannella ( jossa jäähdytyksen lähtö keskella kantta) ja kierron kuristuksella ajettiin huolettomia kilometrejä noin 2300 km ... eli noin kymmenkertaisesti vakioon verrattuna ![]() Eli komppaan tuota teoriaa , että vesi voi kiertää liian nopeasti koneessa .
|
#2
|
|||
|
|||
![]() missä vika?Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ennenvanhaan ei vesijäähytystä ollut kuin pelkässä kannessa 2-t kilipamopoissa. Ja lämmöt 60-65 astetta.
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
En ihmettelis tuossa kelkassa vaikka olisi kyse ihan puhtaasta hydrauliikasta. Neste kun tuppaa kulkemaan sieltä mistä se helpoiten pääsee. Hyvä virtaus suoraan läpi tietystä osaa konetta, jolloin kierto ei toimi kunnolla muualla.
Ei riitä mielenkiintoa inttää täällä jäähdytyksen teoriasta, oikeastaan riittää kun mun laitteissa ei ole lämpöongelmia. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kelkanmoottoria kun päälisin puolin kattelee , niin kuumin pytty oli tuolla "sähköpuolella" ja kylmin variaattorin puolella ( johon siis johdetaan jäähdytysilmaa variaattorille / hihnalle ) Veikkaan että jos joku innostuisi mittaamaan vaikka 3b-malmimoottorin lämpöjä , niin lähinnä tulipeltiä olisi korkeimmat lämpötilat ...tää on vaan veikkaus. Näistähän on esimerkkejä vaikka VAG-autoista ... Seoksia ajettu monilla eri suuttimilla , myös niin että kuumalla puolella reilusti isompi suutin ... Ei ollut havaittavaa vaikutusta. Pakoputki on taas pyttyjen kesken sama rööri , 160 mm:stä y-haaraa lukuunottamatta. Ainoa millä lämpöjä sai alas .,oli tuo kierron kuristaminen = nesteen kierto hidastui kannessa , lämpö ehti siirtyä kannesta nesteeseen ...ja siitä jäähdyttimeen Toki on aivan erilaite ...600 cc josta repästy rapiat 130 hv , jäähdytys osittain polttoaineella etc... jos vertaa vaikka 4,0 litraseen josta "kiskastu" samat 130 hv ![]() ![]() ![]() Anteeksi ja näkemiin ![]() Viimeksi muokannut Palde : 28.05.2012 19:55 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
No mutta tietääkö kukaan mitää kotimaista netti kauppaa joka myy spAln puhaltimia?
Meinasin että tää vois olla hyvä jos on imevä malli. http://www.spalautomotive.co.uk/SPAL...9_LL_F-66A.pdf |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tosin on kyllä italialainen ![]() Täytyy käydä kysymässä paikalliselta kuormaauto tarvike liikkeessä kysymässä noita ainakin ennen myi noita. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Sieltä (originator) mä ostin viime kesänä. 400mm 12V makso n. 100€. 24V ois ollu melkein tuplaten kalliimpi.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Kysyppä ihan live tarjous thermo-tek:lta nastolasta
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty hj-61 syyläri+patrol syyläri | fordisti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 12.02.2012 14:25 |
Ostetaan SJ413 syyläri käviskö SJ410? ** OSTETTU TRUKIN SYYLÄRI ** | Vilkutin | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 17.02.2010 09:10 |
Myyty BJ:n syyläri | JarLaa | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 01.10.2008 20:33 |
Akku takakonttiin / katsastus | Arska-tehtaalta | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 18.01.2007 09:08 |
Laturi takakonttiin? | Vihavainen | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 27.11.2006 15:56 |