![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#38
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mä löysin tällaisen Hiluxiin liittyvän jutun tuolta yhdelta toiselta palstalta ja koska se vaikutti pätevältä, niin kopioin sen tänne, kiitokset Sgt Hulka -nimimerkille: """Voimansiirron (pikkukepin) asennot ja vastaavat toiminnat ovat: 2H: nopea takaveto, etuvoimansiirron sakarakytkin auki, voima ei välity eteen 4H: nopea neliveto, etuvoimansiirto kytketty ja voima välittyy myös eteen JOS napalukot on kytketty N: jakovaihteiston vapaa-asento, auto ei liiku vaikka päävaihteistossa olisi tilanne päällä 4L: hidas neliveto, jakovaihteisto hitaalla alueella (Hiluxissa 1:2,566 alennus). Hidasta aluetta käytettäessä etuveto on aina mukana. Hidas takaveto on mahdollinen vain jättämällä napalukot auki=KIELLETTY. Ylikuormittaa takavoimansiirtoa rankasti jos pyörät pitävät. Taka-akselin tasauspyörästö: Takana voi olla kitkalukko, riippuu vuosimallista ja 1.alkup.om lompakosta: -banjon kopassa takapuolella tarra "LSD" (jos tallella) = kitkalukko. -perä napsuu käännyttäessä = kitkalukko -tyyppikilvessä A-koodissa on "xxx3" tai "xxx5" = kitkalukko -Suomiautossa vuosimalli 1998 tai uudempi = kitkalukko Muut lukot (paitsi napalukot): -jakolaatikossa ei ole tasauspyörästöä eikä siten lukkoakaan, neliveto on 100% ON/OFF sakarakytkimellä. -etutasauspyörästössä ei ole vakiona lukkoa -jälkiasenteisena Hiluun saa monenlaisia kitka- ja könttälukkoja sekä eteen että taakse. Jos autossa on sellaisia, voidaan aavistella että autolla on jonkin sortin offitaustaa. Napalukot: Napalukko katkaisee etupyörän ja vetoakselin välisen kytkennän, kumpikin puolellaan. Jos napalukko on auki, vetoakseli ei välitä voimaa pyörälle tai toisinpäin. AUTO SIIS YRITTÄÄ VETÄÄ NELJÄLLÄ PYÖRÄLLÄ VAIN, JOS MOLEMMAT ETUPYÖRIEN NAPALUKOT OVAT KIINNI. Elleivät ole, auto on takavetoinen auto jossa on hupia pyörivä etuvoimansiirto. NELIVETOA KÄYTETTÄESSÄ MOLEMMAT NAPALUKOT PITÄÄ KYTKEÄ. Ellei, auto on edelleen vain takavetoinen, sillä etuperä pääsee tasaamaan vapaasti. Napalukot kytkettynä voidaan autolla ajaa myös pelkällä takavedolla. Suositeltavaa kuitenkin on, että navat ovat auki, jos nelivetotarvetta ei ole näkyvissä. Kuluminen, melu ja polttoaineenkulutus ovat etuvoimansiirron levätessä pienemmät. Ja jos napalukon aukaiset, avaa sitten molemmat. Tai remontoit ja avaat. Yleinen väärä uskomus: napalukoilla on jotakin tekemistä tasauspyörästön lukituksen kanssa. Ei ole. Kysymällä tätä asiaa myyjältä voit testata mitä hän autosta aivan tosiasiassa tietää. Jollei hän tätä asiaa tiedä, ei hän tästä autosta tiedä paljoa muutakaan. Hilux: käsikäyttöiset napalukot olivat vakiona (Suomessa) LN170-mallin loppuun saakka eli ns. 6:n sukupolven loppuun, vuoteen 2005. Sitä uudemmat ovat jatkuvalla etuvetoakselien kytkennällä. Tuontiautoissa asia voi vaihdella. """ Tässä yllä oli mun mielestä oli ihan hyvää selitystä Hiluxin vetotapoihin ja lukkoihin sekä tuohon tasauspyörästöön. Muut vekottimet lienee osittain erilaisia. ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
tml.lukot | Unregistered | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 17.12.2012 19:49 |
tml lukot | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 20.05.2010 06:47 |
LJ:n lukot? | tojotojo | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 30.01.2007 20:51 |
Kam lukot ? | RST | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 21.11.2005 22:00 |
Lukot | wallu | Tekniikka & Jutustelu | 35 | 08.06.2004 19:38 |